Toon posts:

Audigy fluisterzacht onder XP en 98

Pagina: 1
Acties:
  • 32 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
sorry, het zoveelste audigy topic...maar ik zit met een groot probleem:

Vandaag mijn fortemedia 801 geluidskaart vervangen door een Soundblaster Audigy platinum. Kaart geïnstalleerd, drivers geïnstalleerd. Het geluid wat daar uitkomt is echter erbarmelijk slecht. Voor heb ik nog wat geluid, zij het heel erg zacht terwijl het volume helemaal open staat. Achter en via de center/ subwoofer hoor ik heeeeel zachtjes er nog wel iets uitkomen, maar bij lange na niet wat eruit hoort te knallen. Alle settings afgelopenalles staat gewoon open maar het geluid blijft zo fluisterzacht. En de boxen beginnen bij de eerste hoge noten al te fluiten en te kraken. MOET er een versterker tussen of zo? Of MOET je een digitale speakerset kopen? Ik vraag het maar

Dus: weet iemand hoe dat komt? Mijn geduld raakt een beetje op met die kaart. Dit kan niet puur een driverprobleem zijn. Ik mag aannemen dat Creative wel iets van drivers meelevert waarmee je toch wel wat geluid krijgt? En puur een XP probleem is het ook niet want onder w98 heb ik exact hetzelfde. En mijn analoge 5.1 speakersetje van A-trend is niet supermaar het produceerde wel altijd een goed geluid. (na de installatie van die kaart, deed mijn pci videokaart (sis 6326) het opeens niet meervolledig verdwenen uit mijn hardwarekan dit ermee te maken hebben?)

Thnx in advance..

(en de search en de faq in dit topic heb ik gebruikt, evenals de faq op de site van Creative. zie er voor mij niks tussen staan)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:03

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je hebt de search gebruikt, aar je zegt niet wat je allemaal al geprobeerd hebt. Er zijn echt 100en oplossingen in de search.

Als je me vertelt welke je daarvan allemaal allemaal geprobeerd hebt, laat ik je topic open. Je hebt zo te lezen niet eens een andere driver geprobeerd? Of je aansluitingen gecheckt? :?

Dan geef ik je nu de (al 100x gegeven tips: check je aansluitingen, je instellingen, upgrade de drivers en verwissel het PCI slot, via 4in1 driverupgrades, patches ofzo).

Verder: zet dit in je sig:
code:
1
[url=http://www.home.zonnet.nl/reuver100/NewFiles/specs.html]spec's[/url]

dat is wat makkelijker als mensen je willen helpen :). (dan zijn specs nodig).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
search heeft inderdaad veel tips en trucs maar zoals ik al zei...niet iets dat lijkt op mijn situatie.
aansluitingen driedubbel gecheckt
instelling tig keer langsgelopen
drivers...kan er wel andere drivers opgooien, maar met de originele drivers zou het kreng toch wel iets moeten doen?
pci slot verwisselen? ga dat eens proberen.

wat ben je streng trouwens...ouwe zeur

thnx voor de code trouwens.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Op woensdag 17 april 2002 21:36 schreef username77 het volgende:

wat ben je streng trouwens...ouwe zeur
dat moet wel, met minimaal 5 audigy/live topics op een dag, waarvan er 4,9 met behulp van de search kunnen worden opgelost.

btw: over je probleem: Als je weinig en verstoord geluid krijgt wanneer je geluid maximaal staat, doet dat bij mij het vermoeden opborrelen dat je dat geluid krijgt als gevolg van "overspraak". Dus dat je geluid eigenlijk op een andere in- of uitgang staat dan diegene die je op het moment gebruikt òf dat er iets uit staat dat aan moet staan.

Ik denk dus aan je stekker in een ingang gestopt en niet in een uitgang (op de geluidskaar), of of je speakerset op een verkeerde aansluiting. Of dat je speakerset domweg uitstaat, of dat hij op mute staat. Ik ken je speakersetje niet, maar mischien dat er een ingangskeuze op zit?

Zoek het eens in die hoek.

PRobeer ook uit te vinden waar de fout ontstaat: Sluit je speakerset ergens anders op aan (walkman ofso) om te checken of die wel goed staat, je audigy op iets anders om te kijken of die wel goed werkt- dat soort dingen allemaal.

