Toon posts:

[C++] Beginnen, maar hoe en waar?

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil dus beginnen met het leren van wat C++. Ik weet dat je er Visual Studio en dergelijke voor nodig hebt. Maar wat ik nog niet echt weet, is waar ik moet beginnen. Misschien heeft iemand nog tips of handige URL's waar wat info opstaat?

Alvast bedankt.

BTW: Via de search vond ik weinig tot niets over het beginnen met C++, vandaar dit topic.

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:26
Heb je wel eens eerder geprogrammeerd? Ik moest beginnen met C++ op school, maar dat is nog best pittig. Ik zou zelf met iets anders beginnen. Visual basic ofzo.

• Gertjan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 20:23

Gertjan

mmmm, beer...

Begin met de basis, begin met C. C++ namelijk alleen een uitbreiding op C. Erg goed boek daarvoor is 'The C Programming Language' van Kernighan en Ritchie. ISBN-nummer is 0-13-110362-8, voor het geval je het wil bestellen.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 april 2002 19:56 schreef MADG0BLIN het volgende:
Heb je wel eens eerder geprogrammeerd? Ik moest beginnen met C++ op school, maar dat is nog best pittig. Ik zou zelf met iets anders beginnen. Visual basic ofzo.
Ik heb niet echt al 'geprogrammeerd', voor zover je Php ermee kunt vergelijken heb ik dus wel al gescript. En ken ik Php vrijwel goed genoeg om een andere 'uitdaging' aan te gaan.

Ik had Visual Basic al eens eerder geprobeerd, maar ik wil wel eens verder kijken dan dat...

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Je kunt heel goed met C++ beginnen, op het net zijn een aantal zeer goede (beginners)tutorials te vinden. C++ is naar mijn mening als eerste taal (als je nog nooit geprogrammeerd hebt) niet de beste optie, dan zou ik eerder voor Java gaan, of Delphi (even tegenover bijvoorbeeld VB :)).

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 april 2002 20:00 schreef Ali_Illegali het volgende:
Begin met de basis, begin met C. C++ namelijk alleen een uitbreiding op C. Erg goed boek daarvoor is 'The C Programming Language' van Kernighan en Ritchie. ISBN-nummer is 0-13-110362-8, voor het geval je het wil bestellen.
Dan zal ik eens opzoek gaan naar C, bedankt voor de tip van 't boek. Zal het eens ff gaan opzoeken :).

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 20:26
Het boek wat hij beschrijft moet inderdaad wel goed zijn idd. Zou ik eens proberen.
'The C Programming Language' van Kernighan en Ritchie.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 april 2002 20:00 schreef limoentje het volgende:
Je kunt heel goed met C++ beginnen, op het net zijn een aantal zeer goede (beginners)tutorials te vinden. C++ is naar mijn mening als eerste taal (als je nog nooit geprogrammeerd hebt) niet de beste optie, dan zou ik eerder voor Java gaan, of Delphi (even tegenover bijvoorbeeld VB :)).
Heb je dan misschien ook wat URL's van die goede tutorials, dat zou iig wel handig zijn :).

Ik heb besloten om C(++) te gaan doen, omdat Delphi te WYSIWYG is, en Pascal te oud is en Java daar heb je eerst de ondersteuning voor nodig.

En ik heb van een goede kennis vernomen dat C(++) dan de beste taal is om wat leuks in te proggen.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Ik zie niet in waarom je met C moet beginnen, als je een goed C++ boek/website gebruikt, worden de "nieuwe" technieken van C++ behandeld en ook de benodigde "C basis" komt daar in naar voren.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

C++ is op zich een prima taal om te leren. Zit vrij logisch in elkaar. Bjarne Stroustrup (maker van C++) heeft een mooi boek over c++ geschreven, waar ook de ideeen achter modulair programmeren goed worden uitgelegd. Kost alleen wel 80 euro of zo. Een alternatief is de op internet te vinden handleiding van Tom Torfs (hoop dat ik het goed schrijf).
Je kan c++ visual of in texteditor schrijven. In het laatste geval heb je een compiler nodig. Voor dos zijn er in ieder geval djgpp en borland compiler. Onder linux kan je gpp of cpp standaard mee installeren.

succes er mee in ieder geval.

Verwijderd

Tja C/C++ is wel ff iets anders dan PHP :) magoed ga eens na je lokale boekhandel want alleen met tutorials van het internet kom je er niet namelijk, het is gewoon donders makkelijk om een na-slag-werk te hebben.

Denk aan 'C++ in 21 dagen' of 'C/C++ DE Bijbel voor de programmeur' dit zijn boeken die heel simpel beginnen en die steeds een stapje verder gaan.

