Toon posts:

Platenspeler en versterker vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 544 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb vandaag de platenspeler maar weer eens van zolder gehaald, fijn naar Nazareth, Genesis en Pink Floyd luisteren, maar ik vroeg me af hoe dat lampjessysteem nou in elkaar steekt. Ik kan op mijn Micro Seiki tafel met 2 knopje de pitch bijstellen, en zou dat dan moeten kunnen aflezen op zon vaag lampjessysteem dat onder het "draaiende gedeelte" zit zegmaar.
Kan iemand me uitleggen hoe ik nou de juiste snelheid instel?

Vraag 2: Is het noodzakelijk de platenspeler te aarden? Met die aardeaansluitingen op versterker en platenspeler bedoel ik dan.
Vraag 3: Waar kan ik het beste oude lpŽs mee schoonmaken?

En als bonusvraag; hoe test ik snel of mijn speakers niet uit fase staan?

Ow ja, welke tweaker speelt er eigenlijk nog "normale" non-dance lpŽs? Ik heb zelf vandaag Toxicity van System of a Down op lp aangeschaft.
En vinden jullie ook niet dat ouwe versterkers veel mooier klinken? :) Ik heb vandaag een Pioneer SA van heeel oud aan mn vage Dual en Schneider speakers gehangen (heb er verder geen info van kunnen vinden) en het klinkt echt stukken beter dan met mn vorige (Akai) versterkertje. Heb trouwens ook ff álle contactjes en plugjes schoongemaakt, opnieuw gestript en met contact cleaner ingespoten, dat merk je ook wel.

Zow, dat was een lap tekst, ik had geen id dat ik zoveel vragen had :p

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:20

JvS

Ik heb hem zelf ook

En als bonusvraag; hoe test ik snel of mijn speakers niet uit fase staan?
Als je het niet direct hoort, dan hoef je je er ook niet druk om te maken >:).

Maar met een batterijtje kan je dat testen. de conus moet bij gelijke aansluiting op die batterij naar binnen of naar buiten gaan (hetzelfde in ieder geval, in beide gevallen :)).

Dat je oude spullen merkbaar extreem beter klinkt, kan zijn omdat die akai niet echt een goede was, maar kan ook met 'psycho akoestiek' te maken hebben, omdat je het leuk vindt weer met platen te rommelen :). (klinkt stom, werkt wel zo :))

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

nou je platen spelers zou ik WEL aarden met je versterker, niet met het net.. en dar lampjes techniek werkt zo..

je hebt een lampje (geen gloei) dat flikkert door het net op 50 Hz, als je de blokjes (die op de zijkant van de schijf zitten) stil ziet staan das staat de plaat op de goeie snelheid, let wel op er kunnen 60 Hz blokken opzitten. dus pak wel de goeie.. lees na in de handleiding.

lp,s op de schijf leggen, een zachte stofdoek er overheen vegen. :)

nog meer vragen? :P

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07:04

winnie

de poes...

Vraag1): Dat lampje werkt als volgt: als je aan de pitch draait zie je iets (meestal een streepje) bewegen (langs flitsen) of stilstaan. Bedoeling is dat het stilstaat. Oftewel: het licht valt op het streepje, dat 50 keer door het beeld flitst. Doordat gelijk is aan de frequentie van het electirciteitsnet en dus de flitsen van een lamp op wisselstroom zal het lijken of het streepje stilstaat (beetje slecht uitgelegd, maar natuurkunde doceren is niet mijn sterkste punt).

Vraag2: Aarden van de platenspeler is beter. Kan niet uitleggen. (maar kwaad kan het iig zeker niet).

Vraag3: Schoonmaken van oude lp's is een tricky karwei. Sommigen zweren bij GEDESTILEERD water (dus waar absoluut geen kalk of andere troep meer inzit). Andere gebruiken een vorm van alcohol. Beide in combinatie met een zachte doek. Waar het omgaat is dat als je een vleoistof gebruikt, deze zonder resten opdroogt. Dus geen kalk of andere troep achterlaat.
Sowieso helpt het om platen in antistatische hoezen te bewaren (paar gulden voor 20 stuks).

