Kernel 2.5.x en pre 2.6.0 draadje....

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste
Acties:
  • 2.286 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok... ik heb zelf effe Kernel 2.5.8 geprobeerd gisteren, en ik moet zeggen dat dit een hele goede kernel is. Vooral het feit dat ALSA mee is genomen in de kernel vind ik perfect..

Wat zijn jullie bevindingen met 2.5.x kernels??

/me dent dat deze kernel tree een hele grote stap is in de goede richting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-12-2024

Arioch

<geek>

* Arioch durft hem nog niet te compilen...
hoewel de 2.4 reeks ook niet bepaald bug-vrij is ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 april 2002 21:44 schreef Bl4cKH4T het volgende:
/me durft hem nog niet te compilen...
hoewel de 2.4 reeks ook niet bepaald bug-vrij is ;(
Compilen kun je hem altijd... :)
gewoon een line toevoegen in je /etc/lilo.conf... Done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arioch

Arioch

<geek>

Op woensdag 17 april 2002 21:46 schreef Markiedam het volgende:
gewoon een line toevoegen in je /etc/lilo.conf... Done
*denk* *twijfel*
ik ga hem ook proberen! 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
Ik heb 2.5.7 geprobeert, (heel even), was even stabiel als 2.4.18, maar das met loads van 0.5 enzo :)
Een aantal dingen werken niet zoals de Promise drivers enzo, wat vrij normaal is voor developement kernels. Het doel van 2.6 is zeer ambitieus, (wie weet komt janjanjansen dat even toelichten) en zeker de moeite om naar uit te kijken, (1-2 jaar nog schat ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-08 19:08
Ik heb slechte ervaringen met een 2.5.x kernel.
2.5.1 was dat d8 ik toendertijd. Geeft verder geen fout bij compilen oid, maar vind 't wel leuk om een Kernel Panic te geven bij booten. Probleem kon ik niet echt vinden, had verder ook geen zin om te onderzoeken. Gewoon eraf gegooid en 2.4.x kernel erop gezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arioch

Arioch

<geek>

hihi... nog iemand die op errors kickt :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denkt dat Kernel 2.6 echt een TOPPER word... ZEKER WETEN

and what about kernel 2.2.x? Zal deze binnenkort stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2.0.0 bestaat ook nog :P

Maargoed, 2.5.x brengt ons v4l2 (enorm gaaf!), alsa (... hier heb ik een bepaalde mening over die in de richting van VIA-achtige taferelen gaat...), nieuw I/O (veel over gehoord, nog niets van gezien, zal enorm goed zijn) en hopelijk een heleboel andere nieuwe features.

Ik gok dat 2.4.x met gnome2/kde3 al genoeg is voor de desktop. Maar met 2.6.x zie ik in het multimediagebied een heleboel veranderen, wat op de lange termijn erg interessant kan worden als linux een rol wil spelen in de desktop/multimedia markt.

Maar het blijft een kernel, ik vind zelf 2.4.x al erg goed, dus ik wacht rustig af totdat 2.5.x stabiel is (of totdat ik de driver moet inleveren voor 2.6.0).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 april 2002 22:00 schreef beelzebubu het volgende:
2.0.0 bestaat ook nog :P

ik wacht rustig af totdat 2.5.x stabiel is (of totdat ik de driver moet inleveren voor 2.6.0).
2.5.x stabiel??? dat kan toch niet? het is een oneven nummer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 22:01 schreef Markiedam het volgende:

[..]

2.5.x stabiel??? dat kan toch niet? het is een oneven nummer
stabiel als in stabiel, niet in versie nummer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 april 2002 22:04 schreef Felix het volgende:
ik doe ook maar MBO :P :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arioch

Arioch

<geek>

Op woensdag 17 april 2002 22:04 schreef Felix het volgende:

[..]

stabiel als in linux, niet in versie nummer ;)

* Arioch is an addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb um heel ff geprobeerd, maar mijn systeem kreeg ik toen niet meer stabiel, dus weer terug naar 2.4.17 (krijg op duistere reden 2.4.18 niet gecompiled) die perfect werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:28

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Op woensdag 17 april 2002 21:50 schreef Markiedam het volgende:
Ik denkt dat Kernel 2.6 echt een TOPPER word... ZEKER WETEN
Waarom ben je daar zo zeker van??? 2.4 kent zijn gebreken en 2.6 is nog niet eens in development, laat staan een UNstable van, dus hoe kun jij nou weten of tie een topper wordt :?

Ik weet dat je gewoon optimistisch bent hoor :) dat ben ik ook, maar je moet blijven kijken naar de waarheid. ;)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 17 april 2002 21:46 schreef Markiedam het volgende:
Niet eens; het is best mogelijk dat een 2.5 kernel niet compiled op jouw computer of met jouw opties.
Het is een development kernel; dat betekent dat er van alles mis mee kan zijn (tot in data-loss veroorzakende gevallen). Dat is meteen een waarschuwing: Er kunnen nou eenmaal dingen fout gaan, zeker met kernels die simpelweg gezegd speeltuin zijn voor hackers (als in mensen die graag knutselen, niet verwarren met crackers) om allerlei nieuwe (potentieel gave) dingen uit te proberen.
Dat betekent niet dat je 2.5 niet mag proberen of zo (sterker nog, als je hem probeert en een bug / iets raars tegenkomt, dan zijn de kernel developers meestal blij met feedback), maar je moet niet raar opkijken als er iets mis gaat, want dat kan gewoon voorkomen.
Op woensdag 17 april 2002 21:50 schreef Markiedam het volgende:
and what about kernel 2.2.x? Zal deze binnenkort stoppen?
Er waren in ieder geval nog plannen voor een 2.2.21 afaik. Ik denk dat er daarna niks meer actief aan gebeurt, behalve in het geval van een ernstig security lek.
De stabiliteit van de 2.2 kernels is onderhand wel redelijk bewezen :)
Op woensdag 17 april 2002 23:12 schreef mOrPhie het volgende:
Waarom ben je daar zo zeker van??? 2.4 kent zijn gebreken en 2.6 is nog niet eens in development, laat staan een UNstable van, dus hoe kun jij nou weten of tie een topper wordt :?
Omdat er waarschijnlijk gave dingen in komen. ALSA is daar één van. Uitgebreidere ACPI support is een andere.
Verder (om maar iets te noemen) waren ze aan het experimenteren met een klein filesystem dat achter de kernel geplakt kan worden. Hier kun je dan modules in kwijt, zodat je ook de drivers voor de harddisk waar je van boot als module in de kernel kunt bakken. Best grappig idee, waardoor de kernel als het goed is steeds (nog) modulairder wordt, en waardoor distro's bijvoorbeeld niet meer support voor al die IDE chipsets in de kernel hoeven te bakken, maar ze als module kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me heeft nog geen ervaring met een 2.5 kernel.
Wat ik wel voorbij zie komen op de lkml (die ik ook niet helemaal lees) dat er na iedere release een waslijst met problemen voorbij komt. Dus of een versie van 2.5 compileert is sterk afhankelijk van het systeem dat je hebt en de specifieke kernel versie.

