Hoi, ik wil graag een ATA-100HD, ATA-33HD, DVD-rom speler en een CDRW writer aansluiten op een ATA-100 mobo... wat is nu de beste verdeling van die 4 devices over de 4 beschikbare IDE kanalen? Oh ja, de DVD en CDRW zijn volgens mij ATA-33. (als dat hetzelfde is als UDMA mode 2...)
Als je on the fly gaat fikken zo:
1-1 hdd1
1-2 lezer of fikker
2-1 hdd2
2-2 lezer/fikker
Ik heb zo en toch doe ik on the fly fikken:
1-1 hdd1
1-2 hdd2
2-1 lezer
2-2 fikker
1-1 hdd1
1-2 lezer of fikker
2-1 hdd2
2-2 lezer/fikker
Ik heb zo en toch doe ik on the fly fikken:
1-1 hdd1
1-2 hdd2
2-1 lezer
2-2 fikker
Ik had altijd:
IDE0: 22GB, DVD-speler
IDE1: 80GB, Brander
Je kan lekker vlug van HD -> HD kopieren
Je kan on-the-fly branden.
Wat de bekabeling betreft paste het allemaal maar net (zat heel strak)
IDE0: 22GB, DVD-speler
IDE1: 80GB, Brander
Je kan lekker vlug van HD -> HD kopieren
Je kan on-the-fly branden.
Wat de bekabeling betreft paste het allemaal maar net (zat heel strak)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| Brander--\
DVD---\ |
| |
HDD---+ |
HDD---|--+
| |
| |
mobo |
Siditamentis astuentis pactum.
Als je 4 kanalen hebt zet je toch elk device op zijn eign kanaal?
Maar ik denk dat je maar 2 kanalen hebt.
Dan zou ik beide HDDs op een kanaal zetten en de CDDs op een ander kanaal.
Maar ik denk dat je maar 2 kanalen hebt.
Dan zou ik beide HDDs op een kanaal zetten en de CDDs op een ander kanaal.
Verwijderd
volgens mij maakt het teegnwoordig niet meer uit met al die UDMA dingen , want volgens mij kan je altijd wel on-the-fly branden alleen is de langzaamste apparaat nog wel altijd de bottleneck van je ide kanaal, correct me if iŽm wrong
Verwijderd
Het maakt eigenlijk allemaal niet zoveel uit hoe je boel aansluit.
Jij hebt 3 ATA-33 apparaten en 1 ATA-100 apparaat.
als je nu dit ATA-100 apparaat (HDD) op de zelfde IDE kabel aansluit als een ATA-33 apparaat (DVD of CD rom), dan gaat de gehele snelheid zich aanpassen aan het apparaat met de laagste snelheid (ATA-33 dus).
Oftewel als jij alle 4 de apparaten aansluit is je snelheid altijd ATA-33.
Wat je beter kan doen is de HDD een eigen IDE kanaal geven en je CD-ROM niet aansluiten.
Voor on the fly copieeren kan je dan jouw DVD gebruiken.
als je nu dit ATA-100 apparaat (HDD) op de zelfde IDE kabel aansluit als een ATA-33 apparaat (DVD of CD rom), dan gaat de gehele snelheid zich aanpassen aan het apparaat met de laagste snelheid (ATA-33 dus).
Wat je beter kan doen is de HDD een eigen IDE kanaal geven en je CD-ROM niet aansluiten.
Bedoel je nou mijn CDRW niet aansluiten? Lijkt me niet zo handig, moet ik elke keer kables loskoppelen en weer aansluiten...Op vrijdag 19 april 2002 13:22 schreef doophoofd het volgende:
...
In hoeverre zijn combo drive een optie? Ik bedoel een CDRW die ook DVD's kan lezen? Heeft iemand ervaring met zo'n apparaat, of ken je misschien een ander die zo'n ding heeft en positieve of negatieve opmerkingen had?
Verwijderd
die combo van plextor is welOp vrijdag 19 april 2002 13:56 schreef The_Big_Easy het volgende:
[..]
Bedoel je nou mijn CDRW niet aansluiten? Lijkt me niet zo handig, moet ik elke keer kables loskoppelen en weer aansluiten...
In hoeverre zijn combo drive een optie? Ik bedoel een CDRW die ook DVD's kan lezen? Heeft iemand ervaring met zo'n apparaat, of ken je misschien een ander die zo'n ding heeft en positieve of negatieve opmerkingen had?
Verwijderd
Sorry, ik had het niet zoOp vrijdag 19 april 2002 13:56 schreef The_Big_Easy het volgende:
[..]
Bedoel je nou mijn CDRW niet aansluiten? Lijkt me niet zo handig, moet ik elke keer kables loskoppelen en weer aansluiten...
goed gelezen
het is idd niet handig om je CDRW niet aan te sluiten.
Je kan je oude HDD (ATA-33) het beste vervangen door een niewe (ATA-100) en deze dan op de zelfde kabel als je andere HDD zetten, dus HDD's op 1 kabel en CDRW en DVD op 1 kabel zetten. dan maak je optimaal gebruik van je ATA-100 aansluiting van het MOBO.
