Hier had uw advertentie kunnen staan!
Is 'ff opslaan in /tmp/ oid' een erge lameass oplossing
(JA, maar dit was echt mijn eerste gedachte...)
Ik ben fan van dingen
Ja, daar had ik zelf ook al aan gedacht.
Probleem:
ik ben bezig om in de opstartfile-tjes te knutselen. Probleem: / is dan read-only.
Probleem:
ik ben bezig om in de opstartfile-tjes te knutselen. Probleem: / is dan read-only.
Verwijderd
Hmmz ja ik vraag me nogsteeds (afentoe) wel eens af waar de vars die je altijd en overal gezet wilt hebben worden gedefinieerd...??
Lijkt me leuk om te weten !
Als oplossing kan je in elk geval .profile aanmaken, of .bashrc als je andere shells gebruikt ksh sh of whatever moet je.... njah die hebben ook filetjes daarvoor..
als het voor alle gebruikers gelijk moet zijn zet je het gebeuren in /etc/skel neer daar wordt de std .profile vandaan gehaald bij aanmaken nieuwe user.
grtz
Lijkt me leuk om te weten !
Als oplossing kan je in elk geval .profile aanmaken, of .bashrc als je andere shells gebruikt ksh sh of whatever moet je.... njah die hebben ook filetjes daarvoor..
als het voor alle gebruikers gelijk moet zijn zet je het gebeuren in /etc/skel neer daar wordt de std .profile vandaan gehaald bij aanmaken nieuwe user.
grtz
Goed, ik zal ut doel ff snel uitleggen.
Mandrake (die het jat van RedHat) heeft een interactieve initscript.
Als je dan op I drukt, wordt je steeds gevragen of je iets wilt uitvoeren.
Nu heb ik een linuxbak waar een behoorlijke policy op zit, en het is de bedoeling dat op dezelfde manier, wanneer op dat punt 'admin' getypt wordt, dattie wat scripts runt.
Tis eigenlijk niet moeilijk, gewoon met getkey de toetsen afvangen, en controleren, en vervolgens een script laten checken wattie moet doen. Leuk dacht ik, gewoon variables zetten, dan moet dat lukken. Probleem is, dat dat script schrijf rechten nodig heeft, en het moment dat de toetsen gecheckt worden, is '/' nog ReadOnly.
Nu heb ik een linuxbak waar een behoorlijke policy op zit, en het is de bedoeling dat op dezelfde manier, wanneer op dat punt 'admin' getypt wordt, dattie wat scripts runt.
Tis eigenlijk niet moeilijk, gewoon met getkey de toetsen afvangen, en controleren, en vervolgens een script laten checken wattie moet doen. Leuk dacht ik, gewoon variables zetten, dan moet dat lukken. Probleem is, dat dat script schrijf rechten nodig heeft, en het moment dat de toetsen gecheckt worden, is '/' nog ReadOnly.
Je bedoelt dus dat je een bepaalde variabele + waarde klaar wil hebben elke keer als je een bash (xterm oid) opstart?
Voeg dan
toe aan ~/.bashrc (user specific) of /etc/profile (system-wide), succes!
Voeg dan
code:
1
| export VAR="waarde" |
toe aan ~/.bashrc (user specific) of /etc/profile (system-wide), succes!
Rookworst zonder R is ook worst.
probleem is, dat die var dus bij elke start anders kan zijn, en '/' dan nog Read-only is
Het vreemde is dat de variable Path ook tijdens het opstarten met export gezet wordt, die blijft wel bewaard. Iemand een verklaring?
Niemand?
meestal zit die in de .bash_profile (deze file kun je zelf aanpassen, wees wel voorzichtig)Op vrijdag 19 april 2002 10:07 schreef EWS99 het volgende:
Het vreemde is dat de variable Path ook tijdens het opstarten met export gezet wordt, die blijft wel bewaard. Iemand een verklaring?
stukje:
# User specific environment and startup programs
PATH=$PATH:$HOME/bin:/sbin
BASH_ENV=$HOME/.bashrc
export BASH_ENV PATH
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
Dat is toch niet wat ik bedoel. Lees svp ff wat mijn bedoeling is.
Waarom verlaat je de ene shell met exit om een volgende te openen? Kun je niet gewoon direct een nieuwe openen? Die nieuwe shell zou dan gebruik kunnen maken van de variabelen die je in de eerste shell hebt gedefinieerd. Door gebruik te maken van ()'s om commando's kun je subshells starten die toch gebruik kunnen maken van de variabelen die in de hoofdshell gedefinieerd zijn. Zie ook hoofdstuk 20 van de Advanced Bash-Scripting Guide (hier).
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Ok. ik zal ut nog eens uitleggen:
Op donderdag 18 april 2002 18:28 schreef EWS99 het volgende:
Goed, ik zal ut doel ff snel uitleggen.
Pagina: 1