Toon posts:

Koelsysteem, zou het werken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oke dit is mijn plan, ik zit hiero in de kelderbox met gewoon cv, dus hk temperatuur

ik bouw van alu en plexiglas een kast om me bestaande (grotendeels opengelegde) case heen, met een deur, zodat ik erbij kan

kabels door het plexiglas, dichttapen, zeg voor 90% luchtdicht.

in de centerale kelder naast mijn kamer is het zoon 9 tot 11 graden, onderin het plexiglas zet ik een dikke buis, met koeler (zuigende) ervoor en die buis laat ik zuigen uit die kelder (9-11 graden)

bovenin, aan de andere kant, zelfde id, aleen nu met blazende koeler naar de kelderruimte toe...

heb ik volgens mij een kastje van rond de 11 graden, beetje goede airflow ervan maken, en ik heb een superkoeling?

wil ik van jullie weten: enige bezwaren/nadelen?

het is uitvoerbaar, want de buizen zitten in inmddels al door de muur

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-02 13:18
wanneer de temp in de kast lager is dan de temp buiten de kast kan je last van condens krijgen

Verwijderd

Topicstarter
and thats a bad thing

is er iess om dat te verhelpen (ik ben een newbe, maar dat wist je waarschijlijk al)

• kleefding
je processor zover overklokken dat de kast temperatuur boven de kamertemperatuur komt *D

Verwijderd

Topicstarter
:D lol

hmmz en als ik nou ipv plexi/al ander materiaal gebruik?

lijkt mij als ik 2 lagen triplex, mat daartussenin een laagje isolatiemateriaal gebruik als "pull over" zou ik minder/geen last hebben van condens... ben iig van al het geluid af ;)

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 11:17

Whuzz

Dodgeball!

Lijkt me sterk dat je door 8 - 10 graden verschil echt condens zult krijgen.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• lange
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-06-2025

lange

Boom Boom?

je kan een paar sponzen aan de binnenkant plakken voor dat kleine beetje wat er zou kunnen onstaan

• kleefding
maak er wat moois van zou ik zeggen. (wel pics plaatsen natuurlijk)

Verwijderd

Heb je een hygrometer in de buurt?
Meet dan eerst eens de luchtvochtigheid in die koele ruimte.
Lijkt mij niet onbelangrijk om te weten,
voordat je plannen maakt.

Verwijderd

Topicstarter
hmmz kan ik misschien morgen wel ff regelen, zoon metertje

Verwijderd

Topicstarter
we hebben nog een oude airco in de schuur staan

is
-inlaat
-uitlaat koude lucht
-uitlaat warme lucht
-haalt al het vocht uit de lucht

hier kan ik misschien wel wat mee, de huiskamer krijg je met dat ding en 15 minuutjes van 20 naar 5 graden, dus een klein casje moet goed te doen zijn

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-02 17:32

klaaz

it's me!

't wordt warm in de kelder! ;)

Verwijderd

Topicstarter
we hebben nog een oude airco in de schuur staan

is
-inlaat
-uitlaat koude lucht
-uitlaat warme lucht
-haalt al het vocht uit de lucht

hier kan ik misschien wel wat mee, de huiskamer krijg je met dat ding en 15 minuutjes van 20 naar 5 graden, dus een klein casje moet goed te doen zijn

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Condens is nauwelijks een probleem. Dat ontstaat namelijk wanneer je warme lucht afkoelt, maar aangezien de lucht die door je kast gaat uit de kelder komt is dat geen probleem, die lucht is al koud en die verwarm je juist.

De enige plek waar condens zou kunnen ontstaan is aan de buitenkant van je kast omdat de kast zelf koud is en de lucht om je kast heen warm. Maar aangezien de lucht rondom je kast nauwelijks circuleert zal ook dat wel meevallen.

Ja, je verwarmt je kelder, maar die koelcapaciteit is groot zat, de kelder raakt zijn warmte wel weer kwijt aan de grond.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Op vrijdag 19 april 2002 01:08 schreef kleefding het volgende:
wanneer de temp in de kast lager is dan de temp buiten de kast kan je last van condens krijgen
Condens valt mee bij een goede airflow...

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
en wat adviseren jullie als hoogste luchtvochtigheid, ik kan me voorstellen dat als die te hoog is het niet helemaal tof is, maar wat is in dit geval te hoog?

• Bestiole
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
hmmm zo'n airco gebruikt veel te veel stroom niet echt interessant zou ik zeggen.

