[xfree86] Multi munitor geeft geen beeld

Pagina: 1
Acties:

• Oblii
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb een klein probleempje, ik probeer multi monitor te krijgen onder linux (in dit geval rh7.2). In dit geval dual monitor.

Computer Specs:
Vid1: PCI:1:0:0 (AGP slot) Asus gf2 (gts) v7700 (64 meg deluxe)
Vid2: PCI:2:0:0 MGA G450, Matrox G450 dualhead PCI (16 meg)

ik heb op Vid1 een monitor hangen (EIZO F730 19") op 1600x1200 in dit geval, en op Vid1 1 monitor, een EIZO F56 (17")(ik wil 'm op 1152x864 (geloof dat dat 'm is, als ie er een beetje naastzit, zie config, daar staat de resolutie WEL goed in, dit is uit m'n hoofd....

dit alles op een athlon 1200, sdram etc, niet belangrijk..

Geprobeerd:
het wilde lange tijd niet lukken, 1 monitor ging aan (Die aan de AGP kaart hing (primaire monitor)) maar naar zoeken op de redhat support forum vond ik dit:
% XFree86 -scanpci

...and try to find your two video cards (even the multi-headed adapters should show up multiple devices here); you need to write down their bus:device:function identification code. After that, run these commands...

% XFree86 -configure
% XFree86 +xinerama -xf86config ~/XF86Config-4

...and see what happens. If it works, yay. If not, open up the file ~/XF86Config-4 and start goo-ing around in there, remembering to specify this line in each 'Device' section...

Bus xx:yy:zz
dus ik dat doen, ok, jippie ! (...) nu ging de 2e monitor ook aan, alleen het beeld was niet goed, de vrefresh stond niet goed in overeenstemming met hsync. Dus nu heb ik allerlij modes toegevoegd in m'n XF86Config-4 (combinaties van resoluties en rates) overgenomen uit XF86Config, en degene weggelaten die niet goed zijn zoiezo.

Nu ik net weer thuis kom, en weer naar linux boot, start weer maar 1 scherm op (?). (Even voor de duidelijkheid, het is nog nooit "goed" gegaan, enige wat gebeurt is is dat de 2e monitor aan is gegaan met foute h en v waarden).

Volgens mijn logfiles start alles nu prima op, alleen ik krijg geen beeld ! (monitor gaat nieteens "aan")

naja, als iemand even wil kijken, hieronder staan de config in de log files (niet gequote, wordt een "beetje" lang)

XF86Config-4
XFree86.0.log
de dir met deze files

Wat ik dus wil weten:
- Wat is de fout
- Hoe wat waar kan ik het oplossen (duh)
- liefst ook waarom :)

edit:
XFree86 Version 4.1.0 (Red Hat Linux release: 4.1.0-15) / X Window System
Release date: 2 June 2001
Build Operating System: Linux 2.4.7-0.13.1smp i386 [ELF]

But I don't care, I'm in a hurry going nowhere

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Op donderdag 18 april 2002 17:14 schreef Oblii het volgende:
[...]

Wat ik dus wil weten:
- Wat is de fout
- Hoe wat waar kan ik het oplossen (duh)
- liefst ook waarom :)
[...]
1) Hij zou eigenlijk wel moeten aangaan. Maar laten we ons daar later druk over maken. Je moet je xinerama aanzetten in je XF86Config
2) Voeg in je Config-file een stukje toe.
Section "Server"
Endsection
Daarin moet je Xinerama aanzetten. Vraag even de manpage van XF86Config op (man XF86Config(-4?) ) Zoeken doe je met /
3) Xinerama zorgt ervoor dat alle schermen een groot bureaublad vormen. Als dat niet aanstaat gaat je 2e monitor blijkbaar niet aan. Je layout zegt wel dat je 2e monitor d'r in moet zitten...

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:20
De busID van de matrox verbaast me...

AGP is door de bank genomen 1:0:0

de pci kaarten zitten in 0:x:y bij mij

das eigenlijk het enige wat me opvalt. De xserver kan starten met 1 display. de matrox word waarschijnlijk niet lekker gevonden als het busID niet goed is

in me p166@200
op 0:0:0 heb ik 430hx host bridge
op 0:7:0 isa bridge
op 0:7:1 ide interface
op 0:13:0 cirrus logic vga frutsel
op 0:15:0 3com 100mbit

op me athlon zit me radeon op 1:0:0 en de mga op 0:1:0 uit het hoofd

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Oblii
  • Niet online
voortgang:

ik heb 2e scherm aan de praat

(scanpci geeft toch serieus die matrox op PCI:2:0:0)

Xinerama heeft ervoor gezorgt dat m'n beeld uitgerekt wordt over de 2e monitor (had 2e zelf weer "aan de praat"

probleem is nu nog dat het beeld op 2e monitor heel vaag is, allemaal streemjes die over het beeld heen flikkeren, ziet er raar uit, je kan er wel wat in zien nu (achtergrondje) alleen dus met streepjes van +/- 1.5 cd erdoorheen springend.

