Toon posts:

Netwerk aanleggen in twee gebouwen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet voor het vak netwerken op school een netwerk uitbouwen op papier voor 2 gebouwen, 1 gebouw met 2 verdiepingen en het andere met 1 verdieping.
Voordat er iemand begint te schreeuwen dat er geen huiswerk requests mogen gemaakt worden wil ik even zeggen dat ik alles af heb en enkel jullie mening wil. :)

Hier is een globaal overzicht:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/ForMatPrO/TCS.jpg

Ik heb ook gedetailleerde plannen per verdieping van de switches en routers e.d, kabelplannen, waterleidingplannen, enz... maar dat is echt teveel om te posten, als iemand ze wil bekijken, laat dan maar iets weten.

Nu zijn mijn vragen:
1- Staan er zaken op staan die echt niet kloppen / efficient zijn. Of gewoon dingen die beter kunnen.
2- Welke Cisco routers kan ik het beste gebruiken? Eerst dacht ik aan de 2600 series omdat ik daar wat ervaring op heb maar die ondersteunen geen Gigabit... Er moet uiteraard ook naar de kostprijs gekeken worden. De 7200serie misschien?
3-Welke Cisco router kan ik best gebruiken om de gebouwen met elkaar te verbinden? (Single mode optic fiber)
4-als switches heb ik de Catalyst 2948G-L3 gebruikt... iemand hier ervaringen mee?

Het is een Cisco Course dus alles moet Cisco materiaal zijn :)

Alvast bedankt!

• ocke
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-04 18:26
Ccna? Waar ben je dan ongeveer? Want ik heb ook ccna (wel begineling: semester 2). Voor de rest kan ik je niet echt helpen sorry..

Verwijderd

Topicstarter
Ja, in onze school is het vak netwerken gekoppeld met CCNA, dus dat is wel positief. Ik ben ook nog maar aan Semester2, maar moet wel bijna de sem2 final doen.

• ocke
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-04 18:26
ah nou wij beginnen net met semester 2. Kun je die hele mikmak niet ff sturen anders? Kan ik mischien er.. nog wel een x gebruiken :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 april 2002 22:24 schreef ocke het volgende:
ah nou wij beginnen net met semester 2. Kun je die hele mikmak niet ff sturen anders? Kan ik mischien er.. nog wel een x gebruiken :)
Sorry, ik bewaar de testen niet, ze worden in school onder toezicht afgenomen :)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op woensdag 17 april 2002 21:55 schreef ForMatPrO het volgende:
Ik moet voor het vak netwerken op school een netwerk uitbouwen op papier voor 2 gebouwen, 1 gebouw met 2 verdiepingen en het andere met 1 verdieping.
Voordat er iemand begint te schreeuwen dat er geen huiswerk requests mogen gemaakt worden wil ik even zeggen dat ik alles af heb en enkel jullie mening wil. :)

Hier is een globaal overzicht:

[afbeelding]

Ik heb ook gedetailleerde plannen per verdieping van de switches en routers e.d, kabelplannen, waterleidingplannen, enz... maar dat is echt teveel om te posten, als iemand ze wil bekijken, laat dan maar iets weten.

Nu zijn mijn vragen:
1- Staan er zaken op staan die echt niet kloppen / efficient zijn. Of gewoon dingen die beter kunnen.
Ziet er logisch uit allemaal
2- Welke Cisco routers kan ik het beste gebruiken? Eerst dacht ik aan de 2600 series omdat ik daar wat ervaring op heb maar die ondersteunen geen Gigabit... Er moet uiteraard ook naar de kostprijs gekeken worden. De 7200serie misschien?
Waarom wil je een router gebruiken is nergens voor nodig je moet gewoon een switch nemen met een glas aansluiting
3-Welke Cisco router kan ik best gebruiken om de gebouwen met elkaar te verbinden? (Single mode optic fiber)
ik zal dus een switch nemen welke geen flauw idee maar een 7200 is zware overkill bovendien die is er voor gamaakt om met enrom veel routeringe te werkjen wat jij wil is een switch je je bent nog steeds bezig op de acces layer
4-als switches heb ik de Catalyst 2948G-L3 gebruikt... iemand hier ervaringen mee?

Het is een Cisco Course dus alles moet Cisco materiaal zijn :)

Alvast bedankt!
zie vorige

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 22:45

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Zoals TrailBlazer al zei, als 'verbindings' stuk tussen de twee gebouwen gebruik je een 3508. 8-poorts Gigabit Switch,
De Overige stuff is dan een 3524 of 3548, 10/100 Switch met 2 giga uplinks. Alles lekken over multimode en draaien maar.
Als Outgoing naar Internet kun je een 26xx gebruiken, die is met 100 MBit snel genoeg.

