Toon posts:

lamp op eigen energie?

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb liggen denken en kwam op het volgende uit.

als je nou een lamp neemt (maakt ff niet uit wat voor een) en je maakt daar omheen zonne-energie-paneeltjes (zoals in rekenmachines, maar dan groter, effectiever) zou het dan mogelijk zijn om een lamp op zijn eigen energie te laten werken, en zo eeuwig licht hebben? (eeuwig in de zin van: levensduur van de lamp)

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-01 13:31

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Nee denkt het niet. Een normale lamp verliest ook veel energie door de warmte die hij afgeeft. Heb ooit gehoord dat het 5% licht is en 95& warmte die van een gloeilamp afkomt. Die energie zet je dus niet om en dus kan de lamp niet blijven branden.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ook de zonnecellen zelf hebben een rendement, dus altijd verlies.

Perpetuem mobiles, die eeuwig een dynamische energiestroom hebben, bestaan niet. Alle gebeurtenissen streven naar vergroting van de entropie, zodat een statische gebeurtenis zonder entropieverandering uitgesloten is.

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op donderdag 18 april 2002 18:53 schreef Ecteinascidin het volgende:

Perpetuem mobiles, die eeuwig een dynamische energiestroom hebben, bestaan niet. Alle gebeurtenissen streven naar vergroting van de entropie, zodat een statische gebeurtenis zonder entropieverandering uitgesloten is.
en dit is het hele antwoord.
een perpetuem mobile _kan_ gewoon niet.

• Gnoom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06-2024
Als je licht alleen gebruikt om er lichtenergie mee op te wekken heb je er zowiezo weinig aan lijkt me. Een perpetuem mobile is daarom niet eens stoer...naja wel stoer, maar je hebt er niks aan, want al gaat er geen energie verloren, er komt ook geen energie bij die ergens anders voor gebruikt kan worden.

Iedereen is speciaal, behalve ik.

Verwijderd

bij een lamp is er maar 5% licht, en 95% warmte, dus dat kan nooit

alleen als je de warmte ook zou omzetten, en je een omgeving crëert waar het -273 °C is, zodat je supergeleiding hebt

en dat is dan nog twijfelachtig

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Het kan nooit!

Wet van Hess: Energie In = Energie Uit. Gezien het godsonmogelijk een rendement van 100% te halen. (Zelfs met die supergeleiders zou het 99,9 zijn en niet 100) kan je nooit weer Ein uit Euit halen ahw.

Behalve dat zou al die energie dan worden gebruikt aan het branden van dat ding zelf en heb je er in feite nix aan. (Als 100% rendement wel mogelijk was)

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:04
Maar kan je dan wel een ander "ding" maken met ~99% rendement? Het is geen perpetuum mobile maar hij blijft wel lang "aan" op zijn eigen energie...

• Appie-B
  • Laatst online: 07-04-2024

Appie-B

The Ecologist

Iets wat draait in het luchtledige met erg weinig weerstand kan wel een rendement van 99% halen. (8>

De mens heeft taal uitgevonden om aan zijn behoefte tot klagen te voldoen - Mickel

• cornelixnootje1
  • Laatst online: 17-01-2022
Op donderdag 18 april 2002 20:54 schreef Vinnienerd het volgende:
Maar kan je dan wel een ander "ding" maken met ~99% rendement? Het is geen perpetuum mobile maar hij blijft wel lang "aan" op zijn eigen energie...
die 99 wordt binnen luttele nanoseconden 98 en dus 0 aangezien er geen energie wordt toegevoerd...

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 21:32 schreef Niek1616 het volgende:

[..]

die 99 wordt binnen luttele nanoseconden 98 en dus 0 aangezien er geen energie wordt toegevoerd...
Zo hard zal dat ook weer niet gaan denk ik, maar hoe reken je dat uit?
Btw, je hebt er he-le-maal niks aan om 99% rendement te hebben bij een bijna "perpetuum mobile". Het licht wat de lamp uitzend wordt dan weer opgevangen door de panelen, en laat die laten bij 99% rend. geen licht door, dus waarom zou je het willen?

Verwijderd

Topicstarter
code:
1
2
/--------\   zonnepaneel
==========    TL=buis

zoiets had ik in gedachten, zodat je ergens "gratis-licht" had, en geld kon besparen. maar ik kon met mijn gedachten niet bij het energie-verlies wat er is, en zodoende ben ik op het idee gekomen om zoiets te bedenken.

