Pc en vastlopen door statische velden :-]

Pagina: 1
Acties:

• Tonnes746
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01-2022
N.a.v. het topic [EL] Schok als ik PC + verwarming aanraak. leek het me leuk om dit even te vertellen:

Vandeweek een tijdje achter pc, uiteindelijk maar even iets anders doen terwijl ie blijft lopen d8 ik. Geen problemen met pc gehad, ik sta op, weg muziek ->pc vast. D*mn.. da's toevallig.. Opnieuw starten, kwartiertje later opnieuw naar andere kamer en ik sta op.. pc vast. Hmmm.. Vonkjes/ESD? Nuh, pc staat 1,5 meter verderop. Opnieuw starten, weer even later, even ietsje verder van pc af met de bureaustoel-op-wielen (tot 3 meter van pc), daarna heeeel voorzichtig opstaan (als een oude man).. 'tik'.. pc vast.

Blijkt dus, en dat was me nog nooit overkomen, dat een statische ontlading van m'n rug naar de rugleuning van de bureaustoel op een afstand van meer dan 3 meter blijkbaar genoeg is om de pc te laten hangen. Weird! Maar wel leuk..

Pc is nooit geaard geweest en had behalve merkbare spanningsverschillen op chassis nooit last gehad, hooguit van audiostoring. 'k Ga hem nu toch maar eens aarden omdat dat waarschijnlijk voor een afscherming gaat zorgen. Iemand anders wel eens zoiets grappigs meegemaakt a.g.v. een statisch veld, bijvoorbeeld door de boormachine van de buurman aan de andere kant van de muur? :)

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

Verwijderd

als een vriend een tv kaart in z'n ongeaarde pc inbouwt en belt met de helpdesk of het normaal is dat er vonken van z'n kabel afkomen als ie die er op prikt (tv kabel) krijgt ie te horen dat dat normaal is, er hoort 12 volt ofzo op die tv kaart.

ik schroef die kast eens open om er een netwerkaart in te prikken. meneer trekt de tv kabel los (pc moest verkassen kon er niet goed in) en de vonken schieten van de kabel naar de tv kaart... en omdat ie schrok van de vonk laat ie z'n pc pleuren :)

verder kunnen de vonken geen kwaad ;)

Verwijderd

Als er inderdaad bepaalde velden van invloed zijn, zijn het altijd nog wel magnetische velden.En voor zover ik weet heeft een statische ontlading toch echt een geleider nodig, en lucht geleid niet zo goed :+
Heb overigens geen idee hoe magnetische velden invloed kunnen hebben zoals jij vertelde, even aan vriendinnetje vragen, ze is nu ook voor mij aan het bekijken wat de effecten van het magnetisch veld van een peltier op je computer zou kunnen hebben.

Verwijderd

pc komt in opstand
krijgt ie te weinig aandacht ofzo?

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
die pc weet gewoon wanneer je weg gaat, hij kan niet zonder je >:)