Toon posts:

Computer hangt na BIOS update

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na dat ik gisteren een bios update gedaan heb. Wil de computer niet verder opstart dan een leuke zwarte scherm. Ik baal natuurlijk als een stekker en kan nu helemaal niets meer doen doordat de computer ronduit defect is :'(

Heeft een van jullie misschien een tip of idee hoe dit verholpen kan worden, ik ben namelijk niet echt van plan om nu direct een nieuwe moederbord te gaan kopen als er een simpelere manier is om dit op te lossen.

Clear CMOS heb ik al geprobeerd maar wil niet werken :(

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:02

MaNdM

1000-dingen-doekje

Hahahaha, dat ken ik, flash erover en nix meer |:(

maar er is hoop...

download een "oude" versie van je bios en doe dit:

haal je dode bios van je mobo af
zoek een mamaplankje met een zelfde bios (award / ami / phoenix etc)
maak op deze de flash-disk klaar
start em op totdat je in DOS bent, geen windows that is
start flash, maar nog niet gaan flashen!!!
haal voorzichtig je bios eraf (is nu inactief)
wissel hem om voor je dode bios
nu kan je gaan flashen

Met een beetje geluk werkt dit en zo niet dan heb je niets verloren :)

*Op eigen risico

To be determined...

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt mij een goed plan alleen wil mijn computer dus helemaal niet opstarten in DOS.

Ik bedoel ik zet de pc aan en direct HELEMAAL NIETS TE ZIEN

zelf geen bootstrap dat je ziet wat er in de PC zit dus de computer met een diskette opstarten lukt ook niet :(

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-03 19:55

Apie!

Newer, better & confusinger

ik heb een Abit TH7-II en als ik tijdens het opstarten op INS druk boot ie met de default instellingen...

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik ook geprobeerd net als de DELETE knopje maar hellaas werkt dit ook niet :(

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 15:16 schreef Drumstel het volgende:
Het lijkt mij een goed plan alleen wil mijn computer dus helemaal niet opstarten in DOS.

zelf geen bootstrap dat je ziet wat er in de PC zit dus de computer met een diskette opstarten lukt ook niet :(
Daarom moet je dus ook een ander mobo pakken, en daarmee booten. Daarna haal je de eeprom uit het bord dat aanstaat, en zet je de eeprom met het verkeerde programma op het bord dat aan staat. Daarmee flash je de bios opnieuw.

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 15:16 schreef Drumstel het volgende:

Staat al veel over in de search,
wat je moet doen is dat je de bios op een andere computer douwt... die etzelfde is...

Zet andere computer aan waarvan de bios et nog wel doet.. trek de bios eruit, douw jouw bios erin, en dan rebooten, dan schrijft ie de bios naar jouw bios chip. Vervolgens kun je em terug douwen in jouw compu... probleem is dat ik niet echt het gevoel heb als ik je vraag lees, dat je dit wel kunt?

Verwijderd

Topicstarter
Nauw moet je me toch eens uitleggen wat een mobo is en wat het betekend (zal wel vreemd overkomen, maar ik heb geen idee wat het betekend) :?

• ErHa
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-04-2022

ErHa

(more) RPM equals (more) fun

mobo= afkorting voor moederbord.

Kun je niet aan een lokale pc boer vragen of hij je kan helpen aan een goed werkend bios :?

"When the flag drops, the bullshit stops" by Olav Mol.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 april 2002 15:21 schreef drLiter het volgende:

[..]

Staat al veel over in de search,
wat je moet doen is dat je de bios op een andere computer douwt... die etzelfde is...

Zet andere computer aan waarvan de bios et nog wel doet.. trek de bios eruit, douw jouw bios erin, en dan rebooten, dan schrijft ie de bios naar jouw bios chip. Vervolgens kun je em terug douwen in jouw compu... probleem is dat ik niet echt het gevoel heb als ik je vraag lees, dat je dit wel kunt?
Als dit de enige oplossing kan verschafen moet ik dan niet een soort gelijke pc hebben of maakt dit niet uit :?

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-08 00:34
Wat je wel kan proberen op je pc die dus nu geen beeld meer geeft is opstarten met een oude ISA videokaart. Je PCI of AGP videokaart er dus even uithalen en er een ISA instoppen.

Dit is een oude truc, en zo krijg je vaak toch weer beeld na een mislukte flashpoging.
Mocht je dan wel beeld krijgen en naar je a:\ kunnen, dan kan je wellicht je oude bios terug flashen. (die heb je toch wel gebackuped he?)

Anders moet je inderdaad de manier hierboven proberen, met een goeie pc met hetzelfde moederbord. (het eeprom verwissel verhaal)

Succes.

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 22:46

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

OH>>PMG

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 april 2002 15:31 schreef Charlie het volgende:
Wat je wel kan proberen op je pc due dus nu geen beeld meer geeft is opstarten met een oude ISA videokaart. (je PCI of AGP) er dus even uithalen en er een ISA instoppen.

Dit is een oude truc, en zo krijg je vaak toch weer beeld na een mislukte flashpoging.
Mocht je dan wel beeld krijgen en naar je a:\ kunnen dan kan je wellicht je oude bios terug flashen.