Punten die aan de orde gekomen zijn voor de 2.5 serie van de kernel zijn te lezen op de kernelsummit. Een paar punten wil ik wel noemen:
- Linux geschikt maken voor grote productie-omgevingen
- Redesign van de block layer (ook met het oog op grote omgevingen)
- Integratie van geavanceerde filesystems zoals XFS
- Verbeteren (versnellen) netwerk API
- Hot plug devices - denk aan disks, firewire, usb etc.
- Powermanagement - is nu hopeloos, ACPI werkt nauwelijks
- Beveiliging - ACL's en dat soort dingen.

Dit is geen volledige lijst. Echter wat opvalt is dat er nogal wat zaken te maken hebben met het geschikt maken van Linux voor echt zware productie machines. Dit zal ongetwijfeld ook te maken hebben met de komst van bedrijven als HP en IBM die een deel van hun machines tegenwoordig ook met Linux uitlevert.
Daarnaast liggen er nog een aantal zaken die in 2.4 niet goed uit de verf zijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-04 22:04

RG

Lambda

Hier kan je een lijst vinden van de 2.5 kernel status:
http://kernelnewbies.org/status/latest.html

Heel handig! Wordt bijgehouden door Rick van Riel en is altijd up to date.

Belangrijke dingen zijn:
* Nieuwe (64 bit) architecturen: ppc64 en x86-64 (ia64 ook?)
* Verbeterde schedular en VM (voor betere schaalbaarheid en prestatie)
* Geavanceerde filesystems: JFS, XFS en ReiserFS v4.
* Multimedia stuff: ALSA, V4Lv2 en framebuffer
* Block layer compleet nieuwe en ook een nieuwe LVM.
* Hotplug en andere high end stuff
* USB 2.0 en 1.0 verbeteringen
* Verbeterd Power Management door ACPI

Verder zijn opvallend:
* Remove all hardwired drivers from kernel (snap ik niet helemaal, willen ze nu alles als module aanbieden of alleen maar als module en dus niet meer erin bakken??)
* New kernel config system: CML2
* First pass at LinuxBIOS support (het hoogste geek-gehalte iig)
* Add User-Mode Linux (UML)

Verder vind ik dat ze nu maar eens IDE CD fikker support moeten bieden ipv dat idiote SCSI emulatie.

[deze advertentieruimte is te koop]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 01:28 schreef RG© het volgende:
dit heb ik vaker gehoord :P Je zei dat Rik v. Riel dit schreef? :D :D
* Remove all hardwired drivers from kernel (snap ik niet helemaal, willen ze nu alles als module aanbieden of alleen maar als module en dus niet meer erin bakken??)
Dat was al eerder aangekondigd. Het levert geen extra beveiligingsrisico's meer op en is voor de rest veel simpeler in onderhoud.
Verder vind ik dat ze nu maar eens IDE CD fikker support moeten bieden ipv dat idiote SCSI emulatie.
/me verwacht niet dat dat de komende vijf jaar in de kernel komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pblom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10-2024
Hmmm, ik geloof dat op dit moment nog de -aa VM nog rmap VM aan de kernel zijn toegevoegd. Het is dus nog even wachten op een nieuwe VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Linux: -aa VM in 2.5

Mike Fedyk asked on the lkml why the -aa VM update hasn't gone into 2.5 yet. Andrew Morton , who recently split the large -aa update into smaller pieces for 2.4 inclusion explained that now was the wrong time for such an effort. Andrew's current focus in 2.5 is the buffer layer, and because of the intamacy between this layer and the VM, adding the -aa patches "would represent some wasted effort."

Also mentioned was the possibilty that 2.5 will use Rik van Riel's rmap VM, and hence tuning the existing VM would again be "wasted effort". In summary, Andrew offered, " So. My vote would be that unless the VM is actually impeding developers who are working on other parts of the kernel (it is not) then just leave it as-is for the while.".

It was also pointed out that the -aa patches are currently being merged into the 2.4 stable kernel.
Van Kerneltrap.org

Ik moet zeggen dat ik op mijn desktop systeem altijd hogere performance heb behaald met met rmap als vm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2P
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 14:22

2P

:wq

Ik heb 2.5.8 geprobeerd te compilen. Gaat wel aardig maar op het einde dan krijg ik steeds een fout:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
make[2]: Leaving directory `/usr/src/linux-2.5.8/arch/i386/lib'
make[1]: Leaving directory `/usr/src/linux-2.5.8/arch/i386/lib'
ld -m elf_i386 -T /usr/src/linux-2.5.8/arch/i386/vmlinux.lds -e stext arch/i386/kernel/head.o arch/i386/kernel/init_task.o 
init/main.o init/version.o init/do_mounts.o \
      --start-group \
      arch/i386/kernel/kernel.o arch/i386/mm/mm.o kernel/kernel.o mm/mm.o fs/fs.o ipc/ipc.o \
      /usr/src/linux-2.5.8/arch/i386/lib/lib.a /usr/src/linux-2.5.8/lib/lib.a /usr/src/linux-2.5.8/arch/i386/lib/lib.a \
       drivers/acpi/acpi.o drivers/base/base.o drivers/char/char.o drivers/block/block.o drivers/misc/misc.o drivers/net/net.o
drivers/media/media.o drivers/char/agp/agp.o drivers/ide/idedriver.o 
drivers/cdrom/driver.o sound/sound.o drivers/pci/driver.o drivers/pnp/pnp.o drivers/video/video.o drivers/usb/usbdrv.o drivers/input/inputdrv.o \
      net/network.o \
      --end-group \
      -o vmlinux
init/main.o: In function `start_kernel':
init/main.o(.text.init+0x58e): undefined reference to `setup_per_cpu_areas'
make: *** [vmlinux] Error 1

Waar zou dit aan kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, ook maar ff 2.5.8 proberen :) Hopelijk draait Gnome 1.4 / KDE3.0.3 dan wat stabieler (nu veel schokken als ik wat aan t compilen ben / koetje draai :()..

