[APC] wat voor UPS?

Pagina: 1
Acties:

• B-Man
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb hier momenteel vier servers in een 19" rack hangen, en wil deze netjes (geautomatiseerd) af kunnen sluiten bij stroomuitval.

Daarom zit ik nu te kijken naar de verschillende rack-mountable UPC's van APC, bijvoorbeeld deze http://www.apc.com/resource/include/techspec_index.cfm?base_sku=SU1400RMI2U&displaylist=Overview,Astericks#anchor1

Alleen tast ik wat betreft de vraag of deze UPC toereikend is in het duister...

machine 1: 250 Watt voeding, celeron 600, 2x 7200rpm disks in RAID-1, geen vid. kaart, Linux Fileserver
machine 2: 250 Watt voeding, AMD 1200MHz, 2x 7200 rpm disks in RAID-1, simpele PCI vid. kaart, Win2K PDC
machine 3: 250 Watt voeding, celeron 500, 1x 5400rpm disk, Linux router/VPN server
machine 4: 200 Watt voeding, p3 1 GHz, 1x 7200 rpm disk, testserver Lotus Domino suite.

ik kan simpelweg een UPC aanschaffen die 950 Watt 10 minuten in de lucht kan houden, maar is dit nodig gezien het feit dat ze waarschijnlijk niet allemaal de voedingen volledig benutten... (De eerste drie machines bevatten speciale server-voedingen, die dus echt rated zijn op max 250 Watt).

Daarnaast zit er zo te zien standaard maar een seriele connector op om dus ook maar 1 server te melden dat de stroom eruit ligt, of niet ?
Als ik alle servers (4 dus) automagisch af wil sluiten heb ik dus ofwel
- 4 interfaces nodig, of
- een script op een van de servers, dat de rest uitschakelt

Wat kunnen jullie me hierover vertellen ?

BvD

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 18:30
op de site van APC kan je uitrekenen wat je nodig hebt:
Bij products, ups, help me choose

http://www.apc.com/sizing/

1 server kan de rest managen via software dat ze plat moeten bij stroomuitval. je kunt ook kiezen voor zo'n "ups management doos" waar meerdere seriele kabel op aangesloten worden.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:41
lees eerst [topic=451941] al eens.. Staat best wat info in. Ook over runtimes en dergelijke. Wel niet perse APC maarja, mge is dan ook beter.

Als je meedere servers wil gaan beheren is daar ook een module voor. Of je kan het met snmp of XML gaan doen.

• buum
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-04 14:38

buum

Wie? Ik?

is dit nodig gezien het feit dat ze waarschijnlijk niet allemaal de voedingen volledig benutten
Als je met een UPS dergelijke scenario's wilt voorkomen, dien je dus een worst-case scenario te voorzien. Al zullen ze nooit dat gehele vermogen gebruiken, je wilt toch niet dat er alsnog iets mis gaat als dat toevallig toch gebeurt (vooral als een systeem gaat afsluiten en dus plots veel acties gaat ondernemen -> meer stroom gaat verbruiken).

Wat betreft de interface kun je waarschijnlijk 1 server de UPS-master maken (of dat echt zo genoemd wordt, geen idee) die dan, inderdaad, de rest het signaal geeft om af te sluiten. Hoe het anders zou kunnen: geen idee eerlijk gezegd. Maar, is zo'n 950 watt-ding goedkoper dan drie keer 250 watt en 1 keer 200 watt? Als je nl. gaat schuiven met die dingen, zit je plots zonder UPS voor een of meerdere apparaten.

Ik heb gisteren geprobeerd appels met peren te vergelijken... EN DAT GING HEEL GOED!!!

• B-Man
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zit al te kijken naar een Smart-UPS 2200 RackMount 3U, die trekt 1600 Watt, dat zou voldoende moeten zijn, ook met een of twee extra servers.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

Daarom zit ik nu te kijken naar de verschillende rack-mountable UPC's van APC, bijvoorbeeld deze http://www.apc.com/resource/include/techspec_index.cfm?base_sku=SU1400RMI2U&displaylist=Overview,Astericks#anchor1

Alleen tast ik wat betreft de vraag of deze UPC toereikend is in het duister...

machine 1: 250 Watt voeding, celeron 600, 2x 7200rpm disks in RAID-1, geen vid. kaart, Linux Fileserver
machine 2: 250 Watt voeding, AMD 1200MHz, 2x 7200 rpm disks in RAID-1, simpele PCI vid. kaart, Win2K PDC
machine 3: 250 Watt voeding, celeron 500, 1x 5400rpm disk, Linux router/VPN server
machine 4: 200 Watt voeding, p3 1 GHz, 1x 7200 rpm disk, testserver Lotus Domino suite.
Op de site van UPC staat een script op de juiste grootte uit te rekenen. Ze verkopen ook een split-kastje, met 1 serieele ingang en 4 uitgangen. Die uitgangen zijn helaas dumb, dus geen status informatie.

Voor zowel Linux als Windows is er APC software, gewoon installeren, aansluiten en werken. Belangrijk is het juiste vermogen, zeker gezien de prijzen van die UPS'en.

• PieterJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-05 15:23
Misschien heb je hier wat aan:

Afbeeldingslocatie: http://www.apcc.com/resource/images/family/interfaceexpander_fam.jpg

Deze sluit je aan je UPS. Eén server sluit je aan op SMART seriele port. Op deze server installeer je dan ook de managementsoftware voor de UPS.
Op de andere seriele poorten kan je dan de rest van je serverpark aansluiten. Zoals igmar al zei: "Die poorten zijn dumb." Maar inteligent genoeg om een shutdown signaal te detecteren, en daarna een system shutdown terug te geven. Waarna de "hoofdserver" zichzelf afsluit en de UPS in standbey zet. Zodat deze weer op komt als er weer spanning is.

Let op. Voor de inteligente aansluiting en de dumb aansluitingen heb je verschillende speciale APC kabels nodig. Standaard seriele kabels werken in ieder geval niet.

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:41
Op donderdag 18 april 2002 16:41 schreef B-Man het volgende:
Ik zit al te kijken naar een Smart-UPS 2200 RackMount 3U, die trekt 1600 Watt, dat zou voldoende moeten zijn, ook met een of twee extra servers.
Kijk dan eens naar de mge evolution :+
Spaart je toch alweer een U uit :)
Pagina: 1