Toon posts:

Digitale foto in het donker!

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste medemens...

Hier een vraagje... kan iemand mij vertellen hoe je het beste een foto in het donker kunt maken. Zolang het voorwerp wat op de voorgrond staat is het geen probleem voor mijn digitale camera... (Canon Powershot S30) maar maak ik bijvoorbeeld een foto vanuit een wolkenkrabber over een compleet verlichte stad dan krijg ik vaak een bewogen en onscherp beeld... (de foto is vaak ook erg donker als je hem later bekijkt!)

Hopelijk dat iemand me kan helpen met wat degelijke instellingen voor deze camera...

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-02 20:00

CAP-Team

XBL: CAPTeam

ik denk:
- statief gebruiken
- lange belichtingstijd

:?

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• joep_k
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 19:11

joep_k

......

hogere lichtgevoeligheid (iso)

lees dit maar ff door. er staan allemaal handige dingen bij

hmmm

Verwijderd

Topicstarter
Ok tnkx...

mijn hoogste ISO waarde is 800...
dus als ik het goed begrijp ISO op 800 zetten en ik zou geen probleem meer hebben.

lijkt me vrij raar...
kun je het messchien een beetje toelichten...
tnkx

• joep_k
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 19:11

joep_k

......

als je vanuit de hand schiet is de kans groter dat je foto bewogen is. simpel weg omdat je niet 100% kan staan.
Als je geen statief gebruikt is het dus nodig om een korte sluitingstijd te gebruiken.
In het donker is er vanzelf sprekend minder licht. Al snel is dat te weinig om een goede foto te krijgen. dus is het een optie om de lichtgevoeligheid hoger te zetten zodat er minder licht nodig is om toch een goede foto te krijgen.
Het nadeel van een hogere iso-waarde is dat de ruis erg snel toeneemt. Het is dus zaak om een goeie verhouding te vinden.
succes ;)

hmmm

• Firecow
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-01-2023

Firecow

worldofnature.nl

en statief kopen of iets waar je je camera op kan leggen...
je iso waarde omhoog...
en probeer eens te stoeien met hoger sluitertijden zoals 3 tot 10 sec ofzo...

Canon EOS 80D En wat glaswerk

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-02 11:58

spacy

+++

ik ken het probleem,

je kunt afhankelijk van wat voor cam je hebt iso, sluiter, enzo allemaal instellen.

helaas heb ik zo'n cam waarbij de vorige 2, niet of automatisch gaan (kodak dc3400), maar niet hoog genoeg om een stad bij nacht er mooi op te zetten.
dus niet alle cams zijn hiervoor geschikt!!

en ja een statief helpt al heel veel om bewiging te voorkomen, maar flats hebben toch ook hekwerk op het balkon? daar kun je hem ook op zetten hoor.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:38

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Op vrijdag 19 april 2002 08:03 schreef hans_dekkers het volgende:
Ok tnkx...

mijn hoogste ISO waarde is 800...
dus als ik het goed begrijp ISO op 800 zetten en ik zou geen probleem meer hebben.

lijkt me vrij raar...
kun je het messchien een beetje toelichten...
tnkx
ISO is de lichtgevoeligheid, hoe hoger de ISO waarde hoe gevoeliger de CCD (beeldchip) is voor licht, je hebt dan dus minder tijd nodig om v eel licht op te nemen. Het nadeel van het gebruiken van een hoge ISO waarde is dat de beeldruis toeneemt, de foto's worden spikkeliger.

Als je een lagere ISO waarde gebruikt, bijvoorbeeld 100 zal de sluiter 8 keer zo lang moeten open blijven om even veel licht op te vangen. Omdat je handen in die tijd meer kunnen bewegen, zal hje foto vaag/bewogen zijn. Je kan dit voorkomen door je fototoestel op een statief te plaatsen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Ik heb pas een nieuwe camera. Een Nikon Coolpix 885. Hij maakt prachtige plaatjes.. alleen in het donker wil het nog niet. Heb al van alles aan instellingen veranderd maar ik krijg het niet goed. Zo komen ze er uit te zien. Weet iemand wat ik fout doe? :

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/t.lindert/donker/passat.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/t.lindert/donker/donker.jpg

• salutem
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-12-2025
je beweegt te veel en WB is niet goed ingesteld evt ook nog nacht stand als die er al op zit en probeer es met je iso te klooien.

