Toon posts:

"Paul Vodrazka's Waterblock"

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sorry,
Ik heb gewoon ff zooi gecopy / paste.
Maar dit is echt :9~ :9~ :9~ :9~ :9~
Wou dat ik hem had. :(

Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/tips912/paul6.jpg

A 3D rendered image that I created from the CAD assembly.
I've finally decided to submit some pictures and information about my water-block.
I've been visiting your site for some time now,
and I haven't been too impressed with some of the water-block designs out there.

I made my water-block about a year ago,
and was using it successfully for most of that time since.
I was using a submersible outdoor fountain pump,
which doesn't have much power.
It worked adequately, even though the flow was barely more than a trickle.

My CPU stayed steady at about 36C.
It is an Athlon 950 on an A7V MB and I was running it at 1196 (11.5 X 104).
I made one mistake though - my choice of coolant could have been better.
I used water with some added bleach to try and control the critters,
however this didn't agree with the seals on the cheap pump.

I recently retired the pump as it couldn't sustain an adequate flow.
Since I had the unit out of my PC, I decided to get some photos of it.

First off, here's a picture of the copper base:

Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/tips912/paul1.jpg

I would have preferred a different design,
but I was limited by the material I had available to me at work.
We don't usually have much copper around, and all I could find is round bar stock,
so I had to come up with a design around that.

To maximize the little area I had to work with for the water channels,
I had to create a ring with tapped holes so that I could screw down the lid.
If I had put tapped holes in the copper slug,
there would be little room for the channel and the O-ring groove.

Here's a picture of the whole works disassembled
- I used brass primarily for aesthetics:

Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/tips912/paul2.jpg

Here it is all assembled:

Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/tips912/paul3.jpg

As you can see, my soldering skills need some work.
I utilized the 4 holes provided on my A7V motherboard for mounting my block.
The four long screws enter from behind the board with springs and isolating rubber washers at the back.

On the CPU side of the board,
the screws slide through the four holes on the retaining ring and screw into the S-clamp.
The screw in the middle of the S-clamp pushes on the middle of the water-block
directly over the CPU die (not exactly in the middle, it's offset 0.045").

I don't have any technical figures on the performance of my block at the moment,
but I will try to get some as soon as I get a good in-line pump.
I'd imagine it will perform well because of the amount of turbulence that is created in the channels.

When you blow into one of the ports, it makes a whizzing sound.
The harder you blow, the higher the pitch.
It feels somewhat restricted and I assume that it's from the turbulence.

I also included pictures of the water-block assembly which I created in SolidWorks before I machined any of the parts.
As well I included a 3D rendered image of it that I created from the CAD assembly

Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/tips912/paul4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/tips912/paul5.jpg

:? :? :? Wat vinden jullie ervan :? :? :?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Impressive... voor een doe het zelf koelblok. De geforceerd lange flow door het koelblok werkt blijkbaar. Echter, doe dit niet met een paar elementen in serie... Er is best wat druk nodig voor zo'n pad, lijkt me.

Forget your fears...
...and want to know more...

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 14:38

Corn

Raar jongetje

Het is een heel mooi blok, maar of het beter presteerd dan andere blokken weet ik niet. Het design is mooi, maar misschien niet zo efficient

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Bôh, dit ziet erg echt wel heel erg goed uit! :9~
Ik ben benieuwd naar de temps!

T.net gallery | V&A ads

Verwijderd

Ziet er natuurlijk wel allemaal super uit, maar ik kan er niet "nat van worden" (om maar even bij het onderwerp te blijven. Het is iig een mooi staaltje van vakmanschap, alleen het solderen gaat hem niet goed af.

Concreet denk ik dat hij zijn doel voorbij streeft, water moet de temperatuur opnemen en dan toch direct worden afgevoerd?

Wel mooi materiaal voor een proefschrift.

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 20:00

Tubby

or not to be

Ziet er goed uit, als ie er nog een paar kan maken wil ik er wel 1 :D

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Verwijderd

die wil ik ook en dan er ook nog wel goed voor dokken ook >:)

Verwijderd

leuk. Maar ik betwijfel of die beter koelt dan een maze-2 bijvoorbeeld.

er zit een duron 900 @ 1196 in en die houdt ie op 36 graden.
Kan trouwens nergens terugvinden wat de temps zijn met de nieuwe pomp.

/edit..
wel een leuk 3d plaatje... jammer dat ik op mijn werk niet meer tijd heb voor dit soort geintjes te tekenen

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Op vrijdag 19 april 2002 07:38 schreef T-Mug het volgende:
die wil ik ook en dan er ook nog wel goed voor dokken ook >:)
JA zekker, wanneer gaan die dingen in productie ?