Bv: m'n USB muis (draadloos) werkt dan haast niet meer :( Maar anywayz, eerst ff die zut compilen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
  • Laatst online: 08-09 05:30
Hoe dacht je dat Windows CD's fikt?? Juist, met SCSI-emulatie :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 april 2002 12:09 schreef LinuxUser het volgende:

[..]

Hoe dacht je dat Windows CD's fikt?? Juist, met SCSI-emulatie :) :) :)
SO?? Dit is Linux! Geen Windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 11:14 schreef 2P het volgende:
Ik heb 2.5.8 geprobeerd te compilen. Gaat wel aardig maar op het einde dan krijg ik steeds een fout:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
make[2]: Leaving directory `/usr/src/linux-2.5.8/arch/i386/lib'
make[1]: Leaving directory `/usr/src/linux-2.5.8/arch/i386/lib'
ld -m elf_i386 -T /usr/src/linux-2.5.8/arch/i386/vmlinux.lds -e stext arch/i386/kernel/head.o arch/i386/kernel/init_task.o 
init/main.o init/version.o init/do_mounts.o \
      --start-group \
      arch/i386/kernel/kernel.o arch/i386/mm/mm.o kernel/kernel.o mm/mm.o fs/fs.o ipc/ipc.o \
      /usr/src/linux-2.5.8/arch/i386/lib/lib.a /usr/src/linux-2.5.8/lib/lib.a /usr/src/linux-2.5.8/arch/i386/lib/lib.a \
       drivers/acpi/acpi.o drivers/base/base.o drivers/char/char.o drivers/block/block.o drivers/misc/misc.o drivers/net/net.o
drivers/media/media.o drivers/char/agp/agp.o drivers/ide/idedriver.o 
drivers/cdrom/driver.o sound/sound.o drivers/pci/driver.o drivers/pnp/pnp.o drivers/video/video.o drivers/usb/usbdrv.o drivers/input/inputdrv.o \
      net/network.o \
      --end-group \
      -o vmlinux

Tering, ik krijg dezelfde fout :( (ik kan dus ook geen bzImage maken, waardoor ik dus ook niet met die kernel kan booten :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 12:22 schreef Markiedam het volgende:

[..]

SO?? Dit is Linux! Geen Windows
Noem een goede reden om het niet via SCSI emulatie te doen.

Redenen om dat wel te doen:
• uniforme interface voor alle branders, parallel/usb/SCSI/IDE/etc.
• er is geen merkbare performance verlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

De reden dat zowel GNU/Linux als Windows SCSI-emulatie gebruiken om CDs te fikken is omdat fikkers (ook IDE fikkers) zelf alleen maar SCSI praten. Een IDE fikker praat in principe SCSI over IDE/ATAPI getunneld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBMarduk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

MBMarduk

BAR-baar

Op donderdag 18 april 2002 14:20 schreef deadinspace het volgende:

De reden dat zowel GNU/Linux als Windows SCSI-emulatie gebruiken om CDs te fikken is omdat fikkers (ook IDE fikkers) zelf alleen maar SCSI praten. Een IDE fikker praat in principe SCSI over IDE/ATAPI getunneld.
Heejj, eindelijk weer iemand die dat stukje in de CD-Writing HOW-TO heeft gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanuit de driver ja. Maar het is me nooit helemaal duidelijk geweest wat voor commando's je aan een IDE fikker geeft (Via de ATAPI interface dus) om te branden. Dat zijn geen native SCSI commando's want die snapt de ATAPI interface sowieso niet. ;).

Het is of SCSI-like commando's (dus SCSI hardware taal op z'n ATAPI's) of weer iets anders waarbij de kernel interface alsnog de SCSI API (de kernelprogrammeerinterface voor userspace/kerelspace interaction met SCSI devices) gebruikt waarmee een userspace app met de kernel kan communiceren... Ik weet niet welke van deze twee het is (te lui om het na te zoeken, I guess ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Op donderdag 18 april 2002 09:00 schreef beelzebubu het volgende:
dit heb ik vaker gehoord :P Je zei dat Rik v. Riel dit schreef? :D :D
LOL :D Nee maar het gaat vooral om de nieuwe Scheduler van Igno Molnar. Die is veel schaalbaarder en naarmate je meer processors toevoegt wordt het effect steeds beter in vergelijking met de oude. Rik van Riel heeft nu zijn reverse mapping VM af die ervoor moet zorgen dat onder hoge load de VM gewoon overeind blijft en niet gaat flippen.
Dat was al eerder aangekondigd. Het levert geen extra beveiligingsrisico's meer op en is voor de rest veel simpeler in onderhoud.
Maar ikke niet snappen wat ze bedoelen?? Willen ze je nu dwingen om alles als module te nemen?? Die Alan Cox kan wel zulke wazige teksten schrijven, daar wordt je ook niet wijzer van...
/me verwacht niet dat dat de komende vijf jaar in de kernel komt...
Ik verwacht zelf dat het er sowieso nooit in komt. Over een jaar zit iedereen aan de serial ATA...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 18 april 2002 15:12 schreef MBMarduk het volgende:
Heejj, eindelijk weer iemand die dat stukje in de CD-Writing HOW-TO heeft gelezen.
Heh... takes me back toen ik nog met Red hat 6.1 prutste in de console (vond ik toen veel interessanter dan die grafische bla :P ) en nog geen internet had... Ik heb wat HOWTOs verslonden toen :9
Staan altijd leuke weetjes in...
Op donderdag 18 april 2002 15:42 schreef beelzebubu het volgende:
Maar het is me nooit helemaal duidelijk geweest wat voor commando's je aan een IDE fikker geeft (Via de ATAPI interface dus) om te branden. Dat zijn geen native SCSI commando's want die snapt de ATAPI interface sowieso niet. ;).
Afaik is het SCSI getunneld over IDE/ATAPI. Dat is net zoiets als dat je in principe bijvoorbeeld HTTP kunt tunnelen over ICMP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Nouja dat mag wel zo wezen, maar volgens mijn informatie heeft FreeBSD het wel gewoon. Het moet toch niet zo moeilijk zijn om een simpel IDE cd fikker drivertje te bouwen. Want het irritante is dat je overal SCSI moet gaan gebruiken voor je cdroms en dat is irritant, helemaal met die SCSI apparaten ID's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 15:46 schreef RG© het volgende:
Maar ikke niet snappen wat ze bedoelen?? Willen ze je nu dwingen om alles als module te nemen?? Die Alan Cox kan wel zulke wazige teksten schrijven, daar wordt je ook niet wijzer van...
Oh, simpel. :). Alles wat een module kan zijn wordt een module. Via ramdisk kun je dan de modules die je nodig hebt om te booten gebruiken (ext2fs of ext3fs of reiserFS of XFS ofzo) en de rest wordt tijdens runtime geladen, mocht je ze nodig hebben.

