flapperende sub

Pagina: 1
Acties:
  • 285 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38232

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vraagje over een subwoofer.
Ik heb een Paradigm pdr-10. Wanneer ik het volume redelijk hard zet hoor ik de speaker flapperen.

Dit bij een constante toon van 30hz. Als ik dan m'n oor tegen dus sub doe hoor ik geflapper.

Van een afstand is die nauwlijks hoorbaar door de overheersende lage toon.

Mijn vraag is: Is dit normaal, zo nee sloop ik m'n sub als ik dit doe.

En ik heb al gezocht op flapperen, maar kon niet zo'n duidelijk antwoord vinden

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanandu
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Xanandu

Xan!>

Gghegheghe ;)
Wat denk je zelf (over retorisch nog maar te zwijgen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28437

zet hem eens op 0db, als je hem nog hoort hem je een goeie sub ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

mogelijk oorzaken:

kapotte woofer
rammelende kast
of
poort geluiden.

Bij een basreflex beweegt de lucht bij een bepaalde frequentie (poort afstemming) met vrij hoge snelheid in de poort. Vooral als de poort een kleine diameter heeft schijnt dat hoorbaar te zijn (zelf nooit gehoord, dus weet noiet hoe t klinkt). Wellicht kun je de poort licht dempen met een prop wol/watten/filt oid in de poort, maar dan krijg je wel minder bas output.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-06 19:53
Op donderdag 18 april 2002 15:06 schreef wildweazel het volgende:

En ik heb al gezocht op flapperen, maar kon niet zo'n duidelijk antwoord vinden

Bedankt!
hehe, als je zoekt op flapperen denk ik ook niet dat je veel topics zult vinden over subwoofers :+

Het zal inderdaad wel een defecte woofer kunnen zijn, of een of ander los stuk isolatiemateriaal in de kast.

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoGoHaRrY
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

Ik heb ooit een stuk verpakkingsmateriaal uit m'n subwoofer gehaald. Toen hoorde ik een hinderlijk krakend geluid als de sub hard stond. Ik zou eens kammelen met de kast of er niets los zit. Anders een keer in de poort van de sub kijken of er niet iets abnormaals te zien is.

Veel succes met het oplossen van je sub-probleem.

Murphy was an optimist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38232

Topicstarter
OK bedankt voor jullie replies!
Ik zal eens wat beter kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37148

het is een "tuned" ported systeem, dus waarschijnlijk klopt interne druk opbouw niet helemaal meer.
heb je dat ding al open gehad? zo ja, check of alles nog goed aansluit, en dus zo goed als luchtdicht is.
lijkt mij in ieder geval niet juist afgesloten meer, of driver is gaar.
succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11-2023
Je moet hem gewoon niet zo hard zetten, en 30hz sinus op een aardig volume vreet enorm veel vermogen van de toch al niet al te sterke amp in de PDR-10 (let maar eens op het ledje voor in de sub, die gaat knipperen als de amp teveel vermogen trekt).

De PDR-10 is geen rete strakke sub, maar als je hem normaal gebruikt op niet al te hoge volumes is het gewoon een goede sub.

Maar die Paradigm subjes hebben wel bijzonder veel last van poort-ruis. Zeg maar een blazend geluid. Verder is de ophanging van de speaker vrij soft, waardoor hij al snel bij hogere volumes gaat staan klapperen.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flint
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-06 17:32
Ik denk dat je last van poortruis hebt.
Kep het zelf ook met m'n REL, is weinig aan te doen.
Hoevaak komt het eigenlijk voor dat je alleen een toon van 30Hz gaat luisteren? :D
Eigenlijk nooit he? Mij stoort de poortruis iig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
ik heb een subwoofer waar de woofer lag te rammelen, blijkbaar kwam er zoveel druk achter dat ie de schroeven er gewoon uitdrukte! (ze zaten echt goed vast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

Ik heb zelf ook een sub (band-pass) ontworpen (el cheapo) voor films en games. maar die heeft ook last van dat poortgeruis. ik moet alleen het programmatje waarmee ik de box ontworpen heb eens een keer zoeken en de basspoort opnieuw laten bereken met een grotere diameter.

wah, dit is wel heel erg offtopic :)

is dat geflapper niet dat je speaker niet de maximale uitslag berijkt heeft?

Pak je rust!

Pagina: 1