Ik koop geen nieuwe platen meer, en luister soms naar oude. Dat een oude installatie mooier klinkt komt omdat wat laag gerommel en wat minder hoog in het geluid wordt bijgemengd. Een plaatenspele heeft geen horizontale frequentie lijn, maar zal in het subsonische (tussen 20 en 100 Hz) wat pieken laten zien. En bovendien zal een platenspeler ook de hoge tonen (zeg tussen 10 en 20kHz) niet goed weergeven. Is verder niet erg, maar klerut het geluid een beetje. En dat vinden veel mensen mooier (of warmer) klinken.
Maar het kan ook zijn dat de dual gewoon wat beter is dan je akai (beter past bij de platenspeler en de boxen).

Heb je echt een micro seiki :9? welk type? welk element?

Verwijderd

In de speciaalhandel is wel een goedje te verkrijgen waar je je lp's mee schoon kan maken!

Ik doe dit liever niet met alcohol, omdat je dan een witte gloed achterlaat op je lp. HIj is dan wel schoon, maar ziet er dan niet zo goed meer uit! Vooral voor zeldzame exemplaren zou dit zonde zijn.

• winand
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-12 23:09
Speaker uit fase hoor je heel goed wanneer je de balansknop naar rechts of rechts draait, en je een box hoort.
Als je speakers uit fase staan, hoor je met een box meer bas dan wanneer de balans in het midden staat. In dat geval moet je dus van een van de twee boxen de draadjes andersom aansluiten, you're welcome :)

Verwijderd

Staat er geen info bij het lampje? Er moet 1 bepaalde ring stilstaan als hij draait en de rest moet wel draaien.Vaak draait de bovenste sneller en de onderste langzamer.

Ja, je moet aarden,... anders bromt het.

Een Fase tester, of inderdaad met je balans. En het hoeft niet perse je speakerkabel te zijn die verkeerd aangesloten is,... het kan ook je signaalkabel zijn die verkeerd gesoldeerd is.

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Fase test:
versterker op mono, balans in het midden => nauwelijks bas
versterker op mono,balans links of rechts => wel bas

bij "uit fase" natuurlijk

een en ander hang wel af van de opstelling, als je de speakers tegen mekaar zet wordt het geluid bijna volledig opgeheven. Een paar mete uit elkaar klinkt het alsof de box in een vat staat (diffuus, onduidelijk, alsof je scheel luistert)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

Topicstarter
Ahhh, dat helpt al.
Ik ga hem ff aarden op de versterker.
En ik heb echt een Micro Seiki staan, al is ie eigenlijk van mn vader, net als de 130 platen ernaast :)
Leuke collectie, oa alle platen van Pink Floyd.
Is vast geld waard?

Mijn setje nu:

Micro Seiki DD40, met lek hydrauliek systeem, ga ik volgende week fixen (hoop ik).
Element: Shore V15 III HE, 85g oid :), begrijp er niet veel van namelijk...
Pioneer SA-500A versterker
Pioneer TX-720 tuner
Pioneer PD4550 cd speler
Spkrs: Dual 15w. 4 ohm 2x
Schneider 25w. 4 ohm 2x
Monster cable speakerkabel en leuke goudkleurige interlinks.

Alles verzameld van restjes van mn audiofiele vader en lieve ooms en tantes, en ow ja, een kringloopwinkel, 10 euro voor 2 dual speakers :D
Tis niet veel, maar ik ben maar een arme festivalbezoekende, rokende, drinkende en me sufkopende aan dingen die er niet toe doen scholier met een hoge internetrekening en slechte schoolresultaten. Ben nu op zoek naar een paar kleine B&WŽs ter vervanging van de kringloopspeakers.

Akai versterkertje was idd een waardeloos ding.
En ik ben echt geen Pioneer fan oid, is allemaal gekregen spul van familie etc., ik ben fel tegen het stereotiepe persoon "Pioneer sticker op je achterruit" :)

Heeft echt niemand van Dual en Schneider speakers gehoord? Ik kan nergens info vinden...
Van de rest trouwens ook niet.