Naja suc6 :)

[edit]

Deze bedoel je ? http://www.geocities.com/tom_torfs/

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 20:10 schreef mgfun het volgende:
Tja C/C++ is wel ff iets anders dan PHP :) magoed ga eens na je lokale boekhandel want alleen met tutorials van het internet kom je er niet namelijk, het is gewoon donders makkelijk om een na-slag-werk te hebben.

Denk aan 'C++ in 21 dagen' of 'C/C++ DE Bijbel voor de programmeur' dit zijn boeken die heel simpel beginnen en die steeds een stapje verder gaan.

Naja suc6 :)

[edit]

Deze bedoel je ? http://www.geocities.com/tom_torfs/
die bedoelde ik. Ik had nog een oude link naar een xoom site in mijn bookmarks staan. Is wel een nuttig blaadje om te kijken of c++ practisch is voor je. Misschien is c++ niet de makkelijkste taal om te leren, maar het is in ieder geval een goede programmeer training.

Verwijderd

De C++ 10 minuten gids is ook erg goed!
Alles staat er duidelijk in en toch is het lekker dun
>:)

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 20:20 schreef ne0 het volgende:
De C++ 10 minuten gids is ook erg goed!
Alles staat er duidelijk in en toch is het lekker dun
>:)
Ik dacht dat je een grapje maakte maar die bestaan echt :) http://www.comcol.nl/bestel/bied0_a.htb#4593e lijkt me maar nix...

Afbeeldingslocatie: http://www.comcol.nl/jpg/4593ev.jpg

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 20:03 schreef Markuz het volgende:

[..]
Ik heb besloten om C(++) te gaan doen, omdat Delphi te WYSIWYG is, en Pascal te oud is en Java daar heb je eerst de ondersteuning voor nodig.

En ik heb van een goede kennis vernomen dat C(++) dan de beste taal is om wat leuks in te proggen.
C++ is zeker een goede taal, maar voor beginners misschien wel lastig omdat het vrij cryptisch is. Maar PHP heeft een vergelijkbare syntax.

Hoe kom jij er bij dat Delphi WYSIWYG is? Ik denk dat Delphi zeker een goed begin is om te leren programeren. De taal (object pascal) is minder cryptisch dan C++ en je kan er zeker mooie dingen mee doen. De object inspector is alleen een hulp voor je maar je kan in je code ook alles weer gaan veranderen op bepaalde acties bijvoorbeeld. De overstap van pascal naar c is ook niet zo super groot lijkt mij.

Ik zelf ben pas begonnen met C++ en heb de meeste tutorials van deze site gedaan: http://www.cprogramming.com. Het nadeel is dat de tutorials niet echt diep overal op in gaan dus een boek is wel beter denk ik.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-04 13:16
Het is absoluut niet noodzakelijk om eerst C te leren en daarna pas C++. Ik zou het zelfs afraden.

C++ is op zich een mooie taal, en leent zich goed om te beginnen met leren programmeren. Je zult gestructeerd en/of object georienteerd moeten werken.

Ik zou ook niet beginnen met al direct windows-applicaties willen programmeren, maar eerst gewonen DOS-applicaties. Zo komt er al heel wat minder Windows-rompslomp bij kijken en kan je je echt focussen op het 'leren programmeren'.

Er zijn tal van goeie C++ boeken op de markt voor beginners, dus ik zou zeggen, zoek eens een goed boek.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 april 2002 20:30 schreef Xenith het volgende:

[..]

C++ is zeker een goede taal, maar voor beginners misschien wel lastig omdat het vrij cryptisch is. Maar PHP heeft een vergelijkbare syntax.

Hoe kom jij er bij dat Delphi WYSIWYG is? Ik denk dat Delphi zeker een goed begin is om te leren programeren. De taal (object pascal) is minder cryptisch dan C++ en je kan er zeker mooie dingen mee doen. De object inspector is alleen een hulp voor je maar je kan in je code ook alles weer gaan veranderen op bepaalde acties bijvoorbeeld. De overstap van pascal naar c is ook niet zo super groot lijkt mij.

Ik zelf ben pas begonnen met C++ en heb de meeste tutorials van deze site gedaan: http://www.cprogramming.com. Het nadeel is dat de tutorials niet echt diep overal op in gaan dus een boek is wel beter denk ik.
Ik kan het verward hebben met een andere taal, diegene die het me ff uitlegde vertelde met het nl ff snel...

Maar, kun je in Delphi wel aardige programmaatjes maken? Ik wil de taal waar ik mee ga beginnen eerst gebruiken voor het beginnen met echt programmeren en daarmee wat programmaatjes maken.

Zou je bijvoorbeeld met Delphi een aardig soort makkelijke versie van 'kladblok' kunnen maken?

En heeft Delphi ook zulke 'extra' kosten aan software zoals C++?

