Beste tweakers, computerfanaten, *nix gebruikers en ander gespuis (
),
dat linux en de open source beweging in opkomst is, weten we allemaal. Maar ook dat er op een hoop gebieden nog veel te ontwikkelen en verbeteren valt. Een van die gebieden is het gebruik van Open Source platformen in het onderwijs. Veel scholen zijn toch wel op de hoogte van deze platformen als mogelijkheid voor het besturen van hun duur betaalde computertjes, maar er is een gebrek aan educatieve Open Source software.
Ik ben lid van het blad 'Linux Magazine' en nu stond daar een stukje in over dit onderwerp, met daarbij een oproep om mee te denken/doen aan een initiatief van oa dit blad om de Open Source software in een stroomversnelling te gooien. Ik heb het artikeltje even overgetikt:
Ik heb dit hier gepost omdat ik ook jullie aan wil sporen om hier je steentje aan bij te dragen. Wat vinden jullie ervan, lijkt het initiatief je wat, kan je wat bijdragen en/of meewerken?
Hopelijk brengt dit het een en ander op gang, zodat ook scholen van dit mooie non-windows (NFI) wereldje kunnen meegenieten.
Even ter info, een leuk begin is bv. de KDE-edu package die vanaf kde3 standaard bij de KDE desktop zit.
dat linux en de open source beweging in opkomst is, weten we allemaal. Maar ook dat er op een hoop gebieden nog veel te ontwikkelen en verbeteren valt. Een van die gebieden is het gebruik van Open Source platformen in het onderwijs. Veel scholen zijn toch wel op de hoogte van deze platformen als mogelijkheid voor het besturen van hun duur betaalde computertjes, maar er is een gebrek aan educatieve Open Source software.
Ik ben lid van het blad 'Linux Magazine' en nu stond daar een stukje in over dit onderwerp, met daarbij een oproep om mee te denken/doen aan een initiatief van oa dit blad om de Open Source software in een stroomversnelling te gooien. Ik heb het artikeltje even overgetikt:
Nu is dit natuurlijk op zichzelf al een goed initiatief, maar met het verschijnen van linux/*BSD en aanverwante systemen op de scholen raken kinderen er sneller en beter bekend mee, wat voor de Open Source wereld natuurlijk alleen maar ten goede komt.Linux en scholen
Het mag duidelijk zijn: hier is nog veel werk te verrichten. Het voornaamste is dat er educatieve Open Source software moet komen. Zoals Daniel de Kok van nl.linux.org me vertelde is het veelal ook een probleem van de kip en het ei. Applicatie-ontiwkkelaars wachten tot meer scholen Linux gebruiken, en scholen wachten tot er meer Linux-applicaties zijn. Als we ervoor kunnen zorgen dat er applicatiesvoor scholen komen, zou dit het status qou misschien kunnen doorbreken. Met Inno Broekman zijn we dan ook benieuwd of er goede programmeurs onder de lezers zijn die misschien een project zoeken waar ze hun kennis nuttig aan kunnen wenden.
Daarnaast lijkt het ons nuttig om eerst te inventariseren wat er al beschikbaar is, en wat er zeker moet komen.
Linux Magazine wil graag meewerken aan het verkrijgen van meer software voor scholen. Daarom willen we met alle plezier helpen met het bij elkaar brengen van vraag en aanbod. Suur ons dus alle informatie over bestaande educatieve Open Source software, al staat het nog maar in de kinderschoenen. Ook willen we graag wensen horen van de kant van de scholen: welke software moet er komen? En als je als programmeur nog een leuk project zoekt, stuur ons dan ook even een mail. Wij zullen er dan voor zorgen dat de verschillende partijen bij elkaar komen.
Stuur alle informatie naar scholen@linuxmag.nl.
Kijk voor meer informatie over Linux op scholen op
http://nl.linux.org/scholen
Eind mei/midden juni gaat de NLLGG een dag organiseren over Open Source en Onderwijs. Hou dus ook www.nllgg.nl in de gaten.
Ik heb dit hier gepost omdat ik ook jullie aan wil sporen om hier je steentje aan bij te dragen. Wat vinden jullie ervan, lijkt het initiatief je wat, kan je wat bijdragen en/of meewerken?
Hopelijk brengt dit het een en ander op gang, zodat ook scholen van dit mooie non-windows (NFI) wereldje kunnen meegenieten.
Even ter info, een leuk begin is bv. de KDE-edu package die vanaf kde3 standaard bij de KDE desktop zit.