Voeding / berekenen / onstabiel ?

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-08 20:48
IK lees in verschillende topics dat mensen vragen stellen over huin voeding..

een voeding word uitgerukt in 'WATT'
maar je kunjt toch wel berekenen of 235 / 250 WATT genoeg is voor als je een ander systeem koopt:
voorbeeld:

tbird 800
abit kt7
128 mb ram
asus 7100 tvout
scsi kaartje
2 netwerkaartjes
Teac Cdr56S fikker
Plextor 40x
2 hd;s 1 7200 rpm wd en 1 5400 seagate
socket a cooler
2 systeemkoelers (beide op 12 volt lopend) + 1 in de voeding natuurlijk.

gaat dit lopen op 235 watt

is dit niet te berekenen ?
moet toch niet heel moeilijk zijn...het is wword wat onnauwkeurig omdat je maar een standaard aantal WATT moet nemen voor wat die 2 systeemkoelers enzo..

samengevat:

Hoe bereken je of je voeding het trekt ?

PVoutput

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-07 10:53

Digistorm

demo scener

euh... het ligt wat ingewikkelder vrees ik voor je...
Je kan wel ruwweg een schatting maken maar meer ook niet. Van een hoop dingen is de stroomopname niet echt bekend, en dan is er ook nog zoiets als inductieve balasting ofzo. (ik weet er niet echt veel van, moet iemand met elektro maar ff uitleggen :o ) en dan is het ook nog eens zo dat een voeding helemaal niet zomaar ff 250 watt (wat? :) )levert, maar slechts zoveel ampere op de 12 volt, zoveel op de 5 volt, zoveel op de -12 en -5... en dat hangt ook nog eens per merk af... goedkope merken hebben veel instabielere stroomtoevoer wat ook weer tot instabiliteit leidt etc...
Het is dus niet ff een kwestie van vermogens optellen...

• knights16
ah tnx,

ik had eigenlijk al zo'n voorgevoel :)

maargoed
bednakt,

PVoutput

Verwijderd

Maakt het echt wat uit? een 300W voeding is maar een paar tientjes duurder, voor het geld hoef je het niet echt te laten ,een paar biertjes minder dan maar ;) en dan zit je altijd goed.

• knights16
Hmz,

ik heb een atx kast gekocht 1 1/2 jaar geleden
is een 235 WATT voeding..ik koop me spul kijk of het stabiel loopt...zoniet koop ik wel ene losse atx voeding...ik kan die 235 er toch zo uitschroeven en die 300 erin ?

ja..

PVoutput

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 20:11
Mits je allebei over een atx of at praat wel ja...

[maybe dubbelpost]
Ook de tijd dat elk onderdeel gebruikt wordt bepaald hoeveel watt voeding je nodig hebt. Volgens mij zal nooit echt elk onderdeel gebruikt worden op dezelfde tijd, dus het totale verbruik is niet te bepalen door er een metertje in te hangen die meet wat het verbruik is...
[/maybe dubbelpost]

Verwijderd

als eerste:

U=I*R
spanning=stroom*weerstand
volt=ampere*ohm

wil je het vermogen uitrekenen krijg je deze:

P=U*I
vermogen=spanning*stroom
watt=volt*ampere

als je deze simpele fomules kent kun je dus het benodigde vermogen uitrekenen

ieder apparaat heeft zijn eigen vermogen ,zoek deze op in je gebruiksaanwijzingen en op internet ofzo en dan krijg je dit:

van alle apparaten zoek je het vermogen (P)
en tel ze op

Ptotaal=P+P+P+P+P....enz..

nu de laatste formule:

Ptot:U=I

de uitkomst wordt nu ...Ampere (I dus)

kijk op je voeding hoeveel ampere hij geeft (bij de 12 volt apparaten kijk je dus naar het amperage van 12 volt,12 ampere bijvoorbeeld)en zie of je genoeg hebt

als je dus twee peltiers in je kast propt (bijv.Ice71 peltiers van 6 amp)kom je dus een hoop tekort

genoeg geluld
ik hoop dat jullie er wat aan hebben

succes met rekenen

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:36
De afname van je HDs, fikker, cdrom en koelers staat er vaak op, en van de uitbreidingskaarten heb je hier een worst case scenario :)

http://www.tdl.com/~netex/cases/ps.html en dan bij "Calculating the power consumption of a PC"

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1