[Algemeen] Ontwerpmethode

Pagina: 1
Acties:

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:43
Ik ben bezig met het ontwerp van een databaseapplicatie. Ik heb inmiddels een takentabel (eventlist) opgezet, die ik wil omzetten naar een contextdiagram (DFD niveau 0). Alleen zit ik met het weergeven van de rechtenkwestie. Een medewerker mag alleen zijn eigen informatie zien, een afdelingsmanager mag de informatie van alle medewerkers op zijn afdeling zien, een administrator mag alle info over alle medewerkers zien. Moet ik bovenstaande als drie verschillende taken noteren, of wordt dit gezien als 1 taak?

• Uiligheid
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 15:21

Uiligheid

alle gekheid op een stokje

Moet in een DFD. Het is namelijk maar een proces, het raadplegen van data..

Stukje literatuur:
Een DFD geeft alleen de gewenste logische aspecten weer; foutafhandeling, implementatiekeuzen en activiteiten voor besturing van het informatiesysteem (housekeeping) maken geen deel uit van een DFD.

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:47

Pelle

🚴‍♂️

Lijkt me gewoon 1 event. Ik neem aan dat je in je ERD straks een rechten-structuur definieert.. afhankelijk van de rechten van een bepaald persoon, krijgt hij meer of minder info. Zoiets kun je heel fijn in je processpecificaties kwijt. Niet opsplitsen dus, daarmee bezorg je jezelf alleen maar gigantisch veel werk (want elk event moet weer terugkomen in je contextdiagram of DFD, en dan wordt dat weer een onoverzichtelijke bende enzo).

Overigens: contextdiagram is geen DFD0. Contextdiagram beschrijft systeem + omgeving, in tegenstelling tot DFD's, die niet meer te maken hebben met omgeving (tenminste, de herkomst van al je externe flows valt daar weg).

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:43
Op vrijdag 19 april 2002 15:50 schreef Pelle het volgende:
Overigens: contextdiagram is geen DFD0. Contextdiagram beschrijft systeem + omgeving, in tegenstelling tot DFD's, die niet meer te maken hebben met omgeving (tenminste, de herkomst van al je externe flows valt daar weg).
Op school (HIO, HSZuyd Heerlen) hebben we geleerd dat het contextdiagram gelijk is aan het DFD (systeem) op niveau 0.

• PdeHoog
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-09-2024
Op vrijdag 19 april 2002 20:02 schreef TweakersOnly het volgende:

[..]

Op school (HIO, HSZuyd Heerlen) hebben we geleerd dat het contextdiagram gelijk is aan het DFD (systeem) op niveau 0.
Pelle heeft hetzelfde geleerd op de Haagse Hogeschool, alleen vergeet hij te vermelden dat de inkomende en uitgaande flows van een CD consistent moeten zijn met de inkomende en uitgaande flows van het DFD0 :)

edit:

Kleine correctie. Pelle heeft gelijk. Een CD is inderdaad niet gelijk aan het DFD0. Alleen de flows in het CD dienen overeen te komen met die in het DFD0.

Verwijderd

Ook ik heb het zelfde geleerd op de Haagse Hoge School en weet dat je bij het eerste DFD je nog echt geen zorgen moet gaan maken over de rechten. Dat komt pas een stuk later... IM of DO

Verwijderd

Op vrijdag 19 april 2002 20:02 schreef TweakersOnly het volgende:

[..]

Dat heb ik dus ook op de Universiteit Twente geleerd :)
Pagina: 1