Audigy >> digitaal >> optical of coax?

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Flint
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-08 11:05
De Creative SoundBlaster Audigy Player, PCI bulk heeft een digitale uitgang. Op de site van creative staat dat ie S/PDIF is, maar het is met niet duidelijk wat voor soort kabel je moet gebruiken om hem op de optical of coax digitale ingang van de versterker aan te sluiten.
Zit er op de audigy kaart een electrische of optische uitgang?

Wie weet welke kabel ik hiervoor nodig heb?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:04

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op de allergoedkoopste varianten zit een coaxiale uitgang, voor zover ik het begrepen heb uit wazige topics hierover:
[topic=440458/1/100]
Ik zou zo zeggen, bel de winkel eens op, waar je hem kan kopen, dan weet je het zeker. De helft hier snapt niet eens het verschil tussen coax, optisch, en s/pdif (:{).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:02
Op vrijdag 19 april 2002 02:23 schreef JvS het volgende:
Op de allergoedkoopste varianten zit een coaxiale uitgang, voor zover ik het begrepen heb uit wazige topics hierover:
[topic=440458/1/100]
Ik zou zo zeggen, bel de winkel eens op, waar je hem kan kopen, dan weet je het zeker. De helft hier snapt niet eens het verschil tussen coax, optisch, en s/pdif (:{).
nee, leg es uit dan?

:+

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op vrijdag 19 april 2002 02:49 schreef Azrael het volgende:

[..]

nee, leg es uit dan?

:+
FAQ ?

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Banzi
  • Laatst online: 31-07 11:15
In't kort is SPDIF het formaat van het signaal... Net zoals je op de pc verschillen heb in wav, mp3, etc...

COAX en OPTISCH is het verschil in fysieke aansluiting. De een is electrisch, en de ander is met licht... Het signaal wat ze doorgeven is wel exact hetzelfde (spdif)...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Banzi
  • Laatst online: 31-07 11:15
Om antwoord te geven op de topic-starter...

Vrijwel elke geluidskaart heeft een electrische COAX aansluiting op de kaart zelf. Soms zelfs TTL. Dit is niet een officiele digitale verbinding. Een TTL signaal is standaard van 0 tot 5 volt. Dit is ook het voltageverschil wat de chips op de kaart gebruiken... TTL wordt later omgezet naar optisch of coax...

Op mijn Live! is het ook een TTL signaal wat van de kaart komt. Daarna gaat het naar een add-on kaartje, waar het omgezet wordt naar coax... Mensen die zo'n LiveDrive hebben, hebben een optische uitgang. Daar wordt het TTL signaal dus omgezet naar optisch... Dat omzetten is trouwens niet zo duur als je zelf een omzettertje bouwt... Van TTL naar optisch kan met 1 simpel componentje... Van TTL naar coax gaat ook makkelijk...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Flint
Ik heb ff contact gehad met creative, en het is inderdaad electrisch.

Verwijderd

Je moet een Audigy Platinum of zelfs Platinum Ex kopen om digitale rotzooi aan te kunnen sluiten, want daar krijg iets wat op een Live!Drive lijkt bij. Op een Audigy player zitten geen digitale mogelijkheden. :(

Verwijderd

Om een normale digitale coax- of optisch kabeltje op aan te sluiten dan.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:34
Op zaterdag 20 april 2002 07:55 schreef TeslaMaster het volgende:
Om een normale digitale coax- of optisch kabeltje op aan te sluiten dan.
Maar daar is wel een module voor *D

Verwijderd

Ja joh, maar altijd dat gekloot met adapters, omzetters en nog meer van die zooi ben ik een beetje zat aan t worden :r

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:37
Op zaterdag 20 april 2002 07:53 schreef TeslaMaster het volgende:
Je moet een Audigy Platinum of zelfs Platinum Ex kopen om digitale rotzooi aan te kunnen sluiten, want daar krijg iets wat op een Live!Drive lijkt bij. Op een Audigy player zitten geen digitale mogelijkheden. :(
Op de Audigy player zit wel een digitale uitgang, maar das geen optische. Er wordt gebruik gemaakt van een niet-standaard aansluiting (front SPDIF, rear SPDIF en center/subwoofer SPDIF), die gecombineerd is met de analoge uitgang voor de subwoofer en center speaker. Volgens mij heet die aansluiting een creative din aansluiting. Het is iig een 4 polige mini-jack plug. In de Sound Blaster Audigy User's Guide (help file) staat welk stukje van de plug voor welk signaal is. Voor optische en coaxiale aansluitingen (zowel in als uit) heb je idd de Platinum versie nodig.

