pc doet raar door missen randaarde?

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mijn ouders hebben ongeveer een half jaar geleden de volgende pc gekocht:
Athlon 900, Aopen AK33 mobo, 256 mb sdram, 20 gig hdd, dvd, lite-on brander enz...

Nou doet hij al heel lang heel raar, ernstig instabiel en ongeveer 1 op de 3 keer doet of het toetsenbord het niet, of de externe modem of de printer het niet. FF loskoppelen, paar keer op de resetknop drukken en weer aankoppelen en vaak doen ze het dan wel weer. Wij er achteraan bellen (is niet normaal vind ik) komen ze met het verhaal dat dat komt doordat we geen randaarde hebben op het stopcontact waar de pc zit...

Volgens mij is het mobo gewoon kapot. Het enige wat ze er nu aan de gedaan hebben is een nieuwe kast (:?) en de hele hdd geformateerd... Klopt dit?

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Zou kunnen! Het niet hebben randaarde kan allerlei vage problemen veroorzaken :( Waarom probeer je het niet met randaarde? FF een haspeltje uitrollen en testen!

webOS all the way!

• mjhzenden
  • Laatst online: 02-02-2025

mjhzenden

... vooral stilte ...

Het kan heel goed kloppen dat het aan de randaarde ligt. Het is mogelijk dat de voeding niet goed werkt of het geheugen brak is. Ik zou zeggen: proberen!!
Zet de pc even neer waar je wel randaarde hebt, bv in de keuken.. problemen weg?? Dan weet je het..

Succes.

• engessa
  • Niet online
Mijn pa zegt dat hij het al geprobeerd heeft en dat hij toen nog steeds problemen gaf. Zowieso is het heel raar wat er hebben al wel een stuk of vijf pc's op dezelfde plek gestaan de afgelopen 5 jaar die allemaal zonder randaarde werkten en het allemaal goed deden. Ik heb zelf boven op mijn kamer ook geen randaarde en mijn pc's draaien ook goed.

• Hermanvh

Hermanvh

Het kan zijn, dan het board misschien contact maakt met de backplate van de kast. Het geheugen of mobo zou ook brak kunnen zijn :(

webOS all the way!

• engessa
  • Niet online
Contact met backplate: tot twee keer toe? We hebben nu voor de tweede keer een nieuwe (en ander model) behuizing gekregen. Helpt niets...

Brak geheugen of mobo: zit al voor de tweede keer nieuw geheugen in. IDD nog geen nieuw mobo, ik denk dat dat het probleem ook is maar ze willen nog niet luisteren (en heb nog garantie tot augustus)...

• Hermanvh

Hermanvh

Nou, gewoon terug gaan en zeuren :) Welke shop was het?

webOS all the way!

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hmm ik heb nooit verschil bemerkt tussen wel en geen randaarde (draai nu zonder, hebben ook alleen in de keuken randaarde, maar gaat perfect)...

misschien dat de voeding niet alle systeemonderdelen een gegarandeerde spanning kan geven doordat ie te weinig kan leveren?

• engessa
  • Niet online
Op donderdag 18 april 2002 11:05 schreef Sfynx het volgende:
misschien dat de voeding niet alle systeemonderdelen een gegarandeerde spanning kan geven doordat ie te weinig kan leveren?
Humzz.. 300 watt voeding? Moet genoeg zijn dacht ik..

En heb de randaarde nog ff nagekeken, blijkt dus dat de pc al een week op randaarde zit aangesloten (bedank pa) en nog steeds doet heel vaak of het toetsenbord of de externe modem of de printer het niet.. Nog meer oplossingen?

• engessa
  • Niet online
Op donderdag 18 april 2002 09:21 schreef Hermanvh het volgende:
Nou, gewoon terug gaan en zeuren :) Welke shop was het?
hehe...
Jenf Automatisering B.V.
Kloosterlaan 7
9675 JL Winschoten
Tel: 0597-431515
Fax: 0597-424075

Als het goed is zijn ze een maand of 2 geleden failliet gegaan >:) en hebben ze een herstart gemaakt (en de contracten voor de pc-priveprojecten van mijn pa's werk overgenomen). Weet niet of dat nog steeds onder dezelfde naam is. De miep die de telefoon opneemt spreekt niet echt duidelijk. |:(

Verwijderd

Welk OS?
Chipset drivers?
Welke kaarten? (sommige kaarten werken niet goed samen)
PC al op andere plaats gezet? kan helpen.
Hoe warm is het op die plaats?

De ene pc is de andere pc niet. Ervaring leert het volgende:

Oude pc's (P III en lager) lijken minder gevoeling voor wel of geen randaarde en zuiverheid van de spanning op het lichtnet.

Soms kan een niet goed afgeschermde kast problemen veroorzaken door hoog-frequente signalen door externe componenten die niet eens aangesloten zijn op de pc.

En de meest leuke, is je toetsenbord al vervangen. Een rotte chip in het keyboard kan een zogenaamde A20-gate error veroorzaken, komt niet veel meer voor, maar kan een probleem zijn.

