Hmmz, 'k heb sinds kort een 80 GB HD van Maxtor op 7200 RPM. Deze schijf wordt heel erg warm, tenminste, ik vermoed dat het warm is, misschien zelfs wel te warm. Volgens Speedfan is de schijf 60 graden gemiddeld, en als ik hem stress (met SiSoft ffies benchmarken bijvoorbeeld) loopt die temperatuur op tot 66 graden (en jah, het is wel in graden
). Is het misschien verstandig om deze schijf te koelen, of valt het wel mee met die warmte. Ik heb eigenlijk geen idee hoe warm die dingen normaliter worden, en hoe warm ze mogen worden.
Koeler klinkt niet als een overbodige luxe item...
Voel ook nog ff met je hand, als ie idd erg warm is dan gewoon een hdd koeler of een 80mm fan erop,voor,onder
Het is over het algemeen wel bevorderlijk voor de levensduur van je harde schijf dat ie enigzins gekoeld wordt.
Voel ook nog ff met je hand, als ie idd erg warm is dan gewoon een hdd koeler of een 80mm fan erop,voor,onder
Het is over het algemeen wel bevorderlijk voor de levensduur van je harde schijf dat ie enigzins gekoeld wordt.
Hmmz, wat gaat dat zo'n beetje kosten? Zo'n hardeschijf koeler. En waar moet ik op letten bij het kopen van zo'n ding?
kan je met speedfan de wartmte van je hdd'z zien ?
waar kan ik die downen ?
waar kan ik die downen ?
Dan moet je HDD natuurlijk wel een sensor hebben. Ik verbaasde me er zelf ook al over dat SpeedFan opeens een hardeschijf sensor had, maar ik schrok nog erger toen ik de temperatuur had. Moet je maar ffies op de meuktracker kijken, daar staat wel een linkje naar de nieuwste versie.
Mijn 20 GB 7200 RPM WD schijf werd in mijn vorige kast ook erg warm, maar nu ik een betere kast heb met een 8 cm fan in de drive bay wordt hij nog nauwelijks warm. Een groot verschil.
Ik zou je daarom kunnen aanraden om je hdd ook te koelen.
Ik zou je daarom kunnen aanraden om je hdd ook te koelen.
http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page
Specs
Jah, het lijkt mij opzich een goed idee om hem te gaan koelen (en eventueel m'n andere 20 GB HD er ook bij, maar daarvan weet ik niet hoe warm die nu is). Ik wil alleen graag weten wat dat gaat kosten, waar ik op moet letten etc.
Trouwens, merk je dat ook in de snelheid? De warmte wordt immers lager waardoor ook de weerstand kleiner wordt, dus dat zou de snelheid wel ten goede moeten komen lijkt me?
Trouwens, merk je dat ook in de snelheid? De warmte wordt immers lager waardoor ook de weerstand kleiner wordt, dus dat zou de snelheid wel ten goede moeten komen lijkt me?
edit:
Heb net ffies gevoeld, en ik brand nog net niet m'n vingers er aan, maar hij is zeker wel heel heet. M'n tweede schijf is denk ik bijna net zo warm als m'n eerste.
Heb net ffies gevoeld, en ik brand nog net niet m'n vingers er aan, maar hij is zeker wel heel heet. M'n tweede schijf is denk ik bijna net zo warm als m'n eerste.
Niemand een idee wat het ongeveer gaat kosten om m'n schijf te koelen, wat de beste manier van koelen is, waar ik op moet letten en zo???
Verwijderd
Ik snap niet dat de verkoper je er niet op geattendeerd heeft meteen een hd cooler aan te schaffen...zoveel kosten die nu ook weer niet. HD's van 7200rpm zou ik altijd een cooler op zetten!
Hmmz, 'k heb hem niet in een winkel gekocht, maar online besteld, dus de verkoper kon me dat moeilijk adviseren
. Maar goed, dat zou dus betekenen dat ik twee coolers nodig heb, aangezien ik twee 7200 RPM schijven heb.
Verwijderd
Tja...dat lijkt me bijna wel noodzakelijk ja. Werkt natuurlijjk ook wel zonder maar voor de levensduur lijkt het me bevordelijk toch coolers te plaatsen.
Okeej, maar wat moet ik dan hebben. Wat is de beste manier om die dingen te koelen. Het liefst zo geluidsarm mogelijk, aangezien de fan bij m'n voeding al redelijk veel lawaai maakt.
Een 80 mm fan voor de HD's hangen. En als je hem echt stil wilt dan pak je een fan van PAPST, die zijn echt superstil
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)
Verwijderd
gewoon een standaard hd cooler lijkt me voldoende. en als die andere cooler toch al wat herrie maakt zul je dit er niet boven uit horen hoor.
Hmmz, 'k vond dit (zelfde winkel als waar ik ook m'n HD heb gekocht).
http://www.exile.nl/nl/dept_68.html
Er staat dus bij dat ie op elke 3,5 inch schijf zou moeten passen. Is het echt zo dat elke HD cooler op elke schijf past? Of zitten er nog ergens addertjes onder het gras. Ennuhm, waar zou ik het beste kunnen beginnen naar het zoeken voor een HD cooler?
http://www.exile.nl/nl/dept_68.html
Er staat dus bij dat ie op elke 3,5 inch schijf zou moeten passen. Is het echt zo dat elke HD cooler op elke schijf past? Of zitten er nog ergens addertjes onder het gras. Ennuhm, waar zou ik het beste kunnen beginnen naar het zoeken voor een HD cooler?
Verwijderd
Heb je toevallig een thermometer ofzo? Wat is de temp van je CPU als je em niet gebruik, en als je em stressed? Van een HD met een tempsensor heb ik nog nooit gehoord. Best kans dat ie em verkeerd detecteerd hoor!
Over de koeling: Een of twee 80 mm fans is voldoende. Zorg in geen geval dat de koeling heel ongelijk is, bijv. op de bovenkant een peltier, en onder niks!! Zo kan je em vermoorden...
Over de koeling: Een of twee 80 mm fans is voldoende. Zorg in geen geval dat de koeling heel ongelijk is, bijv. op de bovenkant een peltier, en onder niks!! Zo kan je em vermoorden...
Ik heb mijn schijf ook gewoon met een 80mm fan gekoeld. Het was mijn intake fan en die heb ik gewoon wat hoger gehangen zodat hij mijn HD meekoelt. 2 vliegen in 1 klap.
Overigens: probeer die HD zelf eens aan te raken. Als dat ding echt 66 graden is terwijl hij wat bezig is kun jij je hand er namelijk niet lang ophouden
Overigens: probeer die HD zelf eens aan te raken. Als dat ding echt 66 graden is terwijl hij wat bezig is kun jij je hand er namelijk niet lang ophouden
Bnet pindle#2913
Verwijderd
Ok, ik geloof jeOp donderdag 18 april 2002 20:41 schreef jmezach het volgende:
Mjah, SpeedFan geeft het toch echt aan hoor, zie hier:
[afbeelding]
[afbeelding]
Tja, ze worden idd flink warm. Als je zorgt voor een beetje airflow in je kast moet het voldoende zijn IMO...
Nou, ik neem aan dat de sensor de binnenkant van de schijf meet. Dus het zal aan de buitenkant ongetwijfeld iets kouder zijn. Maar ik kon er net m'n hand inderdaad niet lang ophouden. Nu gaat het wel, maar ik heb m'n kast nu ook openstaan.
Pagina: 1