[gentoo] geschikt voor servertje?

Pagina: 1
Acties:

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 13:14
Ik vroeg mij af of gentoo geschikt zou zijn voor een Pentium 200 MMX servertje met 64 MB ram. Gentoo op zich spreekt mij wel aan, ik heb het ook al wel even weten te installeren. Alleen toen ik mc even wilde installeren, moest ik meteen voor 50 MB aan andere packages erbij downloaden, xfree 4.2 compilen waar hij op vastliep.

Toen heb ik het maar ff weggezet, maar nu zou ik er nog wel weer mee willen spelen. Alleen is het wel geschikt voor een servertje, of is het meer op desktop gericht en kan ik beter debian blijven gebruiken?

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 09:03
op een pentium 200? zou ik gewoon bij debian blijven.

Of je moet heeeeeeel veel geduld hebben met het compileren van de pakketjes.

Neuh voordelen tegenover debian zijn er imho niet echt op server gebied :{

waarom veranderen als het goed werkt (en ik neem aan dat het goed werkt)

Verwijderd

nee, voor een server zou ik t gewoon op debian houden... tenzij je tijd teveel hebt... >:)

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:00
Op donderdag 18 april 2002 22:11 schreef Straat het volgende:
Ik vroeg mij af of gentoo geschikt zou zijn voor een Pentium 200 MMX servertje met 64 MB ram. Gentoo op zich spreekt mij wel aan, ik heb het ook al wel even weten te installeren. Alleen toen ik mc even wilde installeren, moest ik meteen voor 50 MB aan andere packages erbij downloaden, xfree 4.2 compilen waar hij op vastliep.
Moet je 'gnome' uit je USE varibelen halen
Toen heb ik het maar ff weggezet, maar nu zou ik er nog wel weer mee willen spelen. Alleen is het wel geschikt voor een servertje, of is het meer op desktop gericht en kan ik beter debian blijven gebruiken?
IMHO is gentoo meer voor de snellere computer gebouwd. En misschien ook wel iets meer voor de desktop compu. Gentoo is een hele mooie ditributie maar heeft ook z' nadelen:
- het is een jonge distributie waardoor een hoop features nog niet bugfree zijn (of iig niet goed genoeg) voor een serversysteem waarbij uptime belangrijk is. Je kan nog altijd door te updaten je systeem slopen :) update van glibc wil wel eens falen :)
- Het vergt een hoop van je 200MMX om de boel te installeren.
- Is niet erg conservatief in updates. Zo zat er een tijdje standaard een pre-2.4.19 kernel bij. Op een server wil je betrouwbare software (die zich bewezen heeft dus)

Je kan volgens mij beter debian installeren, prima voor een server, (ook) makkelijk updaten, grotere userbase -> meer bugreports -> veiliger systeem

* balk is overigens gentoo gebruiker op z'n desktop en debian op server. Wie wil er 386 pakketten op z'n XP en alles zelf compileren op een 486/33? :)

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Op donderdag 18 april 2002 22:18 schreef stiena het volgende:

Of je moet heeeeeeel veel geduld hebben met het compileren van de pakketjes.
Geduld is een schone zaak ;)
Serieus. Ik heb ook een P200mmx met 64MB geheugen. Je moet m soms lang laten compileren, maar je hebt dan wel een volledig geoptimaliseerde distro. Daarnaast is het portage-systeem erg handig (al heb ik geen ervaring met Debian en heb ik gehoord dat apt-get ook handig is).

Als je iets anders wilt, en het moet eenvoudig te beheren zijn, zou ik voor gentoo kiezen.
waarom veranderen als het goed werkt (en ik neem aan dat het goed werkt)
Omdat het Gentoo is en je wilt meegaan met de rest :o

Verwijderd

...meegaan met de rest
en... dat meen je nog serieus ook :? - je gebruikt toch wat jij lekker vind werken, niet wat anderen goed vinden :?

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 13:14
Dat lange wachten boeit mij niet zo eigenlijk, als het eenmaal goed werkt uiteindelijk ben ik tevreden. Ik kreeg tijdens de installatie van gentoo ook wel het idee dat je veel meer zelf in kan stellen, het voelde wat beter aan dan de standaard debian install :) iig leuker om te doen omdat je meteen ziet waar alles heen gaat enzo.

btw ik had verder gewoon USE="" staan volgens mij...