En ff over de lichtjes, ik heb 4 rijen, voor verschillende snelheden denk ik, maar wat is dat #""$$ moeilijk in te stellen zeg... Vooral als je niet weet hoe het moet en je ze allemaal stil probeert te laten staan.

Verwijderd

Ik heb vroeger (20 jaar geleden) een oud Dual platenspelertje met ingebouwde versterker gehad. Dat was toen al oud. Zaten ook speakers bij, vrij standaard spul. Werd in de jaren 70 veel verkocht. Het zal wel weer een verkapt Philips product zijn ofzo. Ik was er toen erg blij mee, zangeres zonder naam klonk goed!

Schneider is een bekend merk dat bij V&D verkocht werd. Die hadden leuke alles in 1 stereosets. Ik heb ooit een Quadroset van Schneider gehad. Mijn zusje zon zwart jaren tachtig midisetje, klonk voor geen meter. Later zijn ze ook nog samen met Amstrad computers gaan verkopen, Amstrad Schneider.

Heeft echt niemand van Dual en Schneider speakers gehoord? Ik kan nergens info vinden...
[/quote]

• Flarrestein
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:30

Flarrestein

Superworm Jim

Op alles heb je ondertussen wel een antwoord gehad,
maar over het schoonmaken van de lp's heb ik DE ultieme oplossing.

DUBRO of een ander afwasmiddel.

Goed soppen onder de kraan, kijk wel uit voor de ronde sticker in het midden.
Schoner dan dit wordt het niet.

HIER !!! PAK AAN

• winnie

winnie

de poes...

Op donderdag 18 april 2002 17:04 schreef Flarrestein het volgende:
DUBRO of een ander afwasmiddel.
Goed soppen onder de kraan, kijk wel uit voor de ronde sticker in het midden.
Schoner dan dit wordt het niet.
NOOIT, maar dan ook NOOIT platen schoonmaken met gewoon KRAANWATER (en dubro). Kraanwater bevat kalk. Kalk blijft achter op de plaat en gaat in de groeven zitten. Gevolg: groeven lopen "vol" en je plaat is verneukt. Dit is de meest idiote tip, die je kan krijgen.
Op donderdag 18 april 2002 16:51 schreef SLC-Axe het volgende:
Mijn setje nu:
Micro Seiki DD40, met lek hydrauliek systeem, ga ik volgende week fixen (hoop ik).
Element: Shore V15 III HE, 85g oid :), begrijp er niet veel van namelijk...
Pioneer SA-500A versterker
Pioneer TX-720 tuner
Pioneer PD4550 cd speler
Spkrs: Dual 15w. 4 ohm 2x
Schneider 25w. 4 ohm 2x
Monster cable speakerkabel en leuke goudkleurige interlinks.

En ff over de lichtjes, ik heb 4 rijen, voor verschillende snelheden denk ik, maar wat is dat #""$$ moeilijk in te stellen zeg... Vooral als je niet weet hoe het moet en je ze allemaal stil probeert te laten staan.
Leuke set, zo ben ik ook begonnen: alles tweedehands en als je beter kan krijgen, dan het oude eruit en iets anders. Maar tweedehands wil nog best wel scoren, topkwaliteit voor leuke prijzen (mijn versterkers en platenspeler zijn nu nog tweedehands).
Die mcro seiki is direct drive (denk ik, afgaand op de DD). Goed systeem, en geen last van een slapper wordende riem. Dan zou ook de pitch-control makkelijk moeten zijn. Een tip is wel om hem eens na te laten kijken bij een goede winkel (bijvoorbeeld http://www.studio107.nl, maar je kan ook naar audio design in utrecht of raf in a'dam gaan). Kan je meteen naar dat hydrauliek laten kijken (Als je er zelf niet uitkomt.
Element is een shure, geen shore. Goede elementen (normaal gesproken). Geen topklasse, maar above average. Alleen zal de naald zelf (het "diamantje") wel versleten zijn. Die zijn volgens mij nog nieuw te krijgen (ook weer bij een goede hifi-winkel).
Pioneer: mwah. leuk, voldoet.
Dual speakers zijn bijzonder. Normaal zie je dual alleen op platenspelers (erg mooie trouwens). MAar dual heeft ook een tijdje andere dingen gemaakt (tuners, verterkers, speakers). Kwaliteit was niet geweldig, en volgens mij was het geheel gewoon een marketingidee.
Schneider was een absoluut B-merk ( of C-merk). Duits, was altijd te vinden in de wehkamp-catalogus.
Die monstercable's zijn wat over-the-top :) Kwaad kunnen ze niet, maar ze zijn beslist niet de "zwakste schakel".