En SPDIF is idd het formaat van het digitale signaal, en zegt niets over de fysieke aansluiting. SPDIF kan zowel PCM als AC3 'vervoeren'. De fysieke aansluiting kan optisch of elektrisch zijn. In het elektrische geval kan dat dus zo'n creative-eigen aansluiting zijn, of het kan een coax aansluiting zijn.

[Edit: verduidelijking van creative din plug]

Verwijderd

Om het nog een stukje waziger te maken, een optische uitgang heb je ook nog in 2 varianten: Toslink en 3,5mm "plug".

Die toslink aansluiting zit ook op cd-spelers van bv sony, van die 3,5mm plug aansluiting weet ik echt niks, maar weet wel dat hij bestaat. Nog iets om op te letten dus.

Alle 2 werken dus wel met een optisch signaal en de s/pdif standaard. Ook om hier tussen te switchen zijn er weer convertertjes *D te koop, bij bv conrad.

(s/p dif= sony/philips standaard)

• eerdepeer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-07 14:24
die 3,5 prop je weer in je minidisc ofzo... :)

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:37
Op zaterdag 20 april 2002 18:27 schreef kaazmeurph het volgende:
Om het nog een stukje waziger te maken, een optische uitgang heb je ook nog in 2 varianten: Toslink en 3,5mm "plug".

(s/p dif= sony/philips standaard)
Die 3.5mm optische jack zit iig op Sony discmans die een optische uitgang hebben, en volgens mij ook op minidisc portables.

SPDIF staat overigens voor Sony/Philips Digital InterFace, veel info erover kun je hier vinden, inclusief schema's voor diverse converters.

Verwijderd

Op zaterdag 20 april 2002 17:58 schreef TeslaMaster het volgende:
Ja joh, maar altijd dat gekloot met adapters, omzetters en nog meer van die zooi ben ik een beetje zat aan t worden :r
SB DB III

www.hoontech.nl

kant en klaar. heb em ook. zelfs 96khz gaat er doorheen, incl DD en DTS

• Flint
Op zaterdag 20 april 2002 20:54 schreef neographikal het volgende:

[..]

SB DB III

www.hoontech.nl

kant en klaar. heb em ook. zelfs 96khz gaat er doorheen, incl DD en DTS
Werkt dat qua software ook goed?
Ziet er prima uit, en voor 45 Euro is het ook nog niet eens zo heel duur. In iedergeval een stuk goedkoper van een Platinum (eX)

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:00

Snow_King

Konijn is stoer!

Op zaterdag 20 april 2002 21:57 schreef Flint123 het volgende:

[..]

Ziet er prima uit, en voor 45 Euro is het ook nog niet eens zo heel duur. In iedergeval een stuk goedkoper van een Platinum (eX)
ik heb de SB DII en werkt lekker! Het optische geluid is gelijk aan CD en qua software is ie ook goed.

Ik kan mijn MD gewoon goed opnemen, dus naar je stereo set moet lukken!

De coax uitgang heb ik nog niet getest....

Verwijderd

Op zaterdag 20 april 2002 21:57 schreef Flint123 het volgende:

[..]

ghehe werkt perfect. heb zelf mn Onkyo amp eraan hangen, via de soundkaart 6 kanaals analoog en via de bracket coaxiaal digitaal. Krijgt netjes geluid over beide aansluitingen tegelijk. dat gaat zonder bracket niet.

• Flint
Op zondag 21 april 2002 13:58 schreef neographikal het volgende:

[..]

ghehe werkt perfect. heb zelf mn Onkyo amp eraan hangen, via de soundkaart 6 kanaals analoog en via de bracket coaxiaal digitaal. Krijgt netjes geluid over beide aansluitingen tegelijk. dat gaat zonder bracket niet.
Héél goed! :)

Kun je via powerdvd DD en DTS krijgen, en daarna zonder iets aan de instellingen te veranderen een mp3 afspelen?
Ik weet bv dat je bij de Game Theater XP geluidskaart 2 instellingen hiervoor hebt. Een voor powerdvd geluid en een voor mp3/spellen/divx etc. Als je de instellingen niet doet veranderen dan werkt een van de twee gewoon niet.
Om die instelling te veranderen moet je de pc opnieuw opstarten... da's echt zwaar klote :r

Verwijderd

werkt gewoon. standaard levert tie 44.1,48 of 96khz PCM. Zodra je powerdvd inschakelt dan gooit tie DTS/DD door de uitgang heen. en das met een goede boxenset geill..

voor spellen zou k em ook nog eens 6 kanaals analoog op je amp aansluiten, das cool :P
Pagina: 1