Toon posts:

220 Volt Fan langzamer laten lopen

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier dus een 220 Volt fan liggen die ik aan de voorkant onderaan in me kast wil bouwen..

nu vroeg ik mij af of ik nu gewoon zon dimmer er tussen kon zetten en em daarmee dus langzamer kon laten lopen en dus ook uit zetten..

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2669147372

is dit zo makkelijk als et lijkt of komt er veel meer bij kijken :?

en gaat de fan wel langzamer lopen net zoals het licht minder fel wordt als je aan dat ding draaid :?

ik heb de search wel gebruikt maar geen topics hier over gevonden want met 220 werkt het nog weer anders als met 12 volt...

Verwijderd

ja hoor volgens mij werkt dat gewoon

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Nee, dat gaat met een normale dimmer niet lukken.
Ten eerste heeft een fan een te laag vermogen voor die dimmer. Zo'n dimmer werkt pas goed bij vermogens van meer dan 40 a 60 watt.
Ten tweede is zo'n fan frequentieafhankelijk. Je kan hem dus alleen netjes dimmen door de netfrequentie te verlagen. Dit is mbv PWM goed te doen, maar dat is dus ent even wat meer werk.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Ik vrees dat dat niet zo gemakkelijk gaat werken met een inductiemotor. De meeste dimmers veranderen namelijk niet de amplitude van de sinusgolf, maar kappen gewoon de toppen af, en dat werkt niet zo fijn voor een inductiemoter, hetzelfde als een TL-buis niet te dimmen valt met een gewone dimmer.

Specs? Zie ondertitel...

Verwijderd

Je hebt naast die 'gewone' dimmers, ook voor 220V :
- motorendimmers
- halogeendimmers
- TL dimmers
Nadeel is dat deze een mini/maxi bereik hebben, meestal van 40 Watt beginnend, en een fan is veel minder... Dus dat kan niet (of je moet een 60Watt lamp parallel aansluiten op je Fan om toch aan de X zoveel Ampere te komen).

Een PWM controller kan wel met Fans gebruikt worden, alleen is 220V een 'risky bussiness' om onafgeschermd in je PC-kast te hangen.

Ik kan even zo snel geen 220V voorbeelden vinden, maar onderstaand alvast een paar PWM voorbeelden (meestal 12V).

Conrad Bestelnummer 130228
www.humboldt1.com/.../pwmhp75
PWM Motor Speed Controller / DC Light Dimmer
Simple PWM controller

Verwijderd

daar sluit k me bijaan ☺
Pagina: 1