[SCSI]AHA-1540CF foutmelding

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Gisteren heb ik voor €3 een Adaptec AHA-1540CF op de kop getikt.

Hij wil alleen geen HDDs herkennen. Termination heb ik aangezet, drives werken zeker (Seagate ST15150N 2x en een IBM 540MB gevalletje) en termination ook OK, meerdere kabels geprobeerd, lag het ook niet aan.

Dus in de SCSI BIOS diagnostics gedaan en de volgende mededeling gekregen:
BUFFER MISCOMPARE!!! PHYSICAL ADDRESS: 030000h OFFSET: 01h
In de manual staat wel iets over Data Miscompare errors, die aan termination problemen te wijten zouden zijn, maar dit is gewoon iets interns in de kaart zonder drives.

Bij de kop host adapter diagnostics wordt aangeraden de DMA transfer rate te verlagen als de diagnostic failt. Maar zelfs op 3.3MB/s (de laagste stand) is de foutmelding hetzelfde.

Aan een conflict ligt het niet en het 'systeem' is niet ouder dan de kaart- specs:
486 mobo (Opti chipset), 486DX4-100, 4MB RAM, ISA-VGA kaart (Western Digital chipset) en de SCSI kaart- puur een testmobo plus het absolute minimum dus.

op de Adaptec site vind ik dit:
If the 'Host Adapter Diagnostic' does not pass the test at 3.3 MB/sec on any of the available DMA channels, the card may not be in a bus mastering ISA slot or your DMA chip on the mother board may be faulty. Some older 486 and 386 machines have limitations on bus mastering slots, and DMA chip transfers.
Ik heb de adapter in alle 7 ISA sloten geprobeerd en op alle mogelijke DMA combinaties. Daar ligt het dus niet aan.

Heb ik een brakke kaart of klinkt dit iemand bekend in de oren :?

Oslik blyat! Oslik!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Schop :P
(na 26u)

Geen SCSI-guru's (of m'n vraag gewoon te dom :? )

Ondertussen begin ik aan de mobo te twijfelen (hoe goed Opti chipsets met DMA omgaan weet ik niet- ik probeer het vanavond nog op m'n MSI MS-4134 (ALi geval)).

Oslik blyat! Oslik!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op vrijdag 19 april 2002 17:29 schreef dion_b het volgende:
Schop :P
(na 26u)

Geen SCSI-guru's (of m'n vraag gewoon te dom :? )

Ondertussen begin ik aan de mobo te twijfelen (hoe goed Opti chipsets met DMA omgaan weet ik niet- ik probeer het vanavond nog op m'n MSI MS-4134 (ALi geval)).
Ondertussen ook op m'n MSI (met AL1 chipset) geprobeerd, alweer dezelfde error in alle ISA sloten. Kaart dood dus:?

Oslik blyat! Oslik!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Is het bios ingeschakeld?

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op zaterdag 20 april 2002 15:27 schreef thedolf het volgende:
Is het bios ingeschakeld?
Yup (anders kon ik niet de diagnostic doen! die draait vanaf de Ctrl-A SCSI setup). Bovendien staat de BIOS in xC0000 geshadowed en heb ik dat in mobo BIOS gereserveerd (zonder die reservering doet hij het ook niet, trouwens)

Daarnaast heb ik het op 2 mobos met alle mogelijke ISA sloten geprobeerd en daarnaast met verschillende I/O addressen en shadows. Allemaal zonder effect- die buffer miscompare blijft komen.

Overigens is het niet zo'n ramp- ik krijg volgend weekend een AHA-2940AU terug, dus daar krijg ik de drives mee aan de praat, maar een ISA kaart voor een oude 486 zou niet misstaan, vandaar dat ik'm toch aan de praat wil hebben.

Oslik blyat! Oslik!