Toon posts:

[Geheugen] Cas 2 of Cas 2.5 wat is beter ?

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,
Ik heb mij geheugen op 2.0 i.p.v 2.5 cas gezet is dit wel goed? Of moet ik nog meer instellingen voor mijn geheugen veranderen.
Ik heb trouwens 1 reepje SamSung 256MB DDR PC2100 geloof ik :Y)

Verwijderd

als ie cas 2 trekt, lekker zo laten staan

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 april 2002 05:16 schreef MREn het volgende:
als ie cas 2 trekt, lekker zo laten staan
Jij slaapt ook nooit :P
Ik kon in mij bios behalve de cas instelling een mem ratio nstellen en iets met T1 T2 & T3 (T zal wel voor timing staan ofzo)
Kan ik nog wel optimaal overklokken met cas2? en wat heb ik eigelijk veranderd?

Lees het morgen wel, nu eerst even :z moet mrgen op 14.00 een stukkie vliegen :)

Verwijderd

There are two events that need to happen before we can read from memory: Row Address Strobe and Column Address Strobe (RAS and CAS). There usually has to be a small delay between setting these two, because the memory takes a little bit of time to prepare the requested data. (RAS to CAS delay). When they are both set, the memory is prepared, and some time after that, it can be read. There are numerous ways in which different BIOSes allow you to choose these timing settings.

Some will state it as a-b-b-b, where a and b are numbers. The number "a" states how long it takes to set up RAS and CAS, and hence in how many cycles after a request is made can the memory actually be read. The "b" states when can the following words on the same "row" be read.

First we need to set the row (RAS). Let's say this takes 2 clock cycles. Then, we need to set the column (CAS). With SDRAM, this typically takes 2 clock cycle. Because we read words by rows, we can keep RAS the same, and just increment the CAS to get following words of data. With the above settings, the timing would be:

(RAS+CAS)-CAS-CAS-CAS = 4-2-2-2
Overigens leuk om te horen wat Mushkin zegt over Cas3/Cas2:
http://cusl2.radified.com/cusl2_mushkin.htm (SPD = CAS3 omdat we anders teveel telefoontjes krijgen)

Een andere uitleg:
CAS Latency Time.
This sets the time/clock cycles delay before the SDRAM starts to carry out a read command. It also sets the number of CLK's for the completion of the initial part of the burst transfer. The lower the quicker. Set to 2 for quickest performance.

Cycle Time Tras/Trc.
This sets the minimum number of clock cycles needed for the Tras & Trc of the memory. The slower setting is more stable but try the faster setting.

Tras is the Row Active Time or Min RAS Pulse Width, is the time the row is open for data transfers.
Trc is the Row Cycle Time which is the time the entire row-open row-refresh needs to complete.

RAS-to-CAS Delay.
Here you can insert a delay between the RAS (Row Address Strobe) and CAS (Column Address Strobe) signals. Setting it at 2T from 3T delay increases performance.

RAS Pre-charge Time.
Here you set the number of cycles for the RAS to store its charge before the memory refreshes. Reducing this setting from 3T to 2T increases performance.

Cycle Length.
This is the delay in clock cycles (CLK's) before the memory starts to carry out a read command. Very much the same as Latency Time above. Reducing to 2T from 3T increases performance again but some memory is not stable at this quicker setting.

Leadoff Command.
Sets the time needed before the data is stored in the SDRAM can be accessed. Increase to the faster setting of 3 if your memory can work at this speed.
KlompenNederlands / SuperKortDoorDeBocht uitleg:
CAS/RAS etc zijn geheugentimings. Hoe lager het getal hoe minder vertraging / hoe sneller. Je kan simpel experimenteren, zolang je maar weet hoe je een Biosreset moet uitvoeren...

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 april 2002 06:15 schreef euss het volgende:

[..]

Overigens leuk om te horen wat Mushkin zegt over Cas3/Cas2:
http://cusl2.radified.com/cusl2_mushkin.htm (SPD = CAS3 omdat we anders teveel telefoontjes krijgen)

Een andere uitleg:
[..]

