specs: Sun Workstation Server Router Laptop
De meeste routers geven aan vpn te ondersteunen maar ondersteunen geen ipsec? Ik heb dus de search ed gebuikt.
Ik bedoel meer een thuis routertje
Nothing is fool-proof to a sufficiently talented fool...
Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results
Volgens mij is IPSec echter alleen toe te passen bij een VPN.
I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve
Verwijderd
De reden dat IPSec niet werkt achter NAT is dat de IPSec versleuteling ACHTER de NAT router plaatsvindt. Daardoor is het voor de NAT router onmogelijk om te zien hoe de pakketjes moeten worden vertaald van intern <=> extern.
IPv6 is toch de opvolger van IPv4?Op donderdag 18 april 2002 19:30 schreef TrailBlazer het volgende:
ipsec heeft niks te maken met VPN is gewoon de opvolger van ipv4 en linux kan het ook nooit geprobeerd overigens
IPSec heeft te maken met de beveiliging van het netwerkverkeer als ik me niet vergis.
te laat....
Wel kan hij het DOORGEVEN..dus dan encode/decode de pc in het netwerk.
Het is leuker om een router te hebben die HARDWAREMATIG decoded/encoded. Dan connect je naar een andere router die het ook kan, en dan kun je de 2 interne netwerken combineren.
Dan is bijvopobeeld 192.168.0.10 op je interne netwerk, en 192.168.0.15 op het netwerk achter de andere router. En de verbinding tussen de 2 routers is dus totaal beveiligd met ipseq oid
Je merkt dan dus eigenlijk niet dat het 2 losse aan elkaar gekoppelde netwerken zijn
(behalve mischien de snelheid)
Toevallig op de zaak dit ding liggen:
http://dns.lightning.ch/solutions/ethernet2.html
Wat ie kost... geen idee...The IPSec support option allows for Secure VPN support.
10 Mbits/s and 10/100 Mbits/s Ethernet interfaces
Stateful Inspection firewall
Flexible management of IP addresses through integrated DHCP client and server
Single User Internet Account for all your computers
Multi-PAT and Multi-NAT
Verder heb ik zelf nog wel een Cisco 1605 liggen, die zal het ook wel kunnen (met de juiste IOS).. alleen dat kost wat €€€€
Je NAT router met ivm IPsec niet alleen de TCP/IP headers aanpassen maar ook deze van de protocollen die IPsec gebruikt.
Dat zijn:
AH -> Authentication header (protocol 51)
ESP -> Encapsulating security payload (protocol 50)
Of je moet alleen ESP gebruiken, omdat daar een extra IP header om de encrypted pakketten heen wordt gedaan waardoor het met NAT wel werkt(wederom, mits ondersteund door je router).
Mogelijke kandidaten:
SoHo77 Cisco (bbned ADSL)
Nexland ISB 400Pro en hoger
Anders een Hardware Firewall-VPN oplossing als Netscreen, of de nieuwe serie HW/FW-VPN routers van Symantec en dergelijke produkten.
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Oke, die nexland Pro400 is wel geschikt, thnx