Cisco heeft geen Gigabit ROuters, het enige wat je kan doen is een 65xx switch met MSFC Card gebruiken. MSFC is een soort router in de switch. DIe draait op backbone snelheid (57 GBit voor een 65xx geloof ik, voor de Switch Fabric versie)

Nothing is a problem once you've debugged the code

• Sabbath
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Zou je dat alles eens willen mailen??? Sabbie@Sabbie.tmfweb.nl

Alvast bedankt...

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op zaterdag 20 april 2002 00:13 schreef DaRealRenzel het volgende:
Zoals TrailBlazer al zei, als 'verbindings' stuk tussen de twee gebouwen gebruik je een 3508. 8-poorts Gigabit Switch,
De Overige stuff is dan een 3524 of 3548, 10/100 Switch met 2 giga uplinks. Alles lekken over multimode en draaien maar.
Als Outgoing naar Internet kun je een 26xx gebruiken, die is met 100 MBit snel genoeg.

Cisco heeft geen Gigabit ROuters, het enige wat je kan doen is een 65xx switch met MSFC Card gebruiken. MSFC is een soort router in de switch. DIe draait op backbone snelheid (57 GBit voor een 65xx geloof ik, voor de Switch Fabric versie)
Cisco heeft vast wel routers met een giagbit ethernet interface hoor. Reken maar dat die cisco 12000 dat aan kunnen

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 20 april 2002 00:13 schreef DaRealRenzel het volgende:
Er staan meer dan 700PC's... Dus moet je toch wel een router per subnet gebruiken dacht ik? Maar misschien ben ik wel fout.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:29

Predator

Suffers from split brain

Vraag;
Die "servers" die rechts staat.
Zijn dat publieke servers zoals webservers e.d. ?
Of servers voor intern gebruik ?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 20 april 2002 16:18 schreef Predator het volgende:
Vraag;
Die "servers" die rechts staat.
Zijn dat publieke servers zoals webservers e.d. ?
Of servers voor intern gebruik ?
Vooral interne servers, maar ook enkele extern...

DHCP, SQL, WWW, FTP, DNS, File, Mail...

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op zaterdag 20 april 2002 21:48 schreef ForMatPrO het volgende:

[..]

Vooral interne servers, maar ook enkele extern...

DHCP, SQL, WWW, FTP, DNS, File, Mail...
Dan zou ik ze tussen de firewalls in zetten, in een dmz.
LAN <-firewall-> SERVERS <-firewall-> INTERNET

Servers die alleen vanaf het lan beschikbaar mogen zijn staan in je schema al prima.

Ook zou ik de PC op mdf (Het rechter gebouw) net als op idf (het linker gebouw) nog op een aparte switch zetten. De switches die aan de link tussen de gebouwen hangen kunnen zich dan volledig op die taak richten (Core switches), eventueel met een trunk over glas. (Mocht 1Gbit niet genoeg zijn) Servers en internet kan dan rechtstreeks op de core-switch zetten.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op zondag 21 april 2002 02:45 schreef little_soundman het volgende:

[..]

Dan zou ik ze tussen de firewalls in zetten, in een dmz.
LAN <-firewall-> SERVERS <-firewall-> INTERNET

Servers die alleen vanaf het lan beschikbaar mogen zijn staan in je schema al prima.

Ook zou ik de PC op mdf (Het rechter gebouw) net als op idf (het linker gebouw) nog op een aparte switch zetten. De switches die aan de link tussen de gebouwen hangen kunnen zich dan volledig op die taak richten (Core switches), eventueel met een trunk over glas. (Mocht 1Gbit niet genoeg zijn) Servers en internet kan dan rechtstreeks op de core-switch zetten.
Indd externe services in een DMZ.
Want op de manier dat je het nu doet moet verkeer van buitenaf door de 1ste & de 2de firewall kunnen om dan aan die publieke services te komen.
Waarna als die publieke services "comprimised" zou zijn, toegang tot een interne service verkrijgen niet zo moeilijk is.

Die bovenste firewall mag dan eventueel weg (als er niet intern gefiltered moet worden) en gebruikt worden voor de DMZ.
Als je die bovenste wel nog moet hebben dat moet je een extra firewall bijplaatsen.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 21 april 2002 10:08 schreef Predator het volgende:

[..]