KlompenNederlands / SuperKortDoorDeBocht uitleg:
CAS/RAS etc zijn geheugentimings. Hoe lager het getal hoe minder vertraging / hoe sneller. Je kan simpel experimenteren, zolang je maar weet hoe je een Biosreset moet uitvoeren...
Ik snap er geen hout van :(
Wat ik begrijp is dat ik alles op zo laag mogelijk moet zetten in de bios van mijn asus v7v266.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:30
Op donderdag 18 april 2002 20:01 schreef CocaCola het volgende:

[..]

Wat ik begrijp is dat ik alles op zo laag mogelijk moet zetten in de bios van mijn asus v7v266.
Ja :) Totdat jouw bak instabiliteiten gaat vertonen (dit omdat je ram het niet goed aankan bijvoorbeeld), dan zet je de timings weer wat minder strak (lees: hogere getallen).

Je moet het zo zien, elk getal staat voor een wachttijd die de chipset en/of het geheugen nodig hebben om een bepaalde actie uit te voeren. Aangezien wij een hekel hebben aan wachten, want dan gaat de overall performance naar beneden, tweaken we alles hier dat los en vast zit om zo laag mogelijke wachttijden te krijgen :) Elk stapje telt.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 20:01 schreef CocaCola het volgende:

[..]

Je begrijpt het dus wel.. Gewoon alles het laagst CAS2 T1 enz.. En dan een stuk of 5/10 benchmarks draaien.. Doet ie dat goed.. Dan geeft het meestal geen problemen. Uitpakken van grote RAR bestanden. of complexe installaties als office. Zijn ook goeie testen.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 april 2002 20:29 schreef Abbadon het volgende:

[..]

Ja :) Totdat jouw bak instabiliteiten gaat vertonen (dit omdat je ram het niet goed aankan bijvoorbeeld), dan zet je de timings weer wat minder strak (lees: hogere getallen).

Je moet het zo zien, elk getal staat voor een wachttijd die de chipset en/of het geheugen nodig hebben om een bepaalde actie uit te voeren. Aangezien wij een hekel hebben aan wachten, want dan gaat de overall performance naar beneden, tweaken we alles hier dat los en vast zit om zo laag mogelijke wachttijden te krijgen :) Elk stapje telt.
Duidelijk man :) Ik zal morgen T1 enzo probeeren, zal mijn bevindingen nog even posten. Nogmaals bedankt, is volkomen duidelijk.
O,ja euss Sorry voor mijn botte replay, ik begreep er alleen niks van, maar toch bedankt man *D

[Update]
code:
1
18.4.2002 23.50 uur

1200@1420 Mhz bus op 134 geloof ik.
ok mijn standaard geheugen gaf een scoore van:
Ram int.Buffer 1369
Ram float 1349

Nu op cas 2 en op 1400 Mhz bus op 133
Ram int.buffer 1472
Ram float 1448

Cas 2 en de SDRAM RAS to Cas Delay op T2i.p.v.T3 (:?)
Int. Buffer 1503
Float 1477

Tips zijn welkom :)

Verwijderd

Topicstarter
Nog tip`s?

Verwijderd

Topicstarter
schopie

Heb ik een beetje redelijke resulta#ten geboekt?
In Sisoftware Sandra 2002 lijkt het nammelijk de laagste scoore :( als ik het met de andere vergelijk ;(
Ik snap er echt niks van?

[update]
Wat zijn die T1 T2 T3.....T7 instellingen in het bios(Asus a7a266)zal ik die allemaal op 1 zetten ofzo?

Trouwens ik merk dat je Processor speed marks ook omhoog gegaan zijn door hem op cas 2 te zetten :)
nu is mij Servertje met een Dondervogel 1200 sneller dan een XP1600 :)
Deze link laat de snelheid zien op Cas 2.5 Bus op 135:-->
http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1565444393

[off topic]1200@1418 Mhz(10.5*135)cas 2 en ik kan niet hoger klokken omdat mijn 5volt dan te laag wordt.
Die TB wil eigelijk wel verdergaan denk ik :)[/off topic]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

offtopic:
CocaCola, in welke gang/kamer is die kringloopwinkel nou :?
De vorige keer gaf je daar geen antwoord op ;(

