[DNA] 4/3-tier???

Pagina: 1
Acties:

• Scare360
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:26
Ok er heerst wat onenigheid over "het aantal tieren" in de app. Mogen jullie je visie op geven:

[tier Data Acces Logic]
SQL server 7 + stored procedures

[tier Data Logic]
COM/COM+ component, MTS

[tier Business Logic]
COM, welke de onderandere de GUi logica herbergen zoals validatie, controle, contaminatie etc.

[tier presentation]
GUI, oftewel visualisatie, winforms en wat HTML/ASP

Ik zie dit plaatje als 4 logische tiers, maar mijn collega acht Data Acces Logic niet als tier. Tevens worden de regels in de implementatie niet altijd even strikt genomen. Soms worden Data Logic & Business Logic samengetrokken om overbodige marshalling te voorkomen. Vaak worden hier de componenten welke niet transactioneel zijn maar helemaal buiten de Data Logic gehouden en de Busines Logic ingetrokken "gewoon om niet te veel productie tijd te verliezen". Ligt trouwens wel heel je gedistribueerd systeem op z'n gat maar dat even terzijde.

Zijn dit nu 4 of 3 tiers of is de scheiding niet zo strikt te formuleren?

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:40
Nou SQL server is een extern proggie, dus volgens mij geen tier meer van JOU app. Daar stopt het bij de communicatie met de DB voor de opslag. Tenzij je veel triggers en stored procs hebt, maar dan heb je m.i. dus de Data Logic en de Business Logic doorelkaar gegooid..

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 14:17

André

Analytics dude

Volgens mij hoort officieel de GUI (html e.d.) bij de 3de tier. En is niet een aparte tier.

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:40
Dacht het niet, op deze manier (de gui zelf en de logic vanelkaar gescheiden houden) kun je er met redelijke eenvoud zo een andere GUI opzetten.

• Scare360
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:26
Op donderdag 18 april 2002 10:30 schreef Yogho het volgende:
Volgens mij hoort officieel de GUI (html e.d.) bij de 3de tier. En is niet een aparte tier.
mmm deze had ik niet verwacht, de business logic is nou net om alle logica achter de GUI lis te trekken zodat een andere GUI in notime gepiept is. Tevens kun je dan met de applicatie logica meerdere type GUI's aansturen. Een COM business logic component kan dus gebruikt worden voor zowel de webinterface als de applicatie interface. Deze aanname is mijn inziens dan ook niet correct.

mbt die data acces jah ergens kan ik daar wel inkomen alleen punt is... normaal geproken vind je overal in de documentatie terug dat indien je stored procedures gebruikt / triggers etc je deze laag als tier mag beschouwen welliswaar met een knipoog. De Data Logic layer zou bv alles Insert / Update opdrachten transactioneel dus middels MTS kunnen bevatten wat dit stukje dus ook een echte tier maakt. Is fysiek dan ook een los component welke een interface presenteerd aan de Business Logic welke de rules inplementeerd over de opgehaalde data.

mmm... we zijn er nog niet uit dus