• xentric
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08-2012
Hiero een leuk experimentje voor je. Maak een plank met opstaande randen rondom
waar de onderstaande configuratie in past. De piezo kristallen (P) moeten niet
van plaats kunnen veranderen, en de magneten liggen daar tegenaan met hun polen
N-N zo dicht mogelijk tegen elkaar aan. Eventueel een doorzichtige plaat als
deksel zodat de magneten ook goed blijven liggen en niet omhoog schieten en
om flippen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
     ____________  ____________
  ___|P| magneet || magneet |P|___
  |  |_|_S_____N_||_N_____S_|_|  |
  | _____________________________|
  | |
  | |     |C|
  (+) -------| |------(LED)-----(-)

ofzoiets, ik ben geen electrotechnicus...

De magnetische afstoting veroozaakt een druk tegen de piezo kristallen, en deze
zetten de druk om in elektriciteit. Die elektriciteit sla je op in een accu of een
condensatortje (C) en gebruik je voor very-low-power toepassing.
Iets zoals een condensatortje laden, die een ledje laat flitsen zodra er genoeg
stroom is opgespaard.

Mijn vraag is of die piezo kristallen uberhaupt wel zo'n kleine druk om kunnen
zetten in een bruikbare elektriciteit. En hoelang duurt het voordat de magneten
neutraal worden of misschien poolt een van de twee (de zwakste) langzaam om !?

Als ik de tools thuis had liggen had ik het in elkaar geflanst om te kijken
wat er gebeurd als je zoiets maakt. Ik verwacht GEEN perpetuum mobile, maar
misschien een nieuwe mogelijkheid i.p.v. een klein horloge batterijtje dat
een simpel low-power apparaat voedt.

Btw.
Magneten kan je maken door een weekijzeren kern te omwikkelen met geisoleerd
dun koperdraad en daar vervolgens stroom op zetten. Boven deze electromagneet
hou je een blokje staal waar je vervolgens een harde klap op geeft met een hamer.
(Als je een magneet hard laat vallen dan verliest hij zijn magnetisme = het omge-
keerde effect)

Als er een ding groter is dan het heelal, dan is het de menselijke verbeelding...

• bananenbuurman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-05-2024
zo kun je ook een elektromotor op een dynamo aanluiten ;)

• JER00N
  • Niet online
TL buizen geven toch meer licht en minder warmte dan gewone peertjes?

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05-2021
Pak gelijk je hele lamp in met zonnepanelen... heb je alleen een beetje weinig licht over :+

Maar dat van die panelen
code:
1
2
/--------\   zonnepaneel
==========    TL=buis

lijkt me niet eens zo'n slecht idee.... ware het niet dat het licht meestal weerkaatst wordt waardoor de lichtstralen die naar boven gaan uiteindelijk toch weer "gebruikt" worden.

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 19 april 2002 09:40 schreef Silvermonkey123 het volgende:
TL buizen geven toch meer licht en minder warmte dan gewone peertjes?
Klopt wel 20% ipv 5%. Maar dat helpt je voor geen meter

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 13:29

TrailBlazer

Karnemelk FTW

stel dat je alle energie op kan vangen dan heb je er dus al niks meer aan. Immers als je je hoofd er voor zou houden zou je al energie kwijt zijn.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Op donderdag 18 april 2002 20:24 schreef Niek1616 het volgende:

Wet van Hess: Energie In = Energie Uit. Gezien het godsonmogelijk een rendement van 100% te halen. (Zelfs met die supergeleiders zou het 99,9 zijn en niet 100) kan je nooit weer Ein uit Euit halen ahw.
Op dat cursiefje wil ik ff reageren. Als je een supergeleidende magneet neemt, kan je er een behoorlijke hoeveelheid stroom opzetten, aangezien er toch geen weerstand is. Die 100den Ampere's draaien dan vrolijk hun rondjes, tot in de lengte der tijden. Het idee dat er verlies zou zijn, hoe klein ook, zorgt voor een opwarming. Opwarming is funest voor supermagnetisme, en onstabiliteit en de overige 100den Ampere's besluiten OOK wrijving te ondervinden -> onmiddelijke omzetting in Warmte. Vloeibare Helium krijgt dus een warmte-burst en eigenlijk detoneert de boel gewoon (noemen we quenchen). Wel, vooralsnog ontploffen supermagneten niet, de voor-veronderstelling van enig verlies klopt niet geheel.