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 20 april 2002 07:53 schreef BalusC het volgende:
offtopic:
CocaCola, in welke gang/kamer is die kringloopwinkel nou :?
De vorige keer gaf je daar geen antwoord op ;(
Onder de de kantine (eigelijk achter de kantine-beneden, met lift) bij de goederen ontvangangst 1x per 3 mnd is daar kringloopweek, soms is dit aan de achterkant (klein boere weggetje kant).dat laatste als het te druk is bij de OG.
De portier weet meestal waneer de eerst volgende kringloop week is.(1x per jaar een grote :9~ avond)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 20 april 2002 09:07 schreef CocaCola het volgende:

[..]

Onder de de kantine (eigelijk achter de kantine-beneden, met lift) bij de goederen ontvangangst 1x per 3 mnd is daar kringloopweek, soms is dit aan de achterkant (klein boere weggetje kant).dat laatste als het te druk is bij de OG.
De portier weet meestal waneer de eerst volgende kringloop week is.(1x per jaar een grote :9~ avond, weet je die grote oude Server nog? die ging toen weg voor fl 1250,-)

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-02 23:17

MRic3

Of praat ik weer poep?

Op vrijdag 19 april 2002 22:46 schreef CocaCola het volgende:
Nog tip`s?
Met al die geheugen timings moet je experimenteren. Ga ook experimenteren door je FSB of multiplier te verhogen/veranderen (Beter hogere FSB dan hogere multiplier) en pas daarna je geheugen timers aan naar de maximale instellingen.

Mijn geheugen bijvoorbeeld kan cas2, maar als ik mijn 1000@1400 zet dan moet ik mijn geheugen op cas3 zetten.. maar ik weet zeker dat ie dan nog wel sneller loopt :)

Van mij hoeft mijn dondervongel niet altijd op zun tenen te lopen, dat doe ik af en toe. Ik weet wat ie kan en dat is met 1 herstart veranderd...

En vooral veel benchmarken. Meten is weten he...

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 20 april 2002 09:22 schreef MRic3 het volgende:

[..]

Met al die geheugen timings moet je experimenteren. Ga ook experimenteren door je FSB of multiplier te verhogen/veranderen (Beter hogere FSB dan hogere multiplier) en pas daarna je geheugen timers aan naar de maximale instellingen.

Mijn geheugen bijvoorbeeld kan cas2, maar als ik mijn 1000@1400 zet dan moet ik mijn geheugen op cas3 zetten.. maar ik weet zeker dat ie dan nog wel sneller loopt :)

Van mij hoeft mijn dondervongel niet altijd op zun tenen te lopen, dat doe ik af en toe. Ik weet wat ie kan en dat is met 1 herstart veranderd...

En vooral veel benchmarken. Meten is weten he...
Ja, goed idee nou dit zijn de benchmarken heb ik even voor je gepost aangezien je er meer dan mij vanaf weet :)
Dit is dus 1200@1420 bus op 135 cas 2 en alle instellingen op 2, behalve 1 raar instellingetje iets met 7 of 8 bit ?
Zal dit een beetje kloppen?
Trouwens 1000@1400 zoals jij hebt is wel strak man ! :7
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2681528211
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2580060144
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1131460153

• Abbadon
  • Laatst online: 10:30
Je hebt een ALi Magic chipset zie ik nu, en daar zul je nooit zulke hoge memory scores mee halen als een VIA KT266A of een nForce. De KT266A kan het geheugen veel agressiever benaderen. Ik denk dat je er niet veel meer uit kunt halen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Mister_X
  • Laatst online: 26-10-2025
ik heb 512mb ddr ram, (150x2) 300mhz op cas2.5-2-5-3 geloof ik, die laaste 3 kan niet op de 2, dat resulteerde in dikke vastlopers/crashes, zie de rest van me sys in sign, anyway ik haalde een score , wat het hoogste is wat ik ooit gehaald, ala 2001mb's in sisoft.

