Toon posts:

Initiatief gratis versies van dure software

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat vinden jullie daarvan? Dat grote bedrijven zoals AliasWavefront hun Maya hebben 'ge-exporteerd' naar een lite versie dat gratis is te downloaden?

Ik vind het wel een goede ontwikkeling. Zo kunnen de mensen die eerlijk hun software moeten kopen eindelijk eens Maya proberen.

Maar jammer dat je niet kan saven.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Zoiets heet crippleware... Bestaat al langer. Een soort proefme versie... Ik heb er zelf weinig interesse in. Kazaa, iemand? >:)

Forget your fears...
...and want to know more...

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

k
Op donderdag 18 april 2002 00:06 schreef Aetje het volgende:
Zoiets heet crippleware... Bestaat al langer. Een soort proefme versie... Ik heb er zelf weinig interesse in. Kazaa, iemand? >:)
[ongezouten mening]
Kazaa is voor n00bs.

Lite versies zijn er vooral om te bepalen of het wel waard is de iso te downen. voorderest vinnik dat die demos over het algemeen zuigen. júist omdat je niet kan saven. daar koop download je toch zo'n prog voor?

[sup]ik heb m'n werk júist een aantal programma's aan laten schaffen die ik zelf 'gedownload' hebt. Een programma kopen omdat je een demo gezien heb vind ik een beetje kortzichtig. ik wil dan wel precies weten wat het kan.

[/ongezouten mening]

Stop uploading passwords to Github!

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zoiets is toch niet echt een nieuwe ontwikkeling? Shareware is ongeveer hetzelfde en bestaat ook al een hele tijd. Ze maken het wel makkelijk voor je, Even een programma downloaden, dan de crack en huppakee.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 april 2002 00:41 schreef Blaise het volgende:
Zoiets is toch niet echt een nieuwe ontwikkeling? Shareware is ongeveer hetzelfde en bestaat ook al een hele tijd. Ze maken het wel makkelijk voor je, Even een programma downloaden, dan de crack en huppakee.
Jawel, maar dat 'big boss' Maya ala 3D industry dit doet, mag wel nieuw genoemd worden vind ik.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09 23:47

Pelle

🚴‍♂️

Op donderdag 18 april 2002 01:15 schreef Cool_Duck het volgende:
Jawel, maar dat 'big boss' Maya ala 3D industry dit doet, mag wel nieuw genoemd worden vind ik.
Ik niet. Dat soort pakketten worden op zolderkamertjes onder de knie gekregen, door amateurs/beunhazen/hobbyisten/hoe je het ook noemen wilt. Met als gevolg dat er veel mensen kennis van het product hebben en er in professionele omgeving mee gewerkt kan worden. Reken maar dat 9 van de 10 modellers het zichzelf thuis heeft aangeleerd, met een illegaal stukje software, in plaats van een cursus gedaan te hebben op z'n werk. Hoe meer mensen je pakket gebruiken, hoe meer mensen er in de professionele sfeer mee om zullen gaan, hoe meer je er uiteindelijk van zult verkopen.

Evenzo is het met bijvoorbeeld Photoshop. Als je ziet hoeveel mennekes dat pakket al onder de knie hebben voor ze hun tanden gaan wisselen en naar de brugklas gaan, is dat alleen maar voordelig voor Adobe. Dat zijn namelijk de mensen die er later mee gaan werken bij reclamebureau's, waar ze hun software wél legaal aanschaffen. Particulier gebruik van dit soort programma's zal imho veel door de vingers gezien blijven worden, en dan nog kun je als softwareboer illegale praktijken maar beter voor zijn door een gratis lite versie op de markt te brengen.

Overigens: op vrijwel alle hogescholen en universiteiten is de duurste software voor een hele schappelijke prijs te krijgen. Een licentie XP voor EUR20 bijvoorbeeld, of Visual Studie 6 voor EUR25, of Photoshop voor EUR18 enz enz. Daar kun je het haast niet voor laten liggen lijkt me.. in Delft kon je 3dsMax-licenties goedkoop krijgen (80 piek per jaar destijds). Zeker de moeite van het overwegen waard.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 april 2002 01:25 schreef Pelle het volgende:

[..]

Overigens: op vrijwel alle hogescholen en universiteiten is de duurste software voor een hele schappelijke prijs te krijgen. Een licentie XP voor EUR20 bijvoorbeeld, of Visual Studie 6 voor EUR25, of Photoshop voor EUR18 enz enz. Daar kun je het haast niet voor laten liggen lijkt me.. in Delft kon je 3dsMax-licenties goedkoop krijgen (80 piek per jaar destijds). Zeker de moeite van het overwegen waard.
Zo zo, dat is goedkoop. :) Dat wist ik niet. Vind ik wel een goede ontwikkeling dat grote software huizen dit doen. Het aanbieden van subsidies voor scholen die ermee werken, want dat heet investeren in mensen.

