Okee, ben een nieuwbie in Linuxland, hier is de vraag: Ik wil via IrLAN connectie maken tussen een window$ bak en een linuxbak. Ik ben al zover dat ik kan verbinding heb tussen twee linuxbakken, dmv ssh, minicom en telnet via het protocol ppp gaat dat. Ik ben ook al zover dat ik files kan overzenden van en naar de window$ bak vanaf een linuxbak, dmv Open Obex (irxfer). Nu wil ik dus het zo hebben, dat ik de linuxbak in de netwerkomgeving van de win2k bak kan zien... Volgens mij moet dit kunnen via IrLAN of IrNET. Heb zo'n beetje het hele internet al doorgelezen, maar ik snap er geen hole van.
Iemand aanwezig die dit in duidelijke taal kan uitleggen hoe ik dit installleer onder linux? (kernel 2.4.9)
Verwijderd
irLAN is infraroodLAN.
Wat je dus doet is dat je gewoon via infraroodnetwerkkaarten een verbinding maakt met de draadloze LAN. Volgens mij gaat dit gewoon via de ethX interface... ptp is meer voor modemverbindingen enzo.
Zie ook irLAN @ linuxdoc.org.
.
Wat je dus doet is dat je gewoon via infraroodnetwerkkaarten een verbinding maakt met de draadloze LAN. Volgens mij gaat dit gewoon via de ethX interface... ptp is meer voor modemverbindingen enzo.
Zie ook irLAN @ linuxdoc.org.
Okee, bij die site ben ik al 10x geweest, maar snap er geen hole van. Ik heb verder geen modules te includen, want alles zit voorgebakken in de kernel. Zou je me exact kunnen uitleggen hoe ik dit moet doen??? Plz?
Verwijderd
Ik ken irLAN niet.
Maar je zei dat je al files kunt oversturen via ppp.
Is dit dan met een irLAN als 'fysieke laag' (ISO modelletje in acht genomen)?
Dus die ppp connectie dat dmv uw infrarood verbinding tot stand komt?
Indien dit zo is, werkt basic networking tussen je linux bak en je windows bak.
Je probleem zit dus niet zozeer op netwerk/datalink niveau (TCP/IP werkt eigenlijk), maar meer op applicatie niveau. Je wilt je linuxbak als een netwerkdrive zien op je windows PC veronderstel ik.
Dan kun je eens zoeken naar 'Samba' en dit installeren + howto's lezen. Samba zorgt ervoor dat je sommige drives (+ printers?) van je linuxpc kunt zien in de netwerkomgeving van je windowspc.
Ik hoop dat ik kon helpen. Ik ken zelf irLAN niet zo, dus ik kan er heel goed naast zitten
.
Maar je zei dat je al files kunt oversturen via ppp.
Is dit dan met een irLAN als 'fysieke laag' (ISO modelletje in acht genomen)?
Dus die ppp connectie dat dmv uw infrarood verbinding tot stand komt?
Indien dit zo is, werkt basic networking tussen je linux bak en je windows bak.
Je probleem zit dus niet zozeer op netwerk/datalink niveau (TCP/IP werkt eigenlijk), maar meer op applicatie niveau. Je wilt je linuxbak als een netwerkdrive zien op je windows PC veronderstel ik.
Dan kun je eens zoeken naar 'Samba' en dit installeren + howto's lezen. Samba zorgt ervoor dat je sommige drives (+ printers?) van je linuxpc kunt zien in de netwerkomgeving van je windowspc.
Ik hoop dat ik kon helpen. Ik ken zelf irLAN niet zo, dus ik kan er heel goed naast zitten
The magic words onder linux zijn:Op dinsdag 23 april 2002 12:16 schreef almightyarjen het volgende:
Okee, bij die site ben ik al 10x geweest, maar snap er geen hole van. Ik heb verder geen modules te includen, want alles zit voorgebakken in de kernel. Zou je me exact kunnen uitleggen hoe ik dit moet doen??? Plz?
Zelf proberen!
Print het eens uit en lees het rustig door... plus alle andere gekoppelde how-to's
en ff googlen
zelf proberen... Yeah, right. Ben al 4 weken bezig met zelf proberen (stage, kom wel steeds verder, maar ik vind dat het veel te traag gaat).Op dinsdag 23 april 2002 12:27 schreef capedro het volgende:
[..]
The magic words onder linux zijn:
Zelf proberen!
Print het eens uit en lees het rustig door... plus alle andere gekoppelde how-to's
en ff googlen
Maar, ik zal nog eens kijken naar dat Samba, dat kan nog wel eens wat zijn.
Verwijderd
ik heb irlan al heel snel gedumpt, voor gebruik dan
ik gebruik alleen irobex etc voor palm
of ircomm voor "seriele" verbinding tussen 2 linux bakken
het is mij nog nooit gelukt om een echte ppp verbinding tussen een linux en een windows bak te maken over infrarood
Een half jaar geleden ofzo (mischien nog wel langer) bleek dat de windows versies later dan w98 ook minder ir opties hadden dan w9x en dan kon je irda drivers downloaden, en de enige die ik heb gevonden kosten geld en kon je bestellen via een vage site.
