Ik wil zo'n waterblok gaan maken as wb2 op www.eimod.com (dat bakkie wat ook ooit op tweakers nieuws heeft gestaan). Het idee is dan dus dat je gewoon een bakkje vouwt van koperen plaat en dat dichtsoldeert. Kan ik voor dat dichtsolderen gewoon soldeertin gebruiken dat ik gebruik voor electronica of moet ik er andere goedjes voor gebruiken? Zo ja, wat en waar haal ik het?
Verwijderd
koper werkt geloof ik met hardsoldeer. Boven het gasfornuis gaat heel goed.
maar dabit en augustus kunnen je daar alles over vertellen
eneeuh.. groeten onder een post hoeft niet
maar dabit en augustus kunnen je daar alles over vertellen
eneeuh.. groeten onder een post hoeft niet
Verwijderd
Gasbrander halen , vloeimiddel en zilversoldeer . En schrik je niet te pletter als je de prijs van degelijk zilversoldeer ziet ...
Verwijderd
EHehhe je kan dus niet met je standaard soldeerboutje koper aan elkaar solderen ????
BTW : ik wil wel eens graag weten waar ik een aan plaat koper kan halen
!!
BTW : ik wil wel eens graag weten waar ik een aan plaat koper kan halen
kijk eens op http://www.eimod.com/overclocking/rob/wc_2_ok/indexc.shtml
Daar gebruiken ze gewoon een "soldering iron" (d0h), en een draadje met soldeerspul, ik vroeg me alleen af wat dat draadje dus voor spul is?
Verwijderd
heej, ik kan zo ff neit op de naam komen, maar ik heb soldeertin gebruikt dat ook gebruikt wordt voor koperenleidingen. voor sanitair etc. maar ik zou dat bakje niet zo gaan buigen. misschien kun je beter 1 koperen onderplaatje maken en daar 4 schotjes op solderen en dan een deksel erop. tis maar een ingeving hoor.
Ik heb hier nog wel een blokje liggen gefreest en wel.
Misschien heb je daar wat aan. Zitten alleen grote slangtules op. (10mm binnenmaat, 13 buiten)
Ik heb hier nog wel een blokje liggen gefreest en wel.
Mwoah, het gaat mij ook om de kick van het zelf maken... yaknow?Op donderdag 18 april 2002 21:22 schreef Tha_Mafkees het volgende:
Ik heb hier nog wel een blokje liggen gefreest en wel.Misschien heb je daar wat aan. Zitten alleen grote slangtules op. (10mm binnenmaat, 13 buiten)
Been there, done that 
Tip: wees nauwkeurig(-er dan ik) en heb geduld!
Plaat koper van de ijzerhandel (ouwe rommel) gehaald. Gezaagd en gesoldeerd (was zeer moeilijk omdat de naadjes niet recht waren
de overgebleven lekjes met secondelijm dichtgeplakt! 
vervolgens de aansluitstukjes (90 graden hoekjes voor +/- 13mm koperbuis) eringesoldeerd.
Solderen deed ik met standaard tin en gasbrandertje.
resultaat: goede koeling (vergelijkbaar met zo'n Alpha koeler destijds, met kamertemperatuur water) (celeron 366@633 stabiel, voor de mensen die dat nog iets zegt
)
http://members.lycos.nl/BillGates/
het verbluffende resultaat van mijn l337 soldering skillz
Tip: wees nauwkeurig(-er dan ik) en heb geduld!
Plaat koper van de ijzerhandel (ouwe rommel) gehaald. Gezaagd en gesoldeerd (was zeer moeilijk omdat de naadjes niet recht waren
vervolgens de aansluitstukjes (90 graden hoekjes voor +/- 13mm koperbuis) eringesoldeerd.
resultaat: goede koeling (vergelijkbaar met zo'n Alpha koeler destijds, met kamertemperatuur water) (celeron 366@633 stabiel, voor de mensen die dat nog iets zegt
http://members.lycos.nl/BillGates/
het verbluffende resultaat van mijn l337 soldering skillz
[quote]
[/qoute]
Dus gewoon van die electronicaprut?
[/qoute]
Dus gewoon van die electronicaprut?
Netjes!resultaat: goede koeling (vergelijkbaar met zo'n Alpha koeler destijds, met kamertemperatuur water) (celeron 366@633 stabiel, voor de mensen die dat nog iets zegt)
Voor solderen aan koper kan je gewone soldeertin gebruiken, te koop met harskern, zonder harskern, en met KIWA-keur (hoger smeltpunt, en loodarm (loodvrij?))
me waterblokkie voor me P3 gemaakt door AMD Rulezzz, gesoldeerd door Oeloe met een fohn

