Toon posts:

verschil S-VHS & S-Video?

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wat is precies het verschil tussen deze twee, afgezien van de stekkers? Bij S-Video gaat er nog voeding door kabel ofzo?

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:44

JWO

s-video is een aansluiting voor video, s-vhs is een techniek die gebruikt wordt bij videobanden

• Mr.CeeJay
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 15:40
S-VHS ook wel SuperVHS genoemd is een techniek die voornamelijk door JVC gebruikt word in hun nieuws videorecorders, deze zorgt voor een goede beeldverbetering (ervaring)
Maar ik denk dat je eerder bedoeld:
verschil tussen die "3 tulpstekkers" of S-video ?
S-video is betere kwaliteit dacht ik :?

@echo off
echo Waar in 't bronsgroen eikenhout
echo 'T Nachtegaaltje zingt

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
In de praktijk worden beide termen gewoon door elkaar gebruikt. S-VHS recorders hebben een S-video aansluiting, zo is het officieel. Maar vaak spreekt men van een S-VHS aansluiting. Alleen mierenneukers willen daar nog wel eens over zeuren.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 april 2002 14:13 schreef Mr.CeeJay het volgende:
Maar ik denk dat je eerder bedoeld:
verschil tussen die "3 tulpstekkers" of S-video ?
nee, dat niet. ik heb een cam met een uitgang die precies past op de s-video ingang van een digitizer. Iemand heeft ooit voor die uitgang eens een verloopkabeltje gemaakt om die camera aan te sluiten op de S-VHS ingang van m'n TV (die als ik het goed heb 2 pootjes minder heeft dan de kabel die uit die cam komt). Uit deze primitieve verloopkabel komen wel twee extra draadjes waar ik een adapter op aan moet sluiten (vandaar dat ik dacht dat een S-Video ingang standaard voeding meelevert voor een dergelijke cam)

Ik vat het dus allemaal even niet meer, maar een vraag die ik wel helder kan stellen: wat is het verschil tussen een S-VHS ingang die ik op m'n tv heb, en die S-Video ingang die op die digitizer-kaart zit? (afgezien van dat het andere stekkers zijn)

Verwijderd

die ene is misschien een kleine din kabel?
(zo'n aansluiting zit ook op mijn videomixer voor een titelgenerator) in het donker is het verschil tussen svideo en die kleine din bijna niet te zien.

Verwijderd

vhs = 256 beeldlijnen supervhs= 400 beeldlijnen, Ik heb zelf zo'n nieuwer type JVC supervhs en het verschil is verbluffend mits je een tv hebt die dat ook aankan je kan dus een supervhs signaal kwijt over een scart uitgang, zoals ik dat gebruik, maar een s-vhs stekker is gewoon het type stekker en heeft weinig met het signaal te maken. Het is dan zo'n rond stekkertje met 4 pinnetjes en een zwart nipje zodat hij maar op 1 manier past en is enkel voor beeld bedoeld. ( ziet er ongeveer hetzelfde uit als een ps/2 aansluiting op een moederbord) Geluid wordt dan vaak verkregen via normale tulpstekkers.

Verwijderd

daz helemaal niet nieuw, mijn videorecorder en tv uit 1988 (jaja ze doen het nog steeds) hadden al svhs aansluiting. jvc maakten 15 jaar terug al het beste spul, vergeleken met philips en andere poep.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op donderdag 18 april 2002 17:49 schreef mightyspawn het volgende:
daz helemaal niet nieuw, mijn videorecorder en tv uit 1988 (jaja ze doen het nog steeds) hadden al svhs aansluiting. jvc maakten 15 jaar terug al het beste spul, vergeleken met philips en andere poep.
Supervhs is geen uitvinding van JVC hoor. Er zijn vanaf circa 1990 een heleboel merken geweest die Super-VHS machines zijn gaan produceren. Deze machines zijn toen niet aangeslagen, met name omdat S-VHS tapes zo duur waren.

s-video is een norm waarbij luma en chroma (Y/C) gescheiden worden, waardoor de kleurbandbreedte groter is, en je dus een betere kwaliteit beeld hebt.

SuperVHS gebruikt dus ook het scheiden van luminantie en chrominantie. Bovendien is het gebruikte aantal video lijnen bij SuperVHS hoger.

De tegenhanger in dit geval is dus composite (vaak 1 geel tulpje).

Hoe zit het nou met composite ?

Vroeger had je alleen maar zwart-wit televisies. Op een gegeven moment wilde men toch in kleur gaan werken. Toen was er dus een probleem. De bandbreedte die gebruikt werdt om het luma video signaal te verzenden naar de kijkers was vrij beperkt. En er was het probleem dat mensen met een zwart wit televisie nog wel naar kleuren-uitzendingen moesten kunnen kijken. Maw. het moest back-wards compatible blijven. En dan krijg je dus het probleem zoals dit altijd geweest is, wat sterk in de computerwereld te zien is. Je gaat iets maken, en daar zwaar consessies op doen, omdat mensen met oude apparatuur ook nieuwe spullen moeten kunnen beleven/ontvangen. Anders hadden we nu ook wel allemaal 1024bits machines en programatuur gehad.
Dus 2 problemen, beperkte bandbreedte, en backwards compatible. Dus is er een soort van compressietechniek toegepast, waarmee men een chroma signaal toevoegde aan het luma signaal, en waar een stuk van de luma over het chroma signaal geschreven wordt. Zo hadden ze genoeg bandbreedte om toch een kleuren-videosignaal te verzenden, en zwartwit televisies pakten gewoon nog steeds alleen het luma signaal.

Het nadeel van composite is dus wel dat je een veel kleinere kleurenbandbreedte hebt, die dus ook nog een vorm van compressie bevat. Want op het moment dat het signaal bij de televisie komt worden luma en chroma toch weer gescheiden door de televisie. Waardoor het stukje overlapping tussen de luma en chroma "verloren" gaat. Dit verklaart dus ook waarom kopiereen van met name composite signalen veel slechtere kleuren oplevert.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Ik dacht dat S-video uitgevonden was door een japanner mijnheer hosidin???

• bananenbuurman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-05-2024
Op donderdag 18 april 2002 17:49 schreef mightyspawn het volgende:
je weet zeker weer niet waar JVC voor staat???

Je Verspilt Centen

JVC zuigt! :r

met hun Jlip bende enzo
allemaal topics over; jah ik heb een JVC camera en ik krijg mijn beeld niet in de pc... wat moet ik nou doen?

Een Sony kopen! dat moet je doen!

DigitalS (D9) van JVC kan ik overigens wel een klein beetje waarderen, maar waarom allemaal nieuwe standaarden ontwikkelen. DVCPRO(50) werd al met moeite geaccepteerd, maja equivalent van digibeta en goedkoper dus dan is de adaptie al sneller. maar om dan NOG een 50mbps systeem te introduceren... (jaja ik weet dat JVC eerder was met DigitalS dan JVC, maarja meteen een voorbeeld van slechte marketing... Panasonic stuurde meteen een demomodel naar JvdE en daar gebruiken ze het spul nu steeds vaker...)

ook zoiets...

This page does not exist
Please click the logo to go to the JVC top page |:(

• fv
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:40

fv

-------------------> hiero

Op donderdag 18 april 2002 14:10 schreef Tweaker-Willem het volgende:
s-video is een aansluiting voor video, s-vhs is een techniek die gebruikt wordt bij videobanden
Bingo, u gaat door voor de ijskast!!! ;)

Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.

Pagina: 1