Het vast-in-de-kerne-compileren wordt dus gedisabled.

In het verleden was het veiligheidsrisico van exploit-modules aanwezig, maar dat is tegenwoordig ook mogelijk zonder modules (dus raw code in de kernel proppen), dus dat is niet langer een reden om alles in de kernel te gooien. Daarnaast heet alles-in-de-kernel eigenlijk alleen maar nadelen. Vandaar het alles-een-module principe vanaf 2.5.x. :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:47
Op donderdag 18 april 2002 16:01 schreef beelzebubu een verhaal
Hummz, ik compile nooit iets als module eigenlijk.... ik weet niet waarom, nooit gedaan eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-09 08:21
Op donderdag 18 april 2002 11:14 schreef 2P het volgende:
code:
1
2
3
4
make[2]: 

Ik had die fout ook, je moet SMP aanzetten, dan kun je compilen....

Bij mij boot ie trouwens niet (hij hangt (resetknop-hang))

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
Op donderdag 18 april 2002 16:13 schreef PluueeR het volgende:

[..]

Hummz, ik compile nooit iets als module eigenlijk.... ik weet niet waarom, nooit gedaan eigenlijk :)
vooral voor geluids/tv/netwerkkaarten is het handig, omdat je daar meestal extra paramaters mee moet geven (IRQ, kaarttype, DMA, etc etc)

ook is het op een server handig, dan hoed je je computer niet opnieuw te booten (en dan heb ik het vooral over netfilter/QoS modules)

maar als jij zonder modules blij bent, dan kun je het gewoon zo laten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
Op donderdag 18 april 2002 15:46 schreef RG© het volgende:
Ik verwacht zelf dat het er sowieso nooit in komt. Over een jaar zit iedereen aan de serial ATA...
[slightly offtopic]

Serial ATA is (AFAIK) software-compatible met "gewone" ATA hoor, dus het maakt voor linux helemaal niets uit. IDE-SCSI blijft voorlopig dus nog wel (helaas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Op donderdag 18 april 2002 16:32 schreef Wirf het volgende:
Serial ATA is (AFAIK) software-compatible met "gewone" ATA hoor, dus het maakt voor linux helemaal niets uit. IDE-SCSI blijft voorlopig dus nog wel (helaas)
Ik dacht van niet, maar ik weet het ook niet zeker hoor. Serial ATA werkt hardwarematig iig wel heel anders dan standaard IDE (data overdracht gebeurd met firewire achtige kabels meen ik en niet met die 40/80 polige kabels).
Op donderdag 18 april 2002 16:01 schreef beelzebubu het volgende:
Oh, simpel. :). Alles wat een module kan zijn wordt een module. Via ramdisk kun je dan de modules die je nodig hebt om te booten gebruiken (ext2fs of ext3fs of reiserFS of XFS ofzo) en de rest wordt tijdens runtime geladen, mocht je ze nodig hebben.
Ow, ja dat dacht ik ook, maar ik vind dat nogal vreemd aangezien ik zat mensen ken die liever alles in de kernel meebakken en verder niet aan modules doen. Magoed ik vind het wel een positieve ontwikkeling, dat maakt Linux modulairder en dat lijkt me een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBMarduk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

MBMarduk

BAR-baar

Tja de hele dicussie over IDE-SCSI heeft weinig meer te maken met 2.5.x-discussie maareh...ik snap niet waarom men het zo irritant vindt.
Ik bedoel...sinds ik 1,5 jaar geleden m'n brander kocht heb ik i.p.v. /dev/hd[c-d] nu /dev/scd[0-1] in m'n /etc/fstab...what's the big deal dan?
Ik merk i.i.g. geen verandering in hoe ik deze devices moet gebruiken :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Op donderdag 18 april 2002 18:33 schreef MBMarduk het volgende:
Tja de hele dicussie over IDE-SCSI heeft weinig meer te maken met 2.5.x-discussie maareh...ik snap niet waarom men het zo irritant vindt.
Ik bedoel...sinds ik 1,5 jaar geleden m'n brander kocht heb ik i.p.v. /dev/hd[c-d] nu /dev/scd[0-1] in m'n /etc/fstab...what's the big deal dan?
Ik merk i.i.g. geen verandering in hoe ik deze devices moet gebruiken :? :?
Omdat ik dat altijd vergeet ;) En bij CD record moet je ook constant die irritante SCSI IS opgeven: 0,1,0 ofzo maar dat vergeet ik ook altijd :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 16:25 schreef Wirf het volgende:

[..]

Hmm, dacht ik al :) Zometeen maar nog een keer proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 18 april 2002 19:31 schreef RG© het volgende:
Omdat ik dat altijd vergeet ;) En bij CD record moet je ook constant die irritante SCSI IS opgeven: 0,1,0 ofzo maar dat vergeet ik ook altijd :(
/dev/scd* went hoor :)
enneh:
code:
1
2
[marcelm@atlas marcelm]$ cat /usr/local/bin/burn_iso 
cdrecord dev=0,0 fs=30M -v speed=12 -eject "$@"

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2P

2P

Op donderdag 18 april 2002 16:25 schreef Wirf het volgende:

[..]

Ok ik heb um nu kunnen compilen, hij wil ook booten, init 3, login scherm, maar het lijkt wel alsof ie me toetsenbord niet ziet :? ;(

Ik kan niets typen en dus wordt het resetten en weer de ouwe vertrouwde 2.4 kernel booten :)
En daar blijf ik voorlopig ook maar bij, er zitten wel allemaal leuke snufjes in deze kernel maar hij moet eerst maar eens goed stabiel zijn en goed werken voordat ik overstap :+ >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:08

BrZ

Hmmz, ik heb me ook maar even gewaagd aan 2.5.8 op mijn testbak (Dual P2 266, 256MB ram) en werkt tot nu toe eigenlijk probleemloos :D

Moet hem nog ff een beetje zwaar gaan testen, maar tot nu toe ziet het er dus goed uit :)

1 ding wat me wel opviel, phpSysinfo is niet 2.5.x compatible ;)
http://hydra.brz.nu/info/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 23:19 schreef 2P het volgende:

[..]

