Toon posts:

[PC2] Update PC2 & EUR 0,0 chipsetwaterblok (pics)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hier weer een kleine update van het Phase Change 2 project.

Ik heb de chipsetkoeler van een kapot (nouja, nu wel want nu mist-ie een ATX connector) MSI moederbord omgetoverd tot waterblok. Dit heb ik gedaan door er een plaatje plexiglas met 2 1/4" pijpjes bovenop te lijmen, en de zijkanten dicht te smeren met lijm. Het is een oplossing die ik hier maar zelden zie, maar die verdomd goed werkt. Totale kosten EUR 0,00. Doordat het blokje geverfd/geanodiseerd is, heeft het geen last van elektrocorrosie samen met koper.

Op het plaatje is tevens het verdeelstuk van de hoofd-waterstroom (10mm slang) naar 4x 6mm slang te zien.

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/chipsetblok_verdeler.jpg

Dan nu de plaatjes van de moederbordbak. Mijn waterblok zit er nog niet in omdat die momenteel bij een metaalbewerker ligt die het ding voor me vlakt. Om die reden hangen er ook wat waterconnecties los.

Gezien vanaf de ene hoek:

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/mobobak_17apr2001_voor.jpg

Gezien vanaf de andere hoek:

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/mobobak_17apr2001_zij.jpg

Nou, m'n vingers beginnen nu toch echt te jeuken. Waterblok terug, erop mikken, en koelen die hap!

Verwijderd

tof gedaan met die northbridge koeler.... moet ook maar eens gaan proberen.

offtopic:
nog gefeliciteerd met je moderater-status :)

Verwijderd

ik ben me nu al aan het afvragen welke ongelooflijke temperatuur je nu weer zal halen.

heel mooi gedaan

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 16:22

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Ziet er weer strak uit DaBit!
Vooral slimme oplosing zo met die chipsetkoeler/waterblok.

Is wel ff wennen zo Dabit als Moderater :D Gefeliciteerd! :o

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 april 2002 23:12 schreef Mr.ChronoM het volgende:
ik ben me nu al aan het afvragen welke ongelooflijke temperatuur je nu weer zal halen.

heel mooi gedaan
Ik ga nog steeds voor de -20 :) Dat moet toch haalbaar zijn.

offtopic:
Aan alle tweakers die mij feliciteren en succes wensen met het moderator-schap: Bedankt! Ik ga m'n best doen voor jullie.

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:04
Hmmz, dat chipsetblokje is wel een goed idee, ik zoek al een tijdje iets wat niet te duur is :)

Verwijderd

Toppie DaBit, het ziet er tot nu toe allemaal goed uit !!!!

Ben ik even een paar dagen weg...... zie ik dat DaBit een modje is geworden >:) gefeleciteerd !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik ben heeeeeeeeeeeeeeel benieuwd naar het geheel als het compleet is.

Keep us posted

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Maar, Dabit... Je gaat de chipset dus koelen met dat ielige blokje. Zou geen probleem moeten zijn met normaal water, maar als je er een vloeistof mengsel van -20 doorheen gaat pompen, knapt het plexiglas dan niet ofzo??

Je hebt er vast langer over nagedacht dan ik, maar heb je het getest, is het puur een gok, of is je materiaalkennis zo groot dat je weet dat het goed gaat?

Het ziet er iig :9~ uit en ik wacht met spanning totdat het werkt ;)

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

ga je btw nog een TEC op je northbridge gooien? k d8 dat je zoiets van plan was :)

• MaNDaRK
  • Laatst online: 09:46
* MaNDaRK kan niet wachten op de resultaten!

Knap werk mr. DaBit :) en suc6 met je moderatorschap thingie!

Je werk ziet er zoals gewoonlijk weer erg gelikt :9 uit!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
PC's zijn idd permanente Chaos :7

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op woensdag 17 april 2002 23:06 schreef DaBit het volgende:
Ik heb de chipsetkoeler van een kapot (nouja, nu wel want nu mist-ie een ATX connector) MSI moederbord omgetoverd tot waterblok.
Mjah, echt goed was het bordje toch niet meer.. Dus nu dient het nog ergens voor ;)

Maar voor de rest ziet het er wel goed uit..

