Op donderdag 18 april 2002 22:11 schreef Straat het volgende:
Ik vroeg mij af of gentoo geschikt zou zijn voor een Pentium 200 MMX servertje met 64 MB ram. Gentoo op zich spreekt mij wel aan, ik heb het ook al wel even weten te installeren. Alleen toen ik mc even wilde installeren, moest ik meteen voor 50 MB aan andere packages erbij downloaden, xfree 4.2 compilen waar hij op vastliep.
Moet je 'gnome' uit je USE varibelen halen
Toen heb ik het maar ff weggezet, maar nu zou ik er nog wel weer mee willen spelen. Alleen is het wel geschikt voor een servertje, of is het meer op desktop gericht en kan ik beter debian blijven gebruiken?
IMHO is gentoo meer voor de snellere computer gebouwd. En misschien ook wel iets meer voor de desktop compu. Gentoo is een hele mooie ditributie maar heeft ook z' nadelen:
- het is een jonge distributie waardoor een hoop features nog niet bugfree zijn (of iig niet goed genoeg) voor een serversysteem waarbij uptime belangrijk is. Je kan nog altijd door te updaten je systeem slopen

update van glibc wil wel eens falen

- Het vergt een hoop van je 200MMX om de boel te installeren.
- Is niet erg conservatief in updates. Zo zat er een tijdje standaard een pre-2.4.19 kernel bij. Op een server wil je betrouwbare software (die zich bewezen heeft dus)
Je kan volgens mij beter debian installeren, prima voor een server, (ook) makkelijk updaten, grotere userbase -> meer bugreports -> veiliger systeem
* balk is overigens gentoo gebruiker op z'n desktop en debian op server. Wie wil er 386 pakketten op z'n XP en alles zelf compileren op een 486/33?