Klinkt te simpel, maar zoals jij nu je probleem omschrijft, krijg ik het idee dat het echt zo'n "oh, shit, wat dom dat ik daar nie taan gedacht heb" probleem is.

(zijn je kabeltjes nog wel goed en heb je ze wel helemaal in je geluidskaart gedrukt?)

ps. Beetje flauwe reaktie, ik weet het. Maar ik werk regelmatig in een pc winkel en het verbaast me elke keer weer hoeveel mensen het presteren om hun speakertjes in plaats van op de geluidskaart, op het modem of op de cdromspeler aan te sluiten. Ik zoek dus ook altijd de oplossing eerst in het meest voor de hand liggende en ga pas dan denken aan kapotte hardware of slechte drivers (inderdaad, het tegenoversgestelde van klanten, die juist altijd claimen dat de kaart defect is, of de software niet goed.)

Verwijderd

Topicstarter
zoiets had ik ook al bedacht ja. het klinkt inderdaad of ik de kabels verkeerd had aangesloten, maar dat is uitgesloten. Er zit bij die audigy een helpprogramma, waarbij die laat zien welk stekkertje in welk gaatje moet...in slow motion, met behulp van kleurtjes. als ik dan nog iets fout heb aangesloten.....kan het me haast niet voorstellen. dit is echt kluns-proof.

heb die kaart net effe in een ander pci slot gedauwd. ik krijg daardoor wel weer me videokaart terug. hoera! mischien moet ik het in die hoek zoeken...

Verwijderd

Topicstarter
heb effe lopen kutten met dat ding (pci slot veranderd, instellingen, boxen anders aangesloten), maar nog steeds niks. ik krijg alleen geluid uit me 'line out'. De overige twee die ik aan moet sluiten volgens het filmpje 'rear out' bijvooorbeeld...daar komt amper geluid uit. Heeft iemand dit eerder gehad (al was het niet te vinden in de search)en hoe krijg ik dit weg?

De enige optie die nu nog open staat is andere drivers...maar met me 56k modempje..En ik kan me niet voorstellen dat deze drivers niet werken. onder xp kan ik dat nog begrijpen maar hij doet t ook niet onder 98.

help!!

Verwijderd

Al geprobeerd om de mixer van Creative zelf te gebruiken ?

Na de installatie heb je namelijk te maken met de mixer van windows en die van Creative. Je kunt het volume in de windows mixer wel omhoog zetten, maar als in de Creative mixer het volume laag staat, komt het geluid ook zacht uit je boxen.

Tenminste, dit probleem had ik toen ik vorige week de Audigy aansloot.

Verwijderd

Topicstarter
das de surround mixer van creative? het volume daar staat helemaal open, evenals het volume in windows. het is niet zo dat je op de kaart zelf iets moet omzetten of zo toch? Snap niet zo goed waarom er geen geluid uit die poorten komt.

je kan toch gewoon een analoge speakerset op die kaart aansluiten? ik krijg de indruk dat je per se een versterker er tussen MOET plaatsen. zo een soort geluid krijg ik er namelijk uit.

Verwijderd

Ik doelde inderdaad op de Surround Mixer, kwam alleen even niet op de naam. Vreemd dat je dan nog steeds zacht geluid houd. Op de geluidskaart zelf hoef je niets in te stellen.

Mischien een defect kaartje ?

Verwijderd

Heb je de juiste ŽspeakersetupŽ geselecteerd?

Verder is er een programmatje in je creative shortcuts waarmee je een stemmetje kan laten zeggen welke speaker aangestuurd wordt, het geluid moet dan ook inderdaad uit die speaker komen.

• baskabas
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-04 12:26
Op donderdag 18 april 2002 16:03 schreef username77 het volgende:
das de surround mixer van creative? het volume daar staat helemaal open, evenals het volume in windows. het is niet zo dat je op de kaart zelf iets moet omzetten of zo toch? Snap niet zo goed waarom er geen geluid uit die poorten komt.

je kan toch gewoon een analoge speakerset op die kaart aansluiten? ik krijg de indruk dat je per se een versterker er tussen MOET plaatsen. zo een soort geluid krijg ik er namelijk uit.
Heb je al eens bij de speaker setup van de Surround Mixer gekeken? Daar staat ook een settings knop waarmee je nog wat volume's kan regelen.