Oh, en voor degenen die die chipsetkoeler oplossing nu voor het eerst zien: Zo zag Dabit's eerste koeler er ook ongeveer uit..
Op diezelfde manier heb ik zelf ook al ooit een waterblokje gemaakt wat zeer goed presteerde.. (oude coolermaster socket A koeler). 't is een goedkope, en effectieve oplossing.. Je moet alleen wel alles goed dichtsmeren, om lekkage te voorkomen :)

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op woensdag 17 april 2002 23:06 schreef DaBit het volgende:
[..]Doordat het blokje geverfd/geanodiseerd is, heeft het geen last van elektrocorrosie samen met koper.
[..]
Sorry to burst your bubble, maar geanodiseerd aluminium met een kleurtje (het is niet echt verven eigenlijk, maar kleurstof, ingesloten in de Al2O3 laag) is niet corrosie-proof.

Aluminium oxide kan namelijk onder de juiste omstandigheden ook gewoon oplossen/afbreken, als het ondergedompeld is in water. En op het moment dat het op één plek doorbroken is, door een kras bijvoorbeeld, kan het ook vrolijk onder de aluminium oxide huid verder corroderen.

Al met al een bijna-geniale oplossing: de perfectie van eenvoud eigenlijk, maar helaas niet tot in lengte der dagen bestand tegen z'n omgeving.

* JumpStart studeert Technische Materiaalwetenschappen, 'does it show??' ;)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

eenvoudig maar toch zeer effectief! je blijft me verbazen dabit!!!!! MODDING4EVER

Verwijderd

Zoiets zou dan toch ook mogelijk moeten zijn voor vga coolers zonder fan?? Ik denk dat ik binnenkort weer eens de brander onder het stof uit ga halen :D
Ga zo door DaBit, en suc6 met modden (dubbelzinnig :P)

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op donderdag 18 april 2002 18:29 schreef P4R_TgUy het volgende:
Zoiets zou dan toch ook mogelijk moeten zijn voor vga coolers zonder fan?? Ik denk dat ik binnenkort weer eens de brander onder het stof uit ga halen :D
Ga zo door DaBit, en suc6 met modden (dubbelzinnig :P)
natuurlijk :)
DaBit heeft dit zelfs op z'n CPU gehad(was toch een socket 7 block?).

• -=MOL=-

-=MOL=-

Op donderdag 18 april 2002 17:51 schreef JumpStart het volgende:

[..]

Sorry to burst your bubble, maar geanodiseerd aluminium met een kleurtje (het is niet echt verven eigenlijk, maar kleurstof, ingesloten in de Al2O3 laag) is niet corrosie-proof.

Aluminium oxide kan namelijk onder de juiste omstandigheden ook gewoon oplossen/afbreken, als het ondergedompeld is in water. En op het moment dat het op één plek doorbroken is, door een kras bijvoorbeeld, kan het ook vrolijk onder de aluminium oxide huid verder corroderen.

Al met al een bijna-geniale oplossing: de perfectie van eenvoud eigenlijk, maar helaas niet tot in lengte der dagen bestand tegen z'n omgeving.

* JumpStart studeert Technische Materiaalwetenschappen, 'does it show??' ;)
In een ander topic van Dabit heeft hij beschreven hoe hij dit getest heeft. Hij had dit blokje + een stuk koper in water gelegd (zout water om het proces te versnellen) en het leverde geen problemen op...

Ik geloof jou verhaaltje wel, maar dat is theorie en Dabit heeft de praktijk getest :)

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op donderdag 18 april 2002 18:31 schreef SH007 het volgende:
DaBit heeft dit zelfs op z'n CPU gehad(was toch een socket 7 block?).
Klopt.. Alleen met een peltier erbij kon dat blokje toch net niet genoeg vermogen afvoeren :)
Ik dacht dat hij toen nog wel z'n Tbird 900 toch al rond de 1300 MHz kreeg..

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op vrijdag 19 april 2002 09:35 schreef -=MOL=- het volgende:

[..]

Ik geloof jou verhaaltje wel, maar dat is theorie en Dabit heeft de praktijk getest :)
Welk draadje dan ? Ik ben wel benieuwd. (Een weekje testen in (stilstaand) zout water is om meerdere verschillende redenen iets anders dan een paar maanden stromend water zonder zout.)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21-02 10:33
piccies nietuh werkuh.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 april 2002 17:51 schreef JumpStart het volgende:
Wachten op koperen chipsetkoelers dan maar? :P

Dat het niet eeuwig goedgaat geloof ik wel. De vraag is: hoe lang is 'niet eeuwig'? Bij mijn vloeistof zit ook WaterWetter, wat anticorrosieeigenschappen zou moeten hebben volgens de fles. Nu zal het vast wel iets schelen, maar corrosie stoppen zal WW niet doen.
Op vrijdag 19 april 2002 12:12 schreef JumpStart het volgende:
Welk draadje dan ? Ik ben wel benieuwd. (Een weekje testen in (stilstaand) zout water is om meerdere verschillende redenen iets anders dan een paar maanden stromend water zonder zout.)
Dit draadje

Ik wil best geloven dat de test niet goed is, maarja, hoe doe je het beter? Mijn gedachtengang was dat elektrocorrosie gebaseerd was op 'batterijwerking', en dat dat flink te versnellen was door het elektroliet beter te laten geleiden. Vandaar het zout.