Ok ik heb um nu kunnen compilen, hij wil ook booten, init 3, login scherm, maar het lijkt wel alsof ie me toetsenbord niet ziet :? ;(

Ik kan niets typen en dus wordt het resetten en weer de ouwe vertrouwde 2.4 kernel booten :)
En daar blijf ik voorlopig ook maar bij, er zitten wel allemaal leuke snufjes in deze kernel maar hij moet eerst maar eens goed stabiel zijn en goed werken voordat ik overstap :+ >:)
Je hebt zeker een USB toetsenbord? Dat probleem heb ik ook. Ik heb bij "Input Core device" tbord en muis geselecteerd, dan bij USB support "Full HID support", maar nu pakt ie idd dat toetsenbord niet :(

Naja, gewoon bij 2.4.18 blijven, alhoewel die 2.5.8 errug snel bootte! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2P

2P

Op vrijdag 19 april 2002 08:53 schreef CowMike het volgende:

[..]

Je hebt zeker een USB toetsenbord? Dat probleem heb ik ook. Ik heb bij "Input Core device" tbord en muis geselecteerd, dan bij USB support "Full HID support", maar nu pakt ie idd dat toetsenbord niet :(

Naja, gewoon bij 2.4.18 blijven, alhoewel die 2.5.8 errug snel bootte! :)
nee, dat vind ik juist zo raar, ik heb geen usb toetsenbord en toch werkt het niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Ik heb niet 1 keer een 2.5.x kernel kunnen compilen
2.5.6,2.5.7,2.5.7-dj-1,2.5.8,2.5.8-dj1 werken allemaal niet
de laatste 2 vallen over de scsi adapter aic7xxxx :'(

Eens kijken wat de volgende pre doet...

ik draai nu 2.4.18+WOLK wat op zich wel een leuke patchset is. zie ook wolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wacht nog wel ff op de .6 :) heb XFS er albij met behulp van patch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Hee ik heb hem eindelijk ook aan de praat gekregen na de stepercpu en nbd patch!

Maar hij voelt erg soepel aan moet ik zeggen.

Heeft iemand al geexperimenteerd met kbuild?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Linux-2.5.9 is ook uit.
Linux kernel version 2.5.9 has been released. It is available from:

Patch: ftp://ftp.kernel.org/pub/linux/kernel/v2.5/patch-2.5.9.gz
Full source: ftp://ftp.kernel.org/pub/linux/kernel/v2.5/linux-2.5.9.tar.gz

Sizes in bytes Compressed Uncompressed
------------------------------------------------------------
Patch 681153 2621606
Full source 33772446 151326720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
Heeft iemand dat ATA-TCQ (Tagged command queuing voor IDE) al aan de gang gekregen? en merkte je verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Van dat ata TQC weet ik niet maar ik las net dat 2.5.9 een beetje ettert met de IDE code, ook is er weer een patch voor set_per_cpu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, mooi :) Ff kijken of in 2.5.9 de HID drivers wel werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
hmm... 2.5.9 hangt ook al bij mij :{

misschien toch maar eens een keer naar lkml schrijven ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 23 april 2002 20:48 schreef Wirf het volgende:
hmm... 2.5.9 hangt ook al bij mij :{

misschien toch maar eens een keer naar lkml schrijven ofzo...
Standaard reply: 'debug it'.

Het is een development kernel, geen user kernel. Dus dit is voor mensen die weten hoe ze moeten debuggen... Ik vrees niet dat ze op allemaal bugreports 'het werkt niet' zitten te wachten. ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Maar een reply met een backtrace van de oops en een uitgebreide beschrijving van hoe en wat helpt wel. Zeker als er meer bugreports komen over het zelfde topic kan men problemen isoleren tot een chipset oid...

Bug reports zijn altijd welkom mits ze uitvoerig zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
Op woensdag 24 april 2002 08:17 schreef it0 het volgende:
Maar een reply met een backtrace van de oops en een uitgebreide beschrijving van hoe en wat helpt wel. Zeker als er meer bugreports komen over het zelfde topic kan men problemen isoleren tot een chipset oid...

Bug reports zijn altijd welkom mits ze uitvoerig zijn!
um... ok..

- Er is geen OOPS
- "Hij" hangt direct na het proben van de IDE controllers:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[..KNIP!..]
hdd: LG CD-RW CED-8080B, ATAPI CD/DVD-ROM drive
ide0 at 0x1f0-0x1f7,0x3f6 on irq 14
ide1 at 0x170-0x177,0x376 on irq 15

****Hier hangt ie*****

hda: 40000464 sectors (20480 MB) w/512KiB Cache, CHS=2489/255/63, UDMA(33)
hdc: 39851760 sectors (20404 MB) w/380KiB Cache, CHS=39535/16/63, UDMA(33)
[..KNIP!..]

Ik heb een ECS k7s5a met SIS735 chipset, Geforce videokaart, USB muis, brander (dus IDE-SCSI), RTL8139 en een sis900 netwerkkaart. Intel8x0 sound, brooktree 848 tvkaart.

Ik gebruik de preemptible kernel.

ik ga later misschien nog wel wat klooien met settings, maar nu moet ik eerst realtime operating systems gaan maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
Ik weet al wat het was: Het was de Machine Check Exception (MCE), zodra ik die uitschakelde, bootte mn machine weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2.5.10 is inmiddels ook uit. Het gaat hard met de 2.5 kernel releases. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Ja idd. Volgens mij heeft Linus de pre versies eruit gegooid. Wat ook compleet te begrijpen is, omdat die pre versies net zo instabiel zijn als de niet pre versies. Dit is makkelijker te onderhouden zo, lijkt me een goed idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, net 2.5.9 gecompiled, zometeen dan maar weer ff 2.5.10 proberen :) Hopelijk boot deze wel, in tegenstelling tot 2.5.8 en 2.5. :( Hij boot wel naar de prompt, maar mijn USB HID drivers werken niet, waardoor ik em dus niet kan gebruiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Laatst online: 10-09 19:53

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Klein schopje om de release van 2.5.19 te vieren :). Weer veranderingen in het bio-gedoe, USB en driverfs. Dat laatste is ook wel leuk spul zag ik, laat bijvoorbeeld informatie zien over je hardware zoals /proc/ide dat altijd deed voor de HD's. De USB-update is daaraan gerelateerd volgens mij, maar heb de changelog nog niet gelezen dus kan het mis hebben :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
tot welke 2.5.x gaan ze totdat 2.6.x word uitgegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Daar zit geen limiet aan. De vorige keer zijn ze in ieder geval tot 2.3.99 gegaan en dan nog wat kernels als -test10, -preX en dergelijke. Ze releasen het vanzelf wel als het goed is :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