Eerst de bovenkant van het blokje verhitten..

Daarna volprakken met soldeer..

Onderkant erop, goed verhitten en ondertussen soldeer toevoegen..

nog niet heet genoeg..

ff afkoelen...

En daarna afwerken..
(de linker kant is al opgeschuurd, de rechter kant niet) 

Blokje geschuurd en gepoetst in de zon

Glim..

En nog ééntje van bovenaf..

me P3 waterblok + 2 videokaart waterblokkies. de koppelingen worden daarvoor nog gemaakt..

DE FOHN

owja op de P3 blokkie is 8 bar opgezet en hij was nog waterdicht... verder durfde Oeloe niet te testen omdat de boor anderz misschien uit de slang kwam schieten
nog niet heet genoeg..
ff afkoelen...
En daarna afwerken..
Glim..
me P3 waterblok + 2 videokaart waterblokkies. de koppelingen worden daarvoor nog gemaakt..
DE FOHN
owja op de P3 blokkie is 8 bar opgezet en hij was nog waterdicht... verder durfde Oeloe niet te testen omdat de boor anderz misschien uit de slang kwam schieten
Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..
respect!Op vrijdag 19 april 2002 10:48 schreef ReseTTim het volgende:
me waterblokkie voor me P3 gemaakt door AMD Rulezzz, gesoldeerd door Oeloe met een fohn![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
nog niet heet genoeg..
[afbeelding]
ff afkoelen...
[afbeelding]
En daarna afwerken..(de linker kant is al opgeschuurd, de rechter kant niet)
[afbeelding]
[afbeelding]
Glim..
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
DE FOHN![]()
![]()
Duuuude!Op vrijdag 19 april 2002 14:07 schreef Guanoape het volgende:
Sweeeeeet!
(hijs flauw ik weet het)
Overigens wel knap om een waterblok te solderen met een fohn
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
ziet er HEEl goed uitOp vrijdag 19 april 2002 10:48 schreef ReseTTim het volgende:
me waterblokkie voor me P3 gemaakt door AMD Rulezzz, gesoldeerd door Oeloe met een fohn![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
nog niet heet genoeg..
[afbeelding]
ff afkoelen...
[afbeelding]
En daarna afwerken..(de linker kant is al opgeschuurd, de rechter kant niet)
[afbeelding]
[afbeelding]
Glim..
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
DE FOHN![]()
![]()
Is dat een bijzondere fohn ofzow? wan't ga er niet vanuit dat de fohn van m'n ma dit ook kan
Overgins, hoe heb je de "onderkant" zo gemaakt?
Uit een massief stuk gefreesd ofzow ?
is een verffeujn (jaja, schrijfwijze he
), die word 500 graden. Meer dan genoeg om iets vast te solderen dus,.
Verwijderd
IDD een verffohn jah..Op vrijdag 19 april 2002 14:17 schreef epsilon het volgende:
is een verffeujn (jaja, schrijfwijze he), die word 500 graden. Meer dan genoeg om iets vast te solderen dus,.
Van Atlas Copco, wordt 560 graden Celcius..
Je kunt er dus perfect je haar mee drogen..
Iemand een permanentje?
Laten frezen uit een blok koper door AMD Rulezzz..Op vrijdag 19 april 2002 14:12 schreef Cutebritney het volgende:
[..]
ziet er HEEl goed uit
Is dat een bijzondere fohn ofzow? wan't ga er niet vanuit dat de fohn van m'n ma dit ook kan
hmz...en die verffohndingen van een geeltje bij de gamma voldoen ook?Op vrijdag 19 april 2002 14:17 schreef epsilon het volgende:
is een verffeujn (jaja, schrijfwijze he), die word 500 graden. Meer dan genoeg om iets vast te solderen dus,.
das dan wel een goedkope/handige manier!
Verwijderd