In praktijk klopt dat ook: kijk naar NMR-apparaten. Eenmaal geladen met een stroompje, begint een uitermate nauwkeurig caliberatieproces om de Spin-overgangstoestanden van electronen te kunnen meten aan de hand van ingestraalde radiogolven. Deze wordt aangeduidt in MegaHertz (800 MHz oid is een record), maar is op de Hertz nauwkeurig bekend. Eenmaal opgeladen blijft het apparaat gewoon jaren staan, zonder extra stroom of caliberatie. De nauwkeurigheid neemt in de loop der jaren geen enkele ractie af, iets wat op grond van verlies bij supergeleiding WEL verwacht wordt.

Supergeleiding is wel degelijk een eindeloos dynamische energie-beweging, dat maakt het dus ook zo bijzonder.

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:16

MaNdM

1000-dingen-doekje

kortgenomen kan het gewoon niet, klinkt heel erg makkelijk.

wet behoud van energie => altijd een beetje verlies => onmogelijk dus

To be determined...

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:26

Keida

dr.

Ok, ik ben het helemaal eens met degenen die zeggen dat het niet kan.

Maar het staat mij bij dat er toch een soort container was gemaakt waarin dan iets werd verbrand en dan met zonnecellen energie werd opgewekt. Dus niet met het doel energie te winnen (of niet te verliezen), maar om elektriciteit te maken uit een andere energiebron.

(of dat moet in een SF-film geweest zijn, maar dat dacht ik niet)

Dus.. Volgens mij wordt het principe van zonnecellen om een lichtuitstralend object al wel toegepast..

IJsdikte op de Elfstedentocht

Verwijderd

nee dat is niet mogelijk door het simpele feit dat door de weerstand in de lamp en de draden je al een hoeveelheid vervalhebt (in de energie hoeveelheid) dus zelfs als je 100% aan enrgie kan winnen uit de lamp dan kan het nog niet daar komt nog bij dat het grootste gedeelte van de energie word omgezet naar warmte

Verwijderd

Natuurlijk kan dat, puur theoretisch........

Helaas heb je dan wel een 'systeem' gemaakt dat nogal nutteloos is. Het draait op zijn eigen energie maar zodra je hem 'iets wilt laten doen' (licht geven aan de omgeving bijvoorbeeld) gaat er energie verloren (De wet van behoud van elende) en zal hij dus uiteindelijk stoppen.

Kan wel, heeft helaas geen nut !

H.

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-01 10:18
een idee om alsnog het geld te besparen:

Je zou toch je plan toch kunnen uitvoeren maar dan een klein beetje stroom toevoegen... het uiteinelijke resultaat kost altijd dan minder dan dat je het niet probeert

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Verwijderd

Schattig topic dit... (Nofi)

Verwijderd

Zelfs als je elke vorm van warmteverlies buiten beschouwing raakt klopt je theorie niet: Je wil gratis licht, terwijl je, om evenveel energie (licht) op te vangen als er geproduceerd wordt, je alle licht weer moet opvangen...

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 18:48 schreef BotjeBuilder het volgende:
ik heb liggen denken en kwam op het volgende uit.

als je nou een lamp neemt (maakt ff niet uit wat voor een) en je maakt daar omheen zonne-energie-paneeltjes (zoals in rekenmachines, maar dan groter, effectiever) zou het dan mogelijk zijn om een lamp op zijn eigen energie te laten werken, en zo eeuwig licht hebben? (eeuwig in de zin van: levensduur van de lamp)
alleen als het rendement vh systeem 100% is, en als al het licht vd lamp opgevangen wordt.
dan zou je aan die lamp niet zoveel hebben. en 100% rendement kan niet.
klassiek permetuem mobile probleem.

• AxzZzeL
  • Laatst online: 01:02

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Mmmh een perpetum mobile is dus niet mogelijk. Maar waarom kan licht zichzelf eeuwig voortplanten met steeds hetzelfde aantal energie?

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Op vrijdag 19 april 2002 19:53 schreef AxzZzel het volgende:
Mmmh een perpetum mobile is dus niet mogelijk. Maar waarom kan licht zichzelf eeuwig voortplanten met steeds hetzelfde aantal energie?
Wet van behoud van energie? Zolang het foton nergens mee in contact komt blijft het gewoon met dezelfde energie door de ruimte vliegen.

Op aarde is er altijd wrijving, en dus energieverlies. In de ruimte niet.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• AxzZzeL
  • Laatst online: 01:02

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Op vrijdag 19 april 2002 20:14 schreef Diadem het volgende:

[..]

Wet van behoud van energie? Zolang het foton nergens mee in contact komt blijft het gewoon met dezelfde energie door de ruimte vliegen.