Dat is waar. Ik denk ook dat veel mensen het hebben geleerd door een illegaal kopie te gebruiken. Dat heb je met bijna alle programma's. Dat zal nog lang blijven doorgaan. Maar dit wil niet zeggen dat het wettelijk correct is. Maar what ever... ;) Maar idd als je het zo bekijkt dat de software huizen er later voordeel van zullen hebben dat men nu illegale versies van hun software gebruikt, vind ik ook. Ik vraag me af, waarom geven ze dan geen legale kopieen :P weg aan de mensen die het illegaal gebruiken? En die particulier zijn.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09 23:47

Pelle

🚴‍♂️

Op donderdag 18 april 2002 01:49 schreef Cool_Duck het volgende:
Zo zo, dat is goedkoop. :) Dat wist ik niet. Vind ik wel een goede ontwikkeling dat grote software huizen dit doen. Het aanbieden van subsidies voor scholen die ermee werken, want dat heet investeren in mensen.
Vraag maar es na op de helpdesk van je opleiding. Heeft overigens meer te maken met subsidies vanuit school dan vanuit de bedrijven. Het opleidingsinstituut koopt gewoon een bizarre berg licenties in, en dat kan voor minder geld omdat het in zulke grote hoeveelheden is, en het voor zuiver educatieve doeleinden gebruikt wordt. Je moet ook een verklaring ondertekenen dat je de licentie weer inlevert als je klaar bent met de opleiding, dus er zitten wel een aantal voorwaarden aan vast.
Sinds kort is dit wat landelijker geregeld: http://www.surfspot.nl
Maar idd als je het zo bekijkt dat de software huizen er later voordeel van zullen hebben dat men nu illegale versies van hun software gebruikt, vind ik ook.
Echt een typisch voorbeeld van een gedoogbeleid. Niemand heeft last van de thuis-beunhaas die photoshopt (hmja, afgezien van het feit dat sommigen van die zwartwerkers de markt verzieken), maar wanneer een bedrijf geld verdient met illegale software dan is er natuurlijk iets goed fout.
Ik vraag me af, waarom geven ze dan geen legale kopieen :P weg aan de mensen die het illegaal gebruiken? En die particulier zijn.
Het is ontzettend moeilijk te controlleren of iemand er al dan niet commercieel gebruik van maakt. Zwaar onhaalbaar idee.

Oh ja, overzichtje van software die bij onze sector (informatica) op de HHS te krijgen, naast hetgeen surfspot.nl aanbiedt (in EUR):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Macromedia  
Authorware Attain 5.0     9.00 
Director 7.0             9.00 
Dreamweaver 4           9.00  
Fireworks 4         9.00  
Flash 5             9.00  

SDW 
SDW 3 series (MS-Windows)    9.00 

SPSS 
SPSS 8.0 / Win95+98+NT / UK  18.16 

Sybase 
Powerbuilder 6.5 en 7.0 / 
win3.11+95+98+NT / UK     9.00

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 15:56

tie-rep

nu met ir. !

Op donderdag 18 april 2002 01:25 schreef Pelle het volgende:

...of Photoshop voor EUR18 enz enz. Daar kun je het haast niet voor laten liggen lijkt me.. in Delft kon je 3dsMax-licenties goedkoop krijgen (80 piek per jaar destijds). Zeker de moeite van het overwegen waard.
sssqquiiiitttt (=remmend geluid)
even over de Adobe brothers: ik ben dit soort aanbiedingen van Photoshop echt nog nooit tegen gekomen! Hetzelfde voor onze faculteit (=IO, waar jij ook nog in 'n grijs verleden hebt gezeten) daar moeten wij het nog steeds met Photopaint stellen. Het feit is namelijk dat Adobe voor iedere studentwerkplek (=op de faculteit) nog steeds +/-fl 1000,- gulden wil hebben per licentie Photoshop.

Maar goed, het blijft nu nog steeds het feit dat je wel een lite versie kan brengen, maar ik denk dat de meeste mensen toch echt liever de full-version wil 'proberen'.
Dus ik ben benieuwd of dit meer een marketing-move dan een serieuze integratie van de 'legale dure paketten' (met idd Maya voorop)

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op donderdag 18 april 2002 03:48 schreef tie-rep het volgende:

[..]

sssqquiiiitttt (=remmend geluid)
even over de Adobe brothers: ik ben dit soort aanbiedingen van Photoshop echt nog nooit tegen gekomen! Hetzelfde voor onze faculteit (=IO, waar jij ook nog in 'n grijs verleden hebt gezeten) daar moeten wij het nog steeds met Photopaint stellen. Het feit is namelijk dat Adobe voor iedere studentwerkplek (=op de faculteit) nog steeds +/-fl 1000,- gulden wil hebben per licentie Photoshop.
Yep, Adobe is absoluut niet schappelijk als het om studenten -licenties gaat. Ook het bundelen van een dergelijk pakket verloopt nogal moeizaam. Photoshop is dokken per stuk, niks geen grote korting per 15 o.i.d.

de betaler vervuilt

Pagina: 1