Ik denk dat ik gentoo in de vakantie maar eens op mijn werkbak ga installen :)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:16
Als je redelijk ervaring met compilen en dependencies fixen hebt, en een hoop tijd... LFS bij uitstek voor een simpele server.

mijn server is ook LFS. Pentium 90, 24 mb ram :D grootste gedeelte gecompiled op p200 :)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 22:11 schreef Straat het volgende:

Ik heb gentoo draaien op een servertje met p133 en 24 mb ram. Draait uitstekend , maar ik heb het op een snelle athlon gecompiled dus dat struikelblok uit de weg geholpen. draait een stuk beter als de redhat die er daarvoor op draaide eb ik heb er meer control over.

Verwijderd

Ik ben het grotendeels met het verhaal van balk eens, ik zou echter geen Debian maar Slackware gebruiken. Maar dat is persoonlijke voorkeur.

En om Gentoo te installeren omdat de rest het ook gebruikt vind ik absoluut onzin. Als je mee wilt gaan met de rest, neem dan vooral Windows, dat wordt nog wel even wat vaker gebruikt dan Linux.

Om op een servertje nou de laatste (vaak ongeteste) versies van software te willen draaien is niet slim.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik had gentoo draaien op een P166 80MB ram die vroeger RedHat 7.2 had.
Enorme verbetering! really!! Op een traag systeem voel je pas de snelheidswinst. Geloof me niet? Ga dan eerst RedHat of zo erop gooien en dagje mee spelen, dan Gentoo gebruiken en je blijft dat gebruiken >:)

Maar toegegeven, ik heb ook liever niet dat m'n servertje een week naast m'n bed zit te compileren. Daarom had ik gewoon HDD eruit gehaald en in athlonbak gepropt om te compileren met juiste settings voor de server. (niet vergeten om tijdens kernel compileren even voor de juiste CPU te kiezen)
Had iig standaard installatie gecompileerd, daarna de noodzakelijke dingen opgestart. SSH bv. En dan Samba emerged en gestart.

Vervolgens gewoon HDD in server gepropt en werkt lekker.

Voor de rest gewoon via netwerk geinstalleerd. Tightvnc, etc.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Als ik je iets aan mag raden:

Gebruik Slackware ipv Debian. Het is dan mijn persoonlijke mening maar het draait in pak m beet 20 minuten na de installatie. Nadeel is dan weer dat Debian apt-get heeft. Maar Slackware werkt IMO gewoon een stuk fijner en je kan er echt alles op doen. En met autopkg kan je je hele systeem updaten als er nieuwe packages zijn. :)

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
ik zou toch voor gentoo kiezen. ik heb veel distro's gebruikt / gezien (redhat, suse, mandrake, debian, etc.) maar gentoo vind ik toch stukken lekkerder werken. Als je ook nog X wil draaien en KDE of Gnome moet je het zeker doen want ik heb goeie ervaringen met de stabiliteit in vergelijking met pre-built binaries.

Op workstations gebruik ik vaak SuSE omdat dit volledig gebasseerd is op grafisch werk en minder op textbased, maar voor servers of iemand die al wat ervaring heeft opgedaan dump ik altijd Gentoo er op.

Verwijderd

hoe zit het met veiligheid van gentoo vergeleken met bijv debian?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op dinsdag 09 juli 2002 20:22 schreef gottem het volgende:
hoe zit het met veiligheid van gentoo vergeleken met bijv debian?
Gentoo heeft over het algemeen de nieuwste versies van stukken software, dat impliceert dat er minder bugs/leaks in zouden moeten zitten.
In de praktijk zal het grootste verschil zijn dat gentoo misschien iets eerder met een update komt.

Zelf draai ik nu ook gentoo op een server, omdat die na een hele oude redhat-6.1.5 install toch maar es aan de glibc2.2 moest etc.
Maar of ik die keuze weer zou maken weet ik niet, die brakke redhat installatie haalde uptimes van 100-180 dagen, de gentoo install zit er nu 2 weken oid op en is al 1x gecrasht (zo'n vage crash waarbij gewoon heel linux dood is)
Moet ik er wel bij vermelden dat ie toen een load gemiddelde van 0.01 had en nu 0.7 ;)

Verwijderd

Ik zit er ook sterk over na te denken om Gentoo op een colo server te installeren. Je moet dan gewoon een aantal dingen duidelijk hebben.

