Toon posts:

het verschijnsel religie en de evolutietheorie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
een heel interessante theorie over waarom sommige geloven succesvoller zijn dan andere vind ik de evolutietheorie. Ik ga hierbij uit van het standpunt van de atheist, het enige standpunt dat immers niet weerlegd is. (Zie bestaan van god 6:2 bijna helemaal onderaan) Wat ik met deze theorie zal verklaren is: waarom zijn de geloven die er nu zijn juist zo populair en waarom lijken ze in hun geboden zoveel op elkaar.

Maar eerst even een korte uitleg over wat ik precies bedoel.

Beginsituatie: Je hebt een groep mensen onder wie een heleboel geloven circuleren met allerlei soorten geboden. Deze mensen leven in kuddeverband. Ze houden zich aan de geboden=versimpeling :)

nu zal dus het geloof dat tot de meest stabiele samenleving leidt, op de lange duur het succesvolst zijn. een geloof moet er om te overleven dus voor zorgen dat de leden elkaar niet de hersens inslaan. Dit verklaart ook gelijk het eerste gebod van het christendom: gij zult niet doden. Want hoewel sommigen het toch proberen, de doden kan je moeilijk bekeren. En een geloof dat moorden toestaat heeft snel minder aanhangers...
Maar ook al doden mensen elkaar niet, toch is er meer nodig voor een stabiele samenleving. Stress is net zoals bij andere diersoorten niet goed voor de voortplanting. Dus moet stress uitgebannen worden.
Dit leidt tot een ander gebod: gij zult niet stelen. Als mensen constant je spullen jatten, ben je niet echt happy. Ook de meeste andere geboden kan je hierop herleiden, onder andere die van het gij zult niet begeren enz...
Voor snelle voortplanting is het handig dat mensen bij elkaar blijven. Ofwel: gij zult niet echtbreken. Maar ook de andere mogelijkheid is mogelijk: een man met vele vrouwen, zie de islam.

Als je nu geloven die dit soort geboden hebben en gelovn die die niet hebben naast elkaar laat "runnen", welke hebben er dan na x generaties de meeste aanhangers? juist, de "moreel goede" geloven. Is hiermee ook gelijk het argument van de theist van de "universele waarheden" weerlegd...

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Dit verklaart ook gelijk het eerste gebod van het christendom: gij zult niet doden.[/quote]hmmf duidelijk de bijbel nog niet gelezen. Exodus 20:1-4:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>God gaf de volgende grondregels. Hij zei: Ik ben de Heer, jullie God. Ik heb je uit Egypte gehaald, uit dat slavenoord. Houd er geen andere goden op na. Ik ben er immers[/quote]

Verwijderd

Topicstarter
The point being???

maar bedankt dat je dit gebod nog effe aandraagt, was ik vergeten :)

Lijkt me overigens ook logisch. Als geloof in concurrentie met andere geloven kan je moeilijk hebben dat je gelovigen ervandoorgaan naar een andere god he?

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Beginsituatie: Je hebt een groep mensen onder wie een heleboel geloven circuleren met allerlei soorten geboden. Deze mensen leven in kuddeverband. Ze houden zich aan de geboden=versimpeling [/quote]ok, dit was dan wel geen 100% serieuze opmerking, maar dit is wel erg simpel zo. allerlei verschillende geloven zijn natuurlijk niet tegelijk met het begin van de mensheid ontstaan. er ontstaan nog steeds nieuwe. het begint steeds met een sekte, maar sommigen groeien uiteindelijk uit tot een echt geloof.
welke precies? tsja, das lastig. het moet in elk geval veel mensen aanspreken om genoeg aanhang te krijgen. op een bepaalde manier toch een soort 'geloofsevolutie'.

• Unicorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

Er zijn inderdaad wel wat parallellen te trekken met evolutionaire mechanismen. Religies muteren en hybridiseren ook, waarna de meest succesvolle versies zich meer verspreiden.

Joods mysticisme tot orthodox Joods geloof.
Orthodox Joods hybridiseert met Oosterse invloeden tot het Judeo-Christelijk geloof.
Christelijk geloof splitst vele mutanten af: Protestants, Katholiek, Mormonen, etc. etc.

