Toon posts:

Relais bouwen: Wat allemaal nodig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

ik wil het volgende:

als ik de knop van mijn pc indruk moet mijn pc (dûh), pomp, versterker en monitor aangaan. Ik heb nu zo`n stekkerdoos, maar dat vind ik irritant. (don`t ask... ;) )
dit kan ik waarmaken met een relais,
maar waar moet ik opletten, wat heb ik nodig om er een te bouwen of is het goedkoper/beter als ik er een kant en klaar koop? Hoeveel gaat het ongeveer kosten?

Thanx! :)

Verwijderd

er zijn stekkerdoozen zodra er een verbruiker aangaat(dus pc) dan springt de rest van de stopkontakten ook aan.
(werkt volgends mij ook met ATX want het moet meer dan ... wat trekken voordat hij schakeld)

Verwijderd

Topicstarter
dus ik zet alles op die stekkerdoos en als ik dan de pc-knop indruk gaat alles aan?

vet!

waar koop ik dat en hoe duur is dat ongeveer?

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 09:38
die dingen heten master-slave stekkerdozen, en kan je bij de electro-winkel wel krijgen (conrad heeft ze ook btw)

Maak je eigen poll

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 19:29 schreef Allanzoet het volgende:
dus ik zet alles op die stekkerdoos en als ik dan de pc-knop indruk gaat alles aan?

vet!

waar koop ik dat en hoe duur is dat ongeveer?
Dat is best zelf te maken hoor!!
Ik heb ff gezocht voor je, de gozer van dit topic ([topic=469814/1/100]) heeft ook zoiets gedaan, alleen dan voor z'n monitor.

Verwijderd

Deze is eigenlijk beter: [topic=383818/1/100].

Verwijderd

Ik heb het als volgt opgelost (heeft me nog geen €5 gekost)
Je neemt een oude audiokabel met tulpstekkertje, Deze sluit je aan aan een molex (12V, met de min aan de buitenkant van de tulpstekker natuurlijk).
Dan heb ik een stekkerdoosje op het net aangesloten met een relais ertussen die op 12V werkt. Sluit op de aantrekspoel een vrouwelijk tulpstekkertje, en je kan het altijd los en vastmaken van je case.
Het gaat natuurlijk ook andersom, Vrouwelijke tulpstekker aan je case vastmaken (zonder kabeltje naar buiten) en mannelijke aan je stekkerblok met relais. Dit werkt even goed, maar ziet er iets netter uit :)

Verwijderd

Topicstarter
sorry, maar wat moet ik met dat topic? :?
er staat niks in wat ik kan gebruiken.

hoe duur is zo`n master-slave stekkerdoos?
hoe duur is zo`n kant en klare relais?
hoe duur is een zelfbouw relasi en wat heb ik daarvoor nodig?

wat is het voordeligste/handigste?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 april 2002 19:43 schreef NextGeneration het volgende:
Deze is eigenlijk beter: [topic=383818/1/100].
zoiets is wel handig, maar ik weet nog steeds niet hoe ik dat maak en wat dat kost

Verwijderd

Je schakelt gewoon een relais in met de 12V als je computer aangaat. Dit relais schakelt 230V naar een uitgang die je op de achterkant van je kast kunt maken.
Ben je weer voor een euro of 8 klaar.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb denk ik toch liever de master-slave stekkerdoos.
hoe duur is die ongeveer?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Hmmmz, dit is dus ook ongeveer wat ik wil bouwen... een kast voor TEC voeding en 2 of 3 stopcontacten die geschakeld worden als ik m'n pctje aanzet...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Pagina: 1