Indd externe services in een DMZ.
Want op de manier dat je het nu doet moet verkeer van buitenaf door de 1ste & de 2de firewall kunnen om dan aan die publieke services te komen.
Waarna als die publieke services "comprimised" zou zijn, toegang tot een interne service verkrijgen niet zo moeilijk is.

Die bovenste firewall mag dan eventueel weg (als er niet intern gefiltered moet worden) en gebruikt worden voor de DMZ.
Als je die bovenste wel nog moet hebben dat moet je een extra firewall bijplaatsen.
Bedankt voor alle commentaar :) , ik ga idd een firewall bijplaatsen... Want ook intern moet er gefilterd worden (uit studies blijkt dat de meeste "hacks" intern gebeuren.)

Nu is mijn enige probleem nog de hardware kiezen, want van de leraar MOETEN we allemaal Routers gebruiken. Hier is een schema hoe het van onze leraar moet (deze tekening is van de MDF, maar moet nog wel aangepast worden i.v.m die firewall):

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/ForMatPrO/TCS2.jpg

Elk lokaal is een apart subnet...

• Coen Rosdorff
  • Niet online
4 Gbit routers in een netwerk met 120pc's ?
Lijkt me wel erg overdreven.

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:27
Ik denk dat het stukje gigabit van de router voor het internet naar de volgende router ook overdreven is, tenzij je gigabit internet hebt, of tenzij het interne netwerk meer met die router gaat doen als alleen voor het internet.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op zondag 21 april 2002 16:37 schreef ForMatPrO het volgende:

[..]

Bedankt voor alle commentaar :) , ik ga idd een firewall bijplaatsen... Want ook intern moet er gefilterd worden (uit studies blijkt dat de meeste "hacks" intern gebeuren.)

Nu is mijn enige probleem nog de hardware kiezen, want van de leraar MOETEN we allemaal Routers gebruiken. Hier is een schema hoe het van onze leraar moet (deze tekening is van de MDF, maar moet nog wel aangepast worden i.v.m die firewall):

[afbeelding]

Ook frontpage gelezen zeker ;)
Straks als de interne audit daarvan hoort ...
Gaan ze onderzoeken welke werknemers wat van netwerken kennen en krijg je in je dossier zo'n grote rooie stempel:
"Possible hacker" met als resultaat dat je verkeer gelogd wordt :o
Op zondag 21 april 2002 17:29 schreef little_soundman het volgende:
4 Gbit routers in een netwerk met 120pc's ?
Lijkt me wel erg overdreven.
Al eens naar die switchen gekeken :?

Ik vind die 2948G-L3 meer dan overdreven.
Das een layer3 backbone switch.
Duur en meer dan onnodig.
Voor clients gebruik je een layer2 switch.
Zelf de layer2 versie is erg duur en overkill (24Gbit Backplane!!!).

ForMatPrO is dat geen typ foutje van jou ?

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op zondag 21 april 2002 16:37 schreef ForMatPrO het volgende:

[..]

[afbeelding]

denk je aan je ip helper adressen anders gaat het mooi niet werken he

• knutsel smurf
  • Laatst online: 19-08 14:08

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Ik heb zelf een Cisco 2948G maar helaas niet het L3 model. Ik heb hem nog niet erg lang en nog niet getest op zware dingen ED maar verder is het een PERFECTE switch.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 21 april 2002 17:39 schreef j_iscool het volgende:
Ik denk dat het stukje gigabit van de router voor het internet naar de volgende router ook overdreven is, tenzij je gigabit internet hebt, of tenzij het interne netwerk meer met die router gaat doen als alleen voor het internet.
idd dat is een typo...

Verwijderd

Topicstarter
Ook frontpage gelezen zeker ;)
Ja, dat ook, maar ik heb dergelijke studies al meer dan een jaar geleden gelezen en bestudeerd. :)
Al eens naar die switchen gekeken :?

Ik vind die 2948G-L3 meer dan overdreven.
Das een layer3 backbone switch.
Duur en meer dan onnodig.
Voor clients gebruik je een layer2 switch.
Zelf de layer2 versie is erg duur en overkill (24Gbit Backplane!!!).

ForMatPrO is dat geen typ foutje van jou ?
Ja, de persoon die het netwerk met mij doet heeft dat gedaan ;)
ps. die tekening was louter als voorbeeld bedoelt, hij zit idd nog vol foutjes.
In ieder geval, ik vind het ook allemaal overkill, maar ja, onze leraar kickt op routers ofzo, ik weet het niet ;)
Misschien kan ik idd beter 2-3 lokalen (of elke verdieping) per subnet pakken...

