[WC] Hoe radiator plaatsen (serie of parallel)???

Pagina: 1
Acties:
  • 924 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mighty_Xa4
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:46
Ik ben bezig met een WC-installatie, en nu wil ik 2 radiators plaatsen (ja 2, plaats plenty).

Nu hebben zowel het parallel als het serie plaatsen van radiatoren voor- en nadelen.
De volgende kon ik zelf bedenken (correct me when I'm wrong):

Serie: voor: beide rad's koelen al het water
na: flow wordt beperkt door de rad met kleinste flow
na: laatste rad zal minder koelen (delta T is
kleiner)

Parallel: voor: water wordt harder gekoeld (beide een groot
temp-verschil)
voor: flow wordt niet geknepen.
na: rad met kleinere flow krijgt minder water
(water zoekt gemakkelijkste weg)

Wie heeft hier ervaring mee, en wat is volgens jullie de beste oplossing.

• equinoxe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05-2024
Volgens mij heb je zelf al het antwoord gegeven:
Parallel lijkt mij het beste.

Maar Meten = weten!

Test beide situaties uit, kan je zien wat de temp-verschillen zijn.

Test: Parallel, serieel en elke radiator apart.
Zo kan je zien welke radiator, en welke opstelling het beste is.

• Mighty_Xa4
Dan maar idd uitproberen en kijken wat de temps zijn.

Ja ben er wel even mee bezig denk ik, maja je moet er wat voor over hebben om je straaljager een beetje stiller te krijgen.

• Mighty_Xa4
KICK

Er is toch zeker wel iemand die dit geprobeerd heeft.

Of ben ik de eerste met dit idee (kewl).

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hier stond een mooi artikeltje over op www.overclockers.com..kan em ff nie vinden. De conclusie was in ieder geval: plaats die dingen parallel. En dat is wat je zelf eigelijk ook al bedacht had.

I reject your reality, and substitute my own.

Verwijderd

Ik heb vandaag een soortgelijk idee uitgevoerd.

ik heb 2 pompen 2 radiatoren 1 waterblok en 3 120mm fans

ik heb 1 pomp gebruikt om water uit reservoir doorwaterblok te pompen.

de andere pomp pompte water serieel door andere 2 radiatoren. het is dus een dual loop.

resultaat? ZUIGgggggggggg. maakt amper een verschil in vergelijk tot 1 pomp met 1 rad. m'n cpu temp althans. en daar gaat het om. oftewel daar ligt toch redelijk de bottleneck, en dat het water al vrij snel op ambient temperatuur is van de kamer. daar kom je emt meer fans niet onder.

In een ijskoude omgeving heb je er meer aan. evt een radbox bouwen. radiator die gewoon buiten in de kou staat met 2 fans en dan via leidingen terug je huis in. leuk idee maar het is lastig lannen.

Verwijderd

wat handig is; is je kamertemp ook opmeten als je je water temp meet (waar je je watertemp meet maakt niet uit, zal weinig schelen) waar ik achter kwam was dat is 3 graden van m'n kamertemp af zat met m'n water (22 water, 19 kamer) maakt dan weinig uit o je ze in serie of parallel plaatst, veel kouder ga je het niet krijgen

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 12:19 schreef LoverBoy het volgende:
Parallel: voor: water wordt harder gekoeld (beide een groot
temp-verschil)
voor: flow wordt niet geknepen.
na: rad met kleinere flow krijgt minder water
(water zoekt gemakkelijkste weg)
Hmm, is toch niet echt een nadeel? Het gaat er immers om dat de shit koud wordt. Of ben je bang dat je radiators ruzie krijgen omdat de een meer water krijgt dan de ander :)

• Hein
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-11 21:17
Op overclocking.com hebben ze bergen met informatie over de natuurkundige wetten en hoe dat relateerd naar watercooling. Je kan er avonden mee zoet zijn om het allemaal door te lezen. Radiator Heat Dissipation Testing is wel een mooie om even door te lezen.

Je moet rekening houden met nog een aantal variabelen, zoals zijn het dezelfde rads, of heel erg verschillend. (zie artikel).

De conclusie is eigenlijk dat als je niet exact de stroom water kunt regelen die naar de parallel verbonden rads gaan, je beter het in serie kan zetten. Dat was tenminste de conclusie van dit artikel

Maar je kan het ook gewoon in de praktijk toepassen, dit lijkt me nog het beste en geeft het meeste voldoening :). Beetje expirimenteren dus.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik ben dus 2 radiators in serie staat, 1tje met normale 12cm fan, en eentje met zo'n 140cfm fan. Ik merk dat dit tot zekers de beste keuze is, aangezien je toch heeeel sterke pomp moet hebben, wil je et goed door je radiators parallel kunnen pompen.

verder, bij serie, wordt door et eerste rad al gekoelt, waarna et "gekoelde" water verder wordt gekoelt door de 2e rad. Dus 2 koelpunten.

Ik raad serie aan, is btw ook veel makkelijker te maken.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Bestiole
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op vrijdag 19 april 2002 18:01 schreef Karreman het volgende:
Ik ben dus 2 radiators in serie staat, 1tje met normale 12cm fan, en eentje met zo'n 140cfm fan. Ik merk dat dit tot zekers de beste keuze is, aangezien je toch heeeel sterke pomp moet hebben, wil je et goed door je radiators parallel kunnen pompen.

verder, bij serie, wordt door et eerste rad al gekoelt, waarna et "gekoelde" water verder wordt gekoelt door de 2e rad. Dus 2 koelpunten.

Ik raad serie aan, is btw ook veel makkelijker te maken.
Euh ? Juist in parallel vormen de radiators minder een bottlenck " de pijp " waar je water door moet is groter.

En al gekoeld water is moeilijker af te koelen, daar hoe groter de delta T, hoe beter de werking van de rad.

ik weet niet of je jouw opstelling getest hebt, maar als ik jouw was zou ik paralel met serie in een praktische test uittesten. En daarna resultaten posten natuurlijk >:)

Me, myself & I

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

parallel.

de stroomsnelheid is 2x zo laag en 2x zo groot oppervlakte dus efficientie is 4x
serie is oppervlakte 2x en stroomsnelheid hetzelfde maar 2x zo lange pad dus efficientie is 4x.
Nu is dit bij gelijke radiatoren maar test het en laat het ons weten.

Maar bij parallel wordt je stroomsnelheid NIET afgeknepen. Gaat zelfs beter.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Pagina: 1