Hierbij twee exteme vb van bewegen en iet bewegen. :P

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2519409726

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1791703420

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"

Verwijderd

Op dinsdag 23 april 2002 23:38 schreef salutem het volgende:
je beweegt te veel en WB is niet goed ingesteld evt ook nog nacht stand als die er al op zit en probeer es met je iso te klooien.
Ja, maar dat enorme rode licht komt toch niet door het bewegen? Het is allemaal zo. WB? wat is dat? ISO.. dat heb ik op 100,200 en 400 geprobeerd. ISO 400 geeft het meeste beeld op.. De foto's die ik hier gepost hebt zijn ook ISO 400.

• salutem
klopt dat komt denk ik toch door je WB en of het niet inschakelen van je evt. nacht opname modus.

Geen idee verder vraag et anders aan de Guru of GT mr Stklaas himself :P

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"

Verwijderd

Op dinsdag 23 april 2002 23:38 schreef salutem het volgende:

Hierbij twee exteem vb van bewegen en iet bewegen. :P

[afbeelding]

[afbeelding]
Dat zijn wel mooie pics zeg! Die hebben dat rode licht ook niet zoals ze bij mij zijn... hoe komt dat rode licht bij mij zo enorm?

Verwijderd

Mijn ervaring is dat je met een hogere ISO waarde wel snel korreligheid krijgt.

Je zou kunnen proberen ISO op b.v. 200 in te stellen, en de sluitingstijd op statief op 1 seconden te zetten. Kijken wat dat overlevert.

Verwijderd

Ah.. de nachtstand! Dit is het resultaat! Veel beter, alleen die lichten... dat kan zeker niet verminderd worden?
ISO kan ik niet aan komen als ie op de nachtstand staat. Misschien staat dat dan al optimaal?!

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/t.lindert/donker/nacht.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/t.lindert/donker/nacht1.jpg

• salutem
is idd al beter ik weet niet of die cam van jou nog beter kan maar ik wil wel nog een maffe pic van mij plaatsen :P

Deze pic is genomen op "nachtstand" op statief en zonder flits.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2154635528

Lichtspel is idd erruuuugg lollig.

Verwijderd

Op woensdag 24 april 2002 00:07 schreef salutem het volgende:
maar ik wil wel nog een maffe pic van mij plaatsen :P
Okee, plaats maar. Ik ben er klaar voor ;)

Verwijderd

is idd al beter ik weet niet of die cam van jou nog beter kan
We hebben het wel over een Nikon Coolpix 885 he!! ;)

Verwijderd

Deze pic is genomen op "nachtstand" op statief en zonder flits.

[afbeelding]
Wat een prachtshot zeg!!

• salutem
http://www.dpreview.com/reviews/nikoncp885/page15.asp

hier kan je zien dat ie snachts nogal rood uitslaat.

http://www.dpreview.com/reviews/olympusc2100uz/page13.asp

met als vergelijking de c-2100 die weer wat geel uitslaat.

Tsja tis maar wat voor een kleur je mooi vindt.

Verwijderd

[afbeelding]
Realistische kleurweergave btw :)
Erg mooie foto!

Verwijderd

Op woensdag 24 april 2002 00:15 schreef salutem het volgende:
http://www.dpreview.com/reviews/nikoncp885/page15.asp

hier kan je zien dat ie snachts nogal rood uitslaat.

http://www.dpreview.com/reviews/olympusc2100uz/page13.asp

met als vergelijking de c-2100 die weer wat geel uitslaat.

Tsja tis maar wat voor een kleur je mooi vindt.
Ja, inderdaad zeg. Thx voor de info!

• salutem
Op woensdag 24 april 2002 00:38 schreef Six4Eight het volgende:

[..]

Realistische kleurweergave btw :)
Erg mooie foto!
Thanks !

ik vind persoonlijk nachtopnames ook het mooist.

Zeker met een zoom van 10x :P
Dag buurvrouw ! :P

• Hatsekie_D
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-02-2025

Hatsekie_D

Doe mij maar een glaasje prik

Op dinsdag 23 april 2002 22:57 schreef Afketser het volgende:
Ik heb pas een nieuwe camera. Een Nikon Coolpix 885. Hij maakt prachtige plaatjes.. alleen in het donker wil het nog niet. Heb al van alles aan instellingen veranderd maar ik krijg het niet goed. Zo komen ze er uit te zien. Weet iemand wat ik fout doe? :

[afbeelding]

[afbeelding]
Weet je zeker dat je niet op de Wallen was? :+

Verwijderd

Op woensdag 24 april 2002 09:42 schreef Hatsekie_D het volgende:

[..]