OP http://www.retroaudio.ru/turntable/ staan wat plaatjes van DD modellen van micro seiki (en andere platenspelers).

OP http://audiotools.com/s.html#schneider staat wat info over schneider

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op woensdag 17 april 2002 23:37 schreef JvS het volgende:

[..]

Dat je oude spullen merkbaar extreem beter klinkt, kan zijn omdat die akai niet echt een goede was, maar kan ook met 'psycho akoestiek' te maken hebben, omdat je het leuk vindt weer met platen te rommelen :). (klinkt stom, werkt wel zo :))
Nog even een late correctie. Akai heeft eind jaren 80 een aantal betaalbare versterkers (f 1000 klasse) gebouwd die bovengemiddels goed waren (in hun klasse), zelfs beter dan een Quad 33/303 combinatie. Zij waren 1 van de eerste grote japanse merken die versterkers op de markt brachten met weinig overall tegenkoppeling. Sommige merken hebben zo nu en dan een "opleving" (waarschijnlijk hebben ze dan even iemand in dienst op de ontwerp afdeling met verstand van zaken).
Verders is Akai natuurlijk vooral bekend om zijn tientallen verschillende band- en cassettercorders.

Dat is gek, normaliter is het instellen van de pitch een fluitje van een cent. Werkt het lampje op de Micro nog?? anders een TL buis gebruiken. Wellicht is er iets stuk in de (quartz) aansturing van de Micro.
Op donderdag 18 april 2002 17:01 schreef zasher het volgende:
Ik heb vroeger (20 jaar geleden) een oud Dual platenspelertje met ingebouwde versterker gehad. Dat was toen al oud. Zaten ook speakers bij, vrij standaard spul. Werd in de jaren 70 veel verkocht. Het zal wel weer een verkapt Philips product zijn ofzo. Ik was er toen erg blij mee, zangeres zonder naam klonk goed!

Dual heeft in haar "glorie dagen" nooit iets met Philips van doen gehad. Was (is?) gewoon een fabrikant van hele goed draaitafels (zeker voor het geld) en maakte ook veel combisetjes (zoals vele in die tijd)

Hier nog een Dual retro link
http://www.compassnet.com/concept/index.html

Verwijderd

Schneider is een merk dat Wehkamp vroeger verkocht, geen hoogstaande kwaliteit.

Verwijderd

Topicstarter
Die monstercable's zijn wat over-the-top :) Kwaad kunnen ze niet, maar ze zijn beslist niet de "zwakste schakel".
Afdankertje van mn vader, korte stukjes, maar voldoen voor mij. Ze zijn beter dan elektriciteitsdraad :)
Die Dual speakertjes klinken best aardig, heb ze gisteren geruild met die Schneiders en vervolgens die Schneiders in de schuur gehangen.
Klinkt nogal waardeloos.
Ik ga marktplaats maar es in de gaten houden, kijken of er nog een gek is die zn B&WŽs wegdoet voor weinig geld.
Ook nog steeds op zoek naar een NAD 310, leuk voor weinig geld. Ik kan mn speakerkabels iig meenemen naar de volgende set..

Ben even aan het oefenen geweest op de pitch, en het gaat nu al beter, lag gewoon aan mij :D

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Op donderdag 18 april 2002 16:51 schreef SLC-Axe het volgende:En ff over de lichtjes, ik heb 4 rijen, voor verschillende snelheden denk ik, maar wat is dat #""$$ moeilijk in te stellen zeg... Vooral als je niet weet hoe het moet en je ze allemaal stil probeert te laten staan.
Ze hoeven niet alle 4 stil te staan, 1 rij is genoeg.
Meestal (bij de tegenwoordige platenspelers) is dat 1 van de middelste 2).
Als je twijfeld of het de goeie is, lang leve wiskunde:
platen draaien met 33 of 45 rpm, dwz 33 of 45 rondjes per minuut... even tellen en rekenen maar.
Het beste kun je 2 of 3 minuten naar die draaiende schijf gaan zitten kijken en tellen.
Bij exact 3 minuten moet de plaat dus exact 99 (bij 33 rpm) of 135 (bij 45 rpm) rondjes hebben gedraaid.

