Toon posts:

[gnome] Prog crash onder non-root user sessie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb (na lange tijd) toch maar eens een grafische desktop op de server gezet, maar heb nu een probleempje. Wanneer ik via startx enlightenment opstart als 'gewone' user, dan crasht het programma gnochive bij het starten (segmentation fault). Wanneer ik enlightenment onder root opstart, werkt gnochive wel :? Weet iemand waar dat aan ligt? THNX

Verwijderd

rechten? :?

Verwijderd

Duidelijk geval van problemen met rechten. Probeer het programma is in een terminal te starten, meestal kan je dan wel zien wat er fout gaat aan de output.

Verwijderd

Topicstarter
tja, vermoedde ook wel iets met rechten
maar snap niet wat of waarom
en ik krijg verder ook geen info in de console
zijn er standaard dingen die ik kan proberen misschien?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:46

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Draai eens 'strace gnochive &>gnochive.strace'. Vervolgens staan in het bestand gnochive.strace de calls die het programma doet. Met wat geluk kun je dan erg snel zien wat er misgaat, zeker in geval van een permissieprobleem. Even greppen naar de laatste ENOPERM in het bestand en je zou al klaar kunnen zijn ;).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Draai eens 'strace gnochive &>gnochive.strace'. Vervolgens staan in het bestand gnochive.strace de calls die het programma doet. Met wat geluk kun je dan erg snel zien wat er misgaat, zeker in geval van een permissieprobleem. Even greppen naar de laatste ENOPERM in het bestand en je zou al klaar kunnen zijn ;).
strace schrijft naar stderr. 2>gnochive.strace zal wat beter werken. >log 2>&1 & is ook wel een leuke :)

De melding waar je naar moet zoeken zijn -1 return codes en -EPERM (Operation not permitted) ,-EACCESS (Permission denied) en EINVAL (Invalid argument).

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:46

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

offtopic:
Aaaargh...dat is al de tweede keer dat ik post dat je &> moet gebruiken...*stom*.

[edit: ik kruip nu hééél diep in een hoekje...en niet omdat ik het fout voorgezegd zou hebben :7.]

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
THNX!
ik ga het vanavond meteen proberen :P
Weer wat geleerd :7
Pagina: 1