[lcd] hoe potmeters aan te sluiten en aarde

Pagina: 1
Acties:

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
ik heb nu me lcd hier liggen, maar ik vat niet helemaal hoe ze dat bedoelen met die potmeters, wat zijn de aansluitingen. zijn de 2 waartussen dat geribbelde draadje zit op de foto in het echt de 2 pootjes naast elkaar?

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/hasselt/case/lcdmod/normallcd.gif

en moet ik bij de rechter dat ene pootje dus verbinden met de onderste?

en als ik al deze draadjes dus heb zou ie het moeten doen? of moet ik ook nog spanning op de zijkant van dat schermpje zetten(conrad 16x2) en wat betekend dat ground tekentje en de 5v, is dat puur voor de duidelijkheid of moet ik daar spanning opzette ofzo?

hoop vragen, hoop dat jullie er antw. op hebben

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
hihi, hij doet t, aleen backlite niet, of moet je deze aansturen via de pinnetjes aan de zijkant? eb hoe haal je bij smartie weg dat vanzelf je hd ruimte enzo langskomt? ik heb het niet staan, maar hij doet t wel

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 21:05 schreef _ferry_ het volgende:
hihi, hij doet t, aleen backlite niet, of moet je deze aansturen via de pinnetjes aan de zijkant? eb hoe haal je bij smartie weg dat vanzelf je hd ruimte enzo langskomt? ik heb het niet staan, maar hij doet t wel
setup en loop dan alle 'screens' af, tot je iets met HD in ziet staan. dan doe je het vinkje bij 'enabled' weg en het zal niet meer langskomen :)

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 21:05 schreef _ferry_ het volgende:
backlite krijg je door 5 volt op pin 15 en 16 te zetten btw

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Op woensdag 17 april 2002 21:47 schreef badpinguin het volgende:

[..]

backlite krijg je door 5 volt op pin 15 en 16 te zetten btw
ok, ga effe proberen, maar dan met een nieuwe, ik heb die chip achterop beetje ioverhit gemaakt, zit nu barstje in, het is nu een 8x2 display gweworden, de helft doet t niet

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:10

AcouSE

Swedish Chef

De chip achterop te heet geworden? Hoe heb je dat gedaan. Toch niet meer als 5V erop gezet he?

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 15:41 schreef AcouSE het volgende:
De chip achterop te heet geworden? Hoe heb je dat gedaan. Toch niet meer als 5V erop gezet he?
de backlight meer dan 100mA gegeven denk ik :P

• equinoxe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05-2024
Op donderdag 18 april 2002 15:54 schreef KingOfDos het volgende:

[..]

de backlight meer dan 100mA gegeven denk ik :P
En hoe doe je dat?? :?
Spanning zet je erop, stroom wordt getrokken door het electronisch onderdeel. (zo heb ik dat zo'n 15 jaar terug geleerd!)

Je hebt waarschijnlijk te veel spanning erop gezet! }:O

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:10

AcouSE

Swedish Chef

De potmeter van 100 Ohm begrenst de stroom, maar ik kan me niet voorstellen dat de controller kapot gaat door de warmte van de led's.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
ik zat te kloten met die backlite, zette spanning op de zijkant van dat schermpje, potmetertje gaf licht, dus meteen snoeren los, maar dat ding deeed het dus maar half

heb nu een 2e handse/ nieuwe bij hec gekocht, maar daarvan kwamen meteen de soldeerstukjes loszetten toen ik de oude draadjes lostrok, dus ga effe omruilen want ken em nu dus niet aansluiten :-( :-(
(word nou een beetje gek ervan)

• Petzl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-08 20:57
Led's max 4.2V , bij meer spanning worden deze warmer en gaan stuk , zelf kan ik me ook moeilijk voorstellen dat LCD electronica stuk gaat ....

Verwijderd

je moet idd heel voorzichtig zijn met die spanningen op de tere electro-componenten.
Pagina: 1