Op donderdag 18 april 2002 01:15 schreef Cool_Duck het volgende:
Jawel, maar dat 'big boss' Maya ala 3D industry dit doet, mag wel nieuw genoemd worden vind ik.
Ik niet. Dat soort pakketten worden op zolderkamertjes onder de knie gekregen, door amateurs/beunhazen/hobbyisten/hoe je het ook noemen wilt. Met als gevolg dat er veel mensen kennis van het product hebben en er in professionele omgeving mee gewerkt kan worden. Reken maar dat 9 van de 10 modellers het zichzelf thuis heeft aangeleerd, met een illegaal stukje software, in plaats van een cursus gedaan te hebben op z'n werk. Hoe meer mensen je pakket gebruiken, hoe meer mensen er in de professionele sfeer mee om zullen gaan, hoe meer je er uiteindelijk van zult verkopen.
Evenzo is het met bijvoorbeeld Photoshop. Als je ziet hoeveel mennekes dat pakket al onder de knie hebben voor ze hun tanden gaan wisselen en naar de brugklas gaan, is dat alleen maar voordelig voor Adobe. Dat zijn namelijk de mensen die er later mee gaan werken bij reclamebureau's, waar ze hun software wél legaal aanschaffen. Particulier gebruik van dit soort programma's zal imho veel door de vingers gezien blijven worden, en dan nog kun je als softwareboer illegale praktijken maar beter voor zijn door een gratis lite versie op de markt te brengen.
Overigens: op vrijwel alle hogescholen en universiteiten is de duurste software voor een hele schappelijke prijs te krijgen. Een licentie XP voor EUR20 bijvoorbeeld, of Visual Studie 6 voor EUR25, of Photoshop voor EUR18 enz enz. Daar kun je het haast niet voor laten liggen lijkt me.. in Delft kon je 3dsMax-licenties goedkoop krijgen (80 piek per jaar destijds). Zeker de moeite van het overwegen waard.