Verwijderd

vreet blok man waar/wanneer ken je die kopen :9

Verwijderd

Erg professioneel! Alleen vraag ik me wel af of de prestaties beter zijn dan een Home-made blok wat DaBit bijvoorbeeld heeft..

Verwijderd

Op vrijdag 19 april 2002 08:55 schreef Powerballs het volgende:
vreet blok man waar/wanneer ken je die kopen :9
ik zou um niet opeten als ik jou was :{

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-02 18:57

MRic3

Of praat ik weer poep?

Ik vind de bevestigings beugel errug strak...

Je kan zien dat die gast er veel werk van heeft gemaakt maar hij heeft dan ook wel prof appratuur ter beschikking denk ik zo.

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Verwijderd

De input van het water moet imo altijd boven de core zitten en niet aan de zijkant. Volgens mij koel je dan veel efficienter!

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Het blok ziet er erg proffesioneel uit, ik heb niet het hele stuk tekst gelezen, maar ik denk dat het best goede prestaties levert.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als Leonardo Da Vinci een watertweaker was geweest, had z'n blok er zo uitgezien :7.

I reject your reality, and substitute my own.

Verwijderd

Het ziet er allemaal mooi uit, maar dit is een typisch geval waar functionaliteit heeft geweken voor de 'looks'.

Hoewel ik totaal geen waterkoeler ben (mijn comp blijft koel met twee 7 volt case fans) kan dat water pad heel eenvoudig al veel beter.

Een spiraal van binnen naar buiten toe geeft minder stromings weerstand en zorgt ervoor dat het koelste water meteen op de heeste plek (core) komt. Alleen aanvoer aansluiting komt dan in het middel te liggen, oftewel een andere beugel.

Maar verder ziet dit er wel gelikt uit, Een perfect product voor case modders aangezien de looks heel erg goed zijn.

(en gezien sommige reacties hierboven klopt m'n laatste bewering)

• Sneaky_Dill
  • Laatst online: 20-02-2025
Idd mooi waterblokje :)

edit:
Niet goed gelezen

Heb een upgrade nodig =/

• Sneaky_Dill
Op vrijdag 19 april 2002 09:39 schreef ascii het volgende:
...

Een spiraal van binnen naar buiten toe geeft minder stromings weerstand en zorgt ervoor dat het koelste water meteen op de heeste plek (core) komt. Alleen aanvoer aansluiting komt dan in het middel te liggen, oftewel een andere beugel.

...
Waarom zegt iedereen dat het koelste water boven het heetste punt moet komen. Het zou kunnen ik weet het niet, maar ff een voorbeeld: Als het koelste water op het heetste punt binnenkomt, komt lauw water op lauw punt en daar neemt het dus geen warmte meer op. Als het koelste water nou op het lauwe punt komt, neemt het daar warmte op en dan komt lauw water op het heetste punt en neemt daar nog steeds warmte op.

Tis maar een id... heb ik ook maar van het tegenstroomprincipe bij de kieuwen van vissen overgenomen, voor de biologen onder ons. Misschien werkt het anders bij warmte.

Heb een upgrade nodig =/

Verwijderd

Topicstarter
goed punt Sneaky_Dill !!

zo had ik het nog niet eens bekeken.

• TMoose
  • Laatst online: 01-12-2025

TMoose

Mooooooose !!

Kijk, Hier wordt nagedacht !!

Wat je wilt, is een zo groot mogelijk verschil in water- en kopertemperatuur. Als je countercurrent gebruikt, zoals hierboven voorgesteld wordt, dan blijft het verschil in temp. gehandhaafd. Hoe langer het water in de maze, hoe warmer het is. Omdat de omgeving ook warmer wordt naarmate je dichter bij de die komt (Indien de conductie in het koper beperkend is..) blijft de deltaT (verschil in temp) zo groot mogelijk. Als je je koude water boven de die toevoerd, is daat de deltaT heel groot, en zal er dus meer warmete worden afgevoerd, maar de efficiency dropt snel, naarmate je water warmer, en je koper koeler wordt..

Je kunt een mooi model opstellen, en alles uitrekenen, maar volgens mij is het gemakkelijker om de flow eens om te draaien, en gewoon te meten. Dan weet je in ieder geval wat bij je eigen opstelling het beste is.