Op aarde is er altijd wrijving, en dus energieverlies. In de ruimte niet.
Dat is waar maar het heeft snelheid, het doet iets, en daar zou je dus voor denken dat het ook energie vraagt.

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op vrijdag 19 april 2002 19:53 schreef AxzZzel het volgende:
Licht heeft last van roodverschuiving trouwens. Hoe verder iets bij je vandaan is, hoe roder het licht dat er vanaf komt. (Of vertel ik nu een klok en klepel verhaal?)

Siditamentis astuentis pactum.

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 10:11

wij

Zoiets dacht ik ookal met een "electro motor en dynamo".
Als er nou een hele rendabele electro motor gemaakt word kan het toch misschien?

• Diadem

Diadem

fossiel

Op vrijdag 19 april 2002 21:53 schreef AxzZzel het volgende:

[..]

Dat is waar maar het heeft snelheid, het doet iets, en daar zou je dus voor denken dat het ook energie vraagt.
Hoe bedoel je? Het doet iets? Een foton beweegt gewoon vrolijk met de lichtsnelheid hoor, er is geen energie voor nodig om die snelheid te houden. Dat hoor je bij natuurkunde te krijgen op school: Een voorwerp wat geen krachten (wrijving oa) ondervind blijft dezelfde snelheid houden.
Op vrijdag 19 april 2002 21:59 schreef Varienaja het volgende:

[..]

Licht heeft last van roodverschuiving trouwens. Hoe verder iets bij je vandaan is, hoe roder het licht dat er vanaf komt. (Of vertel ik nu een klok en klepel verhaal?)
Om eerlijk te zijn: Ja, je vertelt een klok en klepel verhaal.

De roodverschuiving van licht komt door de expansie van het universum. Zonder invloeden van buitenaf zal licht niet roodverschuiven, alleen zijn er dus wel invloeden van buitenaf. Er is een heel universum 'out there' ;)

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• prinsrob
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-07-2023
Misschien een beetje off-topic, maar wat ik laatst bedacht had was de volgende proefopstelling: we nemen een lampje aan een radertje (zo'n radertje waar een hamster in wil lopen). Nu zetten we er een dynamo tussen. We zetten het geheel in een donkere kamer. Het leuke is nu dat hamstertjes 's nachts actief zijn en overdag slapen. Wanneer het donker is denkt het hamstertje: 'ik moet rennen' -> gaat rennen -> wordt licht -> gaat slapen -> wordt donker -> denkt 'moet rennen' -> etc. etc.

Misschien geen p.m. maar wel cool ;)

p.s. waarom heb ik alleen een verstuur-knop? er was toch ooit ook een preview-knop?

Calvin: You know how Einstein got bad grades as a kid? Well, mine are even worse!

Verwijderd

Zoals we allen weten is een foton soms een deeltje en soms een golf. Wanneer het de lichtsnelheid heeft, zal het enkel en alleen de energie verplaatsen die het intern heeft. Ekin=1/2mv^2=0 (massa=0, quantummechanisch bekeken). De energie wordt dan ook wel met E=hc/lambda aangeduidt. Dus lambda is de golflengte van het foton. Maw. De overdracht kan plaatsvinden over een oneindige afstand wanneer er geen enkel absorberend middel is. Is er dat echter wel, dan spreken we van E=mc^2. De massa wordt omgezet in energie.

Verwijderd

Dat zal niet lukken... Maar als je het niet geloofd, probeer maar uit hoor...

• michiel100
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-01 11:38
Als je bedenkt hoeveel vermogen een rekenmachine nodig heeft ten opzichte van een lamp zou je begrijpen dat dat nooit zal werken.

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 19:41 schreef carnman het volgende:
alleen als je de warmte ook zou omzetten, en je een omgeving crëert waar het -273 °C is, zodat je supergeleiding hebt
Supergeleiding treed ook bij hogere temperaturen op dan -273.

• Diadem

Diadem

fossiel

Op zaterdag 20 april 2002 01:58 schreef s402461 het volgende:
Zoals we allen weten is een foton soms een deeltje en soms een golf.
Nee. Het foton is beide. Niet soms het een en soms het andere, maar gewoon altijd beide tegelijk.
Wanneer het de lichtsnelheid heeft, zal het enkel en alleen de energie verplaatsen die het intern heeft.
Een foton heeft altijd de lichtsnelheid. En een deeltje kan moeilijk meer energie verplaatsen dan het heeft, denk je ook niet?
Ekin=1/2mv^2=0 (massa=0, quantummechanisch bekeken). De energie wordt dan ook wel met E=hc/lambda aangeduidt. Dus lambda is de golflengte van het foton.
Ekin=1/2mv2 geldt niet in de relativiteitstheorie. Er komt nog een gamma-factor bij, en die is oneindig voor een foton. En oneindig * nul is keurig netjes een reeel getal.
Maw. De overdracht kan plaatsvinden over een oneindige afstand wanneer er geen enkel absorberend middel is. Is er dat echter wel, dan spreken we van E=mc^2. De massa wordt omgezet in energie.
Wie? Wat? Hoe? Waar?