- Installeer je systeem, en maak je vooral niet druk om updates op software die er iedere dag bijkomen (emerge rsync).
- Volg de security-howto op www.gentoo.org en doe alle dingen die van toepassing zijn in jouw specifieke geval. Ik zou bijvoorbeeld chrooted Bind instellen :)
- Meld jezelf aan voor Bugtraq en de gentoo-security mailinglists.
- Kijk regelmatig op security.nl / securitydatabase.net. Op die manier kom je vanzelf te weten als er ergens eens bug / exploit gevonden wordt die relevant zou kunnen zijn voor je setup.
- Gebruik gezond verstand, overdrijf de optimalisaties niet op een server bak die constant up moet zijn
- Gebruik de vanilla kernel sources (emerge vanilla-sources) of maak je custom kernel (grsecurity, crypto zooi enz)

Al met al eigenlijk nuttig voor alle distro's, maar zeker bij Gentoo :)

• LollieStick
Op dinsdag 09 juli 2002 20:31 schreef ACM het volgende:

[..]

Gentoo heeft over het algemeen de nieuwste versies van stukken software, dat impliceert dat er minder bugs/leaks in zouden moeten zitten.
In de praktijk zal het grootste verschil zijn dat gentoo misschien iets eerder met een update komt.

Zelf draai ik nu ook gentoo op een server, omdat die na een hele oude redhat-6.1.5 install toch maar es aan de glibc2.2 moest etc.
Maar of ik die keuze weer zou maken weet ik niet, die brakke redhat installatie haalde uptimes van 100-180 dagen, de gentoo install zit er nu 2 weken oid op en is al 1x gecrasht (zo'n vage crash waarbij gewoon heel linux dood is)
Moet ik er wel bij vermelden dat ie toen een load gemiddelde van 0.01 had en nu 0.7 ;)
* LollieStick kreeg laatst kernel panics met suse 8 tijdens het typen van een brief :(. Da's what i call a nice crash :(

• deadinspace
  • Laatst online: 13:47

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 09 juli 2002 19:15 schreef athlonkmf het volgende:
Ik had gentoo draaien op een P166 80MB ram die vroeger RedHat 7.2 had.
Enorme verbetering! really!! Op een traag systeem voel je pas de snelheidswinst.
En dat heeft niks met zelf compilen te maken. De snelheidswinst van zelf compilen is op een Pentium classic 5% als je heel erg mazzel hebt. Het grote verschil zit hem in het feit dat RH (zeker de nieuwere versies) standaard erg veel spul dat je niet nodig hebt installt en draait. En dat kost wat CPU cycles, en (belangrijker) de nodige hoeveelheid RAM. Met kalere distro's (welke dan ook) heb je daar dus een stuk minder last van.
Op dinsdag 09 juli 2002 20:31 schreef ACM het volgende:
Eerder? Weet ik zonet nog niet... Debian is met haar security updates voor Stable heel erg snel.

• active2
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

Geschikt voor Gentoo? Echt niet!!

Als ik met 2.5Mb/s wil downloaden of uploaden dan loopt ie om de paar seconden even vast en dan gaat ie weer gewoon verder (en dat op een AMD Athlon 900) terwijl ik dat met Debian :) niet heb. Dus trek je conclusie.

* active2 heeft alle optimalisaties in Gentoo geprobeerd en het werkt echt niet :(:(

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• LollieStick
Op woensdag 10 juli 2002 12:50 schreef active2 het volgende:

Als ik met 2.5Mb/s wil downloaden of uploaden dan loopt ie om de paar seconden even vast en dan gaat ie weer gewoon verder (en dat op een AMD Athlon 900) terwijl ik dat met Debian :) niet heb. Dus trek je conclusie.

* active2 heeft alle optimalisaties in Gentoo geprobeerd en het werkt echt niet :(:(
dit zegt imho meer over je eigen systeem dan over gentoo. Ik heb gentoo met 3! netwerkaarten gedraaid waarvan 2 naar een netwerk gaan en 1 naar het internet en ookal zit ik met 10 pc's te downloaden, nog is mijn gentoo stabiel (1.2)

Uitgezonderd het probleem dat ik hardware problemen heb want geen enkele distro kan X stabiel draaien op mijn server :(

* LollieStick kan zich overigens niet voorstellen dat je op een Athlon 900 5 maal op een dag Gentoo gaat compileren. :D

Verwijderd

Op woensdag 10 juli 2002 12:50 schreef active2 het volgende:

Grote onzin dit ligt echt gewoon aan jouw pc of install. Ik heb een tijdje een gentoo bak gehad die met een gigabit nic aan surfnet hing en heb totaal geen problemen gehad.
Pagina: 1