Ik vindt het jammer dat ik je niet kan helpen mischien moet je deze vraag ook op windows forum stellen.
ik gebruik alleen irobex etc voor palm
of ircomm voor "seriele" verbinding tussen 2 linux bakken
het is mij nog nooit gelukt om een echte ppp verbinding tussen een linux en een windows bak te maken over infrarood
Een half jaar geleden ofzo (mischien nog wel langer) bleek dat de windows versies later dan w98 ook minder ir opties hadden dan w9x en dan kon je irda drivers downloaden, en de enige die ik heb gevonden kosten geld en kon je bestellen via een vage site.
Ik vindt het jammer dat ik je niet kan helpen mischien moet je deze vraag ook op windows forum stellen.
Great idea, krijg gelijk een slotje: "gaat over Linux", gaat toch over Linux EN Windows (let op de 's' aan het einde van Windows, mocht het bekende dollarteken ook al niet gebruiken, achteraf gezien: ja, jullie hebben gelijk sorry.)Op dinsdag 23 april 2002 13:24 schreef ferengee het volgende:
MAAR DAARMEE IS MIJN PROBLEEM NOG STEEDS NIET OPGELOST... Plz?
Verwijderd
wat wil je eigenlijk exact?
.
Eerst noem je 'irLAN', waaruit ik opmaak dat je dus een computer op een draadloos netwerk wilt aansluiten. Dan noem je dat de computer al op het netwerk zit, maar dat je hem niet in de Network Neighbourhood kan zien in windows. Dit moet via Samba.
Kun je exact beschrijven wat je kunt en wat je wilt?
. Dan kunnen wij aangeven wat je daarvoor moet doen.
.
Eerst noem je 'irLAN', waaruit ik opmaak dat je dus een computer op een draadloos netwerk wilt aansluiten. Dan noem je dat de computer al op het netwerk zit, maar dat je hem niet in de Network Neighbourhood kan zien in windows. Dit moet via Samba.
Kun je exact beschrijven wat je kunt en wat je wilt?
Oow, ik ben een beetje onduidelijk... Okee: ik wil in de netwerkomgeving van mijn win2k bak de linuxbak zien en hier bestanden heen cq van kunnen kopieren. Dit moet inderdaad met Samba, ik ben zover dat ik de linuxbak zie in de netwerkomgeving, maar krijg het niet voor elkaar om een directory hierin te bekijken, als ik dubbelklik op de linuxbak in de netwerkomgeving krijg ik:
\\Vegeta is not accessible. The account is not authorized to log in from this station.
Terwijl ik dit zo intype krijg ik het gevoel dat het aan mijn win2k bak ligt...
En het tweede punt is IrLAN en IrNET. Ik was eerst in de veronderstelling dat deze twee dingen nodig waren om de linuxbak zichtbaar te maken in de netwerkomgeving. Guess not, want daar hebben we dus Samba voor. Maar waarvoor dienen IrLAN en IrNET dan wel???
Hopefully is het nu duidelijk?
\\Vegeta is not accessible. The account is not authorized to log in from this station.
Terwijl ik dit zo intype krijg ik het gevoel dat het aan mijn win2k bak ligt...
En het tweede punt is IrLAN en IrNET. Ik was eerst in de veronderstelling dat deze twee dingen nodig waren om de linuxbak zichtbaar te maken in de netwerkomgeving. Guess not, want daar hebben we dus Samba voor. Maar waarvoor dienen IrLAN en IrNET dan wel???
Hopefully is het nu duidelijk?
Verwijderd
De Ir in beide namen staat voor infrarood 
Dat is dus voor draadloze netwerken
Bijna alle laptops hebben bijvoorbeeld zo'n infrarood poort. Erg leuk spul om me te spelen
Bijna alle laptops hebben bijvoorbeeld zo'n infrarood poort. Erg leuk spul om me te spelen
Duh, zover was ik ook al wel, als je de moeite had genomen om mijn verhaal te lezen, was je daar zelf ook wel achter gekomen.Op dinsdag 23 april 2002 15:43 schreef Nelske het volgende:
De Ir in beide namen staat voor infrarood
Ik reageer iets te bot: ahum.
Verwijderd
Wil jij een beetje dimmen!Op dinsdag 23 april 2002 15:58 schreef almightyarjen het volgende:
[..]
Duh, zover was ik ook al wel, als je de moeite had genomen om mijn verhaal te lezen, was je daar zelf ook wel achter gekomen.
Verwijderd
OkidokiOp dinsdag 23 april 2002 16:01 schreef almightyarjen het volgende:
ik heb m'n excuse al aangeboden...
Mjah, het tweede deel van je vraag recht boven mijn post vroeg toch echt om een uitleg over IrLAN/IrNET, dat zijn dus de modules die je nodig hebt om een infrarood netwerk te kunnen gebruiken in Linux.