Anders moet je inderdaad de manier hierboven proberen, met een goeie pc met hetzelfde moederbord. (het eeprom verwissel verhaal)

Succes.
Heel leuk, (is zeker de moeite waard om te probere) alleen waar haal ik zo snel 1,2,3 een pc vandaan die precies hetzelfde is als de mijne, Ik bedoel dus de moederbord (MS-6330, K7T Turbo van MSI) :?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 april 2002 15:32 schreef Oscar the Grouch het volgende:
OH>>PMG
Ik wil alleen even zeggen dat ik een newbie ben in het ombouwen van een CMOS chip voor de rest heb ik best (naar eigen zeggen dan) best wel kaas gegeten van de hele computer wereld >:)

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Hee, een lotgenoot :o

Ik heb laatst ook geflasht en ging ook niet goed. Ik zou als ik jou was een nieuw mobo en nieuwe proc. kopen...

Heb ik iig wel gedaan, mede omdat m'n moederbord nergens te vinden was :(

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 april 2002 15:41 schreef Jojk het volgende:
Hee, een lotgenoot :o

Ik heb laatst ook geflasht en ging ook niet goed. Ik zou als ik jou was een nieuw mobo en nieuwe proc. kopen...

Heb ik iig wel gedaan, mede omdat m'n moederbord nergens te vinden was :(
Dat was ik inderdaad ook van plan (heb er al een paar uitgezocht) Alleen het is toch te gek voor woorden om dit soort elende te krijgen elke keer als je een bios moet UPDATEn dit is gewoon in en in triest :(

• NiMu83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08-2025

NiMu83

AFCA

probeer eens de batterij van je moederbord er voor iets van 3 uur uit te halen...hielp bij mij... succes!

Voetbal is de belangrijkste bijzaak in het leven.

Verwijderd

Op de MSI site!!!!!

WARNING !!!!!
DON'T FLASH FROM A FLOPPY DISK !!!!
DON'T FLASH WHEN YOUR SYSTEM IS RUNNING FINE !!!!
DON'T FLASH IF YOU DON'T KNOW WHAT YOU ARE DOING !!!!

http://www.msi.com.tw/support/bios/note.htm
En natuurlijk:

BIOS Recovery Feature

For AMI BIOS

+ Rename the desired AMI BIOS file to AMIBOOT.ROM and save it on a floppy disk. e.g. Rename A569MS23.ROM to AMIBOOT.ROM

+ Insert this floppy disk in the floppy drive. Turn On the system and press and hold Ctrl-Home to force update. It will read the AMIBOOT.ROM file and recover the BIOS from the A drive.

+ When 4 beeps are heard you may remove the floppy disk and restart the computer.

For Award BIOS

+ Make a bootable floopy disk
+ Copy the Award flash utility & BIOS file to the said floppy disk
+ Create an autoexec.bat with "awdfl535 biosfilename" in the content e.g. awdfl535 a619mj21.bin

+ Boot up system with the said floppy (it will take less than 2 minutes before screen comes out)

+ Re-flash the BIOS & reboot.

http://www.msi.com.tw/support/bios/boot.htm

WB

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-08 00:34
Op donderdag 18 april 2002 15:43 schreef Windhoosje het volgende:
probeer eens de batterij van je moederbord er voor iets van 3 uur uit te halen...hielp bij mij... succes!
Dit gaat never werken als je een bios verkeerd hebt geflashed hoor. Je kan van een appel ook geen peer maken door dat ding 3 uur naast de fruitschaal te leggen :P

En probeer nou eens te booten met een ISA videokaart, in dat geval heb je geen 2e goede moederbord nodig. Het proberen waard zou ik zo zeggen. Een nieuwe mobo kan je altijd nog kopen als dit ook niet werkt.

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 16:07 schreef Charlie het volgende:

[..]

Dit gaat never werken als je een bios verkeerd hebt geflashed hoor. Je kan van een appel ook geen peer maken door dat ding 3 uur naast de fruitschaal te leggen :P
LOL :+ :+ :+

• NiMu83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08-2025

NiMu83

AFCA

Op donderdag 18 april 2002 16:07 schreef Charlie het volgende:

[..]

En probeer nou eens te booten met een ISA videokaart, in dat geval heb je geen 2e goede moederbord nodig. Het proberen waard zou ik zo zeggen. Een nieuwe mobo kan je altijd nog kopen als dit ook niet werkt.
iid je hebt gelijk...had verkeerd gelezen... :)

Voetbal is de belangrijkste bijzaak in het leven.

Verwijderd

http://www.flashbios.org/
Kijk hier maar eens. Die jongen zit in Nederland en werkt heel goed. Ik had binnen twee dagen mijn herstelde bios terug voor 8 euro. Hoef je het niet zelf te doen, als je ertegen op ziet.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 april 2002 15:47 schreef WeeBee het volgende:
Op de MSI site!!!!!
[..]
BIOS Recovery Feature
For AMI BIOS

+ Rename the desired AMI BIOS file to AMIBOOT.ROM and save it on a floppy disk. e.g. Rename A569MS23.ROM to AMIBOOT.ROM

+ Insert this floppy disk in the floppy drive. Turn On the system and press and hold Ctrl-Home to force update. It will read the AMIBOOT.ROM file and recover the BIOS from the A drive.

+ When 4 beeps are heard you may remove the floppy disk and restart the computer.

For Award BIOS

+ Make a bootable floopy disk
+ Copy the Award flash utility & BIOS file to the said floppy disk
+ Create an autoexec.bat with "awdfl535 biosfilename" in the content e.g. awdfl535 a619mj21.bin

+ Boot up system with the said floppy (it will take less than 2 minutes before screen comes out)

+ Re-flash the BIOS & reboot.

http://www.msi.com.tw/support/bios/boot.htm

[..]

WB
Hellaas heeft dit geen verschil geboden met het huidige probleem :( Ik ben ook nu op het punt (na een paar weken) dat de computer als zijnde defect word beschouwd ;( hellaas maar waar
Pagina: 1