Verwijderd

Op zaterdag 20 april 2002 11:05 schreef Mister_X het volgende:
ik heb 512mb ddr ram, (150x2) 300mhz op cas2.5-2-5-3 geloof ik, die laaste 3 kan niet op de 2, dat resulteerde in dikke vastlopers/crashes, zie de rest van me sys in sign, anyway ik haalde een score , wat het hoogste is wat ik ooit gehaald, ala 2001mb's in sisoft.
tsja, je hebt je ram ook al OCed eh. Voor ddr is Crucial zo fijn ;).

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 20 april 2002 10:14 schreef Abbadon het volgende:
Je hebt een ALi Magic chipset zie ik nu, en daar zul je nooit zulke hoge memory scores mee halen als een VIA KT266A of een nForce. De KT266A kan het geheugen veel agressiever benaderen. Ik denk dat je er niet veel meer uit kunt halen.
Ja ik moest wel een Asus a7a266 nemen omdat het adsl usb modem niet werkt in combinatie met een via chipset :( (2 systeempjes geprobeerd.
Een usb modem had ik weer genomen omdat ik de bus hoger kan overklokken dan met een netwerkkaard er in..heb al met al dus geen zin gehad ;(

Die andere dude haade 2100, daar kom ik boven uit :) beteked dat het toch niet zo slecht is?
En uuh ben wel seller als die XP1600 :P
Sorry voor al mijn vragen, maar heb wel 15 topic`s door gelezen over geheugen en wordt er niet zoveel wijzer van, mede omdat schijnbaar niemand een Asus A7A266 heeft omdat hij slecht schijnt te presteren :(

• Rick2001
  • Laatst online: 26-01 14:40

Rick2001

9950X delidded en direct die

Op zaterdag 20 april 2002 11:37 schreef CocaCola het volgende:

[..]

Ja ik moest wel een Asus a7a266 nemen omdat het adsl usb modem niet werkt in combinatie met een via chipset :( (2 systeempjes geprobeerd.
Een usb modem had ik weer genomen omdat ik de bus hoger kan overklokken dan met een netwerkkaard er in..heb al met al dus geen zin gehad ;(

Die andere dude haade 2100, daar kom ik boven uit :) beteked dat het toch niet zo slecht is?
En uuh ben wel seller als die XP1600 :P
Sorry voor al mijn vragen, maar heb wel 15 topic`s door gelezen over geheugen en wordt er niet zoveel wijzer van, mede omdat schijnbaar niemand een Asus A7A266 heeft omdat hij slecht schijnt te presteren :(
Een fatsoendelijke netwerkkaart maakt echt geen problemen van een te hoge FSB hoor.
Met een ALI Magik chipset is het inderdaad onmogelijk om aan de snelheden te komen van een VIA KT266(A)/KT333 chipset.
Dat jouw processor sneller zou zijn dan een AMD XP 1600+ processor komt heel simpel doordat SISOFTSANDRA alleen maar een synthetische test uitvoert. Dit betekend dus dat hij alleen maar uitgaat van de clocksnelheid van de processor. Die is inderdaad in jouw geval net iets hoger dan de 1400MHz van een XP 1600+ processor en daardoor ben je dus iets sneller.
Als je in de praktijk bekijkt hoeveel het verschil is, dan zul je zien dat je toch niet sneller bent dan de XP processor.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 1x9100PRO 4TB - 1xNM1090PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB+400G

• BenJoep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:46
Zag vandaag cas 1,5 staan bij een bordje in de bios.. :) Vond het wel koel om is te zien.. Heb ff geen idee welke het was.. Was zowiezow een Epox..

| I've got permission to color outside the lines |

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 20 april 2002 20:46 schreef Rick2001 het volgende:

[..]

Een fatsoendelijke netwerkkaart maakt echt geen problemen van een te hoge FSB hoor.
Met een ALI Magik chipset is het inderdaad onmogelijk om aan de snelheden te komen van een VIA KT266(A)/KT333 chipset.
Dat jouw processor sneller zou zijn dan een AMD XP 1600+ processor komt heel simpel doordat SISOFTSANDRA alleen maar een synthetische test uitvoert. Dit betekend dus dat hij alleen maar uitgaat van de clocksnelheid van de processor. Die is inderdaad in jouw geval net iets hoger dan de 1400MHz van een XP 1600+ processor en daardoor ben je dus iets sneller.
Als je in de praktijk bekijkt hoeveel het verschil is, dan zul je zien dat je toch niet sneller bent dan de XP processor.
he fuck, waarom zeg je dat nou Rick, ik dacht net lekker dat ik een upgrade niet meer nodig had :P

Bedankt voor de info :)

• MRic3

MRic3

Of praat ik weer poep?

