[Linux] Harddisk verplaatst, boot niet meer

Pagina: 1
Acties:

• PhysicsRules
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-12-2025

PhysicsRules

Dux: Linux voor Eenden

Topicstarter
Na een nieuw moederbord in te hebben gebouwd heb ik de indeling van mijn IDE-apparatuur veranderd. Hierdoor zit mijn disk met Linux niet meer waar ie zat, en kan ik dus niet booten (boot disk geeft kernel panic, kan hdb niet vinden en zo.) Op zich niet zo verbazend, en ik weet dan ik dit kan oplossen door of de schijf weer op prim slave te hangen, of de boel opnieuw te installeren.

Het zou me echter beter uitkomen als ik dit kan herstellen zonder een van de bovenstaande ingrepen uit te voeren.

Is dat mogelijk?

Verwijderd

Bij lilo opstartmenu iets intypen als
- linux root=/dev/hd<waar die ook mag staan> ro
- /etc/fstab en /etc/lilo.conf aanpassen
- lilo runnen
- opnieuw booten
Klaar. :)

• 2P
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-06 01:34

2P

:wq

Probeer bij de LILO boot eens het volgende op te geven:
LILO boot: kernelimage root=/dev/hdax ro

Bij kernelimage moet je natuurlijk de goede kernelimage opgeven en bij x het nummer van je rootpartitie.

[edit]
net te laat ;)

• PhysicsRules

PhysicsRules

Topicstarter
Er is een extra probleempje, dat de boel compliceerd. M'n lilo is gemold toen in WinXP installeerde, dus ik moet van mijn bootflop booten.

Ik weet echter niet wat de naam van de image daarop is. Hoe kan ik daar achterkomen. Moet ik ook nog ergens aangeven dat er op een floppy gezocht moet worden?

• 2P
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-06 01:34

2P

:wq

Op vrijdag 19 april 2002 16:14 schreef PhysicsRules het volgende:
Er is een extra probleempje, dat de boel compliceerd. M'n lilo is gemold toen in WinXP installeerde, dus ik moet van mijn bootflop booten.

Ik weet echter niet wat de naam van de image daarop is. Hoe kan ik daar achterkomen. Moet ik ook nog ergens aangeven dat er op een floppy gezocht moet worden?
Als je LILO boot ziet staan, druk dan op TAB.
Dan krijg je de kernel te zien die je kan booten.
Je hoeft verder niet aan te geven dat er op de floppy gezocht moet worden.

• PhysicsRules

PhysicsRules

Topicstarter
Bedankt voor de info.

Alles werkt weer, de bootdisk die ik eerst had gaf was niet met lilo gemaakt. Heb een andere gevonden en alles werkt :)
Pagina: 1