Waaschuwing: voer deze test op eigen risico uit en drink geen alcohol alvorens deze test te gaan doen. 8-)
Als je ogen de volgende 5 dagen nog steeds draaien ben ik niet verantwoordelijk!

Alles kan stuk.

• winnie

winnie

de poes...

Ik had de tekst niet zo goed gelezen. Inderdaad hoef je maar één serie lichtsjes stil te krijgen. Meestal correspondeert elke serie met één snelheid van de draaitafel.

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

en een set voor 50 Hz en eenvoor 60 Hz.

Gek als je zelf uit het "lp" tijdperk komt, vind je dat zo vanzelfsprekend dat je er niet aan denkt dat dat "nieuw" voor iemand kan zijn :)

• La_Pazz
  • Laatst online: 10-12 16:32
Leuke collectie, oa alle platen van Pink Floyd.
Is vast geld waard?

Zeker weten dat een volledige verzameling van Pink Floyd geld waard is! :P

Die vier rijen blokjes met zo'n led/neon lampje werkt heel simpel.
4 rijen: 2 voor 60 Hz (usa) en 2 voor 50 Hz (europa).
Je moet dus naar de twee rijen van 50Hz letten
Van deze 2 rijen: 1 voor 33 t/m en 1 voor 45 t/m
Als je LP's draait moet ie op 33 1/3 t/m staan; je moet dit blokje stil laten staan. Voor singeltjes op 45 t/m moet je dit blokje stil laten staan.

[edit] te laat; het was al gezegd...

Verwijderd

Op maandag 22 april 2002 08:53 schreef remco_k het volgende:

[..]

Ze hoeven niet alle 4 stil te staan, 1 rij is genoeg.
Meestal (bij de tegenwoordige platenspelers) is dat 1 van de middelste 2).
Als je twijfeld of het de goeie is, lang leve wiskunde:
platen draaien met 33 of 45 rpm, dwz 33 of 45 rondjes per minuut... even tellen en rekenen maar.
Het beste kun je 2 of 3 minuten naar die draaiende schijf gaan zitten kijken en tellen.
Bij exact 3 minuten moet de plaat dus exact 99 (bij 33 rpm) of 135 (bij 45 rpm) rondjes hebben gedraaid.

Waaschuwing: voer deze test op eigen risico uit en drink geen alcohol alvorens deze test te gaan doen. 8-)
Als je ogen de volgende 5 dagen nog steeds draaien ben ik niet verantwoordelijk!
Waarom zo moeilijk, je legt er een plaat op en dan hoor je wel welke ring je moet hebben.
Heb je geen wiskunde voor nodig. :)

• La_Pazz
  • Laatst online: 10-12 16:32
Op maandag 22 april 2002 11:46 schreef exter het volgende:

[..]

Waarom zo moeilijk, je legt er een plaat op en dan hoor je wel welke ring je moet hebben.
Tja, of je kijkt gewoon welke snel draait (=45 t/m) of welke langzaam draait (=33 t/m) ;)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Op maandag 22 april 2002 11:46 schreef exter het volgende:

[..]

duh! :r
Ik probeer iemand te helpen die er kennelijk problemen mee heeft.
Bij sommige platen is het wel eens moelijk om het juiste toerental te bepalen...
Maar dat was de vraag helemaal niet! De vraag was hoe het werkt!

Alles kan stuk.

• winnie

winnie

de poes...

En als het niet lukt: in platenwinkels worden nog wel eens plaatjes verkocht (dunnen metaal plaatje), welke je op een draaitafel kan leggen. Die werken het zelfde principe, maar dan heb je wel een handleding erbij.