En de nieuwe framebuffer backend zit er eindelijk in! Eindelijk een fatsoenlijke grafische backend in de kernel die los staat van de console.
En zit het nieuwe kbuild systeem er nu in of zijn dit allemaal updates voor het oude systeem??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik zat ook al te kijken...er staan wel updates van 'kbuild' en dat kan volgens mij alleen de nieuwe zijn. Linus heeft wel aangegeven dat hij dat ding in stapjes wil integreren, maar ik had nog niet gelezen dat dat al begonnen was. Bovendien komen die patches zo te zien niet van Keith Owens maar van ene Kai (zie mailadres). Geen idee, misschien dat het gemerged wordt maar dat het voorlopig nog niet het standaard buildsysteem wordt of zo, dat zou best kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:24

MadEgg

Tux is lievvv

Hmm..
met software suspend compileert hij helemaal niet.. Ligt dat aan mij of is dat gewoon niet goed? :)
Zal het laatste wel zijn :o

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik hoor in dit draadje veel commentaar op de 2.4.x reeks. Natuurlijk zijn er een paar slechte nummers geweest (ik denk bv. aan 2.4.15) maar 2.4.18 of andere 'stabiele' kernels ben ik toch echt niet zo ontevreden over. Wat zijn nou eigenlijk echt de bezwaren tegen de 2.4.x reeks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 30 mei 2002 01:28 schreef x-wolf het volgende:
Ik hoor in dit draadje veel commentaar op de 2.4.x reeks. Natuurlijk zijn er een paar slechte nummers geweest (ik denk bv. aan 2.4.15) maar 2.4.18 of andere 'stabiele' kernels ben ik toch echt niet zo ontevreden over. Wat zijn nou eigenlijk echt de bezwaren tegen de 2.4.x reeks?
Nouja, 2.4.x voor x < 11 is local rootable (2.2 voor 2.2.20 ook btw), voor x = 11 en x = 15 loop je de kans op filesystem corruptie, en in de vroegere (pak em beet voor 2.4.13 ofzo) versies was er nogal een geklooi met de VM.

Verder ben ik niet echt ontevreden over 2.4.
Die root hole... Mja, niet echt 2.4's schuld (een hoop 2.2 en 2.3 kernels hebben het ook), die VM issues waren alleen wat storend, maar zulk soort dingen heb je in het begin toch.
Alleen 2.4.11 en 2.4.15 hadden niet moeten gebeuren.

Ik vind 2.4 sinds 2.4.16 overigens goed gestabiliseerd; ik heb met 2.4.{16,17,18} nog geen serieuze problemen ervaren of gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:59

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Op woensdag 29 mei 2002 23:16 schreef RG© het volgende:
En de nieuwe framebuffer backend zit er eindelijk in! Eindelijk een fatsoenlijke grafische backend in de kernel die los staat van de console.
En zit het nieuwe kbuild systeem er nu in of zijn dit allemaal updates voor het oude systeem??
Klinkt interessant.. Zou je dit nader kunnen uitleggen ? Of heb je hier meer info over.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 30 mei 2002 01:28 schreef x-wolf het volgende:
Als aanvulling op deadinspace...

2.4.x als development reeks is niet geweldig geweest, er is veel misgegaan. Echter, 2.4.18 is een mooie kernel en werkt erg goed. Het hangt er dus maar vanaf hoe je er tegenaan kijkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Op donderdag 30 mei 2002 11:09 schreef Erhnam het volgende:
Klinkt interessant.. Zou je dit nader kunnen uitleggen ? Of heb je hier meer info over.
Voor een PC is dat niet zo interessant aangezien XFree daar het grafische gedeelte verzorgt. Maar voor setop dozen, pda's en embedded spul is dat heel handig. Die kunnen dan heel eenvoudig buiten XFree om via het framebuffer een interface maken. Dat is een heel stuk sneller en met het nieuwe ontwerp ook veel eenvoudiger.
Het komt erop neer dat het terminal gedeelte is losgekoppeld van de framebuffer. Maar hiermee is ook het hele input gedeelte een stuk verbeterd, want dat zat vroeger allemaal in elkaar verweven.

Meer info kun je hier vinden: http://linuxconsole.sourceforge.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

Op donderdag 30 mei 2002 14:51 schreef RG© het volgende:

[..]

Voor een PC is dat niet zo interessant aangezien XFree daar het grafische gedeelte verzorgt. Maar voor setop dozen, pda's en embedded spul is dat heel handig. Die kunnen dan heel eenvoudig buiten XFree om via het framebuffer een interface maken. Dat is een heel stuk sneller en met het nieuwe ontwerp ook veel eenvoudiger.
Het komt erop neer dat het terminal gedeelte is losgekoppeld van de framebuffer. Maar hiermee is ook het hele input gedeelte een stuk verbeterd, want dat zat vroeger allemaal in elkaar verweven.

Meer info kun je hier vinden: http://linuxconsole.sourceforge.net/
Waarom maken ze dit dan ook niet op de pc? Iedereen weet dat X gewoon niet suprieus is... Of zijn er al van dit soort projectjes ? Waar het um ontbreekt met linux heb ik af en toe het idee is een zeer krachtige GUI. Windows voelt gewoon veel sneller aan, of ligt dat nou aan mij :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 30 mei 2002 14:57 schreef Erhnam het volgende:
Waarom maken ze dit dan ook niet op de pc? Iedereen weet dat X gewoon niet suprieus is... Of zijn er al van dit soort projectjes ? Waar het um ontbreekt met linux heb ik af en toe het idee is een zeer krachtige GUI. Windows voelt gewoon veel sneller aan, of ligt dat nou aan mij :?
[topic=509392/2/25]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redlum
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-09 20:46
Op woensdag 29 mei 2002 23:21 schreef odysseus het volgende:
Ik zat ook al te kijken...er staan wel updates van 'kbuild' en dat kan volgens mij alleen de nieuwe zijn. Linus heeft wel aangegeven dat hij dat ding in stapjes wil integreren, maar ik had nog niet gelezen dat dat al begonnen was. Bovendien komen die patches zo te zien niet van Keith Owens maar van ene Kai (zie mailadres). Geen idee, misschien dat het gemerged wordt maar dat het voorlopig nog niet het standaard buildsysteem wordt of zo, dat zou best kunnen.
Dit zijn nog steeds updates voor de oude kbuild.

Linus heeft kbuild 2.5 vooralsnog genegeerd. Hij wil eerst proberen om de huidige kbuild te fixxen, omdat hij geen voorstander van kbuild 2.5 is. Mocht dit niet het gewenste resultaat hebben dan zal hij kbuild 2.5 alsnog mergen (in kleine stapjes idd).