Weet je zeker dat je niet op de Wallen was? :+
Haha, ja, zo lijkt dat inderdaad! Nou, vanavond maar even naar de wallen toe.... en daar even een paar foto's maken.. dan moeten die foto's helemaal rood uitslaan.

• Hatsekie_D
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-02-2025

Hatsekie_D

Doe mij maar een glaasje prik

Op woensdag 24 april 2002 09:52 schreef Afketser het volgende:

[..]

Haha, ja, zo lijkt dat inderdaad! Nou, vanavond maar even naar de wallen toe.... en daar even een paar foto's maken.. dan moeten die foto's helemaal rood uitslaan.
hehe, ik betwijfel of ze het wel zo leuk vinden als je daar foto's gaat maken :)

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-02 11:25

ReseTTim

Chocolate addicted

Op woensdag 24 april 2002 10:40 schreef Hatsekie_D het volgende:

[..]

hehe, ik betwijfel of ze het wel zo leuk vinden als je daar foto's gaat maken :)
korte sluitetingstijd en hard weg rennuh nah de foto...

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Ik heb vooral bij foto's die op een feestje zijn gemaakt in een zaal veel problemen.

ALs ik dan iemand wil fotograveren moet ik meestal op 3 of meer meter afstand nemen om de persoon er helemaal op te krijgen. Als ik dan met de flitser aan fotograveer krijg ik nog blurry foto's.

Moet ik in dit geval de sterkte van de flitser flink omhoog gooien of helpt dat niet???

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:37

BaRF

bijna kerst

Verwijderd schreef op 04 October 2003 @ 04:51:
Ik heb vooral bij foto's die op een feestje zijn gemaakt in een zaal veel problemen.

ALs ik dan iemand wil fotograveren moet ik meestal op 3 of meer meter afstand nemen om de persoon er helemaal op te krijgen. Als ik dan met de flitser aan fotograveer krijg ik nog blurry foto's.

Moet ik in dit geval de sterkte van de flitser flink omhoog gooien of helpt dat niet???
Weet de camera dat er een flitser op staat? wat voor cam is het?

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• DoD Cerberus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06-2025

DoD Cerberus

blabla!

bij feesten in discotheken zou ik een sterke flitser gebruiken icm een korte sluitertijd

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:48

Floor-is

5.2

Verwijderd schreef op 04 October 2003 @ 04:51:

Laat ik je eerst maar verwijzen naar een reactie van mij in een thread van amper 2 weken oud: [rml]Floris in "[ digicam] foto's maken in slecht belicht"[/rml] dit had je zelf erg eenvoudig kunnen vinden, mits je de juiste zoektermen had gebruikt.

Dan even samenvatten:
1. Je hebt problemen met het fotograferen van mensen in een zaal, bijvoorbeeld tijdens een feest.
2. Je moet vrij veel afstand nemen om de mensen er goed op te krijgen.
3. Als je met flitser werkt krijg je alsnog geen mooie foto's, te veel beweging bijvoorbeeld.

Ad. 1. Die feestjes, is dat in een disco, op een houseparty of iets vergelijkbaars of moet ik meer denken aan recepties, waar nog wel een beetje licht is?
Ad. 2. 3 Meter is niet echt veel als je een 'full bodyshot' wilt maken. Ik heb een goede camera met waarbij ik een 27,2mm-equivalent kan behalen, ook dan heb ik minstens 2,5m nodig om een full-bodyshot te maken.
Ad. 3. De kracht van de flitser verhogen krijg je misschien wel 'minder blurry' foto's van, maar de kleuren gaan ook compleet naar de klote.

Maar om je een beetje serieus te kunnen helpen hebben we heel wat meer informatie nodig dan je hebt gegeven. Wat voor camera heb je? Wat voor omstandigheden hebben we het over? Wellicht dat we dan beter helpen kunnen.

Oh en als je op houseparties schiet, laat dan gelijk even weten of het voor PF is of niet, vinden we leuk om te weten. :)

Bericht hierboven

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Beetje oude kick. Kan beter hier verder gaan. Kwalitatief betere topic [rml][ digicam] foto's maken in slecht belichte ruimtes[/rml]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.