Sorry dat ik het zeg, maar dit is echt een klok-klepel geval...

• Diadem

Diadem

fossiel

Maar misschien is een slotje op deze draad een idee?

• xentric
Op zondag 21 april 2002 01:51 schreef Diadem het volgende:
Een foton heeft altijd de lichtsnelheid. En een deeltje kan moeilijk meer energie verplaatsen dan het heeft, denk je ook niet?
Dit geldt alleen voor een foton dat door een vacuum reist toch !?
Brekingsindex bestaat bij de gratie van het afnemen van de
snelheid door een bepaald materie dacht ik.

Als er een ding groter is dan het heelal, dan is het de menselijke verbeelding...

Verwijderd

Op vrijdag 19 april 2002 21:59 schreef Varienaja het volgende:

[..]

roodverschuiving is afhankelijk vd relatieve snelheid.

bij melkwegstelsels ed is het zo dat die kennelijk sneller bij ons vandaan bewegen naarmate ze zich verder bij ons vandaan bevinden (en dan dus een grotere roodveschuiving hebben). zodoende is roodverschuiving daar een indicatie van afstand.

roodverschuiving = verlaging vd frequentie vd lichtgolf, en lagere frequentie bij gelijke intensiteit (amplitude) wil zeggen minder energie. maar die waargenomen roodverschuiving is een gevolg van relatieve waarneming, en dus niet 'echt' maar schijnbaar.

Verwijderd

Op vrijdag 19 april 2002 22:12 schreef wij het volgende:
Zoiets dacht ik ookal met een "electro motor en dynamo".
Als er nou een hele rendabele electro motor gemaakt word kan het toch misschien?
"heel rendabel" zou dan moeten zijn: 100% rendement. voor zowel de dynamo als de electromotor.

en dan zou je alleen genoeg energie hebben om het aan de gang te houden; je houdt geen energie over om ergens anders voor te gebruiken.

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

DizzyWeb

Ondertiteld

Op zondag 21 april 2002 12:36 schreef xentric het volgende:

[..]

Nee hoor, de lichtsnelheid is gewoon anders in verschillende media.
Lichtsnelheid is niet absoluut.

• xentric
Op zondag 21 april 2002 12:55 schreef DizzyWeb het volgende:

[..]

De lichtsnelheid (c) in een vacuum is de maximale snelheid, als een foton langzamer gaat
in bepaalde materie dan heeft het toch niet meer c als snelheid, en dus noemen we
die nieuwe snelheid toch ook niet DE lichtsnelheid ?

• Diadem

Diadem

fossiel

Op zondag 21 april 2002 12:36 schreef xentric het volgende:

[..]

Nee. Individuele fotonen hebben altijd de lichtsnelheid. Een lichtbundel die door een object (bv. een glasvezelkabel) voortbeweegt heeft wel een lagere snelheid. Dit komt door de fotonen blijven botsen met de atomen in het medium, en die botsingen kosten tijd. Maar elk foton heeft altijd de lichtsnelheid.
Op zondag 21 april 2002 12:55 schreef DizzyWeb het volgende:

De snelheid van licht is niet absoluut, maar de lichtsnelheid wel. DE lichtsnelheid is namelijk de snelheid van licht in vacuum. Dat een lichtbundel een andere snelheid heeft in andere media doet niets af aan de absoluutheid van de lichtsnelheid. Die, zoals ik hierboven heb uitgelegd, ook in andere media voor de individuele fotonen gelijk blijft.

• xentric
Op zondag 21 april 2002 22:27 schreef Diadem het volgende:
Nee. Individuele fotonen hebben altijd de lichtsnelheid. Een lichtbundel die door een object (bv. een glasvezelkabel) voortbeweegt heeft wel een lagere snelheid. Dit komt door de fotonen blijven botsen met de atomen in het medium, en die botsingen kosten tijd. Maar elk foton heeft altijd de lichtsnelheid.
Is ook lomp van mij om niet even te bedenken dat als een foton
vanuit vacuum een glasblok induikt, het niet af kan remmen omdat
als het weer uit het glasblok vliegt, en weer in een vacuum vliegt,
hij dus weer met c moet reizen...
De fotonen leggen door al die botsingen alleen een veel langere
weg af en daarom doen ze er langer over om door het glasblok te
gaan wat wij weer opvatten als een lagere snelheid.
Het klopt dus helemaal wat Diadem zegt :)

Thanks voor de heldere uitleg !

