Toon posts:

welke monitor boxen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eindelijk het budget gekregen om monitor boxen aan te schaffen. Het gaat hier om monitors voor een PA set, gebruikt in discotheken ed. Geen studio dus ;)
Maare ik zit een beetje te twijfelen, actief of passief?
De search bracht een oud topic naar boven over monitor boxen maar daar werd puur over passieve boxen gesproken, terwijl mijn voorkeur denkik wel naar actief uitgaat..
wat is aan te raden?

Verwijderd

Ga in ieder geval voor actieve boxen, want daar is de versterker speciaal gebouwd voor die specifieke box. En daardoor krijg je dus beter geluid. Ze zijn over het algemeen wel een stukkie duurder dan een aparte versterker en boxset, maar het bespaar je dan ook wel weer de moeite van het maken/kopen van extra draden om je zooi aan te sluiten. :)

• xipetotec
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-08 15:43

xipetotec

Deus Vult

Hoeveel vermogen moet het hebben (ongeveer)
Hoe duur mag het zijn?
Hoe belangrijk is de kwaliteit van het geluid?
dan kan ik wel een beetje indicaties geven denk ik.

Mijn persoonlijk voorkeur zijn de EON15 van JBL (ben in disco in WESEL geweest, empire, waar ze die hadden... WOW)
of de MACKIE SRM450, eventueel met sub. Wij hebben MACKIE actieve studiomonitoren 828 type.... en dan rost als een gek... velodyne sub erbij.

maar dat zijn wel prijzige speakers...

Wise beyond his years.

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Als je monitors voor de backline gebruikt zou ik vooral op de gebruikte onderdelen letten, en de spreiding van het geluid. een goede monitor spreidt het geluid niet bijvoorbeeld 80 graden rond, maar in een bundel van 90 graden vertikaal, en 40 horizontaal. Verder zou ik dus GEEN actieve monitors pakken, omdat je dan altijd maximaal dat aantal monitors kunt gebruiken, terwijl je op een aparte versterker 4 monitors kunt aansluiten (2 groepen van 2).

Komt bij dat als je nieuwe monitors wilt je de versterker gewoon kunt houden.

Wat betreft de drivers: Kies in ieder geval voor een 15" laag, gekombineerd met als het ff kan een 2" driver. Kost wel wat, maar dan heb je ook wat. Een 1" driver moet namelijk nogal scherp gezet worden om enige presence te krijgen, en dan gaan je mic's sneller rond.

Verder moet je eigenlijk elke monitor zijn eigen 31-bands EQ geven, om rondzingers ed weg te kunnen werken (uitfluiten heet dat).

Succes.

/Edit Oops, volgens mij hebben we het hier over een DJ...
Vergeet in dat geval alles wat hierboven staat. /Edit

Specs? Zie ondertitel...