Ik weet niet hoe warm die dingen van de Gamma worden, maar het zou best eens kunnen gaan werken...Op vrijdag 19 april 2002 14:26 schreef Cutebritney het volgende:
[..]
hmz...en die verffohndingen van een geeltje bij de gamma voldoen ook?
das dan wel een goedkope/handige manier!
onderkant is van een massief blok koper die eerst 80x80x20mm is en nu 50x50x18mm ofzow..Op vrijdag 19 april 2002 14:12 schreef Cutebritney het volgende:
dit is van de binnenkant.. misschien wat minder mooi maar onderkant blokkie wordt goed koud
Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..
Oeloe en ReseTTim: Respect 
Maar wat ik nog steeds niet zeker weet, kan ik nou gewoon soldeerspul voor electronica gebruiken?
Maar wat ik nog steeds niet zeker weet, kan ik nou gewoon soldeerspul voor electronica gebruiken?
Ha, ressettim, je blok is beina net zo mooi als dat van mij, beina. En dat is een compliment.
(ik bedoel, Je bent tweaker en je woont in limburg omgeving Venlo-Horst, mag je wat pics komen schieten
.
Stijn.LM
Maak NIET dat blok die op de frontpage heeft gestaan. Dat is het slechtste blok dat ik ooit heb gezien. Waardeloos, super slecht. Een bodem van 0.7 mm dat alle warmte moet versprijden. Aansluitingen zeer slecht geplaatst. Zet er alsjeblieft een luchtkoeler op. Dat blok is een belediging voor alle zelfbouwers.
Ik (Ruud!) heb er ook op gepost op dat artikel, maar men vond het een dubbelpost ofzo. Zeer slecht blok. Niet doen.
Vraag maar aan meer kenners. Mensen die zelf ook blokken hebben gebouwd/bouwen. Doe dat jezelf niet aan.
Overtuigd
(ik bedoel, Je bent tweaker en je woont in limburg omgeving Venlo-Horst, mag je wat pics komen schieten
Stijn.LM
Maak NIET dat blok die op de frontpage heeft gestaan. Dat is het slechtste blok dat ik ooit heb gezien. Waardeloos, super slecht. Een bodem van 0.7 mm dat alle warmte moet versprijden. Aansluitingen zeer slecht geplaatst. Zet er alsjeblieft een luchtkoeler op. Dat blok is een belediging voor alle zelfbouwers.
Ik (Ruud!) heb er ook op gepost op dat artikel, maar men vond het een dubbelpost ofzo. Zeer slecht blok. Niet doen.
Vraag maar aan meer kenners. Mensen die zelf ook blokken hebben gebouwd/bouwen. Doe dat jezelf niet aan.
Overtuigd
LOL@Topictitel
The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire
Zo'n blok (dat bakie) wil ik niet eens in mijn pc hebben.Op vrijdag 19 april 2002 20:04 schreef roedie het volgende:
Ha, ressettim, je blok is beina net zo mooi als dat van mij, beina. En dat is een compliment.
(ik bedoel, Je bent tweaker en je woont in limburg omgeving Venlo-Horst, mag je wat pics komen schieten.
Stijn.LM
Overtuigd![]()
Verwijderd
ja als je tin gebruikt kan het.Op donderdag 18 april 2002 21:17 schreef stanley het volgende:
EHehhe je kan dus niet met je standaard soldeerboutje koper aan elkaar solderen ????
BTW : ik wil wel eens graag weten waar ik een aan plaat koper kan halen!!
En koperplaat kun je bij de metaal handel krijgen. gewoon in telefoonboek zoeken op metaalhandel
Ik heb het weten heb vanmiddag een plaatje gekocht 30×30cm 1 mm dik voor €11 (duur i know maar koper is nu eenmaal duur) ik ben nu bezig met me cooling te maken
Verwijderd
Ik heb vanmiddag mn waterblokje voor mn videokaart afgemaakt, maar er zit nog allemaal soldeer aan de zijkant enzo.. Hoe halen jullie dat eraf? (een keer geprobeert om te schuren, maar gaat echt heel sloom)