edit:
Bus 2, device 0, function 0:
Matrox Graphics Inc, MGA g400 AGP (rev 130)
IRQ 10

• Ronald
hmm vaagjes. probeer eens singlehead de xserver op de matrox op te starten. geeft dus alleen een van de matrox screens op in server layout, en zet de hoofden 1 voor 1 eerst werkend?

dan krijg je namelijk een error als een display niet gestart kan worden en weet je makkelijker waar te zoeken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Oblii
  • Niet online
Start inderdaad niet op als ik alleen de MGA aanzet (heb 1 device section voor de matrox, geen 2....) maar naar veel inspectie blijkt er wel een fout call in te zitten naar de mga driver (?!?!? heel vaag bericht, heel klein ook)

ik ben nu 4.1.0 (xfree86) maar aan het downen, daar zit dus ook bij:
* mga_dri.so
dan dit even proberen
daarna maar eens een 3e Device sectie maken (2x de matrox, 1x Screen 0 1x Screen 1, voor het onderscheid (en uiteraard 1x m'n AGP))

wat me verder opviel:
in de errorlog staat een regel dat hij de MGA op AGP 1x speed zet (?!?!?)

heb al geprobeerd bij Device sectie dit uit te zetten (op "0") maar dan blijft ie op AGP 1x speed hangen :?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 18 april 2002 18:17 schreef Oblii het volgende:
probleem is nu nog dat het beeld op 2e monitor heel vaag is, allemaal streemjes die over het beeld heen flikkeren, ziet er raar uit, je kan er wel wat in zien nu (achtergrondje) alleen dus met streepjes van +/- 1.5 cd erdoorheen springend.
Te hoge refreshrate voor de monitor?

• Ronald
Op donderdag 18 april 2002 19:55 schreef Oblii het volgende:
Start inderdaad niet op als ik alleen de MGA aanzet (heb 1 device section voor de matrox, geen 2....) maar naar veel inspectie blijkt er wel een fout call in te zitten naar de mga driver (?!?!? heel vaag bericht, heel klein ook)

ik ben nu 4.1.0 (xfree86) maar aan het downen, daar zit dus ook bij:
[..]

dan dit even proberen
daarna maar eens een 3e Device sectie maken (2x de matrox, 1x Screen 0 1x Screen 1, voor het onderscheid (en uiteraard 1x m'n AGP))

wat me verder opviel:
in de errorlog staat een regel dat hij de MGA op AGP 1x speed zet (?!?!?)

heb al geprobeerd bij Device sectie dit uit te zetten (op "0") maar dan blijft ie op AGP 1x speed hangen :?
heb je al gekeken naar de pci versie van de g450 en eventuele problemen? ik wist niet eens dat er nog een pci versie van bestond ;)

• Oblii
  • Niet online
nog even bezig geweest
staat nu nieuweste driver op van www.matrox.com, geschikt in principe voor deze kaart...

ik heb nu echt helemaal 0% rare dingen meer in m'n log (ook geen bericht dat hij iets niet kon referencen in de driver), ziet er goed uit, werkt alleen niet.

Case 1: opstarten met dual monitor
Monitor op vid1 gaat aan, 2e valt helemaal uit
Case 1a: afsluiten x11
Monitor vid1 gaat terug naar prompt, 2e gaat aan naar 30sync / 70vrefresh

Case 2: opstarten met single monitor (vid2 (mga kaart))
knalt eruit met een error (zal die error ook even uploaden)

nieuwe errorlog & config zijn hier te vinden
hiero dus

edit:
hier zijn nu ook de logs en config te vinden, die ik gebruik om alleen de mga op te starten als primair beeldscherm (bestandsnaam doet wonderen)

het wordt steeds vager, that's the beauty of it all,
ik ga even zoeken of de g450 pci dus wel ondersteund wordt (of er veel probs mee zijn). vooralsnog zou het daar nog aan kunnen liggen.

• Ronald
trek de lijn 'Load "glx"' er eens uit
wil je niet voor altijd, maar probeer eens.
.and try to find your two video cards (even the multi-headed adapters should show up multiple devices here); you need to write down their bus:device:function identification code. After that, run these commands...
met deze quote in de hand verbaas ik me dat je maar 1 busid voor de matrox vind (of zijn ze allebij hetzelfde ??
Support (accelerated) for the MGA2064W (Millennium I), MGA1064SG (Mystique), MGA2164W (Millennium II) (PCI and AGP), G100, G200, G400, G450, and G550 is provided by the "mga" driver.
staan dus niet expliciet in pci versie genoemd.

probeer eens of je de matrox in single, en later dual head (probeer eventueel ene head en dan andere head) aan de praat krijgt ZONDER de geforce in de machine

Pagina: 1