WB

• engessa
  • Niet online
Op donderdag 18 april 2002 15:54 schreef WeeBee het volgende:
Welk OS? -> Win Me & Win 98
Chipset drivers? -> Via, de laatste
Welke kaarten? (sommige kaarten werken niet goed samen) ->TNT2 videokaartje, een pci kaartje met zo'n LTPT poort erop en een netwerkkaartje
PC al op andere plaats gezet? kan helpen. -> nog niet (nou ja, stond eerst onder bureau, nu erop)
Hoe warm is het op die plaats? -> gewoon kamertemp. (is nu 21.6 graden celsius)

De ene pc is de andere pc niet. Ervaring leert het volgende:

Oude pc's (P III en lager) lijken minder gevoeling voor wel of geen randaarde en zuiverheid van de spanning op het lichtnet. -> hebben o.a. een celly 300, celly 733 en AMD k-6 366 gestan

Soms kan een niet goed afgeschermde kast problemen veroorzaken door hoog-frequente signalen door externe componenten die niet eens aangesloten zijn op de pc. -> is een idee maar lijkt mij niet, enige wat in de buurt staat is een scanner (ernaast), boxje (35 cm) monitor (40 cm).

En de meest leuke, is je toetsenbord al vervangen. Een rotte chip in het keyboard kan een zogenaamde A20-gate error veroorzaken, komt niet veel meer voor, maar kan een probleem zijn. -> al vijf keer!

WB -> Engessa

Verwijderd

winschoten?

dat is in de buurt van Assen,...

Ik wil der wel even naar kijken in het weekend,...

mail me,.. kingrichje@hotmail.com

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Op donderdag 18 april 2002 15:46 schreef engessa het volgende:

[..]

Humzz.. 300 watt voeding? Moet genoeg zijn dacht ik..
Ok.. sorry :) maar las dat nergens ;)

Verwijderd

humz , maybe een rare opmerking.. maar heb zelf is dat soort problemen gehad, had ook wel een geaard stopcontact.

Probleem bleek heb in de surge protector te zitten , ken iemand die hetzelfde had met een cheap ass stekkerdoos *D

• engessa
  • Niet online
KingRichje: ik zit niet in Winschoten maar in Uithuizen (noordelijker dan dat wil niet)

Sfynx: No offense! ;)

kiek: Surge Protector? Was dat? Leg uit! Misschien heb ik er wat aan..

• Wolfje666
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

Wolfje666

Shooter fanatic

Ik draai ongeveer hetzelfde systeem als wat jij noemt.
Heb het zelfde probleem gehad, geen probleem meer na vervangen PSU door 350W versie.
Mijn compu draait ook niet op randaarde (woon in een appartement uit 1978!)

De Mazda 323F Club Holland
vanVlietDesign - Fotografie en Webdesign

Verwijderd

surge protector = stekkerdoos met piekspanningsbeveiliging

Verwijderd

Officieel moet je wel randaarde, maar kom op zeg, wat een rand-debielen! Ik heb hier al mijn apparaten zonder randaarde aangesloten en mijn computer doet het al 3 jaar prima!
Volgens mij proberen ze je gewoon af te schepen. De enige oplossing is: zeiken tot ze gek van je worden! (en er gratis een beter mobo uit proberen te trekken :))

• engessa
  • Niet online
Grmph... ze hebben de pc net weer opgehaald om hem voor de 6e (!) keer te doormeten ofzo. Hadden hm net weer 4 dagen thuis staan.

Heb dit weekend nog alles even nagelopen qua stekkerdozen en stopcontacten: met alleen het toetsenbord aangesloten en verder helemaal niets heeft hij nog steeds hetzelfde probleem (is zelfs uitgebreid, de externe modem en printer doen het helemaal niet meer en het toetsenbord nog steeds 1 op de 3 keer niet). Toen maar eens drie verschillende stekkerdozen, 2 verschillende powercabels en 2 verschillende stopcontacten afwisselend geprobeerd. Nog steeds hetzelfde probleem.

Het is dus volgens mij ook echt wel het moederbord maar voordat ik dat in hun zielige hoofdjes kon stampen waren ze alweer weg (zat net op de plee |:().

Anyway bedankt voor de adviezen en ik wacht vrijdag nog wel ff af want dan brengen ze de pc weer. Als ze er dan een nieuw mobo in hebben gedouwd (of een andere adequate oplossing) houden we hm en anders krijgen we ons geld terug en gaan we een nieuwe kopen. Iemand leuke suggesties daarvoor? ;)

• engessa
  • Niet online
Probleem opgelost. Er blijkt een vaag probleem te zijn met de Aopen AK33, die schijn niet samen te willen gaan met van die dunne toetsenbordjes. We hebben nou zou ouderwets degelijk dik toetsenbord en alles doet het ineens perfect.

Nogmaals danke fur die adviezen enzo..
Pagina: 1