• Bec80
  • Laatst online: 08-01-2025
Zag toevallig dit weekend Jan Douwe op zoek (goed programma trouwens).
Dat ze een kantoor in delft gebouwt hebben dat geen verwarming heeft, de warmte wordt opgewekt door middel van je monitoren en PC van de medewerkers.
zo wordt je monitor nuttiger gebruikt heb je een hoog rendement.
Het gebouw is goed geisoleerd en als het te warm wordt dan gaan de ramen open.

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 20:54 schreef Vinnienerd het volgende:
Das nog een hadig gadjet om in te bouwen in een auto , als interiuer-verlichting

Verwijderd

zijn we hier ff aan het vergeten dat een lanp de meeste energie omzet in warmte kleine 90% bij een gloeilamp als het niet meer is. dan heb je nog de weerstand in de draaden en het rendement van de "zonne"cellen het idee is leuk maar onverwezelijk baar |:(

Verwijderd

Bij elke vorm van omzetten van energy komt warmte vrij en gaat er energy verloren. Het is meer uitstel van executie.

Verwijderd

ik heb hier ook welleens over na zitten denken. Stel je hebt een motor die gebruikt 10watt, maar levert 15 watt. Dan zou die die 10 watt zelf kunnen gebruiken en 5 watt afgeven en dus eeuwig 5 watt kunnen leveren...

Het zal wel niet mogelijk zijn..maar weet niet waarom |:(

Verwijderd

stond al zoiets zie ik.. :o|

• FitNiX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-01 15:30
Op vrijdag 19 april 2002 09:53 schreef TrailBlazer het volgende:
stel dat je alle energie op kan vangen dan heb je er dus al niks meer aan. Immers als je je hoofd er voor zou houden zou je al energie kwijt zijn.
idd, de energie die je gebruikt om iets te belichten zou dan al weer ten koste gaan aan het geheel van de hoeveelheid energie voor de lamp. :+ :+ Snappen we het nog :P ??

MAW, je hebt 100% energie, je pakt er een hoeveelheid energie van om iets te belichten, die enrgie vang je dus niet meer op met je zonnecellen --> --> Verlies van energie, na verloop van tijd is de energie op!

Stel dat je theoretisch super geweldige zonecellen hebt, dan heb je nix meer aan de lamp, want je hebt alle energie die de lamp uitstraalt nodig om terug te geven aan de lamp, anders heb je immmers verlies van energie.....

* FitNiX Gevolg, een lamp kan nooit op zijn eigen energie blijven branden zonder er ook maar een beetje profijt van te hebben!
*D Duidelijk genoeg *D

• NexuZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08-2025
True True, het klopt wat je zegt ja.

• Benadski
  • Laatst online: 28-11-2025
De magnetische afstoting veroozaakt een druk tegen de piezo kristallen, en deze
zetten de druk om in elektriciteit. Die elektriciteit sla je op in een accu of een
condensatortje (C) en gebruik je voor very-low-power toepassing.
Iets zoals een condensatortje laden, die een ledje laat flitsen zodra er genoeg
stroom is opgespaard.
Onzin, piezo kristallen leveren alleen een vermogen als ze bewegen, niet bij een constante druk. Piezo kristallen zijn niet magnetisch voor zover ik weet. Magnetisme heeft dus geen invloed.
ik ben geen electrotechnicus...
Nee? >:)

Gaat eens spelen met kernenergie, veel energie in kleine hoeveelheid stof. Wie maakt de eerste (nooit meer wegwerpen) kernbattery???

• xentric
ja die magneten drukken tegen die piezo componentjes omdat ze elkaar afstoten.
Je zet dus magnetische energie om in kinetische, als je het verhaaltje nog een
keer leest snap je wat ik bedoel.

Maar geeft een piezo kristal alleen spanning af wanneer er druk verandering is,
of geeft het onder een constante druk ook spanning af ?

Als het constant spanning afgeeft als er druk op staat zou het weldegelijk
kunnen werken.