Zo. Dat moest ik ff kwijt :)

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Verwijderd

Precies, want meten is weten, en ik zie geen fouten in de beredenering. Leuke test: effect van omgekeerde waterflow in koelblok.

Verwijderd

Ow hey das dat article van www.overclockers.com waarin een gast dit had laten zien ja. z'n temps waren niet zo goed verder, maar tis een prachtig blok.

water direct boven de core inspuiten werkt het beste. simpelweg omdat je dan nog het grootste temperatuur verschil hebt en de core gekoeld moet worden.

het is niet de bedoeling om het blok te koelen maar de CORE te koelen. vergeet dat niet.

Verwijderd

Het ziet er heel mooi uit!

Maar kijk eens naar deze blokjestest:
http://www.procooling.com/reviews/html/waterblock_roundup_part1-1_2_0.shtml
Daar blijkt uit dat een ogenschijnlijk foutief ontwerp (Leufkens) als de op één na beste koelt! Je zou toch denken dat het middenkanaal van de Leufkens niet meewerkt (stilstaand water). En een simpel blokje met een W-vormig kanaal is het beste!

Ik heb een W-vormig kanaal. ;)

EDIT: Ik ontdek net dat dit mijn DUIZENDSTE REAKTIE is.

Verwijderd

Op vrijdag 19 april 2002 09:56 schreef Sneaky_Dill het volgende:

[..]

Waarom zegt iedereen dat het koelste water boven het heetste punt moet komen. Het zou kunnen ik weet het niet, maar ff een voorbeeld: Als het koelste water op het heetste punt binnenkomt, komt lauw water op lauw punt en daar neemt het dus geen warmte meer op. Als het koelste water nou op het lauwe punt komt, neemt het daar warmte op en dan komt lauw water op het heetste punt en neemt daar nog steeds warmte op.

Tis maar een id... heb ik ook maar van het tegenstroomprincipe bij de kieuwen van vissen overgenomen, voor de biologen onder ons. Misschien werkt het anders bij warmte.
Je hebt groot gelijk dat een tegenstroom warmtewisselaar een grotere energie overdracht kan hebben dan eeen meestroom warmtewisselaar. Maar het limiet van een gelijkstroom warmtewisselaar is daar waar de uitgaande stromen een gelijke temperatuur hebben. Zolang de stroming te hoog is om voor de evenwicht te zorgen kan het zijn dat de overall delta T bij een meestroom warmtewisselaar gorter is dan die van een tegenstroom wisselaar. Maar voor grote instalaties waar bv levensmiddelen (bier, melk oid) moeten worden gekoeld, cq verwarmd het efficienter is om tegenstroom te gebruiken.

(O, en ikke was levensmiddelen proces technoloog, lang lang geleden heb ik er zelfs aan gerekend)

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Die Paul Vodrazka, is dat de wederopstanding van Jules Verne?

wat ik wel jammer vind, is dat hij zich heeft laten beperken tot het koper wat hij kon krijgen (voor het mooi iets te klein), om vervolgens met ongelimiteerde middelen er iets moois van te maken. Had hij beter een stukje koper van www.onlinemetals.com vandaan kunnen halen.....

Verwijderd

WOUW!!!! :D

Dit is nog eens een mooi blokje... :9~

Ik wou dat ik dat kon maken... ;(
:{

:P

• Bramster
  • Laatst online: 15:52
Op vrijdag 19 april 2002 13:31 schreef Oeloe het volgende:
WOUW!!!! :D

Dit is nog eens een mooi blokje... :9~

Ik wou dat ik dat kon maken... ;(
:{

:P
niet zeuren.....jij heb al mooie blokjes gemaakt :)

• Weeds
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 21:12

Weeds

what is a weed...

Het is duidelijk dat het bij koeling van processoren het om temperatuurverschil en warmtegeleiding gaat.

Een koelapparaat voor de processor bestaat uit een materiaal wat op de processor ligt en de warmte naar het koelmedium moet voeren.

Koper is een prima warmtegeleider namelijk: ~400W/mK.
Zilver geleidt beter: ~425W/mK.
Grafiet geleidt nog beter: ~2000W/mK.
Zilver is vrij duur. Grafiet eveneens(). Koper is betaalbaar en makkelijk bewerkbaar. Koper is dus een prima keuze. Het moet wel zo dun mogelijk zijn (dun genoeg voor de warmte overdracht, dik genoeg voor de mechanische sterkte).

Het koelmedium moet het liefst een hoge warmtecapaciteit hebben. Water heeft een hoge warmtecapaciteit, dus prima keuze.