• TDLofCC
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02-2024
ARGH ... waar w8 je op ...
ALLES EROP en koelen ...

Wil nu wel eens temps weten >:)

DaBit -> worshippy.gif <- DaBit

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

• ice-T106
  • Laatst online: 18:54
Heb je dat blokje al getest met koude :7 vloeistof ?
Ik wil gaan koelen met een diepvries maar ik wilde absoluut geen lijm of plexiglas voor mijn blokjes gebruiken.

Heb je de silicagel al binnen/getest?

Ik denk dat er erg veel mensen zijn die dit project volgen, blijf vooral zo doorgaan.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op vrijdag 19 april 2002 13:09 schreef DaBit het volgende:

[..]

Dit draadje

Ik wil best geloven dat de test niet goed is, maarja, hoe doe je het beter? Mijn gedachtengang was dat elektrocorrosie gebaseerd was op 'batterijwerking', en dat dat flink te versnellen was door het elektroliet beter te laten geleiden. Vandaar het zout.
"flink" versnellen doe je door het een paar weken/maanden (!!) op een graad of 60 te laten staan, waarbij de zoutoplossing niet verzadigd is en geroerd wordt. Niet zo even praktisch uitvoerbaar voor een hobbyist.

Op het moment dat je oplossing verzadigd is kan het metaal moeilijker in oplossing gaan, en dus gaat de corrosie moeilijker. Als de oplossing stil staat, dan kan je ook nog eens zogenaamde passivatie verschijnselen krijgen. (Dat heeft dan te maken met verschillen in concentraties binnen de oplossing.)

Voor typische corrosie snelheden moet je toch richting van (tienden of honderdsten van) mm/jaar denken. Een weekje in een zoutbad op kamertemperatuur, stilstaand water, zal wel snelle corrosie veroorzaken dan het geval zou zijn met demi-water, maar niet schrikbarend veel sneller. Het geeft je dus geen sluitend antwoord.
Op vrijdag 19 april 2002 14:20 schreef ice-T het volgende:

[..]

Heb je de silicagel al binnen/getest?
[..]
Status silicagel: in de papiermolen van de vakgroep waar ik werk. Het is allemaal trager verlopen dan de bedoelling was. Hopelijk is het volgende week beschikbaar zodat het op de post kan. (Of ik regel gewoon zelf een pot en scharrel alvast 250 gram oid. op voor Dabit.)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 19 april 2002 14:43 schreef JumpStart het volgende:
"flink" versnellen doe je door het een paar weken/maanden (!!) op een graad of 60 te laten staan, waarbij de zoutoplossing niet verzadigd is en geroerd wordt. Niet zo even praktisch uitvoerbaar voor een hobbyist.
Hmmm. Da's inderdaad wat anders ja. Weet ik dat ook weer :)
Voor typische corrosie snelheden moet je toch richting van (tienden of honderdsten van) mm/jaar denken.
Nou, daar ben ik het niet mee eens. In mijn oude waterkoelsysteem met dichtgelijmde socket7 koeler begon de corrosie al na een maand of 2 bedreigende vormen aan te nemen. Zeg een millimeter ofzo. Dat was met een koperen rad, onthard kraanwater, en dus dat alu socket7 koelertje
Status silicagel: in de papiermolen van de vakgroep waar ik werk. Het is allemaal trager verlopen dan de bedoelling was.
Ik hoor het wel. Ik ben je nog steeds heel, heel dankbaar :)
Ik heb 3 kleine zakjes thuis liggen, plus nog wat kopersulfaat. Voldoende is het bij lange na niet, maar het scheelt allicht iets, dus ik kan prutsen :)

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op vrijdag 19 april 2002 17:58 schreef DaBit het volgende:

[..]