Onzin.Op vrijdag 19 april 2002 14:09 schreef doophoofd het volgende:
[..]
Je kan je oude HDD (ATA-33) het beste vervangen door een niewe (ATA-100) en deze dan op de zelfde kabel als je andere HDD zetten, dus HDD's op 1 kabel en CDRW en DVD op 1 kabel zetten. dan maak je optimaal gebruik van je ATA-100 aansluiting van het MOBO.
Als je een ata33 en een ata100 schijf op 1 controller zet, zullen ze allebei in hun eigen mode (33/100) draaien. De tijd dat de langzaamste van de 2 de hele bus bepaalde is al een hele tijd niet meer zo.
Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.
Is zo'n combo drive wel geschikt voor intensief gebruik? Ik meen me te herinneren dat tot voor kort werd aangeraden om je writer zo veel mogelijk te sparen en niet voor readen te gebruiken. Dit omdat de laser van dat ding daar niet voor was geoptimaliseerd of zo. Bovendien zou ie met zo'n gebruikswijze langer mee gaan... Is dit inmiddels allemaal achterhaald, of geldt dat nog steeds?
Over combo drives gesproken, leuk ding inderdaad die plextor
Weet iemand hoe dit apparaat of de Philips RWDV-2010K het in de praktijk doet? Kan zowat geen enkele review vinden
Over combo drives gesproken, leuk ding inderdaad die plextor
Verwijderd
Ja dat vermoeden had ik ook al, ze zullen dat toch inmiddels verholpen hebben. Bijna iedereen maakt immers gelijk van minimaal 3 IDE mogelijkheden op verschillende snelheden (cd/hd). Toch vind je in iedere post weer mensen terug die roepen dat de snelheid van het langzaamste device wordt gehanteerd..Op vrijdag 19 april 2002 14:17 schreef Sparhawk het volgende:
[..]
Onzin.
Als je een ata33 en een ata100 schijf op 1 controller zet, zullen ze allebei in hun eigen mode (33/100) draaien. De tijd dat de langzaamste van de 2 de hele bus bepaalde is al een hele tijd niet meer zo.
Bijvoorbeeld op mijn A7M266, die zou het toch ook al goed moeten doen?
M'n bordje met BX-chipset kon PIO-mode en ATA-33 door elkaar heen draaien. (klein voorbehoud.. als ik m'n PIO-cd-speler gebruikte draaide de HD ook op PIO. Als de cd-speler klaar was haalde de HDD direct weer hoge snelheden @ weinig cpu-gebruik).Op vrijdag 19 april 2002 16:55 schreef Bandiet het volgende:
Bijvoorbeeld op mijn A7M266, die zou het toch ook al goed moeten doen?
Siditamentis astuentis pactum.
Is het niet zo dat de master de max snelheid bepaald?Op vrijdag 19 april 2002 14:17 schreef Sparhawk het volgende:
[..]
Onzin.
Voor zover ik weet niet. Ieder device op de bus draait gewoon op z'n eigen snelheid, alleen is het wel zo, dat als het ene apparaat bezig is, hij niet met de ander kan communiceren. Dit i.t.t. SCSIOp vrijdag 19 april 2002 19:05 schreef OlafvdSpek het volgende:
[..]
Is het niet zo dat de master de max snelheid bepaald?
Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.
Toch is het niet verstandig om de cdrom en de writer op zelfde kabel aan te sluiten. Bij het on-the-fly kopiëren moet dan namelijk de data heen én terug door dezelfde kabel - wat niet tegelijk kan, dus dat kost je snelheid. En bij de writers van nu (24 speed en meer) heb je die snelheid echt wel nodig om op volle snelheid te schrijven.
Dat dacht ik dus niet, het traagste apparaat op de bus bepaald de maximale snelheid.Op vrijdag 19 april 2002 19:05 schreef OlafvdSpek het volgende:
[..]
Is het niet zo dat de master de max snelheid bepaald?
My software never has bugs, it just develops random features...
Verwijderd
Hoer klopt dus echt geen zak van. UDMA 100 schijf draait gewoon op 100 en 33 op 33. Bij ram is het zo dat alles op de snelheid van de langzaamste module draait. Voor hd's geld dit niet.Op vrijdag 19 april 2002 13:22 schreef doophoofd het volgende:
Het maakt eigenlijk allemaal niet zoveel uit hoe je boel aansluit.
verstandigst =
ide1:
Master: hd udma100
Slave: dvdspelert
ide2:
Master: hd udma33
Slave: Fikkert
24x: 4 mb/s. Met UDMA33 moet zelfs dat dus makkelijk kunnen.Op vrijdag 19 april 2002 19:33 schreef M4rtijn het volgende:
Toch is het niet verstandig om de cdrom en de writer op zelfde kabel aan te sluiten. Bij het on-the-fly kopiëren moet dan namelijk de data heen én terug door dezelfde kabel - wat niet tegelijk kan, dus dat kost je snelheid. En bij de writers van nu (24 speed en meer) heb je die snelheid echt wel nodig om op volle snelheid te schrijven.
Pagina: 1