Ik had gezien dat Visual Studio al meer dan $1000 kost |:( en dat heb je d8 ik toch wel nodig om in C++ te programmeren :?

En dat vond ik toch wel iets te duur, en dan heb je nog wel kazaa, maar ff buiten dat...

• whoami
Op donderdag 18 april 2002 20:33 schreef Markuz het volgende:

[..]

Ik kan het verward hebben met een andere taal, diegene die het me ff uitlegde vertelde met het nl ff snel...
Delphi is RAD. Dat wil zeggen dat je zeer snel en eenvoudig je GUI in elkaar kunt klikken, maar de functionaliteit erachter moet je wel nog allemaal zelf programmeren. Daarvoor wordt Object Pascal gebruikt.
Maar, kun je in Delphi wel aardige programmaatjes maken? Ik wil de taal waar ik mee ga beginnen eerst gebruiken voor het beginnen met echt programmeren en daarmee wat programmaatjes maken.
In Delphi kun je zeker aardige programma's maken. Ik ben er zo'n 2 jaar beroepsmatig mee bezig.
Zou je bijvoorbeeld met Delphi een aardig soort makkelijke versie van 'kladblok' kunnen maken?
Ja. Zonder al te veel programmeerwerk zelfs. Enkele componenten op een form klikken, wat code schrijven om bestanden op te slaan en in te laden, en klaar.
Maar dat is volgens mij niet de manier om te leren programmeren.

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-04 23:12
Ik heb C++ voor het eerst 'geleerd' op school.. Basis dingen dan.. Het is niet nodig om eerst C te leren en dan C++... Wellicht is het dan wat makkelijker, maar lijkt me wat omslachtig..

Gewoon een goed boek bestellen voor beginners dat stap voor stap vanaf het begin uitlegt hoe alles werkt.. Natuurlijk kun je als naslag diverse tutorials op internet (en GoT :)) gebruiken.. Suc6

• whoami
Op donderdag 18 april 2002 20:33 schreef Markuz het volgende:

En heeft Delphi ook zulke 'extra' kosten aan software zoals C++?
Delphi moet je ook kopen ja... >:)
Maar je hebt verschillende edities, van goedkoop naar duur...
Ik had gezien dat Visual Studio al meer dan $1000 kost |:( en dat heb je d8 ik toch wel nodig om in C++ te programmeren :?
Visual Studio heb je niet nodig om C++ te programmeren. Enkel als je Visual C++ wilt proggen (maar Visual C++ kun je ook apart aanschaffen).
Je kunt de gratis Borland C++ compiler downloaden en als je dan nog eens een gratis editor vindt die geschikt is voor C++, dan kan je al aan de slag. Zonder kosten.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 april 2002 20:36 schreef whoami het volgende:
Ja. Zonder al te veel programmeerwerk zelfs. Enkele componenten op een form klikken, wat code schrijven om bestanden op te slaan en in te laden, en klaar.
Maar dat is volgens mij niet de manier om te leren programmeren.
Vandaar dat diegene die me inlichte vertelde dat Delphi wat te WYSIWYG is, maar je kunt het toch ook gewoon allemaal zelf programmeren, lijkt me?

• whoami
Op donderdag 18 april 2002 20:38 schreef Markuz het volgende:

Vandaar dat diegene die me inlichte vertelde dat Delphi wat te WYSIWYG is, maar je kunt het toch ook gewoon allemaal zelf programmeren, lijkt me?
Met Delphi kun je idd ook applicaties schrijven die het hobbyisme en gewone sleur'n pleur werk overstijgen ja.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 april 2002 20:38 schreef whoami het volgende:
Visual Studio heb je niet nodig om C++ te programmeren. Enkel als je Visual C++ wilt proggen (maar Visual C++ kun je ook apart aanschaffen).
Je kunt de gratis Borland C++ compiler downloaden en als je dan nog eens een gratis editor vindt die geschikt is voor C++, dan kan je al aan de slag. Zonder kosten.
Ok, bedankt voor de info :)

En heb je aan een 'editor' zoals kladblok genoeg of moet ik dan echt ff opzoek naar een C++ editor?

• whoami
Op donderdag 18 april 2002 20:40 schreef Markuz het volgende:

En heb je aan een 'editor' zoals kladblok genoeg of moet ik dan echt ff opzoek naar een C++ editor?
Ja, maar dan heb je wel geen syntax-highlighting ed.
Maar er zijn genoeg editors te vinden die dat wel ondersteunen en die nog eens gratis zijn ook.

Verwijderd

Bedankt Whoami voor het antwoorden van de vragen :).

Markuz: Het gebruik van de user interface componenten enzo moet je eerst even kennen maar verijsen niet echt veel programeer werk. Maar je moet zeker nog wel dingen zelf programeren!

