Toon posts:

[VB] operation not allowed???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Operation is not allowed when object is closed.

Een melding waar ik maar neit wijs uit wordt,
ik heb een programmaatje gemaakt waarmee ik informatie uit een database kan halen, ook queries. Maar zodra ik ipv een querie een code als 'update' of 'create' plaats, dan voert hij hem in de database wel uit maar vb geeft de bovenstaande error en sluit het programma af :(

ik maak gebruik van een jet driver.

Maar kan iemand mij vertellen wat er aan de hand is, of een duidelijk hint geven, want wat bedoelen ze met object???

alvast bedankt

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:11
Uw connectie naar de databank zal waarschijnlijk niet geopend zijn...
dus eerst
code:
1
Conn.Open

doen vooraleer je een query gaat lanceren die die connectie gebruikt.

Of uw connectie die op een verkeerde manier geopend is,
of je roept een verkeerde functie aan voor die update queries.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
Heeel erg bedankt, maar ik kom er niet egt uit :?

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 16:14

Crazy D

I think we should take a look.

Op woensdag 17 april 2002 20:06 schreef Kaaskoekje het volgende:
Operation is not allowed when object is closed.

Een melding waar ik maar neit wijs uit wordt,
Ik zal niet lullig doen en je naar de MSDN site verwijzen :P
Je probeert een handeling uit te voeren op een object wat gesloten is. Aangezien je met een db bezig bent, zal het de connectie zijn, of je recordset. Object is overigens een nogal ruime omschrijving, simpel gezegt is dat alles wat properties en methods ed heeft. Dus een form, een textbox, maar bv ook een connectie die je naar je database maakt (connectie object dus).
ik heb een programmaatje gemaakt waarmee ik informatie uit een database kan halen, ook queries. Maar zodra ik ipv een querie een code als 'update' of 'create' plaats, dan voert hij hem in de database wel uit maar vb geeft de bovenstaande error en sluit het programma af :(
Die error kun je netjes afvangen, waardoor je programma niet meer crashed maar op z'n minst een nette melding kan geven en daarna zichzelf kan afsluiten. Maar dan verwijs ik je toch naar MSDN of een willekeurige tutorial site.
Je vraag is overigens niet zo heel duidelijk, dusse... stappenplan...
1. maak connectie met je database
2. met behulp van een recordset (of met het connectie-object zelf) kun je je database query'en.
3. sluit je recordset (in het geval je query een open recordset als resultaat heeft, een insert query om records toe te voegen geeft geen recordset terug, dus valt er niks te sluiten)
4. sluit de connectie met je database

En da's weer even genoeg vriendelijkheid, want om heel eerlijk te zijn zou ik je gewoon aanraden eens op vb.pagina.nl (of was het visualbasic.pagina.nl) rond te neuzen, en 1 van de tig "VB met database" tutorials volgen.

Exact expert nodig?

Verwijderd

Topicstarter
vielen danke,

ik ben er ondertussen eindelijk een beetje achter waar de fout zat, maar hoe ik hem nu ga vervangen weet ik nog niet.

De fout was dat ik na de recordset de adodc1 refreshte wat neit scheen te gaan