Linus haalt ondertussen wel de woede van velen kernel hackers op zich (vooral Keith zelf natuurlijk), omdat velen kbuild 2.5 het juiste systeem vinden en het huidige systeem proberen te fixxen uitstel van executie vinden.

Quote van Keith Owens:
Linus, kbuild 2.5 is ready for inclusion in the main 2.5 kernel tree. It is faster, better documented, easier to write build rules in, has better install facilities, allows separate source and object trees, can do concurrent builds from the same source tree and is significantly more accurate than the existing kernel build system.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Op donderdag 30 mei 2002 14:57 schreef Erhnam het volgende:
Nee dat ligt niet aan jou. Natuurlijk werkt het ook perfect op pc's, maar daarvoor zal het niet nuttig zijn, omdat XFree toch defacto standaard is. Het leuke is dat de nieuwe framebuffer code nu bijvoorbeeld ook overweg kan met dual head, meerdere videokaarten, etc... Met behulp van DirectFB kan je dan volledig grafisch werken buiten X om.

Tja ik had ook liever dat men een nieuw grafisch systeem ontwikkelden met wat meer functies in de kernel, maja dat komt er toch nooit van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Op donderdag 30 mei 2002 21:03 schreef RG© het volgende:

[..]
Tja ik had ook liever dat men een nieuw grafisch systeem ontwikkelden met wat meer functies in de kernel, maja dat komt er toch nooit van...
Zie daar je roeping :P
Aan het werk, huppetee en kom hier niet eerder dan dat je een volwaardig alternatief voor XFree hebt gemaakt :)

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Op donderdag 30 mei 2002 22:26 schreef MadEgg het volgende:
Zie daar je roeping :P
Aan het werk, huppetee en kom hier niet eerder dan dat je een volwaardig alternatief voor XFree hebt gemaakt :)
Hehe, daarvoor ben ik niet goed genoeg in C en al die GNU tools. En bovendien is dat heel erg lastig hoor. Maja waar had je aan gedacht? als je werkelijk iets wil bereiken moet je een systeem hebben dat alle voordelen van het X Windowing System combineert met Windows.
Dus een netwerktransparant systeem, maar dat ook volledig hardwarematig geaccellereerd kan worden. Is toch vrij lastig goed te krijgen denk ik, hoewel zeker niet onmogelijk (zie AtheOS).

Trouwens DirectFB zal een mooie combinatie vormen met het nieuwe framebuffer code. Het zou me niets verbazen als Gnome zonder veel moeilijkheden erop draaiende te krijgen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBug
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01-2022

TheBigBug

Erg groot voor een insect!

Ik heb in dit draadje:Gaat linux ooit sneller grafisch werk doen? plaatjes gevonden waarbij gnome al op directfb draait.

Peace cannot be kept by force - it can only be achieved by understanding - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

En ook 2.5.20 is een feit, met ACPI-updates, IDE-gedoe, het een en ander voor PPC64 en wat drivers. De changelog vind je hier, met hier de volledige changelog. De laatste is alleen aanbevolen voor mensen die tijd over hebben of dit beroepsmatig moeten lezen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ook 2.5.21 kan aan de lijst worden toegevoegd, door Linus met het volgende commentaar gepresenteerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
The bulk of the changes are the s390 merge bits, but there are small 
details like fixing some races in the new unplugging code etc, more 
driverfs, USB, framebuffer updates etc.

The most noticeable changes (and that people will probably find some 
nagging missing things with) are the header file cleanups - expect some 
missing headers here and there - and the kernel build changes. Different 
dependency stuff etc.

Linus

De uitgebreide changelog vind je hier, een iets kortere staat hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

In dit tempo zitten ze volgende maand aan de 2.5.99 :)

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Linus is on a kernel releasing spree!

Er is trouwens wel behoorlijk ruzie over kbuild2.5. Nu is iemand anders het oude systeem aan het verbeteren, terwijl er een compleet nieuw systeem ligt dat werkt. Keith Owens rukt de haren uit zijn hoofd (check de lkml), want Linus neemt de patch niet op vooralsnog.

Maar wat ik me nu afvraag, komen kbuild2.5 en CML2 nou eigenlijk uberhaupt nog wel in de nieuwe kernel??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 09 juni 2002 18:43 schreef RG© het volgende:
Linus is on a kernel releasing spree!

Er is trouwens wel behoorlijk ruzie over kbuild2.5. Nu is iemand anders het oude systeem aan het verbeteren, terwijl er een compleet nieuw systeem ligt dat werkt. Keith Owens rukt de haren uit zijn hoofd (check de lkml), want Linus neemt de patch niet op vooralsnog.

Maar wat ik me nu afvraag, komen kbuild2.5 en CML2 nou eigenlijk uberhaupt nog wel in de nieuwe kernel??
Hij wil kbuild in stapjes opnemen, maar de eigenlijke patch was één heel grote in plaats van een hoop kleine. Nu zijn er weer updates aan de oude en ik kan me voorstellen dat Owens daar bepaald niet blij mee is (zeker omdat de meeste developers zijn systeem beter vinden), maar op zich is dat natuurlijk niet verkeerd. Ondertussen zijn er twee mensen gestart met het opsplitsen van de kbuild-patch en de eerste delen ervan zitten in 2.5.X-djX (de kernelversie van Jones), dus ze zijn binnenkort ook wel in de gewone 2.5-serie te verwachten. Het gaat niet zo snel, maar uiteindelijk komt kbuild er denk ik wel in. CML2 verwacht ik niet meer terug te zien, ESR heeft daar al een hele tijd geen updates meer voor geplaatst en ik heb er na zijn grappige 'aunt Tilly'-verhaal weinig meer over gehoord.

edit:

Lees jij toevallig ook LWN of KC regelmatig of komen we toevallig dezelfde bronnen tegen? Dit nieuws komt me bijzonder bekend voor namelijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Op zondag 09 juni 2002 19:23 schreef odysseus het volgende:
Hij wil kbuild in stapjes opnemen, maar de eigenlijke patch was één heel grote in plaats van een hoop kleine. Nu zijn er weer updates aan de oude en ik kan me voorstellen dat Owens daar bepaald niet blij mee is (zeker omdat de meeste developers zijn systeem beter vinden), maar op zich is dat natuurlijk niet verkeerd. Ondertussen zijn er twee mensen gestart met het opsplitsen van de kbuild-patch en de eerste delen ervan zitten in 2.5.X-djX (de kernelversie van Jones), dus ze zijn binnenkort ook wel in de gewone 2.5-serie te verwachten. Het gaat niet zo snel, maar uiteindelijk komt kbuild er denk ik wel in. CML2 verwacht ik niet meer terug te zien, ESR heeft daar al een hele tijd geen updates meer voor geplaatst en ik heb er na zijn grappige 'aunt Tilly'-verhaal weinig meer over gehoord.