Het lijkt er op dit moment op dat het Katholieke geloof de meest succesvolle van zijn "strain" is.

En er worden ook verschillende overlevingsstrategieën ontwikkeld. Een dogmatische godsdienst die geen andere goden duldt (Judaïsme) heeft een hele andere dan een flexibele, wendbare religie (Hindoeïsme). Maar allebei werken ze heel goed.

Verwijderd

maar waar ligt het dan precies aan of een bepaalde versie succesvol wordt? ik denk dat het vooral belangrijk is om in te spelen op wat het volk wil. zo heeft de katholieke kerk een groot voordeel boven het protestantisme: de biecht. zo zit je niet voor eeuwig aan je fouten vast. al schiet het soms een beetje door (wat weer handig was voor de opkomst van het protestantisme)

Verwijderd

Nog iets waardoor dat verdoemde geloof nog niet is uitgestorven:

Gij zult veel kinderen baren.

(als dit geen gebod is waarom hebben streng gelovigen dan zoveel kinderen)

Zelfs in een wereld met 6 mld mensen, neuh hoor die gelovigen fokken gewoon lekker door. De paus: Gij zult geen voorbehoedsmiddellen gebruiken of abortus plegen!

En toch sterven ze niet aan aids vanwege het gebod geen sex te hebben (alleen tijdens het huwelijk en in kelders, en dan ook hoe meer hoe beter).

Het enige wat gelovigen mogen is het geloof uitbreiden, op welke wijze dan ook, (ik noem kruistochten (oorlog en moorden dus), fokken (heb ik het al over gehad), mensen zondag 's ochtends uit bed bellen (zijn het niet de kerkklokken, dan wel de Jehova's getuigen).

Godsdienst maakt meer kapot dan je lief is.

En idd het staat bloot aan dezelfde verschijnselen als de evolutie van een soort (net als een ziekte trouwens).

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Richard Dawkins heeft het geloof verklaard in zijn theorie van de 'memes', een soort van mentale 'genes'.

Het religie-meme is een mentaal virus, volgens Dawkins. Een virus moet uit drie onderdelen bestaan om succesvol te zijn:

- niet schadelijke inhoud
- zorgen voor goede verspreiding
- de geinfecteerde wijs maken dat het geen kwaad kan

Het religie-meme doet dit allemaal: de godsdiensten zijn allemaal ooit moreel goed geweest, en worden steeds geherinterpreteerd zodat ze nog steeds moreel goed zijn.

Het religie-meme zorgt voor goede verspreiding op twee manieren: door ouders te overtuigen dat ze het moeten overdragen op hun kinderen & door gelovigen aan te zetten tot prediken. Bovendien voorkomt het 'genezing' met behulp van sociale druk, geboden tegen andere goden en bijvoorbeeld het dreigement van de hel.

En tot slot overtuigt het religie-meme de hebber ervan dat 'geloof' (faith) iets goeds is, en dat de patient een beter mens is omdat hij het meme heeft.

Succesvol dus. Het artikel van Dawkins is wel te vinden op het net, probeer <a href="http://www.infidels.org">Internet Infidels</a> of <a href="http://www.positiveatheism.org">Positive Atheism</A>.

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Het religie-meme is een mentaal virus, volgens Dawkins. Een virus moet uit drie onderdelen bestaan om succesvol te zijn:

- niet schadelijke inhoud
- zorgen voor goede verspreiding
- de geinfecteerde wijs maken dat het geen kwaad kan[/quote]geloof als een virus?? het klinkt zo best geloofwaardig eigenlijk.. maar dan die vergelijking nog even doortrekken: een virus heeft vaak toch wel een nadelige invloed op een organisme. zit dat bij geloof ook zo? oftewel, is het geloof niet toch nadelig voor een mens.
in dat geval is het niet gelovig zijn voor de mens gunstiger, en zouden er dus steeds meer mensen resistent moeten worden tegen oude geloven. de nieuwe moeten dan juist extra gevaarlijk zijn.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Een biologisch virus is nadelig omdat het cellen van de gastheer kapot moet maken om zichzelf te verspreiden. Een mentaal virus hoeft alleen maar enkele ideeen kapot te maken; dit is een nadeel, maar heeft weinig invloed op de capaciteit tot overleven. Er zal dus geen resistentie tegen geloof optreden.