Tja wat is te-veel vocht in de lucht. 100% zal wel teveel zijn >:)

Gewoon je kastje van triplex maken zoals je zei, en de boel testen. Het grootste werk is al gedaan, je zegt dat de buizen er al zitten. Dus testen maar :9

Me, myself & I

Verwijderd

De condens zal aan de warme kant van je kast komen te zitten, dus in jouw geval aan de buitenkant, kijk maar naar het raam, de condens zit aan de binnenkant van het raam. En de koude kant (binnenkant van je kast) blijft droog (wel ff de naden aftapen ;)

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 22-02 17:43

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

ik weet niet hoor, maar als het maar een klein keldertje is dan ga je dus als het ware een kacheltje in je kelder zetten, das niet echt de bedoeling als er ook etenswaren staan

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Volgens mij kan het simpeler.
Zorg dat er een buis van de koude kelder direkt naar de cpu-koeler loopt. Verder niets. Of je dit met stukken plexiglas mooi maakt, moet je zelf weten.
Op die manier komt er lucht van ca. 10 graden naar je cpu, die wordt dus prima gekoeld en de rest van het systeem redt het wel met de normale temperatuur lucht. Ook lijkt het mij niet nodig om de warme lucht terug te blazen naar de kelder.
Eventueel kun je ook de kast dichtmaken, de lucht die dan van je cpu komt, zal waarschijnlijk kouder zijn wat er nu door je kast blaast, dus dan wordt de rest van het systeem ook nog een beetje gekoeld.
En condens komt alleen voor op onderdelen die enkele graden kouder zijn dan de omgevingslucht. Ik betwijfel of je de cpu onder de 20 graden krijgt met lucht van 10 graden op je cpu-koeler. Succes met het project.

Verwijderd

Topicstarter
maar als ik hem aleen uit de kelder laat zuigen, warmt de lucht misschien 2 graden op, dsan is het binnen een uurtje hier in mijn kamer 12 graden.. en das niet relaxt

als ik de, iet opgewarmde lucht makkelijk kan afvoeren, dmv bovenbeschreven systeem, blijft de temp in me kamer normaal.

en er komt nog is bij dat zoon pull-over case super is voor je geluidsisolatie.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 19 april 2002 09:00 schreef AtomicShockwave het volgende:
ik weet niet hoor, maar als het maar een klein keldertje is dan ga je dus als het ware een kacheltje in je kelder zetten, das niet echt de bedoeling als er ook etenswaren staan
je begrijpt me verkeerd, ik zit in een kelderbox van een afgesloten portiek, de koude lucht komt dus uit dat afgesloten portiek, terwijl mn kamertje lekker warm blijft door de cv

• Zandweter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-11-2025
Op vrijdag 19 april 2002 12:13 schreef Vers-Tappen het volgende:
en er komt nog is bij dat zoon pull-over case super is voor je geluidsisolatie.
Gewoon lekker doen dus!! En die naden tussen alumnium en plexiglas van je pull over netjes dichtkitten met siliconekit. Over vocht hoef je je absoluut niet druk te maken. Mijn kast staat swinters vaker kouder dan 15 graden en er nog nooit wat mis gegaan. Ik heb ooit het zelfde idee gehad als jij maar het is er helaas nooit van gekomen!

De beste dag van je leven kan vandaag zijn

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Voel maar eens aa de lucht die nu uit je voeding geblazen wordt. Ik denk dat een aanvoer van 10 graden echt niet betekent dat er lucht van 12 graden uitkomt. Rond de 20 graden lijkt me waarschijnlijker.

Verwijderd

Topicstarter
Kif> ja misschien heb je gelijk, maarja, dan ban ik in 5 min klaar

ik ga dit weekend is ffies lekker bouwen aan een pull-over van triplex, tl balkie erin zetten, plexiglas raampje erin, durtje erin, goed isoleren gaten voor kabels boren, afplakken etc, en ff 2 krachtige fannetjes halen

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-12-2025

TMoose

Mooooooose !!

Je kunt ook het gat wat groter maken, en je kast in de muur inbouwen :+ :7

Of door het gat een setje kabels leggen (keyb/muis/monitor/firewire/USB2) en je kast helemaal koud zetten...

Heb je ook nog eens een geluidsisolerende muur om je kast :+

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 22-02 17:43

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Op vrijdag 19 april 2002 12:15 schreef Vers-Tappen het volgende:

[..]

je begrijpt me verkeerd, ik zit in een kelderbox van een afgesloten portiek, de koude lucht komt dus uit dat afgesloten portiek, terwijl mn kamertje lekker warm blijft door de cv
nee jij begrijpt MIJ verkeerd, ik heb het niet over het koud worden in jouw kamertje. maar als jij uit die andere kelder koude lucht gaat halen en hem in die zelfde kamer weer warm gaat afleveren dan ben je dus die kelder aan het opwarmen. en dat is niet echt relaxed als er levensmiddelen staan.

Verwijderd

Topicstarter
het is een portiek, staan meestal geen levensmiddelen

en tevens een ruimte (exclusief trap) van ong 60 m³

dus niet echt storend

----

computer in het portiek zetten is en blijft een beetje link, want er word hier nog wel eens wat gejat aan fietsen etc, dus een pc doet aar iet voor onder
Pagina: 1