Speakersetup zelf staat ook goed? 5.1, 4-point?

Dus... Master, Wave ed. staan allemaal bijna op max?

Edit:

Wacht eens ff... zijn die geluidskaart/speakerset geen combo? Zo-een met een 5 1/4 ding met knopjes? Harmony 6000 ofzo?

Dat 5 1/4 kastje is namelijk de versterker bij die set...

Verwijderd

Topicstarter
die speakersetup klopt. zowel in windows als in het creative setupje staat ie op een 5.1 surround sound set. alleen is het dus geen 5.1 want er zit maar 1 poort op die kaart voor center/ subwoofer. weird is dat. ik heb dus gewoon allemaal gescheiden boxen...twee voor, twee achter, een center en een subwoofer. maar dus zonder een externe versterker...

wou dat ik een digitaal speakersetje had, kon ik dat testen. er moet iets zijn met die combinatie speakers en kaart...maar ik zie niet wat. de stekkers zijn goed. ik krijg alleen het gevoel dat die kaart een externe versterker nodig heeft. is dat zo? kan het me haast niet voorstellen.

en die test klopt..het stemmetje komt uit de juiste box...alleen dus heeeel zacht. voor is het wel te verstaan. de center en rear moet je echt tegen je kop aanhouden onderhand.

Verwijderd

er is inderdaad maar een uitgang voor center/woofer. Ik gebruik hiervoor een splitter. Hoe heb je center en woofer dan aangesloten? Gewoon maar 1 van de 2 of heb je een andere uitgang gebruikt??

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-05 02:21
Steek eens een hoofdtelefoon in die uitgang van die kaart en luister dan eens of het volume wel normaal is.

Ik weet niet wat voor speakers je hebt, maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat je speakers gebruikt die een eigen versterker hebben ;)

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu dus me subwoofer niet aangesloten. alleen me centerspeaker.

wacht effe...een losse versterker. ik had hiervoor dus een heel simpel fortemedia geluidskaartje. dat ding in combinatie met deze boxen produceerde een behoorlijk goed geluid. (waarom dan vervangen vraag je je misschien af...dat doe ik nu dus ook gvd). Heeft deze professionele geluidskaart geen ingebouwde versterker of zoiets? Wat doet dat ding dan in godesnaam voor dat geld?

Ik haal hier dus uit dat ik op zoek kan gaan naar een leuke digitale 5.1 surround sound. klopt dat. gewone speakers zonder versterker ertussen kunnen niet op die kaart?

edit: en het geluid uit de hoofdtelefoon doet t gewoon goed. monogeluid, dat wel. maar dat komt volgens mij door die koptelefoon. (stuk mono/ stereo knopje).

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Op donderdag 18 april 2002 17:52 schreef username77 het volgende:
Heeft deze professionele geluidskaart geen ingebouwde versterker of zoiets? Wat doet dat ding dan in godesnaam voor dat geld?
WAAT?

Jij loopt hier ijskoud te beweren dat je je speakers ZONDER versterker op die kaart hebt aangesloten?!?
En dan nog afvragen waarom er geen geluid uitkomt :(

DAMN, nu heb ik in het vervolg nog meer te tiepen als er weer dit soort klanten aan de balie komen:
het verbaast me elke keer weer hoeveel mensen het presteren om hun speakertjes in plaats van op de geluidskaart, op het modem, op de cdromspeler of zonder versterker aan te sluiten.
Dit is echt te erg!

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 20:10 schreef Lampje het volgende:

[..]
Jij loopt hier ijskoud te beweren dat je je speakers ZONDER versterker op die kaart hebt aangesloten?!?
En dan nog afvragen waarom er geen geluid uitkomt
[..]
Maar dan wil de nieuwsgierig ik wel ff weten waarom hij er eerst (met zijn el cheapo oude geluidskaart) wél geluid uitkreeg.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

koop een versterker voor die speakers..
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.