PIII Front Side Bus

Pagina: 1
Acties:

• DJ-D_Prime
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-05-2017

DJ-D_Prime

I can do it in the MIX

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb onlangs een 2e hands VIA Apollo PRO 133 mobo gekocht
inclusief processor, namelijk een PIII700 socket 370.

Toen ik het moederbord kreeg stond het ingesteld op een FSB van 100mhz , nu vraag ik mij af, of deze processor ook geschikt is voor een FSB van 133 mhz? het moederbord uiteraard wel en ook de DIMMS die erin zitten zijn PC133

1 ding wil ik graag nog verduidelijken, het is NIET mijn bedoeling de processor te overklokken, ik wil alleen een systeem dat op de maximaal toelaatbare snelheid draait *D

Alvast bedankt en de vriendelijke groeten,

Prime

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 22:11
Het "probleem" is, is dat de PIII 700 een gelockte multiplier heeft, deze is niet net zoals bij AMD, te omzeilen. Wat er gebeurd als je de FSB van 100mhz naar 133mhz zet is, is dus overclocken, je gaat dan van 7x100 naar 7x133. Je kan wel kijken of er opties aanwezig zijn om het geheugen wel op 133 te laten lopen en de FSB op de standaard 100mhz. Iets wat met de meeste VIA chipsets wel mogelijk is.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
staat op de CPU of het een CPU is met een FSB van 133Mhz is.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op donderdag 18 april 2002 13:39 schreef geforce5_guy het volgende:
staat op de CPU of het een CPU is met een FSB van 133Mhz is.
700 is er nooit geweest op 133MHz- reken maar uit, het zou 5.25x zijn, en Intel werkt alleen met hele en halve multipliers.

Maximum in-spec snelheid is gewoon de volgende instelling:
FSB=100
Mem=133 (of FSB+33MHz wordt het in de BIOS soms ook genoemd)
4-way interleave=Enabled (leuke functie van VIA chipsets, als je meerdere DIMMs hebt kan het de nodige procenten schelen)
En verder kijken of je DIMMs CAS2 zijn (wordt soms goed gedetecteerd, maar vaak moet het met de hand gedaan worden).

Maarja, dat is in-spec. Laat ik nou zelf een systeem hebben met precies die chipset/CPU combo (mobo is een AOpen MX64). Zo staat hij bij mij:

FSB=124 (CPU=868MHz)
Mem=124 (157 trok het helaas niet :+ 7ns, he)
4-way interleave Enabled (uiteraard)
En de SDRAM op 2-2-2

Draait prima op 43C (en dat met een Intel stock cooler)

Waarom niet OCen dus :?

Oslik blyat! Oslik!

• DJ-D_Prime
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-05-2017

DJ-D_Prime

I can do it in the MIX

Topicstarter
bedankt voor de response,

ik ga niet overklokken omdat ik maar 1 PC heb en niet wil riskeren die te vernielen *D

maar in ieder geval, bedankt,

Prime