[php] kansberekening???

Pagina: 1
Acties:
  • 66 views sinds 30-01-2008

• RSD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02-2017
Wie kan mij vertellen hoe ik een soort van krasloten systeem kan maken. Ik ben eigenlijk meer op zoek naar de wiskunde erachter. Ik heb al wat gezocht op google etc.. maar is allemaal niet wat ik wilde. Wat ik wil is het volgende. Er worden 6 getallen gegenereerd. Dit kan 1, 10, 100, 1000 en 10000 zijn. Nu moet de kans dat een 10000 getrokken wordt veel kleiner zijn dan dat een 1 getrokken wordt. Om dit te realiseren kan ik een database maken met bijv 10000 recordsgevuld met 1-en en 1 record gevuld met 10000. Als ik hier random een getal uit trek, zal de kans op een 10000 veel kleiner zijn dan op een 1. Wat ik me dus afvraag is het volgende. Hoe kan ik dit makkelijker doen, door bijv de kans op 10000 op te geven en de kans op 1 op te geven en dat hij hier random iets uithaalt. Ik hoop dat het verhaal duidelijk is. Ik kan wel een database gebruiken, maar volgend mij is dat namelijk niet helemaal nodig. Wie o wie, heeft de ultieme oplossing. Ik hoef geen scripts, maar een manier om dit te doen zou wel fijn zijn. Er staat wel php bij, maar ik vraag meer om een soort van algoritme.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 15:33
Je hebt helemaal geen database nodig. Specificeer gewoon een kans op de hoofdprijs. Stel dat de kans 1/100 is om de hoofdprijs te behalen; Neem dan een random getal tussen 1 en 100 en kies een van die getallen als indicator voor de hoofdprijs... Is toch niet zo moeilijk?

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 20:58

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

rtm

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Dit topic is gesloten.