• Funk414
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01-2022
Voor het schoonmaken van je platen: Disco Antistat. Is bij meeste HiFi winkels wel verkrijgbaar.

Met uitschuifbaar afdruiprekje :)

Afbeeldingslocatie: http://www.walrus.co.uk/hifiacc/disco.jpg

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op maandag 22 april 2002 12:53 schreef remco_k het volgende:

[..]

duh! :r
Ik probeer iemand te helpen die er kennelijk problemen mee heeft.
Bij sommige platen is het wel eens moelijk om het juiste toerental te bepalen...
Maar dat was de vraag helemaal niet! De vraag was hoe het werkt!
lol, ik heb nog ergens een maxi single (mini lp?) van Joy Division (love will tear us apart) die op de verkeerde snelheid beter klonk dan op de goede snelheid (ik had eerst niet door dat ik m verkeerd draaide :) )

Afbeeldingslocatie: http://www.warren.org.uk/music/image/jd_lwtua.jpg
Grappig dat ik daar nu ineens aan moet denken (is toch al 20 jaar oud of zo)

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik em door.
Ik vroeg me al af, waarom 4 ringen als er maar 2 snelheden zijn?
Het werkt perfect.
Bedankt mensen :)

Verwijderd

En natuurlijk spelen er mensen nog "gewone" niet dance muziek af. Genoeg nieuwe lp's te koop bij platen boef en via internet! :P

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Nog even voor de liefhebber een plaatje van een Micro Seiki

Afbeeldingslocatie: http://www.angelfire.com/music4/audio_visions/gallery/micro.jpg

Dit is een wat goedkoper model..

Daaag, Technics :)

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

Jammer van die brakke speakers, Schneider is niet echt 'kwaliteit' :X

(maak voor de lol eens iets open van Schneider, je hebt nog nooit zoveel geld betaald voor lucht)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• winnie

winnie

de poes...

Op maandag 22 april 2002 22:14 schreef Duck-Twacy het volgende:
Nog even voor de liefhebber een plaatje van een Micro Seiki

[afbeelding]

Dit is een wat goedkoper model..

Daaag, Technics :)
Deotut niet. En technics vergelijken met micro seiki is hetzelfde als een porsche vergelijken met een mercedes. Allebei top in hun klasse, maar niet met elkaar vergelijkbaar.

Verwijderd

Topicstarter
Hier nog even een plaatje van mijn Micro Seiki:
Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~axe/got/IMG_0046.jpg

En een plaatje van mn speakers (incl 1337 tv). De binnenste zijn van Dual, en zijn aangesloten. De Schneider speakers zijn naar wat kritisch luisterwerk gauw weer afgekoppeld. :)
Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~axe/got/IMG_0049.jpg

En nog een plaatje van mijn setje, nu ik toch bezig ben...
Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~axe/got/IMG_0048.jpg

Oh, btw, zo staat het opgesteld:
Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~axe/got/IMG_0050.jpg

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

He, het is dezelfde als dat plaatje dat ik gepost had (mazzelaar). Mooi ding (best wat waard, denk ik).

Die Akai is iig niet 1 uit een goede periode (helaas).

Je hebt nog flink wat ruimte voor "upgrading". Andere amp (zal moeilijk om nog een betaalbare te vinden met een goede phono input) , leuke speakers (zelfbouw, of zo).

Tip, AVM (duits merk) had eind jaren 80 een voorversterker met een hele goede phone pre-amp. Kostte toen ongeveer 500 DM (in duitsland, na een paar jaar werd ie ook in Nederland geimporteerd voor dik f 1200). Je ziet ze regelmatig aangeboden als 2e hands op hifi forums. Heb er zelf ook 1 (maar verkoop m niet :) ).
De eindversterkers van AVM waren ook zeer goed en in die tijd zeer betaalbaar (600 DM voor 120 watt monoblok). Ze werden ook als kit verkocht.
Helaas is AVM tegenwoordig niet zo goedkoop meer (ze hebben nu naamsbekendheid)

edit, zoals hiero dus, maar veel te duur (= nieuwprijs voor een 15 jaar oud apparaat)

Pagina: 1