Toon posts:

Vraag over swap

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!!
waarom moet je een SWAP partitie bij elke Linux maken en wat is het eigenlijk?
bedankt

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:46

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je hebt RAM, bijvoorbeeld 128MB. Helaas is dat niet genoeg om alle programma's die jij start in op te slaan. Om het toch mogelijk te maken om al deze programma's op te starten, moet je dus ergens extra geheugen vandaan vissen. Dan komt de swappartitie in beeld: het is een stuk harde schijf dat speciaal bedoeld is om als extra RAM te dienen.
Windows heeft ook een swap-tactiek, maar maakt gebruik van een apart bestand in de windows-directory als extra ruimte voor het geheugen. Onder GNU/Linux kan dit ook, dan is het een 'swapfile' in plaats van een 'swappartitie'.

Overigens is deze informatie zonder twijfel ook met Google te vinden. Ik raad aan om eens te kijken op sites als LinuxNewbies, daar worden antwoorden op dergelijke vragen gegeven. Ook veel andere sites behandelen dit soort basisdingen.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• bultoog
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05-2021

bultoog

dat deed pijn!!!

Op woensdag 17 april 2002 21:00 schreef odysseus het volgende:
Je hebt RAM, bijvoorbeeld 128MB. Helaas is dat niet genoeg om alle programma's die jij start in op te slaan. Om het toch mogelijk te maken om al deze programma's op te starten, moet je dus ergens extra geheugen vandaan vissen. Dan komt de swappartitie in beeld: het is een stuk harde schijf dat speciaal bedoeld is om als extra RAM te dienen.
Windows heeft ook een swap-tactiek, maar maakt gebruik van een apart bestand in de windows-directory als extra ruimte voor het geheugen. Onder GNU/Linux kan dit ook, dan is het een 'swapfile' in plaats van een 'swappartitie'.

Overigens is deze informatie zonder twijfel ook met Google te vinden. Ik raad aan om eens te kijken op sites als LinuxNewbies, daar worden antwoorden op dergelijke vragen gegeven. Ook veel andere sites behandelen dit soort basisdingen.
idd odysseus, google stukje zoeken.

http://www.tldp.org/HOWTO/mini/Partition/partition-3.html#SWAP-PARTITIONS

hmm..interresant...dat ga ik ook proberen. | ik tuxs veilig!
iedereen weet het, maar niemand komt op de gedachte - blooming
mama ik ben mOrPhie kwijt geraakt, krijg ik nu een nieuwe :P
wees je zelf!

Verwijderd

Topicstarter
thnx
(wat fijn dat je zo vriendelijk was om het te vertalen:))

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Maar in NOS zijn we ook vriendelijk :)
Desalniettemin had je dit inderdaad zelf kunnen vinden. Maar goed, fijn dat je er iig aan begonnen bent, als je problemen tegenkomt, kom gerust nog eens aan :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Dit topic is gesloten.