Toon posts:

Computer boot niet meer na verwijderen master

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 HDD in mijn computer: een 15 gig IBM en een 40 gig Maxtor. De IBM staat ingesteld als master en de Maxtor als Slave. (lijkt me duidelijk) Nu heb ik op de Maxtor windows 2000 geinstalleerd welke het OS op de IBM vervangt omdat ik de HDD uit mijn systeem wil halen. Dus ik heb de IBM verwijderd en de Maxtor op master gezet.

Nu mijn probleem: Hij boot dus niet. Het lijkt alsof het systeem geen OS kan vinden ondanks dat hij het op slave prima deed.

Iemand een idee?

Verwijderd

Is de maxtor wel de actieve HD? (FDisk) of geeft ie aan dat ie ntloader niet kan vinden? Want waarschijnlijk staan de bootfiles op de ibm.....

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-03 20:27
Op donderdag 18 april 2002 22:42 schreef FRaGMaN het volgende:
Ik heb 2 HDD in mijn computer: een 15 gig IBM en een 40 gig Maxtor. De IBM staat ingesteld als master en de Maxtor als Slave. (lijkt me duidelijk) Nu heb ik op de Maxtor windows 2000 geinstalleerd welke het OS op de IBM vervangt omdat ik de HDD uit mijn systeem wil halen. Dus ik heb de IBM verwijderd en de Maxtor op master gezet.

Nu mijn probleem: Hij boot dus niet. Het lijkt alsof het systeem geen OS kan vinden ondanks dat hij het op slave prima deed.

Iemand een idee?
oei! :P

heb je wel in je bios aangegeven van welke schijf ie moet booten?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Je bootsector staat waarschijnlijk gewoon op de eerste schijf.. Je kunt gewoon van de win2k cd booten, en dan een repair uitvoeren.. Dan zou de bootsector opnieuw geschreven moeten worden, en kun je weer gewoon werken..

Verwijderd

Topicstarter
In de bios staat alles prima. Hij geeft de foutmelding "warning no operating system found" en het gekke is dat als ik de IBM verwijder, de maxtor formateer dan weigert Win2k te installeren. Deze blijft hangen in het setup menu.

Ik ga nu proberen met partition magic de schijf the converten naar FAT32 ipv NTSF en windows 98 te installeren.

U hoort nog van mij.

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Niet nu al opgeven! :P

Is de partitie wel active?

Verwijderd

Topicstarter
Hoe stel ik dat in? Ik ben niet zo'n DOS persoon. (net voor mijn computertijdperk) Bios is goed btw.

Verwijderd

<kinky>

Je Windows 2000 is een echte slaaf.
Hij kan niet zonder Meester.

</kinky>

Je moet de Windows Repair gebruiken om de Bootsector weer te herstellen, ook moet er een Boot.Ini bestandje aangemaakt worden.

Gewoon CD van Windows 2000 Setup erin, PC Uit.
Eventueel in Bios de CDROM bootable maken ( [CDROM/C:/A:] biojvoorbeeld )
En dan kiezen voor Windows Repair.

• Rempage0611

Rempage0611

Met fdisk

Verwijderd

Topicstarter
Fdisk weigert dienst nadat ik de Maxtor selecteer. Partition magic Pro geeft met grote letters "BAD" aan (error #104 wat dat ook mag zijn.) Formatteren helpt voor geen meter. Windows ziet de schijf daarintegen prima en hij werkt ook goed.

• Rempage0611

Rempage0611

fdisk /mbr?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn lof gaat uit naar een shareware programma, Partitionstar genaamd. Deze kreeg voor elkaar wat Partitionmagic weigerde te doen. Mijn schijf is weer netjes geformateerd en klaar om bezet te worden door een OS. Bedankt voor de hulp.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Kweet het niet zeker (Ik gebruik alleen 4x master :P ) maar kun je wel draaien met alleen een schijf op de slave ? dan heb je toch altijd een master nodig ?

Ik heb namelijk op mijn hdd's een optie: Master/Single, Master, Slave, Cable select.

Dus Master single en Master voor 2 disks. Lijkt me dat slave single dus niet gaat ?

/EDIT

|:( |:( Ikke moete lere lezuh :P
Pagina: 1