Telefoon (POTS) gebruikt 2 aders. ISDN gebruikt er 4. Je netwerk gebruikt er 8.
Daarnaast is het stekkertje van POTS ook kleiner dan van ISDN/LAN.
Nee dus.
Nee dus.
Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP
Verwijderd
Kan alleen zal je er een rj-45 stekker op moeten zetten ... en verder kan het volgens mij maximaal 10 mbit aan! maar dat weet ik niet 100% zker
Als het aantal aders klopt, kan je in principe elke UTP kabel gebruiken voor LAN. Je hebt alleen minimaal Cat. 3 nodig voor een fatsoenlijke 10 Mbit verbinding (802.3i) en minimaal Cat 5 voor een 100 Mbit verbinding (802.3u). Voor 1 Gbit is Cat 5e nodig (voor de volledigheid).Op vrijdag 19 april 2002 15:01 schreef DJ_Michiel het volgende:
Kan alleen zal je er een rj-45 stekker op moeten zetten ... en verder kan het volgens mij maximaal 10 mbit aan! maar dat weet ik niet 100% zker
Met een cheap-ass telefoonsnoertje gaat een fatsoenlijke verbinding zeker niet lukken. Als er al 8 aders in zitten..
Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP
denk er wel om dat die kabel waarschijnlijk geen UTP is (niet twisted namelijk)Op vrijdag 19 april 2002 14:57 schreef wallem het volgende:
ze zien er namelijk hetzelfde uit?? of is dat speciaal soort kabel
Ik frut, dus ik epibreer
Verwijderd
Onzin!Op vrijdag 19 april 2002 15:00 schreef Burat het volgende:
Telefoon (POTS) gebruikt 2 aders. ISDN gebruikt er 4. Je netwerk gebruikt er 8.
Nee dus.
Een UTP kabel heeft acht aders; vier worden er slechts gebruikt! Je kan gewoon een RJ45 plug aan je telefoonkabel friemelen (dus niet RJ10). Alleen moet je er heel goed opletten dat de draadjes in de juiste vakjes van je plug terechtkomen!
Hier is trouwens al heel veel over geschreven.
gebruikt er maar vier tenzij een Gb netwerk hebtOp vrijdag 19 april 2002 15:00 schreef Burat het volgende:
... Je netwerk gebruikt er 8.
....
Hmkay, wist ik niet. Ging ervan uit dat als ze al jaaaaren 8 aders in zo'n draadje stoppen dat dat niet voor niets isOp vrijdag 19 april 2002 15:10 schreef Bladiebla het volgende:
[..]
Onzin!
Een UTP kabel heeft acht aders; vier worden er slechts gebruikt! Je kan gewoon een RJ45 plug aan je telefoonkabel friemelen (dus niet RJ10). Alleen moet je er heel goed opletten dat de draadjes in de juiste vakjes van je plug terechtkomen!
Hier is trouwens al heel veel over geschreven.
Maar hoe dan ook: die standaard telefoonsnoertjes zijn echt van dermate beroerde kwaliteit dat je het wel kan vergeten om er een fatsoenlijke (100 mbit) verbinding over op te zetten.
Als je moeilijk doet kan het altijd duh, maar wil je het ook?
Je kan namelijk ook een tv-kabel als netwerk kabel gebruiken (bnc) maar daar wordt je niet echt vrolijk van want die heeft meer weerstand.
Het kan maar denk niet dat je het leuk zal vinden en je moet ook nog met stekkertjes moeilijk gaan zitten doen.
Je kan namelijk ook een tv-kabel als netwerk kabel gebruiken (bnc) maar daar wordt je niet echt vrolijk van want die heeft meer weerstand.
Het kan maar denk niet dat je het leuk zal vinden en je moet ook nog met stekkertjes moeilijk gaan zitten doen.
Ik stink niet, ik ruik gewoon anders
Whehe heb je zeker nog nooit 10mbit utp en de oude 100mbit gezienOp vrijdag 19 april 2002 15:13 schreef Burat het volgende:
[..]
Hmkay, wist ik niet. Ging ervan uit dat als ze al jaaaaren 8 aders in zo'n draadje stoppen dat dat niet voor niets is.
Maar hoe dan ook: die standaard telefoonsnoertjes zijn echt van dermate beroerde kwaliteit dat je het wel kan vergeten om er een fatsoenlijke (100 mbit) verbinding over op te zetten.
ik wist niet eens dat ze er al 8 draadjes in stopten
Ik stink niet, ik ruik gewoon anders
Als je dikke kabel hebt liggen zoals bij telefooncentrales en bedrijven. En je hebt een kabel met genoeg draden kan het wel. Ik heb het gedaan om geen geul naar een ander gebouw te hoeven leggen. De performance is laag. ca 250kB
Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu
Voor korte afstanden en 10 Mbps kan het wel, als je niet de draad langs storings-bronnen hebt lopen (voedingen, motoren). Je zult dus ook de RJ-11-stekkers moeten vervangen door RJ-45 (Ethernet gebruikt pinnetjes 1&2, 3&6, TokenRing gebruikt wel 3&6, 4&5, dus dat zou met de RJ-11 kunnen).
Je hebt voor de meeste netwerk-technieken over UTP maar 4 draadjes nodig (uitzonderingen zijn o.a. 100Base-T4, 100Base-VG en 1000Base-T), maar bij een echte netwerk-kabel zijn de + en - van beide paren (transmit en receive) met elkaar verdraaid (de "T" uit "UTP" staat voor "twisted"), hetgeen storingen van buitenaf grotendeels compenseert.
Overigens kun je wel TV-coax (RG-59, impedantie 75 Ohm) gebruiken voor een 10Base-2 netwerk (dunne coax, eigenlijk RG-58, impedantie 50 Ohm), als je maar voor ALLE kabels dan TV-coax neemt en ook 75 Ohms terminators gebruikt. Je zult de 200 yards niet halen die mogelijk zijn met een goede kabel, maar het werkt. Een segmentje van 2m RG-59 in een overigens RG-58 netwerk is echter een abrupte netwerk-shutdown (ooit meegemaakt).
Je hebt voor de meeste netwerk-technieken over UTP maar 4 draadjes nodig (uitzonderingen zijn o.a. 100Base-T4, 100Base-VG en 1000Base-T), maar bij een echte netwerk-kabel zijn de + en - van beide paren (transmit en receive) met elkaar verdraaid (de "T" uit "UTP" staat voor "twisted"), hetgeen storingen van buitenaf grotendeels compenseert.
Overigens kun je wel TV-coax (RG-59, impedantie 75 Ohm) gebruiken voor een 10Base-2 netwerk (dunne coax, eigenlijk RG-58, impedantie 50 Ohm), als je maar voor ALLE kabels dan TV-coax neemt en ook 75 Ohms terminators gebruikt. Je zult de 200 yards niet halen die mogelijk zijn met een goede kabel, maar het werkt. Een segmentje van 2m RG-59 in een overigens RG-58 netwerk is echter een abrupte netwerk-shutdown (ooit meegemaakt).
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
Pagina: 1