Samba moet je gewoon installeren. Is echt niet heel erg moeilijk als je de documentatie erbij pakt.
Okee, IrLAN en IrNET zijn modules, nu komen we ergens. Ik heb ondertussen Samba aan de praat, (ik zie dus de linuxbak in de netwerkomgeving van win2k), maar wel via UTP. Ik wil nu hetzelfde resultaat krijgen, alleen dan via IrDA. En daar heb je waarschijnlijk dus IrLAN en IrNET voor nodig, maar hoe?
Verwijderd
Dan moet je dus de netwerkkaart setuppen.Op dinsdag 23 april 2002 16:13 schreef almightyarjen het volgende:
Okee, IrLAN en IrNET zijn modules, nu komen we ergens. Ik heb ondertussen Samba aan de praat, (ik zie dus de linuxbak in de netwerkomgeving van win2k), maar wel via UTP. Ik wil nu hetzelfde resultaat krijgen, alleen dan via IrDA. En daar heb je waarschijnlijk dus IrLAN en IrNET voor nodig, maar hoe?
1) je moet modules voor je infrarooddinges laden (hangt van type af).
2) je moet modules voor irLAN laden (zie link die ik net gaf).
3) standaard network setup (zelfde link).
Heb een IrDA-dongle, die is geladen, IrLAN is ingebakken in de kernel, dus ook automatisch geladen. En de network setup heb ik zoals aangegeven in de link... Doet ut nog niet...Op dinsdag 23 april 2002 16:41 schreef beelzebubu het volgende:
[..]
Dan moet je dus de netwerkkaart setuppen.
1) je moet modules voor je infrarooddinges laden (hangt van type af).
2) je moet modules voor irLAN laden (zie link die ik net gaf).
3) standaard network setup (zelfde link).
Heb de dingen vet gemaakt die ik niet snap... Zoals het ip_adress wat ik moet opgeven, is dat het ip-adres van de computer waar je deze acties op doet, of de computer waar je heen wilt beamen???link zegt:
Dag Brattli wrote: "If you want to use IrLAN you must modprobe irlan_client before ifup eth0. I had to remove the request_module() stuff since that needed a process context which I don't have in the kernel. " Maybe you have to choose the access mode. You can do this by using modprobe irlan access=1 for direct mode. IrLAN states that a provider can either be in direct mode, or in peer mode, so you currently have to choose when you start IrLAN.
Run ifconfig eth0 up <ip_address> netmask <ip_netmask> to configure it with IP-address and other parameters. If the protocol is still running you may start communicating. It is possible to use RedHat's netcfg to do this, since it makes it very easy. Next time you only need to do /sbin/ifup eth0. Notice that ifconfig does not know how to deal with IrLAP addresses, so the address is really just the 4 first bytes (in little endian format).
Verwijderd
Gewoon, standaard network setup. Als je bijvoorbeeld een IP van een DHCP server wilt verkrijgen kun je "/sbin/pump -h <hostname> -i eth0" runnen. Als je een vast IP wilt run je "/sbin/ifconfig <ip> netmask <netmask>". hostname/ip/netmask is dus IP/hostname/ip die je voor deze computer wilt.Op dinsdag 23 april 2002 16:57 schreef almightyarjen het volgende:
Heb de dingen vet gemaakt die ik niet snap... Zoals het ip_adress wat ik moet opgeven, is dat het ip-adres van de computer waar je deze acties op doet, of de computer waar je heen wilt beamen???
Okee, thnx for the help. Ik ben nu zover dat ik kan in win2k de bestanden op de linuxbak kan lezen, maar niet schrijven... Twee vragen nog:
1. Hoe schrijf je naar de linuxbak?
2. Hoe kan ik op de linuxbak de bestanden van de windowsbak zien?
2. Hoe kan ik op de linuxbak de bestanden van de windowsbak zien?
Verwijderd
Mooi zo.Op woensdag 24 april 2002 08:22 schreef almightyarjen het volgende:
Okee, thnx for the help. Ik ben nu zover dat ik kan in win2k de bestanden op de linuxbak kan lezen, maar niet schrijven...
Uh.... Inloggen als user met schrijfrechten.Twee vragen nog:
code:
1
2
3
4
| [homes] comment = Home Directories browseable = no writable = yes |
Staat writable bij jou misschien op 'no'?
Met samba als client ipv samba als server. In de console werkt dit met de programmaatjes smbclient (netwerk scannen) en smbmount (of mount -t smbfs - netwerk mounten). Er bestaan ook grafische dingetjes die intern samba gebruiken maar dan dus een mooi icoontje laten zien - soort van Network Neighbourhood idee... Ik geloof dat Konqueror dit kan, LinNeighbourhood kan dit ook.2. Hoe kan ik op de linuxbak de bestanden van de windowsbak zien?
Okee, helemaal duidelijk, is gelukt. Mag ik jullie allemaal heeel erg bedanken.
Pagina: 1