Nou, daar ben ik het niet mee eens. In mijn oude waterkoelsysteem met dichtgelijmde socket7 koeler begon de corrosie al na een maand of 2 bedreigende vormen aan te nemen. Zeg een millimeter ofzo. Dat was met een koperen rad, onthard kraanwater, en dus dat alu socket7 koelertje
[..]
Wetenschappers doen niet moeilijk met een orde van grootte omhoog of omlaag hoor :) dus van mm/jaar naar 10 mm/jaar, dat lukt nog wel. Overigens is deze maat van corrosiesnelheid genormaliseerd per oppervlak. Als je dus 1 geval van putcorrosie hebt op een oppervlak, dan is die put veel dieper dan wanneer er uniform 0,x mm aan de dikte van de laag verdwenen is.

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 20:52
hmmm kom nu deze post pas tegen, ga zo door ondanks je nu weinig tijd hebt voor PS ivm met slotjes plaatsen :)

Reality beats fiction by far!

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 21:21
Handig zo'n materiaalkundige op GoT :). Zelf doe ik wel Chemische Technologie, maar zo diep gaan we nu ook weer niet op corrosie in :).

Maar in een compleet koperen setup heb ik weinig van corrosie te vrezen toch? Ook al zit er wat Kopersulfaat opgelost in het water (tegen algengroei, zeer giftig voor waterorganismen, dus dat zal wel goed zitten).

Verwijderd

Ik hbe een excact dezelfde northbridge koeler en nog zat plexiglas. Ik heb daar ene vorig blok mee gemaakt met epoxyhars. Dat was niet echt een succes, waar heb jij het eigenlijk mee gedaan? Mischien wil mn nieuwe epoxy wel, dat werkt tot 2500Psi, 170 bar geloof ik. Het werkt alleen op keramiek, beton, stof, glas en metaal.

• -=MOL=-

-=MOL=-

Op donderdag 18 april 2002 09:02 schreef -=MOL=- het volgende:
Maar, Dabit... Je gaat de chipset dus koelen met dat ielige blokje. Zou geen probleem moeten zijn met normaal water, maar als je er een vloeistof mengsel van -20 doorheen gaat pompen, knapt het plexiglas dan niet ofzo??

Je hebt er vast langer over nagedacht dan ik, maar heb je het getest, is het puur een gok, of is je materiaalkennis zo groot dat je weet dat het goed gaat?

Het ziet er iig :9~ uit en ik wacht met spanning totdat het werkt ;)
FF mezelf gequoted!

Dabit, wat is hierop uw antwoord? Ik heb hem niet teruggevonden in je andere posts namelijk :)

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 09:05 schreef M_DaRK het volgende:
/me kan niet wachten op de resultaten!

Knap werk mr. DaBit :) en suc6 met je moderatorschap thingie!

Je werk ziet er zoals gewoonlijk weer erg gelikt :9 uit!

Is ie Meester in de Rechten dan ?

Meer MM DaBit
Meester in Metal >:)
Afbeeldingslocatie: http://images.google.com/images?q=tbn:zmiCVK6-gvgC:www-a2k.is.tokushima-u.ac.jp/member/sasaki/pic/bnb1.gif

Verwijderd

Topicstarter
* DaBit heeft gisteren z'n proc op -13 gehad. Nu nog afregelen :P
Op vrijdag 19 april 2002 23:24 schreef CS-AlCoHoLiC het volgende:
Ik hbe een excact dezelfde northbridge koeler en nog zat plexiglas. Ik heb daar ene vorig blok mee gemaakt met epoxyhars. Dat was niet echt een succes, waar heb jij het eigenlijk mee gedaan?
Ik heb polyurethaanlijm gebruikt ipv epoxy. Epoxy en aluminium schijnt toch niet zo'n best combinatie te zijn kwa hechting.
Op maandag 22 april 2002 10:17 schreef -=MOL=- het volgende:
FF mezelf gequoted!

Dabit, wat is hierop uw antwoord? Ik heb hem niet teruggevonden in je andere posts namelijk :)
Nou, de lijmverbinding is ietsjes elastisch, en het aluminium ook wel. Ik verwacht daar geen problemen.
Op maandag 22 april 2002 10:23 schreef CocaCola het volgende:
Meer MM DaBit
Meester in Metal >:)
:)

• Gman
  • Laatst online: 06-01 12:02
Op vrijdag 19 april 2002 22:34 schreef as4Raven het volgende:

Maar in een compleet koperen setup heb ik weinig van corrosie te vrezen toch? Ook al zit er wat Kopersulfaat opgelost in het water (tegen algengroei, zeer giftig voor waterorganismen, dus dat zal wel goed zitten).
Hoe kom ik aan kopersulfaat? ik moet dat ook hebben.
WaterWetter beschadigd mijn pomp :(

• -=MOL=-

-=MOL=-

Op maandag 22 april 2002 10:38 schreef DaBit het volgende:
* DaBit heeft gisteren z'n proc op -13 gehad. Nu nog afregelen :P
Woot, nice. Werkt de luchtdichte bak nog een beetje? -15 moet toch zeker mogelijk zijn!!! :)

[edit offtopic]
Pas je sig ff aan :)
[/edit offtopic]

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 22 april 2002 10:44 schreef Gman het volgende:
Bij de apotheek of eventueel de drogist (als ze het daar hebben ben je veel goedkoper uit). Je hebt aan 10 gram ofzo meer dan genoeg.
Op maandag 22 april 2002 11:02 schreef -=MOL=- het volgende:
Woot, nice. Werkt de luchtdichte bak nog een beetje? -15 moet toch zeker mogelijk zijn!!! :)
Jawel, die werkt. Er zit nog geen droogmiddel in, dus ik krijg een millimeter ijs op m'n waterblok, en daar houd het dan ook mee op.

En ik ga nog steeds voor de -20, al moet ik warmtewisselaar 3 bouwen :(

• -=MOL=-

-=MOL=-

Naar aanleiding van die ene mm ijs op je koelblok moet je zeker stoppen? Of heb je je cpu ook al gelijk een beetje kunnen oc'en?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 22 april 2002 11:33 schreef -=MOL=- het volgende:
Naar aanleiding van die ene mm ijs op je koelblok moet je zeker stoppen? Of heb je je cpu ook al gelijk een beetje kunnen oc'en?
OC-en nog niet echt. M'n FSB stond op 145MHz ofzo. Niet echt spannend. Dat komt nog wel....

• -=MOL=-

-=MOL=-

Op maandag 22 april 2002 11:36 schreef DaBit het volgende:

[..]

OC-en nog niet echt. M'n FSB stond op 145MHz ofzo. Niet echt spannend. Dat komt nog wel....
Ik wacht het rustig af.

[offtopic 1]
Het lijkt wel een chatbox hier :9

[offtopic 2]
Als je hele phase change een beetje goed draait, ben ik dan nog steeds kandidaat voor het overnemen van peltier + voeding? Ik heb het je volgens mij via email of toen ik bij je was gevraagd en je vond het wel goed, maar alleen als de phase change een beetje betrouwbaar was!

Ik hoor het wel :)
[/offtopic 1/2]

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 21:21
Op maandag 22 april 2002 10:44 schreef Gman het volgende:

[..]

Moet je je effe inschrijven voor een chemische studie en dan met een klein bakkie langs de labzaal lopen :)
Ook handig voor al je demiwater-behoeften :P

Maareh, bij de apotheek kan misschien ook wel ja :)

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Dan toch even een half o/t vraagje... (Wat z'n eigen draadje wel zou mogen hebben eigenlijk.)

Welke manieren zijn er allemaal om algen- en bacteriegroei te stoppen, en wat krijgt dan de meeste voorkeur ?

Dit is waar ik, als waterkoelings-leek op kom:

- Demi water in luchtdicht gesloten systeem: na een klein beetje algengroei is de zuurstof op, en stopt het vanzelf.

- Kopersulfaat bij je demi water doen, doodt ook alles, maar (zou ik op moeten zoeken) sulfaat gaat misschien gekke dingen doen met koper. Het systeem hoeft niet gesloten te zijn.

- 30% alcohol bij je demi water donderen, dan leeft ook niets meer, maar verlaagt de prestatie van het systeem ietwat. Ook hier moet je aan een gesloten systeem, omdat anders de alcohol verdampt.

- Nog grondiger dan alcohol: 30% glycol bij je koelwater. Glycol ruikt nog sterker dan alcohol, dus op het moment dat er iets lekt merk je het snel(ler). Ook hier lever je ietsje aan prestatie in. Ditto, systeem moet wel gesloten zijn.

- Doen we er anders een scheut chloor bij ? Hoeft veel minder te zijn dan de ongeveer 30% alcohol of glycol, dus zal het beter presteren dan water/alcohol of water/glycol.
Cl2 in oplossing geeft wel wat Cl- ionen. Is minder wenselijk, al kan ik niet meteen zeggen in hoeverre dit van negatieve invloed is.