• Benadski
ja die magneten drukken tegen die piezo componentjes omdat ze elkaar afstoten.
De magneten duwen tegen elkaar in (en willen dus VAN ELKAAR AF), er ontstaat geen druk op het piezomateriaal (hoogstend een "onderdruk" als de magneten hierop zijn vastgelijmd.

Bovendien is de flux (of deltaflux (dis toch dubbel???)) gelijk aan nul.

KAN HELEMAAL NIET! (Anders hadden we nu allemaal stenen op een plak piezo hebben liggen in onze huisjes).

Of ben ik nou helemaal een }:O :?

• Benadski
Oja, nog ff over die lamp.

[Fantasiemodus]
Ik heb een lamp: rendement 100%!!!
Ik heb zonnecellen: rendement 100%!!!

Ik moet de zonnecellen zo plaatsen dat AL het licht wordt opgevangen door de zonnecel, da's ook gelukt!
[/Fantasiemodus]

Wie ziet mijn lampje nog branden??? Juist niemand! AL het licht wordt opgevangen door de zonnecel. En spanning meten gaat ook niet zonder meter met oneindig hoge impedantie en die bestaan nie. :z (Ik ga weer ff verder dromen)

• xentric
Op woensdag 24 april 2002 17:09 schreef Benadski het volgende:
KAN HELEMAAL NIET! (Anders hadden we nu allemaal stenen op een plak piezo hebben liggen in onze huisjes).
Ahhh kijk daar heb ik tenminste wat aan... zeg dat dan meteen :)

• GIAS
  • Laatst online: 31-07-2020

GIAS

Grandpa In A String

kan niet en is ook niet handig,
=> kan niet je hebt te maken met een rendement dat nooit 100% is
=> niet ahndig, waar zonlicht komt ben je geen lamp nodig...
:P

jep

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-01 17:33

Atmoz

Techno!!

Dat zoiets niet kan weten we wel.
Perpetuem mobilees bestaan niet, en zullen ook NOOIT komen. (is tegen alle natuurwetten in). Waar ik zelf wel eens over heb nagedacht:

Als je in de ruimte een steen gooit blijft die weg vliegen..toch?

Als je dan een dynamo op de maan zet, met een as, en op die as zit een staaf en dan een zware steen. Als je de steen dan aanzwingeld dan moet die toch ook vooruit blijven gaan. (in dit geval een rondje draaien) Of remt de dynamo de steen dan weer?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    ----------------[] steen
    |
    | 
    |
    |
    -----
    |   |
    |   |
    |   |
    -----   dynamo

• Thijsch
  • Laatst online: 01-01 18:43
Op donderdag 25 april 2002 09:25 schreef atmoz het volgende:
Dat zoiets niet kan weten we wel.
Perpetuem mobilees bestaan niet, en zullen ook NOOIT komen. (is tegen alle natuurwetten in). Waar ik zelf wel eens over heb nagedacht:

Als je in de ruimte een steen gooit blijft die weg vliegen..toch?

Als je dan een dynamo op de maan zet, met een as, en op die as zit een staaf en dan een zware steen. Als je de steen dan aanzwingeld dan moet die toch ook vooruit blijven gaan. (in dit geval een rondje draaien) Of remt de dynamo de steen dan weer?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    ----------------[] steen
    |
    | 
    |
    |
    -----
    |   |
    |   |
    |   |
    -----   dynamo
dat zal neit werken. de steen gaat altijd door omdat er geen weerstand is. zet ej hem echter aan zon apparaat vast is er wel weerstand en zal de steen dus ook gewoon stoppen.

• GIAS
  • Laatst online: 31-07-2020

GIAS

Grandpa In A String

bovendien heeft de maan wel degelijk zwaartekracht, darz ou ik hem dus niet neerzetten,
maar ik vindt hetc wel interesante denkwijze, TOP!
:)

jep

Verwijderd

Op dinsdag 23 april 2002 16:16 schreef Robin5 het volgende:
ik heb hier ook welleens over na zitten denken. Stel je hebt een motor die gebruikt 10watt, maar levert 15 watt. Dan zou die die 10 watt zelf kunnen gebruiken en 5 watt afgeven en dus eeuwig 5 watt kunnen leveren...

Een motor kan nooit meer vermogen leveren dan hij krijgt, das de wet van behoud van energie. Die motor kan immers niet uit het niets energie maken, hij zet gewoon energie om in een andere vorm
bijvorbeeld: een dieselgenerator zet stookolie (chemische energie) om in electriciteit, maar zal nooit meer energie leveren dan die stookolie ooit bevatte

Verwijderd

Op dinsdag 23 april 2002 16:16 schreef Robin5 het volgende:

da's net zoiets als 15 liter water in een fles van 10 liter. waarom is dat niet mogelijk? het past niet.