edit:

Lees jij toevallig ook LWN of KC regelmatig of komen we toevallig dezelfde bronnen tegen? Dit nieuws komt me bijzonder bekend voor namelijk :).
ow, nouja gewoon lkml he :) De helft van de treads gaat erover. Vorige week heeft Keith nog eens zoiets gezegd van: "als jullie kbuild2.5 willen, mail da dan aan Linus!!!".
CML2 is eigenlijk wel jammer, want volgens mij was dat best een goed systeem alleen het ligt alweer een aantal maanden stil. Ik snap niet dat ze dat van tevoren niet goed afspreken, magoed rare jongens die kernel hackers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en 2.5.22 kan ook aan het lijstje worden toegevoegd, deze is vandaag uitgekomen... Afbeeldingslocatie: http://sassiessite.endoria.net/images/Smilies/feest.gif
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Hmm.. This should make cardbus work again, and gets rid of the IDE "oops 
on shutdown" thing. Big x86-64 merge, and lots of acpi updates. IDE 
updates (as usual) and a lot of compiler warning work by various people. 
IrDA update and SCSI cleanups..

What else can you ask for?

Linus

[changelog] ... en een 'small version';

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Ik zou eens willen dat Linus niet zo gigantisch conservatief was, want er zijn enorm veel gave dingen die er nog niet in zitten, maar van mij er wel in moeten :) Is dj trouwens op vakantie? al een tijdje geen updates van zijn tree meer gezien en die tree was juist altijd heel vooruitstrevend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Op maandag 17 juni 2002 18:42 schreef RG© het volgende:
Ik zou eens willen dat Linus niet zo gigantisch conservatief was, want er zijn enorm veel gave dingen die er nog niet in zitten, maar van mij er wel in moeten :) Is dj trouwens op vakantie? al een tijdje geen updates van zijn tree meer gezien en die tree was juist altijd heel vooruitstrevend...
Ga het dan zelf in elkaar coden :7

edit:
waar had je eigenlijk aan gedacht??

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

En ook 2.5.23 mag aan de lijst worden toegevoegd. De korte samenvatting van de wijzigingen:
I asked "what more can you ask for" for 2.5.22, and somebody immediately piped up with raid5 working again.

Well, here you have a big MD merge from Neil Brown, which may or may not get you there. Good luck.

Other stuff: s390/x86-64/network/usb updates. Nonlinear CPU's. Build updates: module versioning should work again. Various stuff.

Linus
Korte of lange changelog.

offtopic:
En Slack 8.1 is ook uit, voor de geïnteresseerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Linus heeft er nog steeds zin in ;)

Linux 2.5.23 Full (af jij), Neem de Patch

Grote Changelog

Er zitten 22 patches in voor de md drivers, dus dat zal wel opletten worden voor de mensen die dat gebruiken ;)

Enne...

in 2.5.23+ Hotplug CPU support :Y)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

odysseus:
En ook 2.5.23 mag aan de lijst worden toegevoegd.
oe, dat gaat hard zo... :9
En Slack 8.1 is ook uit, voor de geïnteresseerden.
nog leuker :9~ - nu alleen nog even een mirror vinden die geen 530 (limit reached) geeft... :) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

2.5.24 is nu ook uit:

http://linuxtoday.com/news_story.php3?ltsn=2002-06-21-011-26-NW-KN-DV

Big sound merges, NTFS merge, IrDA, IPv6, SCSI drivers, you name it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Volgens mij zijn ondertussen alle kernelhackers onderweg naar de kernelsummit. Linus en Dave iig wel, want hun trees liggen een week stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 21 juni 2002 10:40 schreef Erhnam het volgende:
Big sound merges, NTFS merge, IrDA, IPv6, SCSI drivers, you name it.
Zit ALSA er al eens in en werkt het fatsoenlijk? Hoe zit het met video4linux2, zit dat er al in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Op vrijdag 21 juni 2002 14:04 schreef beelzebubu het volgende:
Zit ALSA er al eens in en werkt het fatsoenlijk? Hoe zit het met video4linux2, zit dat er al in?
ALSA zit er al sinds 2.5.5 en sinds 2.5.7 zit er een update in van v4l, geen idee of dat versie 2 is. ALSA werkt gewoon goed lijkt me, elke keer komen er nieuwe ALSA patches voor meer kaarten beschikbaar.
Voor zover ik begrijp is die extra library waar jij het over had alleen maar om ALSA toegang te vereenvoudigen. Je kunt ook gewoon rechtstreeks met de kernel praten, alleen de documentatie daarvan schijnt nogal karig te wezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 21 juni 2002 23:48 schreef RG© het volgende:
Voor zover ik begrijp is die extra library waar jij het over had alleen maar om ALSA toegang te vereenvoudigen. Je kunt ook gewoon rechtstreeks met de kernel praten, alleen de documentatie daarvan schijnt nogal karig te wezen...
:'(. Inderdaad ja, ik heb er nog steeds niks over kunnen vinden. En dus beperkt de support voor ALSA in al mijn software zich tot nu toe tot OSS-emulation (i.e.: geen directe ALSA support).

Ik hoop dat die v4l patch v4l2 is. Staat er in linux/include/linux/ een file videodev2.h? Of staat HAVE_V4L2 gedefinieerd in videodev.h?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Op zaterdag 22 juni 2002 07:29 schreef beelzebubu het volgende:
Ik hoop dat die v4l patch v4l2 is. Staat er in linux/include/linux/ een file videodev2.h? Of staat HAVE_V4L2 gedefinieerd in videodev.h?
Negative, in de source staat dat V4L2 nog in ontwikkeling is, maar er is al wel rekening mee gehouden dat V4L2 erin gaat komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

Ik heb al gezocht naar 'V4L2'. Kan iemand mij precies inhouden wat dit is.. Een nieuwe API had ik al begrepen.. Maar wat zijn voordelen/nadelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 22:17 schreef Erhnam het volgende:
Ik heb al gezocht naar 'V4L2'. Kan iemand mij precies inhouden wat dit is.. Een nieuwe API had ik al begrepen.. Maar wat zijn voordelen/nadelen ?
Uh, wil je alle details of gewoon een globale overview?
Pagina: 1 2 ... 8 Laatste