Relais schakelen?

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:29
Hi all,

Ik ben nieuw hier maar heb al wel de eer gehad om met m'n eerste mod te beginnen (heb mijn moederbord op mijn monitor geschroefd, voeding tegen de zijkant van de monitor, harddisk ernaast, kast eromheen getimmerd en ik noem het nu laptop 8-))
Maar goed inmiddels heb ik ook een infrarood ontvanger gebouwd en nu lijkt het me leuk om m'n pc als een soort home-control system te gebruiken. (lampjes aan, radiootje uit enz enz) nu vroeg ik me af, is er een relais dat schakelt bij 5v en +- 2 milliampere??? Zo nee wat is dan de oplossing????

Nou goed alvast bedankt!
Grtz Ate

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:35
Regel 1: geen Engels praten
Regel 2: niet beginnen met hoi, etc.
Regel 3: ook niet afsluiten met mzzl, etc.
Regel 4: lees de FAQ maar voor nog meer regeltjes :D

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Zou je even moeten rondneuzen op conrad.nl of de locale elektronica boer. Er zijn zoveel soorten relais's (:?)...
Op woensdag 17 april 2002 19:21 schreef Rave17 het volgende:
Regel 1: geen Engels praten
[...]
Er is toch niets mis met Engels ? ;)

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• DRAFTER86
Das wel een heel snelle reaktie! :)

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:35
Op woensdag 17 april 2002 19:22 schreef Scyth het volgende:
Zou je even moeten rondneuzen op conrad.nl of de locale elektronica boer. Er zijn zoveel soorten relais's (:?)...
[..]

Er is toch niets mis met Engels ? ;)
Daar is ook niets mis mee maar het is logisch dat vreemde talen (dus alle talen behalve Ned) worden vermeden zodat iedereen de berichten begrijpen kan.

Daarbij hoort ook het duidelijk formuleren van zinnen en woorden netjes afmaken (8>
Op woensdag 17 april 2002 19:23 schreef DRAFTER86 het volgende:
Das wel een heel snelle reaktie! :)
PS. geen onzinnige reactie s.v.p

* Robino heeft gesproken ;)

• DRAFTER86
Ik heb de hele conrad gids gehad en de website ben wel wat tegen gekomen oa:
Reed relais,
iemand enig idee wat hier het speciale van is?
Ook zeggen mensen dat ik een simpele transisitor moet gebruiken, sorry vind het niet zo simpel iemand hier een idee over? (heb de transistor faq gelezen maar snap er niet veel van, wat doet ie nou? schakelen of versterken?)

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-08 22:51

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

Ja, dit is weer een nieuwe.
Ik ben het eens met Rave17, alleen met 1 aanvulling:
Er is een Edit Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gifknop om je berichtjes (posts) aan te passen, dan kan je je "foutjes" weghalen voordat iedereen een hekel aan je krijgt.

Meh!

Verwijderd

Een reed-relais is een glazen buisje met twee kontakttongetjes erin. Die fungeren als schakelaar. Je moet er geisoleerd koperdraad om wikkelen. Op de uiteinden sluit je dan de spaning aan.

Een 6Volts relais spreekt ook bij 5V wel aan, maar 2 mA is wel weinig.

Dan zou de inderdaad een tor moeten gebruiken.
Btw, een tor kan schakelen en versterken.

• DRAFTER86
Schakelen én versterken :? En hij heeft maar 3 pootjes?? Maar goed dan zal ik maar eens een of ander transistor-boek lenen :) Maar in principe kan ik een transistor (tor??) dus gebruiken als een soort mini-relais?

Verwijderd

Ja, er is genoeg lectuur over te vinden, kijk even in de bibliotheek.
Een tor heeft inderdaad maar 3 pootjes, de basis, collector en emitter. Een klein stroompje in de basis wordt door de tor versterkt. Een gangbaar type is bv de BC 547B en die heeft een stroomversterkingsfaktor van ca 250 .
Je kunt met een tor iets schakelen, bv een lamp of een relais, maar je kunt er ook een signaal mee versterken, denk maar aan audioversterkers.
Naja, je moet het allemaal maar lezen, op het inet is ook wel veel informatie te vinden.

• DRAFTER86
OK txs! Zal mer er weer eens op storten!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
1 Welkom op GoT.
Schakelen én versterken
2 Ja.. Of aan, of uit, of iets er tussen in.
(een versterking van 1:1 is ook versterking.)
Op woensdag 17 april 2002 19:20 schreef DRAFTER86 het volgende:
...om m'n pc als een soort home-control system te gebruiken.
Ik denk dat dit een combi wordt..
De torretjes sluit je aan op de Parallele poort aan en hiermee stuur je een batterij relais aan.

Voordeel hiervan is dat je wat grotere stromen aan kan.
(Afhankelijk van het relais; ook 230V, 50Hz)
Op de relais zou je een batterij stopcontacten kunnen aansluiten. Dat maakt het pluggen, ontpluggen van apparatuur makkelijk.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Verwijderd

Simpel:

sluit de basis van de tor (BC547) met een weerstand van 4k7 aan op je parralelle poort of whatsoever, sluit de emitter aan op de massa, de collector sluit je aan op het relais, en je plaatst een vrijloopdiode met de streep naar de + gericht parralel met de transistor. Voor de plus gebruik je een of andere 5v voedingsspanning, et voila, je bent klaar :+

Oja, die B C en E zitten dus zo: (onderaf gezien)
____
/ B \
|E___C_|

Tsja, ik zit me inderdaad te vervelen ;)

Verwijderd

Over het schakelen van relais is heel, heel veel te vinden d.m.v. de Search

Verder moet je de FAQ eens lezen. Beginnen met 'hoi' en eindigen met 'groeten' is niet de bedoeling.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.