Dat is em
Trouwens niet zoals dat ene blokje gemaakt, onderplaat van 4 mm, dus dat zit wel goed denk ik.
Dat is em
Trouwens niet zoals dat ene blokje gemaakt, onderplaat van 4 mm, dus dat zit wel goed denk ik.
Persoonlijk zou ik als ik een blokje zou maken van plaatjes alles van 3mm maken. minimaal. Onderkant 5mm dik. Als je een peltier hebt 3mm. Via schotjes word ook warmte afgevoerd, maak deze bij voorkeur niet 1mm. Zorg dat de verbinding van deze schotjes goed is gesoldeerd en zo dun mogenlijk. Je kunt nog extra oppervlakte maken door pinnetjes in de bodem te maken. (Dabits). Check de site van DaBit. Het ultime blok als je geen frees machine tot je beschikking hebt.
Dabits site? www.dabit.trybit.nl of .com??? check dabit's signature anders.
Gefreesde blokken rulen natuulijk nog meer. (net zoals mijn blokkie
).
Dabits site? www.dabit.trybit.nl of .com??? check dabit's signature anders.
Gefreesde blokken rulen natuulijk nog meer. (net zoals mijn blokkie
Verwijderd
Op vrijdag 19 april 2002 19:52 schreef Stijn.LM het volgende:
Oeloe en ReseTTim: Respect
Het soldeer... (non corrosive, strong adhesive flux solder..)
Gewoon elektronica soldeer dus..
Wat ik heb gedaan is het volgende:Op vrijdag 19 april 2002 21:34 schreef EviL_SiqKNeSS het volgende:
Ik heb vanmiddag mn waterblokje voor mn videokaart afgemaakt, maar er zit nog allemaal soldeer aan de zijkant enzo.. Hoe halen jullie dat eraf? (een keer geprobeert om te schuren, maar gaat echt heel sloom)
Dat is em
1) blokje gemaakt...
Check de klodders...
2) Met een bijtel eerst de grote kloddders er voorzichtig afgestoken.
4) Met een fijl de grote resten..
5) Daarna een schuurmachine...
6) Daarna heel fijn watervast schuurpapier met een beetje water opgeschuurd..
resultaat...
**glim**
Suc6 met je blokje and show us tha results...
Verwijderd
Voor het solderen van koper en koperen leidingen gebruik je soldertin zonder harskern, dus niet dat dunne voor electronica.
't zit op een rol en is 3 of 4 mm dik.
En wat het afkoelen van zo'n koperen blokje betreft, het koelen met water is de manier om spanningen in het materiaal te krijgen, de soldeerlas wordt brosser en dus niet echt sterker.
Gewoon in de buitenlucht laten afkoelen is altijd het beste.
't zit op een rol en is 3 of 4 mm dik.
En wat het afkoelen van zo'n koperen blokje betreft, het koelen met water is de manier om spanningen in het materiaal te krijgen, de soldeerlas wordt brosser en dus niet echt sterker.
Gewoon in de buitenlucht laten afkoelen is altijd het beste.
Verwijderd
't Is er nog niet helemaal af enzo, maar boeie, als ie maar werktOp zondag 21 april 2002 10:25 schreef Oeloe het volgende:
Suc6 met je blokje and show us tha results...
Hij is iig waterdicht.
Pagina: 1