Lord Daemon

Verwijderd

wat een ongelovelijke bullshit weer zeg..

weet je wat we gaan doen

we gaan alle exemplaren die vatbaar zijn voor het geloof virus uitroeien of genetisch manipuleren
en alleen met de resistente exemplaren doorfokken

zodat volgende generaties immuun zijn tegen dit gevaarlijke virus

misschien moeten we maar gelijk helemaal voorkomen dat mensen voor hun zelf kunnen denken of eigen beslissingen kunnen nemen
want mensen die uit eigen keus gelovig worden is echt onacceptabel

:r :r :r :r

Verwijderd

hoe bedoel je ff de schurft aan geloof

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Het was natuurlijk een kwestie van tijd todat de drogreden van het hellende vlak werd gebruikt.

Wat Flamez waarschijnlijk vergeet is dat agnosticisme en atheïsme ook memes zijn. Alleen zijn ze minder interessant omdat er geen mutanten van voorkomen. Ook verspreiden ze zich veel minder goed, en kunnen ze alleen binnen een bepaald milieu overleven.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Flamez, dit was geen anti-geloof rethoriek.

Lord Daemon

Verwijderd

Topicstarter
tja, unicorn. dan lijkt het er toch op dat ze zich goed handhaven de laatste tijd. Misschien dat het milieu langzamerhand atheistischer wordt...

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Captain Proton:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>tja, unicorn. dan lijkt het er toch op dat ze zich goed handhaven de laatste tijd. Misschien dat het milieu langzamerhand atheistischer wordt...[/quote]Dat zou goed kunnen dat er steeds meer "geschikt" milieu bijkomt. Wat dat precies voor 'n milieu is weet ik niet, maar volgens mij gedijt de atheïsme-meme goed in een stabiele en welvarende omgeving (Noord-Europa, en in iets mindere mate Zuid-Europa en de VS).

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Nog een belangrijk onderdeel van zo'n geschikt milieu: ontwikkeling en opleiding, de mate waarin mensen vrij/zelfstandig en rationeel kunnen denken en de mate waarin de omgeving hun hierin stimuleert.

In landen die in dit opzicht achterblijven is de mate waarin het "geloofs-virus"(niet negatief bedoeld btw) doorgedrongen is veel groter dan in landen waar men verder ontwikkeld is....

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

BlouweKip:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Nog een belangrijk onderdeel van zo'n geschikt milieu: ontwikkeling en opleiding, de mate waarin mensen vrij/zelfstandig en rationeel kunnen denken en de mate waarin de omgeving hun hierin stimuleert.[/quote]Heb ik ook aan zitten denken, maar om nou te zeggen dat er weinig rationele, zelfstandig denkende mensen in bijvoorbeeld Latijns Amerika zitten vind ik een beetje ver gaan.

Verwijderd

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Nog een belangrijk onderdeel van zo'n geschikt milieu: ontwikkeling en opleiding, de mate waarin mensen vrij/zelfstandig en rationeel kunnen denken en de mate waarin de omgeving hun hierin stimuleert.[/quote]Ik denk niet dat het milieu heel erg belangrijk is. Het gaat erom of het virus makkelijk wordt overgedragen. In Nederland zijn er maar relatief weinig dragers van het virus, in andere landen veel meer. Daar is dus de kans dat je besmet wordt veel groter, vooal ook als je familie ook al besmet is.

Het milieu is juist een uitvloeisel van het percentage besmette personen. In een samenleving waar vele gelovigen leven, is de ruimte om vrij en onafhankelijk te denken beperkt: Denk maar aan de middeleeuwen. In een theocratie wordt vrij denken absoluut niet gestimuleerd, en ook opleiding enzo kunnen nooit het niveau bereiken van een gewoon land omdat de burgers niet leren zelfstandig te denken.
Dus het milieu is het gevolg van het virus en niet andersom.

Verwijderd

>> captain proton:

het milieu heeft wel degelijk invloed op de succeskans van het virus. als er veel armoede en ellende is zijn mensen eerder geneigd om te geloven dat het later (na de dood) nog wel goed komt (hemel), dat dit maar tijdelijk is. want dat maakt de situatie een stuk dragelijker
Pagina: 1