Verwijderd

Nee nee nee nee!!! Haha, dit is echt onwijs onmogelijk!

Of je moet er ook een of de andere stoomgenerator naast zetten die alle warmte die je lamp ontwikkeld omzet naar electriciteit..

Maar toch.. er zijn zat apparaten die een rendement van meer dan 100 procent halen! Jaja... nu denken jullie natuurlijk, wat lult die gozer raar.. maar tis echt waar.. Kijk maar naar dat geval waar je je flesjes bier uithaalt (in de volksmond ook wel koelkast genoemd)

Je stopt er een beetje energie in.. die wordt omgezet in een roterende beweging, welke weer de druk verhoogt van een gas.. Daardoor stijgt de temperatuur van dat gas, als je dat dan weer laat afkoelen,
heb je dus gas onder hoge druk en lage temperatuur
Nu ga je dat gas weer laten uitzetten.. daardoor daalt de temperatuur verder (nu kom je in het koelgedeelte van je koelkast)
Daar wordt het gas dus weer opgewarmd.. (biertjes willen zo koud mogelijk zijn, en geven dus zoveel mogelijk warmte aan jouw gas)
nu heb je dus gas onder lage druk, met een gem. temp..
dat ga je dus weer opvoeren in druk (wordt weer heet!) enz..

Maar waar het dus om gaat... je hebt een relatief ligte motor nodig om een grote delta T te krijgen.. Hierbij zijn rendementen haalbaar van meer dan 300 %

Ach.. maar dit is allemaal gebla bla.. een eeuwig ronddraaiende cirkel bestaat ook niet..

Verwijderd

hmm je kan wel een zonnecel buiten ophangen en er een accu oplader + accu tussenrammen en een inverter ertussen. Neem dan wel een kristal silicium zonnecel want deze zet 10-15% van het zonlicht om in electrische energie !

• Benadski
Die koelkast haalt energie uit je biertje en uit je stopkontakt, toch? En 300% rendement zou lekker zijn, maar was dat niet -300% dan? En de reden dat sommige koelkasten errug zuinig zijn komt toch vooral door goede isolatie neem ik aan???

Ik heb het gevoel dat ik weer eens zit te happen oid... |:(

• DrWhite
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

DrWhite

www.dutchdragons.com

Er is wel een manier om energie opte wekken en winst te maken. Het is alleen in deze tijd te gevaarlijk om daar mee naar buiten te komen.
De wereld draait om geld, stel je voor wat voor inpact dat zal hebben >:)

Verwijderd

Op vrijdag 26 april 2002 16:27 schreef DrWhite het volgende:
Er is wel een manier om energie opte wekken en winst te maken. Het is alleen in deze tijd te gevaarlijk om daar mee naar buiten te komen.
De wereld draait om geld, stel je voor wat voor inpact dat zal hebben >:)
Onderbouwen aub. Heb je links om dit te ondersteunen, of ander bewijs?

Ik kan me voorstellen dat de olie-industry niets moet hebben van alternatieve energiebronnen, maar wat jij zegt is een beetje in de trant van een complot-theorie.

• ebas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-04-2017

ebas

ons gehele universum is een perpetuem mobile :)

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Tuurlijk an dat niet, kan NOOIT! Ik zat zelf ook met (ja toen was ik 6 jaar, dus mond erover houden :P)
Elektro motor. Als je die een draai geeft, geeft hij stroom af, als je die stroom nou weer aan dezelfde motor geeft, dan draait hij toch ook oneindig?? Maar er zit altijd verlies in.

stel dat zo'n zonnecel panneeltje 100% rendemtn PRECIES heeft, dan moet 95% warmte (Mark, check je BANAS boek :Y) worden omgezet in stroom, dan zou zo'n "warmte-naar-stroom-maker-" ook 100%Rendement moeten hebben, en dat gaat niet, want er word ook warmte aan de behuizing van de "warmte-naar-stroom-maker" afgegeven, en zonder behuizing gaat niet, want dan word de lucht verwarm, en gaat er dus nog ssteeds energie verloren, simpel zat :)

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 18:53 schreef Ecteinascidin het volgende:

Dus als je het voor elkaar krijgt krijg je een heleboel geld en aanzien en rijkdom en wijven en melperdemelp... veel plezier en als je het uitgevonden hebt en je weet t niet meer vraag ik wel patent ok ? ;)
Pagina: 1