Bij mijn studie is Delphi de eerste taal die ik krijg en waar in het eerste jaar bijna alles over gaat. Of het de juiste manier is om te beginnen weet ik niet omdat je zowel met de user interface en de programma code te maken hebt. Maar het maken van windows programma's vind ik in het begin wel leuker dan alleen wat dos programma's.

Jij haalt volgens mij wel een paar dingen door de war. De talen zijn niet specifiek gebonden aan een IDE. Je hebt voor C++ bijvoorbeeld veel verschillende compilers en daar zitten ook gratis versies bij (kijk maar es op download.com).

Delphi kan je via universiteit of hogeschool voor zo'n 10 € v6 enterprise kopen.

Verwijderd

Je kunt BCB6 Std kopen voor rond de 150 euro dacht ik en daar heb je genoeg aan als beginner.

Ow ik zou trouwns met C++ Builder/Delphi beginnen en niet met VC++ omdat je met de IDEs van borland lekker snel kunt leren... je kan immer zo even een 'debug output memo ding' maken zonder al te veel moeite (elke noob kan dat) terwijl je bij VC++ veek meer werk moet verzetten.

(Ik heb niet zo veel ervaring met VC++ dus vergeef me als ik fout zit)

• Creepy
  • Laatst online: 22:53

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

De home versie van Delphi 6 kan je voor niks downloaden, en gratis gebruiken (alleen niet commercieel). Heb er bijv. LCDInf mee geschreven.

C++ is er ook in 100 smaken, waarvan Microsoft Visual C++ waarschijnlijk het meest bekend is. Maar voor elke taal is wel een gratis variant te vinden, dus ook voor C++.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• MSalters
  • Laatst online: 09-04 22:08
Om te beginnen met C++ heb je twee dingen nodig: een goed boek en een beetje moderne compiler.

Wat boeken betreft zou ik "Accelerated C++" suggereren; dat legt C++ uit zonder dat je C-kennis nodig hebt, of een andere taal.

Een compiler is bv. G++ 3.0, gratis. Slechter maar mooier is Visual C++, die ongeveer 100-200 euro moet kosten in de Learning Edition. Evengoed is dat voor een beginner vaak goed genoeg.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

VC is niet zo heel duur.....

140 Euro bij ComCol.
Je kan ook een goede gratis Compiler downloaden bij www.bloodshed.net. Deze word vaak mee geleverd met Leer boeken. En is zeker de moeite waard om te bekijken.

Verder is het verstandiger om met C++ te beginnen dan met C aangezien, de overstap naar OO denken lastiger is voor een programmeur die daar nog nooit meer heeft gewerkt. (Dat heb ik me laten vertellen).

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• MSalters
  • Laatst online: 09-04 22:08
Op vrijdag 19 april 2002 12:18 schreef LuCarD het volgende:
Janoz:Dit is als japans en scheikunde leren uit een japans scheikundeboek
Hee - die's van mij !
[topic=326053/1/25]
*D

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• RUXperienced
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06-2024
http://liquid.student.utwente.nl/files/ebooks/eckel/
voor het ebook 'Thinking in C++', staat alles in over C++ (gaat alleen wel uit van kennis van C).

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-04 22:33

Falcon10

Hit it i would !

'k ga even mee inpikken op dit ( oude ) topicje.

Ben zelf ook van plan te starten met C++ en heb zelf geen ervaring met C ( buiten een jaar de basis versie C++ op school, met dos programmatjes maken, maar vermoed dat je op programmering gebied in Windows hier niets aan hebt ? ).

Ik heb in dit topic dus al enkele boeken gevonden die volgens de kenners interessant zijn, waar ik dus ook achter zocht.
Nu vraag ik me ook af, je ziet dikwijls van die boeken van "blabla voor dummies".
Ik vermoed dat er ook hier een boek van C++ voor dummies bestaat.
Is dat al eens de moeite om de basisbeginselen te leren ? Deze boeken kosten eigenlijk niet veel, en als het moest tegenvallen is het niet zo weggesmeten geld.
Achteraf als het lukt kan je nog altijd de betere, en duurdere boeken aanschaffen me dunkt.

Alvast bedankt.

-| Hit it i would ! |-

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-04 14:41

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Hoi,

Deze topic is alweer 3,5 jaar oud, en er is in de tussentijd nogal wat veranderd hier. Zo zou deze topic op slot gegaan zijn, en is er een algemeen boekentopic waar je je boekenvragen in kunt posten: [rml][ Alg] Centraal boekentopic - part II[/rml]

Wellicht is je vraag zelfs al beantwoord in die topic, en anders kun je 'm daar alsnog stellen :)

[ Voor 6% gewijzigd door .oisyn op 05-10-2005 15:54 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.