Voor warmteoverdracht heb je temperatuursverschil nodig tussen het koelmedium en het te koelen object(processor). Hoe groter het temperatuursverschil hoe groter de warmteoverdracht. Aangezien het water een hoge warmtecapaciteit heeft, is het temperatuursverschil tussen de ingaande waterstroom en uitgaande waterstroom klein. In iedere geval verwaarloosbaar ten opzichte van het temperatuursverschil tussen de processor en het water (~40graden). Het maakt dus ook weinig uit waar je de wateraansluitingen hebt zitten.

Ingaande water temperatuur is wel belangrijk(voor je dT). Liefst zo laag mogelijk.

Wat dus wel belangrijk is:
-Een goede warmtegeleider: koper (voor liefhebbers grafiet of zilver)
-Een dunne laag metaal tussen processor en koelmedium
-Een koelmedium met hoge warmtecapaciteit: water
-Lage ingaande koelmediumtemperatuur

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:12

Epsilon

hij is wel leuk, maar of het effectief is?

hij had beter in het midden een ingang kunnen maken en dan 2 uitgangen ofzo.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

w00t echt zwaar stoere shit dit :9~
Of het het meest effectieve effect is betwijfel ik, maar mooi is het zeker! :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• TMoose
  • Laatst online: 01-12-2025

TMoose

Mooooooose !!

Hiero kun je voor weinig grafietplaten kopen. is misschien leuk om als bodem in je blok te gebruiken ?

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Op vrijdag 19 april 2002 09:56 schreef Sneaky_Dill het volgende:

[..]

Je moet zorgen dat je zo groot mogelijke temperatuursverschillen krijgt tussen het blok en het koelwater.
Dan is de warmteoverdracht beter dan wanneer het water langzaam opgewarmt wordt.
Het is net zo als je 2 kopjes thee naast elkaar zet, in de ene giet je melk en laat je 10 min staan en de ander laat je 10 min staan en dan giet je er pas melk in.
De laatste zal het koudste zijn omdat er een groter temperatuursverschil is geweest in die 10 min en er zo meer warmte is overgedragen.

Hmm ik had die reply van NoWeedsNoWorries nog niet gelezen |:(

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Sneaky_Dill
Op vrijdag 19 april 2002 17:46 schreef bobo1on1 het volgende:

[..]

Je moet zorgen dat je zo groot mogelijke temperatuursverschillen krijgt tussen het blok en het koelwater.
Dan is de warmteoverdracht beter dan wanneer het water langzaam opgewarmt wordt.
Het is net zo als je 2 kopjes thee naast elkaar zet, in de ene giet je melk en laat je 10 min staan en de ander laat je 10 min staan en dan giet je er pas melk in.
De laatste zal het koudste zijn omdat er een groter temperatuursverschil is geweest in die 10 min en er zo meer warmte is overgedragen.

Hmm ik had die reply van NoWeedsNoWorries nog niet gelezen |:(
Het is maar een id... ik heb binnekort WC :) hoop ik en dan ga ik het testen... dan horen jullie het wel.

Ik denk dat als de waterflow hoog genoeg is dan maakt het niets uit. (Hoe harder het water gaat hoe minder het water opwarmt dus dan is al het water in het blok ongeveer even warm.)

Heb een upgrade nodig =/

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Ik vind het wel een COOL blokje maar er zit 1 minpuntje aan. Vanbuiten mag het perfect afgewerkt zijn, maar vanbinnen niet. Hoe ruwer en slechter afgewerkt, hoe groter het contactoppervlak. Maar of dat nog effect heeft, weet ik niet. Misschien kan iemand het ideale contactoppervlak uitcijferen met voldoende flow????????

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Amd RuLuzzz
  • Laatst online: 10-02 15:01
Op vrijdag 19 april 2002 13:45 schreef Skuzz het volgende:

[..]

niet zeuren.....jij heb al mooie blokjes gemaakt :)
Ik heb alles gemaakt, en hij heeft het gesoldeert.

• Bramster
  • Laatst online: 15:52
Op vrijdag 19 april 2002 20:16 schreef Amd RuLuzzz het volgende:

[..]

Ik heb alles gemaakt, en hij heeft het gesoldeert.
ow....nou...dan heeft hij mooie blokjes gesoldeert, eheheh
en jij hebt er mooie gemaakt, :)

Verwijderd

het ziet er supermooi uit idd, maar of het nou ook echt veel effectiever is dan 'normale' blokjes...
Pagina: 1