WinXP <-> Mandrake 8.1 netwerk traag

Pagina: 1
Acties:

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-08 23:18

klaaz

it's me!

Topicstarter
Ik heb op een AMD K5 machine met 24 mb geheugen een zeer spaarzame tekstbased Mandrake geinstalleerd. Dat dit niet al te snel is kan ik mee leven.

Probleem is dat de verbinding tussen mijn WinXP en de Mandrake machine zeer traag is. Ik maak gebruik van twee realtek 10/100 mbit kaartjes in combinatie met een crosscable. De snelheid tussen WinXP en mijn laptop met dezelfde kabel is wel goed.

Enkele gegevens:

WinXP 192.168.0.1 netmask 255.255.255.0
Mandrake 192.168.0.100 netmask 255.255.255.0

DNS WINS en Gateway is niet ingesteld. Geen idee hoe ook trouwens, ben een redelijke beginner op Netwerk en Linux gebied.

Ik gebruik Webmin om de Mandrake bak te configureren. Ik heb er ook last van dat de windows machine wil gaan uitbellen wanneer ik Webmin gebruik. Als ik in verbindingen automatisch uitbellen uitschakel doet ie dat niet meer.

Probleem: Als ik Webmin gebruik, of met FTP bestanden ga uploaden naar de Mandrake machine dan begint de fileupload met een 4 a 5 kb/s (ja:kb!) en zakt ie tijdens de upload terug naar enkele honderden byte per seconde. Het werken met Webmin gaat ook zeer traag. :(

Waar zou dit aan kunnen liggen??

Verwijderd

Geen flauw idee waarom het zo traag is.
Je zou in Windows en in Linux een andere driver kunnen proberen. Brakke drivers kunnen wel eens voor traagheid zorgen.
Van Windows heb ik geen verstand, maar drivers daarvoor kun je meestal ergens downloaden.
In linux zijn er eigenlijk twee drivers voor een rtl 8139 kaart, ik gok dat je die kaart hebt.
In huidige kernels heb je 8139too en 8139cp.
Dit kun je aanpassen in /etc/modules.conf, de oude driver ontladen met rmmod (lsmod geeft een listing), en je netwerk opnieuw te starten met; service network restart

Ook zou je een update van je kernel kunnen doen.
Welke versie van Mandrake gebruik je trouwens?