Dit is dus 1200@1420 bus op 135 cas 2 en alle instellingen op 2, behalve 1 raar instellingetje iets met 7 of 8 bit ?
Zal dit een beetje kloppen?
Het 'nadeel' van benchmarken is dat je ze zelden 1 op 1 kan vergelijken met iemand anders. Je kan ze alleen vergelijken met jezelf wat je veranderd hebt. Ik vind 1200@1420 met cas2 niet verkeerd.

Bij mij staat ie eigenlijk nooit 1000@1400 omdat ie dan op zijn tenen loopt. 90% van de tijd staat ie gewoon 1000@1000 en als ik fff iets meer power nodig heb gaat ie naar 1000@1333, de FSB van 100 naar 133 zetten. Het geheugen laat ik meestal gewoon op cas2 staan maar ik weet dat ie dan is niet super stabiel.. en als ik dat weer nodig heb zet ik het geheugen op cas3..

Ik heb gekeken hoe ik mijn processor belast en dat is niet veel, af en toe een piek naar 100% (ik speel niet heel veel games), verder is mijn geheugen ook nooit vol. Als ik dus snelheidswinst wil hebben moet ik het zoeken bij mijn HD's... Dit heb ik uitgevonden door weer te kijken waar de botleneck zit in mijn systeem... zo blijf je lekker bezig ;)

Suc6 verder...

Oh ja, wat bij mij heel veel geholpen heeft is een FAQ van je mobo waarin al je settings van je bios staan en worden besproken wat ze doen..

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 21 april 2002 10:11 schreef MRic3 het volgende:

[..]

Het 'nadeel' van benchmarken is dat je ze zelden 1 op 1 kan vergelijken met iemand anders. Je kan ze alleen vergelijken met jezelf wat je veranderd hebt. Ik vind 1200@1420 met cas2 niet verkeerd.

Bij mij staat ie eigenlijk nooit 1000@1400 omdat ie dan op zijn tenen loopt. 90% van de tijd staat ie gewoon 1000@1000 en als ik fff iets meer power nodig heb gaat ie naar 1000@1333, de FSB van 100 naar 133 zetten. Het geheugen laat ik meestal gewoon op cas2 staan maar ik weet dat ie dan is niet super stabiel.. en als ik dat weer nodig heb zet ik het geheugen op cas3..

Ik heb gekeken hoe ik mijn processor belast en dat is niet veel, af en toe een piek naar 100% (ik speel niet heel veel games), verder is mijn geheugen ook nooit vol. Als ik dus snelheidswinst wil hebben moet ik het zoeken bij mijn HD's... Dit heb ik uitgevonden door weer te kijken waar de botleneck zit in mijn systeem... zo blijf je lekker bezig ;)

Suc6 verder...

Oh ja, wat bij mij heel veel geholpen heeft is een FAQ van je mobo waarin al je settings van je bios staan en worden besproken wat ze doen..
Doel jij op de site van AsuS?
of loopt er een FAQ topic over dit mobo?
Bedankt man :)

• MRic3

MRic3

Of praat ik weer poep?

Bij het overclocken heb ik dus heel veel gehad aan Paul's Unofficial ABIT KT7 FAQ maar dat is voor mijn KT7A.

Misschien fff zoeken dat er voor jouw merk/type mobo ook wel zoiets is (of misschien heb je wel ergens een algeme FAQ van een mobo waar je iets aan hebt). Meestal heb je vrij weinig aan de officiele site van je mobo fabrikant, qua overclocken dan he ;) , een nieuwe (officiele) bios erin wil ook wel eens wat extra functies beschikbaar maken.

Pagina: 1