probs na install Slackware 8, geen lilo...

Pagina: 1
Acties:

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-08 20:14

sus

is druk :+

Topicstarter
Tijdens de installatie van Slackware 8 heb ik blijkbaar iets fout gedaan, want hij heeft lilo niet geinstalleerd. Naja, daar ben je n00b voor zullen we maar zeggen :)

Maar goed, als ik dus mijn PC aanzet, dan start hij met grub. OK, alles goed. Druk op TAB, geef de lokatie van de kernel (kernel=/vmlinuz) en doe daarna root=/dev/hda1

Dat laatste pakt hij dus niet. Dan root=/dev/hda gedaan, werkt ook niet.

als ik boot intyp, dan start hij slackware op, maar krijg ik een kernel-panic, omdat hij het root-systeem niet kan mounten. En dan staat er doodleuk bij dat ik root=.. moet gebruiken.

Nou heb ik dus die HD in een andere PC gehangen met daarop RH7.2 Ik heb hem gemound en kan er gewoon op werken. Is het nu mogelijk om er toch een nieuwe LILO op te zetten??

Verwijderd

cd /mnt/slackware (of hoe je mm ook hebt genoemd)
chroot /mnt/slackware
mount -t iso9660 /dev/cdrom /mnt/cdrom
cd /mnt/cdrom/slakware/a1
installpkg lilo
exit

• sus

sus

Topicstarter
nou, dat heeft niet geholpen, hij blijft booten met grub.

Welke commando's moet ik in grub ingeven om linux te kunnen starten, om daarna lilo/grub goed te kunnen instellen?

Hij geeft deze error:
Kernel Panic: VFS: Unable to mount root fs on 03:42

ik heb:
/dev/hda1 = /
/dev/hda5 = /home (oftewel mijn eerste logische partitie in de extended)
/dev/hda6 = <swap>

hda5/hda6 kan dus ook hda6/hda7 wezen, ik weet niet of de extended wordt gezien als /dev/hda4 of als /dev/hda5

• sus

sus

Topicstarter
OK Probleem met lilo is opgelost...

Maar nu:

Tijdens de installatie deed hij een modprobe voor mijn NIC. Toen vond hij de RTL8139. Dat klopt, die zit ook in mijn systeem.

Nu ben ik opnieuw opgestart en maar hij geeft de melding "module rtl8139 not found"

Ik heb ook al modprobe ne2k-pci gedaan, maar ook die module kan hij niet vinden.

Hoe krijg ik hem nu aan de gang??

Verwijderd

Heb je ondertussen een nieuwe kernel gebouwd? Welke van de kernels gebruik je (2.2.19 of 2.4.5)? Heb je de juiste modules van die betreffende kernel geinstalleerd?

Ik raad je sterk aan om even zelf een kernel te bouwen met 2.4.18 ofzo, want de 2.4.5 heeft behooooooorlijke problemen met die rtl8139.

Verwijderd

De module heet 8139too. rtl8139 is de oude versie. Of deze nog bij 2.2.19 zit weet ik niet (denk het niet) maar in ieder geval niet bij de 2.4.5 kernel van Slackware. Een kernel upgrade is idd niet onverstandig.

• sus

sus

Topicstarter
Waar trek ik een kernel-source vandaan???

Verwijderd

kernel.org of dl.xs4all.nl voor een snelle nederlandse locatie
Pagina: 1