Ps. wat is trouwens de goedkoopste L2 48 poorts Switch van Cisco?

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:27
En een ftp en web-server zet je toch meestal op dezelfde pc om meteen de websites via ftp on-line te kunnen zetten?

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen hartelijk bedankt voor alle sugesties!! :9~
Ik gaan morgen een re-design doen van het netwerk met alle suggesties in verwerkt...

Het enige dat ik nog niet echt weet is of er wel een "betaalbare" gigabit router bestaat van Cisco (of eventueel een ander merk, als mijn leraar dat aanvaard)

Nog eens bedankt!

Ps. suggesties blijven uiteraard welkom! :)

Verwijderd

Mooie tekening. Zet alleen in je volgende versie even een rooie stip met "U bevind zich hier"

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op zondag 21 april 2002 23:08 schreef j_iscool het volgende:
En een ftp en web-server zet je toch meestal op dezelfde pc om meteen de websites via ftp on-line te kunnen zetten?
Er is een verschil tussen een FTP server voor eigen gemak bv eventueel voor jouw doel en een FTP server voor gebruikers.
Op zondag 21 april 2002 23:06 schreef ForMatPrO het volgende:

[..]

Ja, dat ook, maar ik heb dergelijke studies al meer dan een jaar geleden gelezen en bestudeerd. :)
[..]

Ja, de persoon die het netwerk met mij doet heeft dat gedaan ;)
ps. die tekening was louter als voorbeeld bedoelt, hij zit idd nog vol foutjes.
In ieder geval, ik vind het ook allemaal overkill, maar ja, onze leraar kickt op routers ofzo, ik weet het niet ;)
Misschien kan ik idd beter 2-3 lokalen (of elke verdieping) per subnet pakken...

Ps. wat is trouwens de goedkoopste L2 48 poorts Switch van Cisco?
Die 2948 bestaat ook in layer-2.
Alleen kan ik niet naar de prijslijst op Cisco kijken ;(
Ik heb hem wel ergens anders gezien aan €4000-5000.

Verwijderd

Topicstarter
De plannen zijn volledig veranderd... B.v geen gebruik meer van zoveel routers ;)

Ik heb volgende switches gebruikt:
Catalyst 2948G (48ports)
Catalyst 2950T-24 (24ports)
Catalyst 2950T-12 (12ports)

switch tussen de twee gebouwen (single mode optic fiber): Cat 3508

router naar internet: Cisco 2611

Gigabit Switch van SMC voor het 'serverpark': SMC8606T 8ports volledig gigabit. (hier moet ik nog een Cisco alternatief voor vinden.)

Nu had ik een vraagje;
Sinds Gigabit routers blijkbaar niet bestaan in het cisco assortiment (uitgez. 12000=zware overkill ;) ) moet ik wel een L3switch gebruiken denk ik?
Voor zover ik het versta kun je hiermee verkeer routeren tussen verschillende subnets.

Weet iemand wat de goedkoopste gigabit L3 switch bij Cisco is?

Owja, wat zijn zo nog de voordelen van een L3 switch? En is het mogelijk om bv routing protocollen als RIP en EIGRP te gebruiken, of werkt het op een heel andere manier?

thx!

Verwijderd

Topicstarter
Dit zijn de nieuwe plannen, ik hoop dat het op iets trekt :? Elke verdieping zou op een ander subnet komen.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/ForMatPrO/TCS-n1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/ForMatPrO/TCS-n2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/ForMatPrO/TCS-n3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/ForMatPrO/TCS-n4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/ForMatPrO/TCS-n5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/ForMatPrO/TCS-n6.jpg

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op maandag 22 april 2002 21:36 schreef ForMatPrO het volgende:
..
Sinds Gigabit routers blijkbaar niet bestaan in het cisco assortiment (uitgez. 12000=zware overkill ;) ) moet ik wel een L3switch gebruiken denk ik?
Voor zover ik het versta kun je hiermee verkeer routeren tussen verschillende subnets.
ja :P
Weet iemand wat de goedkoopste gigabit L3 switch bij Cisco is?
nee :P
En is het mogelijk om bv routing protocollen als RIP en EIGRP te gebruiken
ja :P
, of werkt het op een heel andere manier?
nee :P
thx!
graag gegaan :+

Wat serieuzer:
Owja, wat zijn zo nog de voordelen van een L3 switch?
L3 swithes zijn sneller dan routers.
Dit omdat het switching gedeelte volledig in hardware zit verwerkt.

Pagina: 1