- Waterwetter bij je demi water, verhoogt prestatie, maar is niet goed voor pompen ?? :? Stopt dit de algen wel? (Ik verwacht van wel eigenlijk.) Systeem mag open zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 23 april 2002 12:38 schreef JumpStart het volgende:
Dan toch even een half o/t vraagje... (Wat z'n eigen draadje wel zou mogen hebben eigenlijk.)
Oei... Straks moet ik m'n eigen topic sluiten wegens offtopic :)
- Demi water in luchtdicht gesloten systeem: na een klein beetje algengroei is de zuurstof op, en stopt het vanzelf.
Niet helemaal waar, want op de een of andere manier weet de alg toch te groeien en zich te handhaven.
- Kopersulfaat bij je demi water doen, doodt ook alles, maar (zou ik op moeten zoeken) sulfaat gaat misschien gekke dingen doen met koper. Het systeem hoeft niet gesloten te zijn.
Kopersulfaat doet niets met je koper. Wel met eventuele andere metalen die erbij zitten, zoals ijzeren slangklemmen. Maar dat weet je zelf ook wel.
- 30% alcohol bij je demi water donderen, dan leeft ook niets meer, maar verlaagt de prestatie van het systeem ietwat. Ook hier moet je aan een gesloten systeem, omdat anders de alcohol verdampt.
Of iets minder methanol. Een paar procent is volgens mij al vrij dodelijk voor enge beestjes.
- Nog grondiger dan alcohol: 30% glycol bij je koelwater. Glycol ruikt nog sterker dan alcohol, dus op het moment dat er iets lekt merk je het snel(ler). Ook hier lever je ietsje aan prestatie in. Ditto, systeem moet wel gesloten zijn.
Afrader. Glycol/water heeft een veel hogere viscositeit.
- Doen we er anders een scheut chloor bij ? Hoeft veel minder te zijn dan de ongeveer 30% alcohol of glycol, dus zal het beter presteren dan water/alcohol of water/glycol.
Cl2 in oplossing geeft wel wat Cl- ionen. Is minder wenselijk, al kan ik niet meteen zeggen in hoeverre dit van negatieve invloed is.
Dat reageert waarschijnlijk met koper tot CuCl2. Hoe dan ook: chloor voeg je meestal toe als natriumhypochlorietoplossing, en deze is instabiel. Of je moet een minimale hoeveelheid gebruiken.
- Waterwetter bij je demi water, verhoogt prestatie, maar is niet goed voor pompen ?? :? Stopt dit de algen wel? (Ik verwacht van wel eigenlijk.) Systeem mag open zijn.
ik heb met pompen en WW nog nooit problemen gehad. Het werkt goed, maar het meurt als de ziekte.

• -=MOL=-

-=MOL=-

Op dinsdag 23 april 2002 14:52 schreef DaBit het volgende:
ik heb met pompen en WW nog nooit problemen gehad. Het werkt goed, maar het meurt als de ziekte.
Helemaal mee eens. De geur is idd niet om over naar huis te schrijven. :r

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 20:52
heb je bij -20 nog last van algen dan :? >:)

Reality beats fiction by far!

Verwijderd

Op donderdag 25 april 2002 20:29 schreef E-MANs het volgende:
heb je bij -20 nog last van algen dan :? >:)
Dat is best wel een interresante vraag... Ik denk het wel... Ze zitten soms ook op/in/onder/tussen het ijs in de sloot, of niet soms?

Verwijderd

VET! >:)

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:24

Bezulba

Formerly known as Eendje

ik kon het niet helemaal goed zien.. maar je hebt dus een splitter van 1 dikke naar 4 dunnere slangen?

tis toch zo met water dat het altijd de weg van de minste weerstand neemt? en je daardoor op de andere 3 minder druk krijgt?

of bazel ik maar wat? :)

blup

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 27 april 2002 16:19 schreef eendje het volgende:
ik kon het niet helemaal goed zien.. maar je hebt dus een splitter van 1 dikke naar 4 dunnere slangen?

tis toch zo met water dat het altijd de weg van de minste weerstand neemt? en je daardoor op de andere 3 minder druk krijgt?

of bazel ik maar wat? :)
Tsja, flow door alle 4 de slangen zal niet gelijk zijn. Maar dat boeit niet zoveel, aangezien deze slangen naar onderdelen gaan die toch niet zoveel hitte produceren. RAM en chipset bijvoorbeeld. Die paar Watt is met 4 druppels water per uur al wel af te voeren.
Pagina: 1