turbo led gebruiken voor relais die voeding koelt

Pagina: 1
Acties:

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
ik heb een turbo display op mijn oude pc, als deze op hi staat brand er ook nog een ledje (totaal overbodig!)

als ik op het lcd meet zie ik dat de led gevoed word met 1.6 volt (kan dit, klikt dit logisch ???)

nu wil ik een relais hebben dat 7 volt afleverd als de led uit staan en 12 als de led aan staat. Bestaan deze relais kant en klaar ???

ik kan niet solderen ! een paar kroonsteentjes lukt nog net !

[b]p.s.[b] met led bedoel ik de afgeknipte draadjes naar de led !!!

iemand een tip hoe ik dit kan versieren ??
code:
1
2
3
4
12V ----------- rode ventilator draad
5V --o
    \ 
0V --o o------- zwarte ventilator draad

volgens mij moet ik zo resp 12 / 7 kunnen creeeren..

nu nog een relais die de schakeling kan uitvoeren aandehand van 0 & 1.6 volt en die ik NIET zelf hoef te solderen...

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:02
een relais met een wisselcontact kan wel. maar..... een relais heeft dan wel 12 V nodig, dan kan je weer oplossen met een IC-tje nl de CNY17. Dat word dan wel solderen hoor!

Verwijderd

Dat solderen, daar ontkom je niet aan.
Je kunt het best, alleen je weet het nog niet.
Die 1,6 volt is de doorlaatspanning van de LED, ik neem aan dat je over de LED heen meet.
Haal die LED er uit, 10k weerstandje er voor in de plaats, aan de basis van de tor solderen, emitter aan massa en tussen de collector en +12V het relais hangen.
Over het relais nog een diode in sperrichting zetten.
Draadjes eraan solderen volgens je eigen schemaatje, en klaar ben je. :)

Wat de voeding van je digicam betreft, die 2A levert ie bij 3 - 12V, dus maximaal 12 x 2 = 24Watt.
Dat is heel wat anders dan wat de voeding van je computer leveren kan.
De computervoeding wordt warmer bij toenemende belasting, de stroom die je comp verbruikt loop ook door de voeding, vandaar.

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
hmmm. ik heb een turbo schakelaar in mijn kast zitten die deze led aan/uit zet (kanaals, dus bij led uit gaat een andere led branden (de LO in het displaytje) ik geloof dat ik het genot van een brandend lichtje maar weg laat en gewoon 5v / 0 v door die schakelaar heen mik dan ben ik ook klaar.

tenzij jij mij een duidelijk schemaatje kunt leveren waarmee ik naar de electro boer kan stappen, de onderdelen kan halen en met mijn (ik geloof 1000 of 100 wat soldeeetbout, zo'n groot ding) de boel aanelkaar plak...

wacht ik heb ook nog ergens een kleinere soldeerbout liggen !...

bestaan er geen "kastjes" met 3 ingangen, 1* voeding(= & -), 2*(ook + & - ) schakel stroompje, 3* door te schakelen draden (in en uit) ??

sorry voor mijn veeleisendheid maar ik ben echt soldeer n00b !

(ik ben mijn idsn server aan't silencen...)

maar met een schemaje moet ik er wel door komen... maar hoe kom ik aan een printplaat ??

* xychix doet stoer maar heeft er geen vertrouwen in, de laatste keer dat ik soldeerde was +/- 8 jaar geleden op de HAVO :Y) !

Verwijderd

Dit is het schemaatje dat je kunt gebruiken:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2465463938

Onderste aansluiting van het relais komt van de fan, overige 2 naar massa (0V) en naar 5V.

basisaansluiting van tor (via het 10k weerstandje) aan mobo.

Je kunt bij de elektroboer experimenteerprintjes kopen, ook wel europrint genaamd, zijn er in verschillende uitvoeringen.

't is een leuke hobby, echter, elektronica is 5% inspiratie en 95% transpitatie.
Suc6

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Waarom wil je het ledje gebruiken om je fan te schakelen terwijl je ook de schakelaar waar je het ledje mee schakelt kunt gebruiken?
Of denk ik nou te makkelijk ;)

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Op vrijdag 19 april 2002 03:05 schreef RolandWitvoet het volgende:
Waarom wil je het ledje gebruiken om je fan te schakelen terwijl je ook de schakelaar waar je het ledje mee schakelt kunt gebruiken?
Of denk ik nou te makkelijk ;)
je denkt te makkelijk want dan kan ik niet meer aan het ledje zien of de fan hard/zacht staat ....

OF.....

de schakelaar heeft geen 3 draden maar 6 !!!! 2 afzonderlijke schakelingen onder 1 knop :9~
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
0,0 v----o 
         \
5,0 v----o  o---    

&

1,6 v ----o 
        \
0,0 v ----o  o---

beide schakelingen staan los van elkaar, en onder 1 knop.

als de fan langzaam draaid = led uit en lcd op LO
als de fan hard draaid = led aan en lcd op HI.

Pagina: 1